Jump to content
Sunday 18 August 2019
dspj

Svajande varvtal vid marschfart (KAD44)

Recommended Posts

Dieselmotorn i båten har börjat svaja vid marchfart, runt 3300-3400 rpm. Slår man av lite, ner mot 3100, går det bättre. Verkar bli värre om man trycker ner trimplanen lite för mycket, så motståndet ökar.

 

Känns lite som om 

den tappar "flåset". Dippar 50-100rpm cirka varannan sekund.

 

Problem med bränsletillförseln, typ skit i bränslefiltret?

Kan det vara något annat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det kan vara något annat. Men börja med att byta filter, samtliga, samt tömma ev. vattenavskiljare.

Hjälper inte det så får vi fundera vidare med lite utökad felbeskrivning.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp. Har nu bytt och rensat förfiltret.

Bränslefiltret på motorn bytte jag i april.

(Det nya var dock mindre och utan avtappningskran i botten. Kan jag fått fel underdimensionerad modell?)

Felet kvarstår nämligen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppstod felet direkt efter det att du satt dit filtret som inte riktigt passade?

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

r svårt att avgöra det. Filtret byttes i våras och vi har inte kört några längre turer på marshfart förrän nu på semestern.

 

Igår gick den fortfarande lite oroligt, idag på vägen hem gick den bra.

Jag får nog avvakta och se om förbättringen håller i sig.

Återkommer med rapport!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nähä. Det här felet spökar fortfarande.

 

Varvtalet svajar till c:a var 5-10:e sekund. Svajet inträffar när varvtalet närmar sig 3,400v.

"Dippen" är oftast 100-200 varv och varar bara någon sekund, men ibland blir det en längre/djupare dipp på bortemot 500 varv.

 

Kommer man förbi det problematiska varvtalsområdet går den jämt igen, och det går att marscha på 3,500 och toppa på 4,000 med "plattan i mattan." Men pga dippen kommer men nu aldrig förbi 3,400.

 

Det märkliga är att den emellanåt gått bra. Var på Läsö för en månad sedan och då gick den upp i  som den ska både på vägen dit i hygglig bris emot. Och på vägen hem gick den som en dröm i bleke.

 

Har bytt och rensat ur både Racor-förfiltret och finfiltret samt även bytt luftfilter.

 

Någon som har någon briljant analys - eller ska jag bara bita i det sura äpplet och uppsöka verkstaden?  I så fall; gärna förslag på någon riktigt duktig mek i närheten av Långedrag!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Favorit i repris:

 

Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork.

 

Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten.

Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal.

 

Men hur kan man avgöra att turbo är sliten?

Går det att se?

Kan man mäta trycket? Under drift?

Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag tror vi har samma problem med en av våra två kad44:or. Samma svajande varvtal runt 3000 rpm på babords motor. Turbon är bortplockad och kollad på verkstad som sade att den ser bra ut (?). Problemet kvarstår dock tyvärr... Kanske varannan/var tredje gång... Spännande om det dyker upp något förslag på vad det kan vara. /Elis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
39 minuter sedan skrev ElisJ:

Hej!

Jag tror vi har samma problem med en av våra två kad44:or. Samma svajande varvtal runt 3000 rpm på babords motor. Turbon är bortplockad och kollad på verkstad som sade att den ser bra ut (?). Problemet kvarstår dock tyvärr... Kanske varannan/var tredje gång... Spännande om det dyker upp något förslag på vad det kan vara. /Elis

Har du kalibrerat efc n? 

 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎07‎-‎13 vid 06:30 skrev dspj:

Favorit i repris:

 

Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork.

 

Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten.

Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal.

 

Men hur kan man avgöra att turbo är sliten?

Går det att se?

Kan man mäta trycket? Under drift?

Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte?

När jag sitter och läser här i din tråd får jag också turbofunderingar.

Jag är ingen dieselmotorexpert, men har haft några dieselmotorer i båtar och i bilar.

Har även haft turboproblem i några av dessa motorer.

Det första man märker är en effektförlust i det varvtalsområdet där turbon normalt jobbar. Sedan mer eller mindre svart och sotig rök i avgaserna särskilt vid acceleration.

 

Man kan mäta turbotrycket under gång, det brukar finnas en skruvplugg med hål för insexnyckel högst upp på turbons avgasdel, turbinen, här ansluts en manometer som man kanske kan låna.

Men kan även skruva loss luftfiltret eller intagsröret och känna på axeln (avstängd och helst kall motor), det skall inte finnas något glapp över huvud taget, varesig axiellt eller radiellt, men det kan vara svårt att känna om nu inte turbon är totalt utsliten, vilket din inte är... det är väldigt snäva toleranser, på hundradels millimeter. "Fläkthjulet" skall rotera väldigt lätt, det är lätt att tro i ditt fall att lagringarna håller på att ta slut så att det kärvar här.

 

Ja det finns flera turboverkstäder, det brukar vara billigare att renovera än att köpa Volvo-Pentas utbytesturbo. Jag har anlitat två olika turbospecialister på Hisingen... om det inte är semestertider lämnar man turbon på förmiddagen och hämtar den renoverad och klar (ej målad) på eftermiddagen. Men nu under semestertiderna kan det kanske ta längre tid.

 

Turbon är i allmänhet inga problem att skruva bort i alla fall inte i båten, det brukar vara gått om plats där högst upp på motorn (värre i bilen) det kan vara svårt att komma åt de nedersta fästskruvarna på huvudflänsen, men ledade spärrnycklar kan vara bra. Sedan är det anslutningar för oljan, och vissa modeller har även kylvatten, dock inte V-P,s (?).

 

Turboaggregat är standardprylar, tillverkade av annan firma än V-P, så det är aldrig några problem med reparationer eller reservdelar, å andra sidan inget man mekar med själv (annat än demontering och återmontering på motorn)  då det krävs specialverktyg och är så snäva toleranser.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan säkert vara problem med turbon och att man tappar kraft pga "partiell turbinsallad".

Men varvtalet styrs till 100% på en diesel av varvtalsregulatorn. Ett elverk håller ett absolut konstant varvtal oavsett belastning och oftast är det bara en standard varvtalsregulator som sköter detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK?

 

Annars verkar det rimligt att turbon är sliten efter c:a 700 driftstimmar?

Ska se om jag kan få tag på en manometer och mäta (som är att veta, åtminstone för en Stockholmare!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett turboaggregat skall absolut hålla mycket längre än 750 timmar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Georg skrev att det finns en plugg med insexfattning på turbons avgasdel där man kan mäta turbotrycket. Det ska mätas från ett utag på insugningsröret istället. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev dspj:

Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK?

Absolut och absolut, troligen är ett bättre ord. Så länge inte man tar ut maxeffekt så ska varvtalsregulatorn se till att varvtalet är konstant. Men skulle tex bränslepumpen vara dålig så kan varvtalet svaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått kontakt med en turbomek som bekräftade att "svajet" skulle kunna bero på turbon. Fick isär aggregatet så mycket att jag kunde snurra på turbinen, som mycket riktigt gick lite kärvt. 

 

Mek'en sa också dem gamla sanningen att fritidsbåts-dieslar oftast inte går sönder. De står sönder. Och att det därför inte var ovanligt med gistna turbos vid 700 timmar.

 

Jag kommer i alla fall att prova om renovera hjälper (när jag fått tid och självförtroende nog att ge mig på att demontera och sätta dit en utbytes.

 

Ska försöka återrapportera utfallet därefter...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy