Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jogust

Pentrypump krånglar

Rekommendera Poster

Har en Pentrypump Floline FL35 inköpt på Erlandssons Brygga monterad i båten. Nu har den börjat krångla. Den går ett tag men stänger sedan av sig. Har kollat att den får ström men den är ändå helt tyst. Efter att ha väntat en stund, kanske en timme elle två så kan den starta igen när man sättet på den. Fast sedan upprepas det hela. Den går en stund och stannar sedan av sig själv. Någon som vet vad detta kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är den?

 

Tryckvakten som krånglar!?

 

Nåt värmerelaterat!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

Redigerad av elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå runt i en hamn, alltid någon eller några som sitter och pillar i en sådan pump.

 

Jag pumpar för hand, nej snarare fot, detta har sparat mycket arbete, och framförallt vatten.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en Floline en gång, delar dina och de andras erfarenheter.... Det var tryckvakten på min också som var kass, om jag nu minns rätt så läckte det lilla membranet och det hade kommit in fukt i själva brytaren.

Nä, köp en ny, enligt ovanstående rekommendationer, och se till att du har ett filter eller en finmaskig sil innan pumpen. Och du, det skall vara en membranpump, oavsett vilket fabrikat fådu väljer!

 

När man monterae sådana här pumpar skall helst motorn vara uppåt, och pumpdelen nedåt, så att vatten från eventuella läckande anslutningar inte rinner ned i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

En Biltemapump som funkat i 3 dagar låter ju imponerande som test!

Jag tror att mycket av problemen med tryckvattenpumparna beror på sönderfrysning under vintern. Sprickor uppstår och förr eller senare letar sig vatten in eller ut på fel ställen. Själv tar jag hem pumpen under vintern och den har funkat "klockrent" i runt 20 år.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

En Biltemapump som funkat i 3 dagar låter ju imponerande som test!

Jag tror att mycket av problemen med tryckvattenpumparna beror på sönderfrysning under vintern. Sprickor uppstår och förr eller senare letar sig vatten in eller ut på fel ställen. Själv tar jag hem pumpen under vintern och den har funkat "klockrent" i runt 20 år.

/Claes

 

 

Nu var det väl så att elfanomaden bara testat sin BILTEMA-tryckvattenpump i tre dar och det var det han redogjorde för.

 

Det klagas ju mycket på att de "riktiga" båtillbehörsaffärena håller för höga priser, samtidigt som man slänger skit på BILTEMA för att allt som dom säljer är kass.

 

Det där är inte riktigt sanning.

 

Jag handlar inte så mycket på BILTEMA. En gång har jag fått en sak som gick sönder - jag fick en ny.

 

Nu för tiden handlar jag mest i den lokala båtillbehörs som ju ger en bra rabatt till sina stamkunder. Det har hänt fler gånger att prylar jag köpt hos den lokala handlaren - med Watskisortiment - gått sönder ganska snart efter inköpet. Jag har alltid fått en ny produkt.

 

Sen är det ju helt rätt att se till att pumpen är tömd på vatten och helst ligger frostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I förra båten låg pentrypumpen lös på en bit motorrumsisolering, den var bara fixerad i sina vattenslangar. Det var en billig med kapacitetsstark pump jag köpte på Jula för flera år sedan men den var/är bra.

Iofs ingen bra "montering" men den var lättillgänglig, så jag plockade ur den varje höst för att undvika frostsprängning. Motorrumsisoleringen var för att hindra pumpens vibrationer att fortplanta sig i båten.

Den båten är såld och ägaren har SMS:at x flera och berättat hur nöjd han är... känns skönt!

 

I nuvarande båt sitter det en uppsättning pumpar ordentligt fastskruvade på en speciell panel i motorrummet.

Naturligtvis pajade två av dessa i somras, först den elektriska länspumpen, där ett av membranen var för stelt och inte slöt tätt, så en ny inköptes hos Seasea i Smögen, den dagen hade vi sedan bara råd att köpa  0,5 kg räkor... Det blev en Viking Power 16.

 

På södergående i Hunnebo skulle jag laga pentrypumpen som läckte litet i en anslutning, men det visade sig vara en spricka i godset som förvärrades då jag skulle dra åt den ytterligare, gick inte att limma med epoxi, så det var att ta en promenad till den lokala Watskibutiken, det dom hade hemma var Shurflo i tre olika storlekar, så det blev den kraftigaste, med tanke på att det finns tre tappställen ombord. Den dagen blev det sill och potäter samt hårt bröd till middag...

 

I motorrummet finns även en elektrisk oljebytarpump.

Och jag kommer att montera en elektrisk frostvakt i närheten av pumparna, som då skall hålla frostfritt i motorrummet i vinter, det kan ju komma att kosta några kWh men det är det värt.

 

Innan säsongen började så upptäckte jag att membranet i den manuella länspumpen var trasigt, men sådana fanns att köpa hos Hjertmans som reservdel för nån hundring, även backventilen fanns som reservdel. Så den dagen kunde vi äta oss mätta.

Förra säsongen i gamla båten sprack huset i tömningspumpen, den pumpen var ju gammal. Då det även finns en elektrisk pump till det ändamålet lagades denna tillfälligt med buntband och luktisolerande tjock plastpåse, funkade bra, men ny pump inköptes vid hemkomsten.

 

Återstår då membranet i tömningspumpen till toatanken, men den funkar, likadan pump som den manuella länspumpen. Med tanke på statusen på kustens sugtömningsstationer kommer denna pump att kompletteras med en elektrisk från Jabsco som jag ropade in på Tradera för en spottstyver. Sedan kommer jag att köpa mig en spolpump för att spola däcket med. och nån form av slang med spolmunstycke. Vet bara inte vilken typ det blir, troligtvis en impellerpump.

 

Det är väl alltid så, första säsongen i en nyinköpt begagnad båt, en del saker som man måste ersätta, funkade bra vid funktionskontrollen, men som går sönder efter hand.

 

Man jag funderar ändå på varför jag fått byta diverse pumpar den senaste tiden... Måhända håller dom inte i trettio år i förra båten och i tolv år i den nya, taskig kvalitet? kan man reklamera?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

En Biltemapump som funkat i 3 dagar låter ju imponerande som test!

Jag tror att mycket av problemen med tryckvattenpumparna beror på sönderfrysning under vintern. Sprickor uppstår och förr eller senare letar sig vatten in eller ut på fel ställen. Själv tar jag hem pumpen under vintern och den har funkat "klockrent" i runt 20 år.

/Claes

 

 

Nu var det väl så att elfanomaden bara testat sin BILTEMA-tryckvattenpump i tre dar och det var det han redogjorde för.

 

Det klagas ju mycket på att de "riktiga" båtillbehörsaffärena håller för höga priser, samtidigt som man slänger skit på BILTEMA för att allt som dom säljer är kass.

 

Det där är inte riktigt sanning.

 

Jag handlar inte så mycket på BILTEMA. En gång har jag fått en sak som gick sönder - jag fick en ny.

 

Nu för tiden handlar jag mest i den lokala båtillbehörs som ju ger en bra rabatt till sina stamkunder. Det har hänt fler gånger att prylar jag köpt hos den lokala handlaren - med Watskisortiment - gått sönder ganska snart efter inköpet. Jag har alltid fått en ny produkt.

 

Sen är det ju helt rätt att se till att pumpen är tömd på vatten och helst ligger frostfritt.

 

Mitt inlägg var inte menat som kritik av Biltema eller deras produkter! Det var testperioden på 3 dagar jag  tyckte var lite kort för att göra en bedömning. Jag handlar ofta på Biltema både till mina båtar och bilar av varierande åldrar (1937-1997) och är precis som i andra butiker nästan alltid nöjd med vad jag får. 

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå runt i en hamn, alltid någon eller några som sitter och pillar i en sådan pump.

 

Jag pumpar för hand, nej snarare fot, detta har sparat mycket arbete, och framförallt vatten.

 

 

 

Kalle

Jo elektriska pentrypumpar krånglar ofta, bäst är nog gamla Rem-Johan - om man underhåller dem!

Manuella pumpar krånglar mindre, jag hade en handjagare men det blev ganska mycket pumpande ibland så jag satte dit en "inlinepump" från Biltema som manövrerades med en knapp. Elpumpen fick helt enkelt trycka igenom handpumpen och man kunde använda vilken som helst av pumparna.

 

Sen satte jag in en varmvattenberedare och då måsta man ju ha tryckvatten. Men med en liten tank och en liten varmvattenberedare så räcker inte vattnet så länge. Istället gjorde jag så här:

Samma pump mellan tank och varmvattenberedaren som justerades till att ge lagom varmt vatten. Två magnetventils, en till toa och en till pentry. Fotmanövrerad brytare på båda ställen. 

Det fungerade perfekt, trampa på brytaren och det kommer lagom varmt vatten. En del tåg har så.

Senare satte jag in en magnetventil till samt en omkopplare för att i pentryt få även kallt vatten i pentryt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man jag funderar ändå på varför jag fått byta diverse pumpar den senaste tiden... Måhända håller dom inte i trettio år i förra båten och i tolv år i den nya, taskig kvalitet? kan man reklamera?

 

Det beror väl på vilken leverantör man väljer.

 

Kryssfocken till min första havskryssare köpte jag av Ingemar Syversen hos Syversens segelmakeri på Smögen.

 

När focken var ca 15 år gammal skulle vi ut och segla en dag då det blåste småspik. Kryssfocken var ett naturligt val. Vi hann nästan inte skota hem förrän focken föll i däcket. Vajerpressningen i fallhornet hade släppt.

 

Under de åren hade det varit en del turbulens på Syversens segelmakeri. Ingemars son Bobo hade fått sparken och Ingemar bröt sig ur Syversen och startade eget segelmakeri ihop med Bobo (korta versionen - den långa är inte intressant). 

 

Jag hade valt att anlita Ingemar och Bobo som mina segelmakare och gick till Ingemar och klagade.

 

En nästan ny kryssfock, som jag bara seglat med några få gånger och bara när det blåste lite för mycket för genuan, skall väl hålla i mer än 15 år. 

 

Ingemars "bortförklaring" :P  var ungefär. Det året man sydde min fock hade de börjat använda plastad vajer i förliket. Man hade frågat leverantören om man måste skala bort plasten eller om det gick bra att pressa med plasten på. Svaret hade varit att det gick bra att pressa med plasten kvar.

 

Ganska snart började reklamationerna ramla in och man fick sluta pressa med plasten kvar. Min kryssfock hade hållit ovanligt länge -men det visar väl mer på att jag är en "Godvädersseglare" och ingen kappseglare.

 

Ny pressning - utan plast - det fixade de i ett vinkla ett.

 

Tyvärr har Bobo lagt ner sitt segelmakeri.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

En Biltemapump som funkat i 3 dagar låter ju imponerande som test!

Jag tror att mycket av problemen med tryckvattenpumparna beror på sönderfrysning under vintern. Sprickor uppstår och förr eller senare letar sig vatten in eller ut på fel ställen. Själv tar jag hem pumpen under vintern och den har funkat "klockrent" i runt 20 år.

/Claes

Nu var det väl så att elfanomaden bara testat sin BILTEMA-tryckvattenpump i tre dar och det var det han redogjorde för.

 

Det klagas ju mycket på att de "riktiga" båtillbehörsaffärena håller för höga priser, samtidigt som man slänger skit på BILTEMA för att allt som dom säljer är kass.

 

Det där är inte riktigt sanning.

 

Jag handlar inte så mycket på BILTEMA. En gång har jag fått en sak som gick sönder - jag fick en ny.

 

Nu för tiden handlar jag mest i den lokala båtillbehörs som ju ger en bra rabatt till sina stamkunder. Det har hänt fler gånger att prylar jag köpt hos den lokala handlaren - med Watskisortiment - gått sönder ganska snart efter inköpet. Jag har alltid fått en ny produkt.

 

Sen är det ju helt rätt att se till att pumpen är tömd på vatten och helst ligger frostfritt.

Mitt inlägg var inte menat som kritik av Biltema eller deras produkter! Det var testperioden på 3 dagar jag tyckte var lite kort för att göra en bedömning. Jag handlar ofta på Biltema både till mina båtar och bilar av varierande åldrar (1937-1997) och är precis som i andra butiker nästan alltid nöjd med vad jag får.

/Claes

 

Jag har gjort en alldeles korrekt bedömning av biltema pumpen... har gått från en trasig pump till en fungerande, räcker gott för mig då det löste problemet. Att jag jag använt pumpen i 3 dagar var mest för information.

Kan bedöma en pump redan i kartongen men det blir troligen inte så informativt om dess prestanda och funktion.

 

Kan återkomma om ett år med feedback ang hållbarhet mm

Mvh Elfanomsd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hade exakt 2st sådana pumpar som krånglade precis så som din. Har bytt ut båda till 1st Johnson och nyligen 1st biltema... Floline är bara skit och har undermålig tryckvakt.

Jag ville inte ens köpa detas reservdel som kostar 119kr...

 

Biltemas pump har utvärderas i 3 dagar nu och fungerar klockrent, tystare också:-)

En Biltemapump som funkat i 3 dagar låter ju imponerande som test!

Jag tror att mycket av problemen med tryckvattenpumparna beror på sönderfrysning under vintern. Sprickor uppstår och förr eller senare letar sig vatten in eller ut på fel ställen. Själv tar jag hem pumpen under vintern och den har funkat "klockrent" i runt 20 år.

/Claes

Nu var det väl så att elfanomaden bara testat sin BILTEMA-tryckvattenpump i tre dar och det var det han redogjorde för.

 

Det klagas ju mycket på att de "riktiga" båtillbehörsaffärena håller för höga priser, samtidigt som man slänger skit på BILTEMA för att allt som dom säljer är kass.

 

Det där är inte riktigt sanning.

 

Jag handlar inte så mycket på BILTEMA. En gång har jag fått en sak som gick sönder - jag fick en ny.

 

Nu för tiden handlar jag mest i den lokala båtillbehörs som ju ger en bra rabatt till sina stamkunder. Det har hänt fler gånger att prylar jag köpt hos den lokala handlaren - med Watskisortiment - gått sönder ganska snart efter inköpet. Jag har alltid fått en ny produkt.

 

Sen är det ju helt rätt att se till att pumpen är tömd på vatten och helst ligger frostfritt.

Mitt inlägg var inte menat som kritik av Biltema eller deras produkter! Det var testperioden på 3 dagar jag tyckte var lite kort för att göra en bedömning. Jag handlar ofta på Biltema både till mina båtar och bilar av varierande åldrar (1937-1997) och är precis som i andra butiker nästan alltid nöjd med vad jag får.

/Claes

 

Jag har gjort en alldeles korrekt bedömning av biltema pumpen... har gått från en trasig pump till en fungerande, räcker gott för mig då det löste problemet. Att jag jag använt pumpen i 3 dagar var mest för information.

Kan bedöma en pump redan i kartongen men det blir troligen inte så informativt om dess prestanda och funktion.

 

Kan återkomma om ett år med feedback ang hållbarhet mm

Mvh Elfanomsd

 

Jag hoppas och tror att din nya pump funkar i många år, men jag anser ändå att vinterförvaring i värme ökar chanserna för det blir lätt vatten kvar även om man försöker torrköra och tömma. Min pump har snabbfästen för slangarna och fastsättningen i skottet så jag har tagit hem den under vintrarna i tjugo år. Den kanske hade överlevt ändå. Men återkom gärna om ett år, det är alltid trevligt med uppföljningar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min floline betedde sig precis så för ett par veckor sedan. Efter att ha haft isär hela pumpen och av misstag gjort ett litet hål på tryckvakten sprutade jag wd40 på och Hej och hå pumpen har rullat på sedan dess. Troligtvis var det fukt i tryckvakten som wd40 drev ut. Du kan också skruva ut skruven man justerar trycket med för att få in lite wd40 eller motsvarande. Har hört minst en till som löst sina problem med denna pump på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag böt till en Floline pentrypump i våras då den gamla inte fungerade som den skulle, "hängde sig" hela tiden. Nu fungerar den som den ska. 

 

Inte nog med att pentrypumpen la av så gick impellerpumpen åt skogen i våras den med.

 

Bytte till en ny DJ pump och den fungerar även denna som den ska.

 

samt en ny VV-beredare... det var en dyr inledning på säsongen kan jag lova...

 

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...