Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

ElisJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ElisJ

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag tror vi har samma problem med en av våra två kad44:or. Samma svajande varvtal runt 3000 rpm på babords motor. Turbon är bortplockad och kollad på verkstad som sade att den ser bra ut (?). Problemet kvarstår dock tyvärr... Kanske varannan/var tredje gång... Spännande om det dyker upp något förslag på vad det kan vara. /Elis
  2. Hallå! Normalt brukar jag starta upp motorerna (två kad44) och låta de puttra medan jag packar in grejerna. Så även i torsdags. Jag startade uppe på flybridge och gick direkt ner i salongen och hörde då plötsligt hur ett tjutande ljud startade, liksom ökande i varv. Kändes som en evighet men pågick säkert bara i max 5 sek (hann inte ens stänga av motorerna). Kände en svag, bränd lukt som försvann snabbt och som inte kunde kännas i motorutrymmet när vi väl kommit in där. Vi har faktiskt ingen aning om ljudet ens kom därifrån, svårt att höra där vi stod. Det hände alltså direkt efter kallstarten, innan motorerna varvat ner. Beslutade oss för att kasta loss och allt funkade bra, laddning, kylning osv. Inget mer missljud har hörts. Är ingen mekaniker så vad kan det varit för ljud?
  3. En spis så det känns inte som om den borde vara problemet, den hade bara varit urtagen för reparation och suttit där förut... Något verkar ha hänt med växleriet då i alla fall men märkligt att det hände på bägge motorerna eftersom varje motor verkar ha egen strömkrets också... Nu är det dock "bara" svajningarna i höga varvtal på babords motor som är problemet ☹️ Tack, ja, växelproblemet nästan säkert, men de andra symtomen med svajande varvtal och att den inte går upp fullt i varv, tror du det också kan ha något med elen att göra?
  4. Halloj! Varning för långt inlägg... Tänkte kolla om det finns någon som har något tips på var vi ska börja gällande vår båt, en 36-fotare med 2 st KAD44:or, -99 års modell. Motorerna har gått ca 1500 timmar, inget större arbete har gjorts på dem förutom "det vanliga" med service osv. Motorerna startar väldigt lätt, går som klockor när vi puttrar fram, inga missljud, bra tryck och rätt temperatur. Under första månaden gick det lätt att komma upp i plan och den gick fint i 25-30 knop på ca 3200 varv. Sedan kom semestern och det känns som det var då det hände något. Låg i naturhamn och skulle installera en elpryl så vi stängde av huvudströmbrytarna. Inga problem, allt gjordes klart och på med strömmen igen. Gick upp på flyan och skulle starta motorerna, endast en gick att starta. Felmeddelande 5:4, 5:5. Kollade att att såg bra ut, bröt strömmen och nollade koderna. Då startade plötsligt ingen motor! Samma felkoder igen och nu på bägge motorerna. Vi gjorde om samma sak igen förutom att bryta strömmen och nu startade bägge motorer. Vi drog ut oss med ankaret och skulle lägga i växeln. Hände inget alls! Motorerna bara varvade men ingen växel gick i. I med ankaret igen, panikångest! Ringde Volvo Pentaverkstad som menade att det var fel på actuatorerna men ändrade sig då vi bägge tyckte det skulle vara väldig otur om det hände bägge motorerna samtidigt. Han hade förövrigt ingen aning. Vi testade att nolla koderna igen och helt plötsligt funkade växlarna som de skulle och har gjort det hela sommaren. Har inte vågat bryta huvudströmmen igen dock 😉 Men efter detta har båten börjat bete sig lite annorlunda. Det är svårare att komma upp i plan. Det krävs 3500 varv för att få upp den i 25 knop. Den är lika lastad och vi har ingen påväxt. Babords motor går väldigt ojämt i höga varv och kommer aldrig upp i stybordsmotorns 3500 varv utan stannar runt 3000 samt pendlar ca 200-400 varv upp och ner. Vi har testat att köra båten från styrplatsen inne med ungefär samma resultat förutom att här får vi inte upp någon motor i över 3000 varv... Dock ligger de här någorlunda lika i varv, skiljer ca 200 varv som mest. En gång i sommar så har babords motor spökgasat när vi puttrat runt 1200 varv. Den varvade upp till ca 2000 varv ett kort tag för att sedan gå ner till 1200 igen... Vi ska förstås ta hjälp av proffs men det vore intressant att höra om någon har någon idé. Hör alla problem ihop tro? Elfel? Ärg i reglage? Turboproblem? Tack på förhand! /Elis
×
×
  • Skapa nytt...