Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
arrebarre

Hjälp mig välja min första båt!

Rekommendera Poster

Hej

 

Har länge varit i båt-tankar, men inte förens nu då jag åkte min väns båt insåg jag att jag bara måste ha en! Vilken känsla det är att åka runt i stockholm med båt. :D

 

Dock behöver jag er hjälp, fått lite tips från min vän och det är nu följande kriterier jag är ute efter:

 

Helst inombordarmotor

Ingen V8:a, dock ingen svag motor heller. Den ska klara åka snabbt med 4-6pers, samt vattenskidor efter (om möjligt). 

 

Vilka ska jag titta på? Kollar blocket frenetiskt men inte hittat något riktigt än. 

Min vän har följande och jag tycker den är perfekt.

 

Den har gott om sittplatser, samt möjlighet för kapell med bra utrymme. 

black_grey_stripes_-_st_george_brant_130

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budget?

Övernattningsbar?

Och - varför ingen V8..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en likadan som din kompis har. Eller, om den är perfekt, vad saknas, finns för mycket, kan bli bättre... för dej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tipsa andra vad de ska välja för båt är nästan en omöjlighet, det blir väldigt lätt att man går efter eget tycke och smak vilket oftast inte passar alla.

Nä mitt tips är att gå runt i hamnar och titta sig omkring på vad som finns och är vanligt förekommande. Sedan kolla på blocket eller andra köpochsäljsajter och gallra ut de sämsta exemplaren, bestämma träff med säljare och helst provåka, sedan slå till och inte vänta för länge om man tycker att man har träffat rätt båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller gör som jag när jag fått ett infall att skaffa nåt. Käp första du dyker på, jobbit att lägga ner tid innan... googla sedan dag och natt i månader och försök reda ut vad du köpt och hur mycket mer du skulle fått för pengarna.

Använd och kom fram till vad du skulle vilja ha...

För min del, vad gäller båt, råkade jag köpa rätt på en gång när jag köpte motorbåt... för hade samma kvar i 5-6 år.

Sen råkade jag en kväll få infallet segling. Dagen därpå hade jag köpt, året därpå en annan och ytterligare året därpå den jag seglar fjärde sommaren med nu och är yyybernöjd... ja! Åxå ett sätt som funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm hyr båten.. kom överens om att dra bort hyran om du köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budget?

Övernattningsbar?

Och - varför ingen V8..?

 

Budget är helst under 200 000. 

Men 250 går också bra :P

 

Övernattningsbar behöver den inte vara.

 

Hört att v8:a dricker för mycket soppa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en likadan som din kompis har. Eller, om den är perfekt, vad saknas, finns för mycket, kan bli bättre... för dej?

Hittar ingen sådan, dem jag hittar har rätt svag motor. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du en sådan båt utan V8 så får du antagligen en V6 men likförbannat bensin. Små jenkar-DC är inte överlusade med dieslar om man säger så.

 

Jag hade valt en V8 alla dagar i veckan om vi nu pratar bensin. Starkare och i slutändan säkerligen snålare. Skall du dra upp någon på vattenskidor eller wakeboard behöver du vridmomentet en V8 kan ge. Se till att du har en med elektronisk insprutning så är den betydligt snålare än en förgasarmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att det är lätt att få tag i 'billiga" reservdelar till V8. Så länge man håller sig borta från VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tittat på en Flipper 666. Sanslöst snygg och HT-taket är inte fel då det mulnar på eller som skydd mitt på dagen på holmen då solen bara steker på. Och den ryms klart inom din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll dig undan från Laxå...

Marin och fritid har inte alltid fått så bra omdömen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om amerikanska båtar - har aldrig haft någon.

 

Men jag har köpt båtar. Normalt skulle jag säga att det är bättre med en firma eftersom de är rädda om sitt rykte plus att de säkert skulle kunna lämna en sorts garanti ( du har ändå rätt att reklamera även om det inte är en utsagd garanti. )

Min brorsa förhandlade även så att han fick service och förvaring första vintern med i priset… Men det var inte i Laxå… förlåt Marin och Fritid…. ett företag som faktiskt haft konflikter och det är svårt utifrån att bedöma om det är företaget eller en särskild seg kund?

 

Annars är den där Glastron ett erkänt märke, dessutom lite billigare ( eftersom du får trailern med ) Jag skulle fråga om ägaren eller en firma servat? Och är det ägaren så är det bara att fyra av 10 frågor " kan vi visa hur man gör, Hur brukar du göra med… när bytte du glykol..? "

Du får också med en större plotter där. Men ingen som helst garanti. Det är väl drevet som kan kosta pengar om det är något mankemang. Kolla om din kompis kan sådant. Och skick kapellet.

 

Jag har nämligen för mig att på det drevet måste du demontera propellern för att byta olja? Det kan ju vara en lämplig kuggfråga till ägaren? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. 

 

Jag gillar denna bäst:

https://www.blocket.se/orebro/Chaparral_190_SSI_Bowrider_Toppskick_67062851.htm?ca=11&w=3

Ser lite rymligare ut + gillar att det är en firma jag köper av, då de ger garanti mm. :)

 

Även sett youtube filmer på den och den ser helt otrolig ut. :)

Jag spammar alla båtklubbar och marinor jag hittar för att se vem som ger mig båtpalts först, förhoppningsvis får jag svar på måndag förmiddag, då kör jag ner till örebro direkt och testar på båten, samt köper den om den går som den ska. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

 

Båtsäljaren kunde inte idag, han skulle fira svärmor idag. Måste ringa mamma, totalglömde att det var mors dag...

 

I vilket fall som helst åker jag från Stockholm till Örebro imorgon för att titta på båten. Kommer antingen hyra en bil, alternativt tar jag tåget. 

 

Om någon har vägarna förbi får ni gärna joina vid båtköpet och guida mig lite! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag även intresserad av denna:

https://www.blocket.se/stockholm/Monterey_194FS__07_65988433.htm?ca=11&w=1&last=1

 

Så det ligger mellan ovan och denna:

https://www.blocket.se/orebro/Chaparral_190_SSI_Bowrider_Toppskick_67062851.htm?ca=11&w=3

 

Chaparralen verkar snyggare interiört medan som monterey verkar vara snyggare på utsidan. 

 

Vad tycker ni båtfantaster/experter? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Monterey:en var såld!

Bara chaparallen är kvar, så det får la bli den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara, utan att någonsin har ägt en amerikansk båt, säga:

STOPP!

Åk inte dit med pengarna i näven och säg att du ska titta!

Åk och säg att du kan vara intresserad om objektet skulle vara i så fint skick som det står i annonsen, vilket det sällan är.

Känn dig runt i båten. Kolla oljestickan och i alla dolda utrymmen. Det ger en första bild av hur båten är skött och om firman har rekondat allt eller bara tagit det som syns mest.

Be att få provstarta.

Se till så motorn är kall så du får se hur lätt/svårstartad den är.

Verkar allt bra, vilket det sällan gör, speciellt inte med den båt-förälskades ögon (jag vet, been there, done that) poängtera att det kan vara något för dig. Vad kan de göra på priset? Vad kan du få med extra? Vilka garantier får du?

Dra på det. Gå inte på att de säger sig ha en köpare som "kommer senare idag".

Gå en sväng och tänk på något annat.

Gå tillbaka till firman och kolla igen. Vad missade du förra gången? Finns det en räddningsstege (kallas ofta badstege men funktionen som räddningsstege är väsentligt viktigare)?

Går den att fälla ner när man ligger i vattnet?

Osv, osv.

Helst ska du avvakta några dagar innan du kontaktar dem igen och ber om nytt bud eller mer tillbehör på köpet om du fortfarande är intresserad.

 

Att äga båt är fantastiskt. Att åka båt likaså. Men du har vad jag förstår ingen båtplats i Stockholm och de växer inte på trän. Du har tydligen ingen bil heller vilket betyder att du behöver en båtplats dit du kan ta dig kommunalt. Det minskar dina chanser.

Min bild är att du är förälskad i båtlivet. Mycket bra början men det är dyrt att bli förälskad i fel båt!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara, utan att någonsin har ägt en amerikansk båt, säga:

STOPP!

Åk inte dit med pengarna i näven och säg att du ska titta!

Åk och säg att du kan vara intresserad om objektet skulle vara i så fint skick som det står i annonsen, vilket det sällan är.

Känn dig runt i båten. Kolla oljestickan och i alla dolda utrymmen. Det ger en första bild av hur båten är skött och om firman har rekondat allt eller bara tagit det som syns mest.

Be att få provstarta.

Se till så motorn är kall så du får se hur lätt/svårstartad den är.

Verkar allt bra, vilket det sällan gör, speciellt inte med den båt-förälskades ögon (jag vet, been there, done that) poängtera att det kan vara något för dig. Vad kan de göra på priset? Vad kan du få med extra? Vilka garantier får du?

Dra på det. Gå inte på att de säger sig ha en köpare som "kommer senare idag".

Gå en sväng och tänk på något annat.

Gå tillbaka till firman och kolla igen. Vad missade du förra gången? Finns det en räddningsstege (kallas ofta badstege men funktionen som räddningsstege är väsentligt viktigare)?

Går den att fälla ner när man ligger i vattnet?

Osv, osv.

Helst ska du avvakta några dagar innan du kontaktar dem igen och ber om nytt bud eller mer tillbehör på köpet om du fortfarande är intresserad.

 

Att äga båt är fantastiskt. Att åka båt likaså. Men du har vad jag förstår ingen båtplats i Stockholm och de växer inte på trän. Du har tydligen ingen bil heller vilket betyder att du behöver en båtplats dit du kan ta dig kommunalt. Det minskar dina chanser.

Min bild är att du är förälskad i båtlivet. Mycket bra början men det är dyrt att bli förälskad i fel båt!

Lycka till!

 

Stort tack för ditt svar. Kommer göra precis som du säger dock vill jag ha båten imorgon, ska nämligen iväg några dagar på onsdag och vill ha det fixat innan.

Har verkligen kollat igenom varenda båt i hela blocket och kommit fram till att dessa 2 möter kriterierna och då har min båtvän hjälpt till som har koll. 

 

Kollar igenom allt, som du säger och följer dina instruktioner. Därefter försöker jag pruta, och går det inte så gör jag som såhär att jag tar en sväng, fast säger att jag ska köra tillbaka till Stockholm då jag inte kommer överrens. Då går jag istället till mcdonalds och klämmer en trippel cheese och förhoppningsvis ringer han då. :D

 

Låter det bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Förspråkar givetsvis köp och vill inte dra ner på entusiasmen! , men vill ändå påpeka. Det finns marginal på chaparallen. Köpte min nuvarande 18 fots Larson 2007 med 4,3 liters VP   för 150´ med kärra av privatperson för 3 år sen. Dock förgasarmotor, alu prop osv. Men i övrigt samma standard.

 

Se till att du får garantier, service med i köpet. Tror du kan få mer båt för pengarna eller lägga överskottet på ev reparationer om du skulle köpa privat. 

 

Vänligen

Mikaojje

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla, tar absolut inte era tips på fel sätt; är väldigt tacksam för alla era svar då ni har gett mig större insikt i båtaffärer och båtlivet!

I live to learn. =)

 

Toppen, ska leta ännu hårdare efter båtar och se om jag finner något privat. Det enda sköna med firma vid mitt första båtköp är då garantin som jag kommer kräva för att köpa båten. =)

 

Hur ska jag försöka pruta, och hur mycket ska jag försöka få ner priset? Vad anser ni är rationelllt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.blocket.se/vasternorrland/Glastron_GT_185_Volvo_penta_4_3l_V6_190hk__09_67076499.htm?aw=1

 

Års modell 09 uttagen 11 med kärra och ändå 15' billigare. Men yes privat och en bra bit bort. 

Men 80 kärra gör livet enklare..  Förvisso förgasarmotor, drar något mer men enklare att fixa än de med bränsleinsprutning.

 

Kan du få ner den till 160 har du ändå 20' att "reparera för" och samtidigt ingår kärra. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack för ditt svar. Kommer göra precis som du säger dock vill jag ha båten imorgon, ska nämligen iväg några dagar på onsdag och vill ha det fixat innan.

 

Har verkligen kollat igenom varenda båt i hela blocket och kommit fram till att dessa 2 möter kriterierna och då har min båtvän hjälpt till som har koll. 

 

Kollar igenom allt, som du säger och följer dina instruktioner. Därefter försöker jag pruta, och går det inte så gör jag som såhär att jag tar en sväng, fast säger att jag ska köra tillbaka till Stockholm då jag inte kommer överrens. Då går jag istället till mcdonalds och klämmer en trippel cheese och förhoppningsvis ringer han då. :D

 

Låter det bra?

 

Ja, vad säger man?

Du är förälskad och förälskelsen är blind :D .

Jag tror du kommer hitta fler båtar innan sommaren står för dörren så jag skulle ta det kallt.

Men det är ju jag det!

Tror inte du ska räkna med att säljaren ringer dig om du säger att priset han erbjuder är för dåligt. Han vet att det kommer fler (desperata?) köpare innan säsongen är över.

Önskar dig dock all lycka till med köpet och hoppas att du hittar en båtplats som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

"Övernattningsbar behöver den inte vara."  Men har du varken bil eller båtplats är väl övernattningsbar en stor fördel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.blocket.se/vasternorrland/Glastron_GT_185_Volvo_penta_4_3l_V6_190hk__09_67076499.htm?aw=1

 

Års modell 09 uttagen 11 med kärra och ändå 15' billigare. Men yes privat och en bra bit bort. 

Men 80 kärra gör livet enklare..  Förvisso förgasarmotor, drar något mer men enklare att fixa än de med bränsleinsprutning.

 

Kan du få ner den till 160 har du ändå 20' att "reparera för" och samtidigt ingår kärra. 

Kollade även på denna, det var mellan den och chaparrallen först, men tyckte sundsvall var för långt bort. Men ska ta denna i åtanke igen då! :)

 

Glastron är dock något mindre, vilket är en nackdel; men priset är ju klart mycket bättre. Ja det är svårt detta. Vad kan chaparallen vara värd tycker ni? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...