Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sege

Sliten blyad lina

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mitt ankarspel har en blyad lina som sen förra ägaren är gnagd halvhårt på några ställen. Jag vet inte riktigt varför, jag hade förstått nere vid ankaret men det här är mer halvvägs.

 

Hur mycket slitage på en lina kan man acceptera innan man bör byta den? Vore tråkigt om den brast när man ligger ute vid en kobbe.

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt svårt att avgöra eller hur? Bild kanske ger ledtråd men… kanske dags att köpa en ny lina?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man skarva/laga på något vis eller är det bara kasta? Det är max på två ställen det är slitet, i övrigt är den fin. Känns tråkigt att behöva kasta hela linan för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre?

En eller ett par bilder kanske skulle underlätta.

 

Är linan fin i övrigt så är det ju inte omöjligt att det går att splitsa ihop linan efter att du skurit bort de skavda bitarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man skarva/laga på något vis eller är det bara kasta? Det är max på två ställen det är slitet, i övrigt är den fin. Känns tråkigt att behöva kasta hela linan för det.

"Skarva på nåt älskling", https://m.youtube.com/watch?v=TJdBP6wIMB4 hoahahahaha..... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att blyade linor (har inte erfarenhet av andra typer av linor till ankarspel) blir lite slitna på vissa ställen och min erfarenhet är att det främst händer när trissorna ("tallrikarna") på spelet blivit lite slitna. Då slirar det när linan ska upp och linan blir skavd på sina ställen.

Bäst då att byta både lina och trissor. Är det ett Engbo-spel är det inte speciellt svårt men de sitter ju alltid lite krångligt till.

Vill man avvakta lite med bytet kan man se till så lina och trissor är blöta. Då slirar de mindre.

Bara lite av min erfarenhet.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_7804.thumb.JPG.25bec6cad3472a77748025158c15233e.JPGHej,

Vet att mitt inlägg kommer lite sent, men jag är också intresserad av att skarva en blyad lina.

 

Bakgrunden är att jag har ett ankarspel (Engbo Midi) där linan blivit nött på mitten (ca 25 meter in). Detta leder till att jag inte vågar använda ankarspelet eftersom det finns en överhängande risk att linan fastnar (ankarspelet sitter väldigt svåråtkomligt till).

 

Jag skulle vilja använda den befintliga linan för att skarva ihop med nya linan och helt sonika dra in nya linan med hjälp av den gamla.

 

Bigfogar även en bild på min lina för att visa skadan.

Redigerad av EgoDrama

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte blanda gammalt och nytt, och linan ser dess utom ut att vara av en svårsplitsad typ.

Säkrast är att byta linan i sin helhet, då vet du även att linans infästning i spelet är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte att blanda, tanken är bara att dra igenom nya linan med den gamla sen ta bort skarven och bara använda nya linan 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev EgoDrama:

Tanken är inte att blanda, tanken är bara att dra igenom nya linan med den gamla sen ta bort skarven och bara använda nya linan 🙂

Det är väl bara värma/smälta ihop den gamla med den nya, sedan dra igenom linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...