Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
moltas

Returledning av diesel till botten av bränsletanken?

Rekommendera Poster

Har lite startproblem då motorn stått några dagar. Ett problem som mer eller mindre funnits sen jag monterade dieselmotorn. Verkar som tryck försvinner eller luft i ledningarna.

Fick ett tips av en mek. att dra ner returledningen till botten av tanken om detta inte var gjort.

Eftersom jag har haft en bensinmotor tidigare så fanns det ju ingen retur. Nu har nog Nimbus tänkt till lite ang. tillverkningen av bränsletank. Finns fyra anslutningar, en sug, en för värmare som slutar i botten, en för retur med ett rör som slutar i botten på tanken samt en som slutar i toppen på tanken. I sistnämnda anslutning var returen kopplad, dvs inget rör till botten av tanken. Tydligt instansade med "S", "V", "R" och "L" som förmodl. är tankluftning. Finns dock en separat sådan som går ut genom bordläggningen.

Nu undrar jag om detta kan ha betydelse för startproblemen, dvs att luft har kunnat gå in i anslutningen under tanktoppen och den vägen orsakat startproblemen? Någon som har en teori om detta? Har flyttat till returen som går ner i botten. Har inte provstartat ännu, vill vänta några dagar. Motorn är en VP Kad 43.

 

/Moltas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte vanlig mackdiesel i tanken som gjort att du fått bakterier som växt och satt igen filtren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om backventilerna i matarpumpen inte tätar riktigt , finns en möjlighet att det blir hävertverkan i bränsleledningen så att bränslet rinner tillbaks till tanken och det blir luft i ledningen. Om returen dras ner till samma nivå som sugledningen, elimineras den möjligheten, samtidigt som man slipper skumbildning i tanken när returbränslet landar på ytan av bränslet i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om backventilerna i matarpumpen inte tätar riktigt , finns en möjlighet att det blir hävertverkan i bränsleledningen så att bränslet rinner tillbaks till tanken och det blir luft i ledningen. Om returen dras ner till samma nivå som sugledningen, elimineras den möjligheten, samtidigt som man slipper skumbildning i tanken när returbränslet landar på ytan av bränslet i tanken.

 

I installationsanvisningen till min motor görs en poäng av att dra returledningen i en böj ned till tankens bottennivå innan den kopplas till anslutningen på ovansidan – förmodligen av samma skäl som ovan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dieselpelle: Har RME-fri diesel i tanken och kemikalie som ska skydda från algbildning . Då jag tog bort manluckan så var det kliniskt rent i tanken och sugrör. Filtren är nya för i år och rena.

 

Rollen: Har också en egen fundering ang. matarpumpen trots den är nästan ny, ca två år gammal, men visst... får väl bli nästa åtgärd att byta ut den.

 

speljakt: Det borde finnas en anledning till att returledningen i tanken är byggd från början med ett rör till botten så Din åsikt gör det ännu mer sannolikt att det skulle ha betydelse.

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och provstartade idag efter ca 4-5 dagars stillestånd. Startade betydligt lättare. Dock ska det vara bättre. Får fortsätta om det finns någon annan läcka. 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som backventilen i matarpumpen har fastnat eller läcker. Du har inga dieselläckage på trycksidan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som backventilen i matarpumpen har fastnat eller läcker. Du har inga dieselläckage på trycksidan?

Matarpumpen får bli nästa, även om den är bara ett par år gammal. Har dragit och kollat många ggr. men kan inte se nåt läckage öht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade startproblem med en diesel då bränslet rann tillbaka till tanken då man stannade motorn. Felet var en tätning under spridarröret på ett pumpelement. Det fuktade riktigt riktigt litet runt spridarrörets bas under gång.

 

Returröret går i mitt fall till tankröret, alltså rätt högt, och det funkar perfekt efter att ovanstående fel hittades, så jag tror inte returrörets dragning skall vara kritisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter som backventilen i matarpumpen har fastnat eller läcker. Du har inga dieselläckage på trycksidan?

Matarpumpen får bli nästa, även om den är bara ett par år gammal. Har dragit och kollat många ggr. men kan inte se nåt läckage öht.

 

 

Luft läcker in långt innan man kan se något lekage av bränsle!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att starta upp idag igen efter några dagars stillastående. Något bättre men inte så som det ska vara. Har upptäckt ett läckage vid ett par av spridarna nere mot toppen. En VP-mek ska byta ut spridarhylsorna åt mig. Vet inte om detta kan ha betydelse för startproblemen.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla orsaker börjar ta slut. Vp:s mekaniker har också problem att lösa det. En f.ö. duktig mek. Matarpumpen ok. Alla slangar och slangklämmor dragna. Packningar till banjokopplingar bytta. Alla övriga kopplingar dragna. Returen dragen till botten av tanken. Ge mig förslag på åtgärd. Startade idag men inte så som det ska vara.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla orsaker börjar ta slut. Vp:s mekaniker har också problem att lösa det. En f.ö. duktig mek. Matarpumpen ok. Alla slangar och slangklämmor dragna. Packningar till banjokopplingar bytta. Alla övriga kopplingar dragna. Returen dragen till botten av tanken. Ge mig förslag på åtgärd. Startade idag men inte så som det ska vara.

/Moltas.

 

Banjokopplingar är luriga och har ibland sprickor (orsakade av de har dragits för hårt med gamla kopparbrickor) som är mycket svåra att se. Kan vara värda att kolla en gång till.

 

Annars skulle jag nog kolla över insprutningspumpen. Kan vara slitet pumpelement, inget gds jobb dock.

 

Om motorn annars är lite allmänt trött så kan du ju fundera på om den verkligen har ordentlig kompression. Det brukar först visa sig genom att de blir segare att starta kalla.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som sådan är det nog inget större fel. Den går bra, ingen olje eller dieselrök. Har nämnt insprutningspumpen för meken men han avfärdar detta. Banjokopplingar, möjligt. Startar jag motorn nu då den är kall men bara varit igång, så startar den på en två kompressioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen, luft läcker in LÅNGT innan man kan se att bränsle läcker ut!

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett är det oftast cav filtret som läcket

Det är så många ytor som ska täta med bara en skruv

 

Lossa hela det paketet och kontrollera allt jättenoga och återmontera med nya oringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en dålig spridare om allt annat ser bra ut. Ta ur dom och få dom testade i rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett är det oftast cav filtret som läcket

Det är så många ytor som ska täta med bara en skruv

 

Lossa hela det paketet och kontrollera allt jättenoga och återmontera med nya oringar

 

Nja generellt är alla skarvar en källa till läckage, och folk har en viss vana att göra diverse installationer med kranar och nipplar av olika slag, plus att gamla torra slangar kan läcka över hela längden.

 

Läser man TS beskrivning ser man att han har svårt att få igång maskinen efter stillestånd, men har den bara varit igång (ej varmkörd) har han inga problem med att starta. I min verkstad är luftläckage det första jag kollar i liknande fall.

 

Har man svårt att hitta var det läcker kan man koppla in en extern tank (en dunk) vid varje skarv mellan maskin och tank för att ringa in problemet.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det som händer med cav filter

Läckage i någon av packningarna och när motor avstängd, rinner bränslet tillbaks till tank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom bränslefilter nämns här så har jag ett sånt här fast det står nog VP på det. Har även kollat gummiringarna här flera ggr dessutom är dom nya. Dock fanns problemen innan jag bytte filterinsatsen. Ska vänta någon dag till då jag bytt några kopparpackningar ytterligare.

 

/Moltas.

post-64501-0-71397100-1463074830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen, luft läcker in LÅNGT innan man kan se att bränsle läcker ut!

 

 

Kalle

 

Du har så rätt Kalle !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Startade upp idag igen efter två dygns stillastående. Och hör och häpna, den gick igång med detsamma. Bytte ett par kopparpackningar till, bl. a. vid matarpumpen.Om det berodde på det  vet jag inte Hoppas det inte var en tillfällighet! Kanske berodde på att jag städade och polerade insidan av båten :P.  

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

var det kopparpackningarna vid matarpumpen som löste problemet?

(har ett liknande problem)

//leffeb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen för mig var ny matarpump😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banjokopplingar är ett skit! Jag har bytt alla mot raka kopplingar med stor innerdiameter.

En rörböj har nästan alltid en tillplattning av insidan, som minskar röret innerdiameter från säg 6 mm till 3-4 mm. En banjokoppling har ofta 3 eller 4 småhål (2,0-2,5 mm).

Dessa förträngningar kan samla smutspartiklar som täpper till.

När sedan matarpumpen arbetar skapar den vacuum och högtryckspumpen får för lite diesel.

Men detta och eventuella luftläckage innebär att man får lufta spridarrören för att motorn ska gå jämt.

 

Mitt trick att kolla för luftläckage är att koppla loss bränsleledningen på ingången till matarpumpen. Koppla min handpump för tömma motorolja i bränsleslangen. Sen när man suger, så ser jag om det kommer luftblåsor i oljebytarpumpens transparenta slang.

 

Felen jag pratar om här brukar dock inte ha med "svårstartad" att göra, utan att den tappar toppeffekt.

Bränslet som finns kvar i högtryckspump och matarpump måste räcka till för att starta även efter en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...