Gå till innehåll
måndag 27 maj 2024
coderbob

Lenco styrenhet trimplan

Rekommendera Poster

Det sitter en sån här styrenhet i min båt men helt frånkopplad. Trimplanen funkar och brytarna saknar LED, se bild.

 

Vad har en sån här enhet för funktion? Enligt manualen finns det brytare med LED som indikerar trimplanens läge men de kan användas både med och utan styrenhet.

IMG_20210904_151140.jpg

IMG_20210904_164719__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ha Lencos knappsats med LED kopplad till styrenheten, de knappar du har på din bild funkar utan styrenheten.

Styrenheten håller alltså koll på trimplanens läge och visar detta med knappsatsens LED.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Makro said:

Du behöver ha Lencos knappsats med LED kopplad till styrenheten, de knappar du har på din bild funkar utan styrenheten.

Styrenheten håller alltså koll på trimplanens läge och visar detta med knappsatsens LED.

jag kollade manualen och tydligen kan man använda brytarna med LED utan styrenheten

 

Screenshot_20210905-160448.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

jag kollade manualen och tydligen kan man använda brytarna med LED utan styrenheten

 

Screenshot_20210905-160448.jpg

Det kan man säkert, men har du en knappsats med LED?

Men jag är tämligen säker på att om du inte har styrenheten så kommer inte lysdioderna att kunna visa trimplanens position och då kan man lika gärna ha en ”vanlig” knappsats.

Möjligen kan knappsatsen på elschemat ovan ha en inbyggd styrenheten.

Vart vill du komma med resonemanget?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Makro 

22 hours ago, Makro said:

Möjligen kan knappsatsen på elschemat ovan ha en inbyggd styrenheten.

Ja, det verkar stämma och då är jag mindre förbryllad. Jag skall läsa på  mer här: https://www.lencomarine.com/en/Products

 

Quote

Vart vill du komma med resonemanget?

Jag vill bara förstå vad jag har för prylar och vad mina alternativ är. Jag har förstått att de prylar jag har är inte kompatibla med varandra och jag lär aldrig få veta historien bakom.

 

Och nu när jag tittar på en knappsats UTAN led så står det att den också har styrenheten inbyggd. Då drar jag slutsatsen att styrenheten gör mer än bara håller koll på trimplanens position för att kunna indikera med LED. Så nu är jag tillbaka där jag började: Vad har styrenheten för funktion? Jag verkar inte ha någon styrenhet, så är den ens nödvändig?

En vild gissning är att styrenheten skyddar motorerna från att köras förbi ytterlägena. Har man ingen styrenhet så är man inte skyddad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att tidigare modeller hade en lös styrenhet som du har medan de nyare modellerna har styrenheten inbyggd i knappsatsen.

På min båt hade jag både en styrenhet och en knappsats med LED och dessa arbetade tillsammans och utan att ha läst något elschema är jag säker på att det är styrenheten som i det fallet håller koll på trimplanens läge.

 

Men varför någon bytt ut knappsatsen med LED och lämnat styrenheten kvar i din båt kan man ju spekulera i och är du inte intresserad av att veta läget på dina trimplan så låt det bara vara 🙂

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så här:

Den enklaste kontrollen, utan varesig lysdioder eller annat, bara två strömställare, den har ingen som helst elektronik. Den behöver ingen tyrenhet.

Med den kan man bara köra trimplanen uppåt och nedåt.

 

Det finns en kontrollpanel med lysdioder, men denna fungerar bara med styrenheten, den visar lysdiodstaplar trimplanens position, möjligen kanske det öven finns någon minnesfunktion, eller så är det Bennett som har en sådan funktion, det är lätt att blanda ihop dessa fabrikat, tycker jag.

 

Men så vitt jag vet har Lenco ingen egen gånglägesautomatik, men det kanske finns...?

Annars har en och annan på detta forum kopplat Mente marins automatik till sina trimplan, väldigt praktiskt och lätthanterligt, man koncentrerar sig på att navigera och framföra båten, automatiken tar hand om trim och balans.

Själv valde jag dock Zipwake, som också är väldigt bra, men det är en annan historia.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb koll på Lencos säger att det finns ett tvådelat system med knappsats och styrenheten lös samt ett system med styrenheten inbyggd i knappsatsen och de har faktiskt ett system typ Mente Marin med gångläges automatik och GPS kallat Auto Glide

 

Skillnaden mellan Bennett är väl att Lenco är elektromekanisk och Bennett hydraulisk medan Lectrotab också är elektromekanisk, de är de som har de jämntjocka trimplamskolvarna och även en "Mente Marin" automatik som tillval.

 

Ja då har man lärt sig något nytt idag med :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-04 vid 16:49 skrev coderbob:

Det sitter en sån här styrenhet i min båt men helt frånkopplad. Trimplanen funkar och brytarna saknar LED, se bild.

 

Vad har en sån här enhet för funktion? Enligt manualen finns det brytare med LED som indikerar trimplanens läge men de kan användas både med och utan styrenhet.

IMG_20210904_151140.jpg

IMG_20210904_164719__01.jpg

hej har du kvar enheten fick kortis i min pga av vatten som rann i.

så om du inte har nå användning för denna vill jag gärna tar över den.

mvh James

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, JamesRVS said:

hej har du kvar enheten fick kortis i min pga av vatten som rann i.

så om du inte har nå användning för denna vill jag gärna tar över den.

mvh James

Jag skall kolla om den sitter kvar i båten nästan gång jag är där, troligtvis helgen. Annars kanske den ligger här någonstans. Hittar jag den kan du få den mot fraktkostnad. Påminn mig gärna om en vecka!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en ny styrenhet med ledpanel (visar hur trimplan står) från Lenco liggandes.

Körde med Mente, därför blev aldrig denna monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

Jag skall kolla om den sitter kvar i båten nästan gång jag är där, troligtvis helgen. Annars kanske den ligger här någonstans. Hittar jag den kan du få den mot fraktkostnad. Påminn mig gärna om en vecka!

Det är jätte snällt ok jag kan skriva till dig och på minna. 
hoppas du hittar denna. 
Med vänlig hälsning, JamesRVS 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Har faktiskt en ny styrenhet med ledpanel (visar hur trimplan står) från Lenco liggandes.

Körde med Mente, därför blev aldrig denna monterad.

Hej 

fick evt. möjlighet får en men inte säkert om den finns kvar eller fungerar. 
är evt.  intresserad i själva styrboxen. 
Med vänlig hälsning, JamesRVS 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JamesRVS:

Hej 

fick evt. möjlighet får en men inte säkert om den finns kvar eller fungerar. 
är evt.  intresserad i själva styrboxen. 
Med vänlig hälsning, JamesRVS 
 

Annars är det bara att höra av dig via PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev JamesRVS:

Hur gör man via pm?

Tryck på namnet du vill skicka till, välj sedan brevet, blir riktat ett personligt meddelande.

Screenshot_20240507-212643.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...