Gå till innehåll
söndag 18 januari 2026
raol

Självhäftande plast för text på plastskrov?

Rekommendera Poster

Vi ska sätta namn och hemmahamn på båten, och funderar då på vad för material som är lämpligt. Det finns rullar med dekorplast, självhäftande, på byggvaruhus. Håller sånt för de påfrestningar (sol, saltvattenstänk) som det kan tänkas bli utsatt för? Om inte, vad ska jag söka efter och var?

Räcker det att tvätta rent med nåt vanligt rengöringsmedel först, eller ska jag sandpappra med nåt fint för att rugga upp ytan? Eller ska jag kanske snarare finputsa för att få det spegelblankt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gå till tjejerna på Skylmakarna på Guleskär i Kungshamn - eller segla dit, så skär de till namnskyltarna för dig, klart att monteras. Du får beställa och det brukar ta ett par dar innan det  är klart.

http://www.skyltmakarna.se/

Tvätta ren och vaxa och polera. Texten sätter du i milt såpvatten - har jag för mig.

Förstör inte gelcaoten med att slipa och rugga upp

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla firmor som sysslar med striping av bilar, (och det är många), kan skära till texten åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill alltså inte ha färdig text. Jag vill bara ha själva plasten. Bokstäverna skär jag ut själv.

Ok, bara göra rent och fint först alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas dekorationsfilm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas dekorationsfilm?

Eller köp hos någon skyltmakare, de brukar ha ett stort urval. De brukar prata om "7-års film".

Vill man ha eget typsnitt så lämna en fil i CorelDraw, Illustrator eller likn. så skär de ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill alltså inte ha färdig text. Jag vill bara ha själva plasten. Bokstäverna skär jag ut själv.

Ren och fint och blankt.

Sen är det ju på det viset, "att snålheten ofta bedrar visheten".  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ren och fint och blankt.

Sen är det ju på det viset, "att snålheten ofta bedrar visheten". :)

Betänk oxå det faktum att havsguden Poseidon kanske inte blidkas om man byter namn hur som helst på båtar. Dominanten Dominique är ett känt namn hos guden. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det så billigt och enkelt att få till laserskurna bokstäver, t ex i länk enligt ovan, att det inte lönar sig att sitta och klippa ut sneda och vinda bokstäver på kammaren. Håller också med ovanstående - byt inte namn på båten. Däremot kan man av olika skäl vilja ha ett annat typsnitt på namnet än vad tidigare ägare gillade, det betyder ju inte att man också måste byta namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det så billigt och enkelt att få till laserskurna bokstäver, t ex i länk enligt ovan, att det inte lönar sig att sitta och klippa ut sneda och vinda bokstäver på kammaren. Håller också med ovanstående - byt inte namn på båten. Däremot kan man av olika skäl vilja ha ett annat typsnitt på namnet än vad tidigare ägare gillade, det betyder ju inte att man också måste byta namnet.

Det var därför jag föreslog det lokala företaget "skyltmakarna" i Kungshamn. En mil från Hunnebostrand och ca 50 meter från en kaj.

Men varför göra nåt som blir bra och enkelt och inte speciellt dyrt -

om man kan göra det komplicerat och dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur billigt det än är på dessa ställen kan det knappast vara billigare än att göra jobbet själv. Min tid är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur billigt det än är på dessa ställen kan det knappast vara billigare än att göra jobbet själv. Min tid är gratis.

Ingen tid är gratis. Om du lägger två timmar på att klippa bokstäver, och det kostar någon hundralapp att få det tillskuret jämfört med att bara köpa film är det en vinst om du istället jobbat extra i två timmar och sedan köpt det utskurna materialet.

Köpte min text för under 300 kr - tillskuren, klar, levererad i min brevlåda; och texten är stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar säkert med vilken självhäftande film som helst. Du kan ju alltid vaxa även över texten, så får du ju skydd. Duscha på vatten, ev med lite diskmedel innan så kan du lätt justera innan du pressar fast och bort bubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen tid är gratis. Om du lägger två timmar på att klippa bokstäver, och det kostar någon hundralapp att få det tillskuret jämfört med att bara köpa film är det en vinst om du istället jobbat extra i två timmar och sedan köpt det utskurna materialet.

Köpte min text för under 300 kr - tillskuren, klar, levererad i min brevlåda; och texten är stor.

Jag har aldrig, och kommer aldrig, räkna min fritid i pengar. Många kanske har möjlighet att jobba mer eller mindre, men jag har 40 timmars arbetsvecka och har ingen möjlighet att välja till två timmars arbetstid för att tjäna mer pengar. Det hela är ett, i mitt tycke, rätt sjukt sätt att se på både fritid och pengar.

Nå, jag får väl leta vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller skriver du ut texten och skär ut bokstäverna. Tejpa upp mallen på båten och måla i/spraymåla. Så gjorde jag för 15 år sedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är ett rätt sunt sätt att se det. Jag jobbar över en halvtimme, köper dekalerna och använder fritiden till att segla eller något annat skoj :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättekul för dig att du har den möjligheten. Att jobba över en halvtimme, om jag hade haft den möjligheten, skulle ge mig ca 45 spänn extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättekul för dig att du har den möjligheten. Att jobba över en halvtimme, om jag hade haft den möjligheten, skulle ge mig ca 45 spänn extra.

Jobba två halvtimmar - om det gick - och du hade perfekt utskurna bokstäver levererade hem i brevlådan, monterade på ett ark som gör att de inte sitter på trekvart efter montaget (skitsvårt att inte få bokstäverna sneda om man styckemonterar...)

post-53200-0-41974000-1468931797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...