Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
roadrunner36

Köptankar Bayliner

Rekommendera Poster

Hej!

Har gått och blivit väldigt sugen på en bayliner 2355/2655 från -94 och nyare men har även 2755 från -89 som alternativ då jag gillar modellen på den. Har dock hört om bayliners kvalitetsbrister från 80-talet.

 

Mina krav är att det ska sitta mercruiser motor + drev i båten. Gärna sötvattenskyld.

 

Vad ska jag kolla på dom olika modellerna? Har läst och sökt mycket på forumet här och läst en del men vill veta mer och gärna av folk som ägt eller äger modellerna.

 

Hur är dom att köra för en nybörjare? Har kört en del båtar men är dålig på att lägga till osv.

 

Kan även tänka mig typ en regal eller sea ray i samma prisklass. Max 180000, men gärna runt 130-160000kr.

 

Sen av ren nyfikenhet så undrar jag ungefär hur ägandekostnaderna ligger. Har frågat folk som jag känner med liknande båtar och dom säger att dom inte har riktig koll men att det är "dyrt". Många av dom är sådana som tjänar lite bättre än vad jag gör men jag ligger på en halvkass Svenssonlön (strax under 20' efter skatt) däremot bor jag billigt och har inga barn, djur eller dyligt som kostar.

Jag antar att folk kommer svara att det är en prioriteringsfråga.

 

Här är lite hur jag har räknat, vill gärna ha lite feedback på dom siffrorna.

 

Lån ca: 2500kr i månaden.

Försäkring ca: 600kr i månaden.

Bensin ~400nm * räknat på 2 l/nm 13kr/litern = 10400kr per säsong.

Service och underhåll som jag ska sköta själv: 8000kr per säsong.

Båtplats: 1800kr per år.

Vinterförvaring gratis.

 

Jag får det till runt 57000kr per år.

Har jag räknat högt lågt eller lagom?

Vad har ni för ca budget?

Ni med liknande båtar, hur bra/dåligt tjänar ni?

 

Kom gärna med råd och tips och synpunkter på vad det kostar för er ungefär.

 

Båtar som är intressanta just nu:

 

http://m.blocket.se/ostergotland/Bayliner_2355_Ciera_Sunbridge__96__5_7l_65761206.htm?ca=11&w=3

 

http://m.blocket.se/trelleborg/Bayliner_2750_V8_bensin_inkl__batslap_65940434.htm?ca=11&w=3

 

Svar som "Behöver man fundera över vad saker kostar så bör man välja en plasteka" undanbedes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du räknat ganska realistiskt, men att du behöver ett buffertsparande för större haverier också. Saker har en tendens att gå sönder...

 

Kan man meka själv är inte ett riktigt motorhaveri egentligen en jättestor kostnad. För runt 30' har man ett nytt block på plats med den gamla kringutrustningen överflyttad förutsatt att man gör jobbet själv. Ett motorbyte om man inte kan skruva själv börjar väl på 150' om man behåller drevet. 

 

De båtarna du tittar på är jag personligen inte något jättefan av men smaken är som baken. Mitt råd är dock att inte köpa den billigaste utan hellre betala några tusenlappar extra för en som känns välskött och underhållen. Jag tror att man i de flesta fall räknar hem den investeringen ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om de är svensksålda eller importerade som begagnade från t ex USA. Om det är de senare kan de vara duktigt slitna och du kan få problem med en framtida försäljning pga avsaknad av CE-märkning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billig båtplats tycker jag, i övrigt kan jag inget om bayliner. Men visst kostar det att ha båt. Köpte min för ett år sedan och har väl köpt "bra å ha grejor" för ca 50 000kr till den under vintern...Lycka till//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med ovan.

Det tenderar att bli endel kostnader som man inte räknar med innan man haft båt. Förbättringar, renoveringar, ombyggnationer, bra att ha saker osv. 

Förutom dina kostnader ovan så bör du ha med 15000 för oförutsedda utgifter, saker går sönder när båtar byter ägare - trist om du får sitta och titta på båten för att det inte finns medel att laga för.. 

 

Visst ser man till kostnaderna så är det mycket pengar MEN om man använder sin båt mycket finns det ingen annan typ av semester som kommer i närheten av prisvärdhet/billighet :) 

Nu är du själv, för min del har jag familj med 2 ungar, hur långt kommer man i charter semester för båtens årskostnad.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2355:an är en bra mkt modernare båt. Oroa dig inte så mkt över märket som sådant. 1996 så var det väl Brunswick som ägde SeaRay Och Bayliner samt att CE kravet kom väl 98? 165.000 inkl kärra - lite prut. Mkt båt för pengarna enligt mig. Kolla det allmänna skicket, och ta med dig ngn som "kan" båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpriset du räknar med är för lågt enligt min mening. Tankar du på sjömack ligger priset ca 2-3 kr över landmacken.

Vinterförvaring gratis är ju också lågt räknat men kanske har du den möjligheten? Grattis i så fall!

I övrigt håller jag med tidigare svar. Det är fantastiskt att semestra i båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du räknat ganska realistiskt, men att du behöver ett buffertsparande för större haverier också. Saker har en tendens att gå sönder...

 

Kan man meka själv är inte ett riktigt motorhaveri egentligen en jättestor kostnad. För runt 30' har man ett nytt block på plats med den gamla kringutrustningen överflyttad förutsatt att man gör jobbet själv. Ett motorbyte om man inte kan skruva själv börjar väl på 150' om man behåller drevet. 

 

De båtarna du tittar på är jag personligen inte något jättefan av men smaken är som baken. Mitt råd är dock att inte köpa den billigaste utan hellre betala några tusenlappar extra för en som känns välskött och underhållen. Jag tror att man i de flesta fall räknar hem den investeringen ganska fort.

Jo, buffert kommer att finnas för eventuella haverier. av någon anledning känner jag mig mest orolig för drev, dom är dock ganska nya på dessa.

 

Kolla om de är svensksålda eller importerade som begagnade från t ex USA. Om det är de senare kan de vara duktigt slitna och du kan få problem med en framtida försäljning pga avsaknad av CE-märkning..?

Hur kollar man det?

 

Billig båtplats tycker jag, i övrigt kan jag inget om bayliner. Men visst kostar det att ha båt. Köpte min för ett år sedan och har väl köpt "bra å ha grejor" för ca 50 000kr till den under vintern...Lycka till//Björn

Ja det är rätt billigt här. Det är i en av sjöarna vi har i närheten. Inte så mycket att åka på men jag har gångavstånd till båtplatserna och det känns lämpligt. Vad är det för bra att ha grejor?

 

Kan hålla med ovan.

Det tenderar att bli endel kostnader som man inte räknar med innan man haft båt. Förbättringar, renoveringar, ombyggnationer, bra att ha saker osv. 

Förutom dina kostnader ovan så bör du ha med 15000 för oförutsedda utgifter, saker går sönder när båtar byter ägare - trist om du får sitta och titta på båten för att det inte finns medel att laga för.. 

 

Visst ser man till kostnaderna så är det mycket pengar MEN om man använder sin båt mycket finns det ingen annan typ av semester som kommer i närheten av prisvärdhet/billighet :)

Nu är du själv, för min del har jag familj med 2 ungar, hur långt kommer man i charter semester för båtens årskostnad.. 

 

Ja jag håller med! en fin båtsommar klår det mesta!

 

2355:an är en bra mkt modernare båt. Oroa dig inte så mkt över märket som sådant. 1996 så var det väl Brunswick som ägde SeaRay Och Bayliner samt att CE kravet kom väl 98? 165.000 inkl kärra - lite prut. Mkt båt för pengarna enligt mig. Kolla det allmänna skicket, och ta med dig ngn som "kan" båtar.

 

Ja jag har förstått att den är mycket modernare. Men vet du något om bayliners kvalitet på 80-talet? Man har ju hört allt om sönderärgade bensintankar, ruttnade akterspeglar osv.

 

Bensinpriset du räknar med är för lågt enligt min mening. Tankar du på sjömack ligger priset ca 2-3 kr över landmacken.

Vinterförvaring gratis är ju också lågt räknat men kanske har du den möjligheten? Grattis i så fall!

I övrigt håller jag med tidigare svar. Det är fantastiskt att semestra i båt!

Bensinpriset är helt i sin ordning. Här finns inga sjömackar så det är dunkar som gäller :)

Vi har en släktgård med ett helt oanvänt traktorgarage i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vad det är rimligt att betala per mil för någon som kör hem båt och trailer på lastbil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande kvalitet på Baylinerbåtar så kan man nog säga att dom som finns kvar inte hade kass kvalitet - dom dåliga båtarna är borta. 

 

Jag har haft en Bayliner 2556, det är ganska enkla båtar sett till hur dom är byggda. Jag var ganska nöjd med min, gick bra i sjö osv. 

 

Något som är väldigt viktigt med alla begagnade båtar är att ta reda på hur dom är underhållna. Vissa människor är pedantiska och vill att allt ska fungera. Vissa kör tills saker brakar, vissa lagar inte ens då, för dom tycker inte att det är så viktigt.. 

 

Är man pedantisk av sig och köper båt av person som visar sig vara kategori 3 blir det dyrt, speciellt i början när allt skall fixas iordning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande kvalitet på Baylinerbåtar så kan man nog säga att dom som finns kvar inte hade kass kvalitet - dom dåliga båtarna är borta. 

 

Jag har haft en Bayliner 2556, det är ganska enkla båtar sett till hur dom är byggda. Jag var ganska nöjd med min, gick bra i sjö osv. 

 

Något som är väldigt viktigt med alla begagnade båtar är att ta reda på hur dom är underhållna. Vissa människor är pedantiska och vill att allt ska fungera. Vissa kör tills saker brakar, vissa lagar inte ens då, för dom tycker inte att det är så viktigt.. 

 

Är man pedantisk av sig och köper båt av person som visar sig vara kategori 3 blir det dyrt, speciellt i början när allt skall fixas iordning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar händig och kan serva en motor själv? Annars hade jag föreslagit att du tagit med dig någon som kan motorer. För halva värdet av båten ligger i motorn, med hotbilden att du måste reparera något. Limpor och knän kan vara läge att byta om det inte är gjort på båten redan?

 

Det som kostar pengar är komfortdetaljer som sammantaget kostar väldigt stora summor.

Men att köpa lite kuddar och några nya förtöjningstampar är små summor...

 

Det som kan kosta är nytt kapell, några nya batterier och att se över elsystemet plus montera några solpaneler om du inte har el på bryggan…. kyl är trevligt att ha ombord plus värmare för att kunna var ute när det är tidigt eller sent på säsongen. Om inte värmaren är servad någonsin så är det dags. Plotter… om du tror att du kör så att du behöver en, alltid trevligt att ha. TV? Osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande kvalitet på Baylinerbåtar så kan man nog säga att dom som finns kvar inte hade kass kvalitet - dom dåliga båtarna är borta. 

 

Jag har haft en Bayliner 2556, det är ganska enkla båtar sett till hur dom är byggda. Jag var ganska nöjd med min, gick bra i sjö osv. 

 

Något som är väldigt viktigt med alla begagnade båtar är att ta reda på hur dom är underhållna. Vissa människor är pedantiska och vill att allt ska fungera. Vissa kör tills saker brakar, vissa lagar inte ens då, för dom tycker inte att det är så viktigt.. 

 

Är man pedantisk av sig och köper båt av person som visar sig vara kategori 3 blir det dyrt, speciellt i början när allt skall fixas iordning. 

 

Okej, men även om dom finns kvar, är det någon större riskkonstruktion i skrovet om man jämför med dom nyare? t.ex akterspegel eller annat material under gelcoaten?

 

Du verkar händig och kan serva en motor själv? Annars hade jag föreslagit att du tagit med dig någon som kan motorer. För halva värdet av båten ligger i motorn, med hotbilden att du måste reparera något. Limpor och knän kan vara läge att byta om det inte är gjort på båten redan?

 

Det som kostar pengar är komfortdetaljer som sammantaget kostar väldigt stora summor.

Men att köpa lite kuddar och några nya förtöjningstampar är små summor...

 

Det som kan kosta är nytt kapell, några nya batterier och att se över elsystemet plus montera några solpaneler om du inte har el på bryggan…. kyl är trevligt att ha ombord plus värmare för att kunna var ute när det är tidigt eller sent på säsongen. Om inte värmaren är servad någonsin så är det dags. Plotter… om du tror att du kör så att du behöver en, alltid trevligt att ha. TV? Osv...

 

Jag har haft en liten båt med AQ130 innan som jag skötte själv, dock i början med hjälp av en båtkunnig vän. Har tidigare skruvat en del jänkare och en he del andra bilar, så motorn skrämmer mig inte så mycket faktiskt.

 

Jag är ganska händig och brukar fixa det mesta själv.

 

Solpaneler var ett bra tips! Det verkar den ena av mina två intressanta ha i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 2755 -89 som du nämner och är faktiskt väldigt nöjd. Rymlig, social båt med sängplatser för 4-5 pers.

Sitter en Cobra 5.8 som jag inte haft några större problem med, drev Vp sx.

Bogpropeller finns, värmare Wallas till alla utrymmen vilket är kanon även under för o sensommar.

Åker mestadels i 5-7 knop toppar kring 27, förbrukning ej under 1.8 l per NM, räknar med kring 2 liter för min del i snitt, åka fort bäst kring 24-26 knop med bra trim, gissar i den farten 2.2-2.4l/nm.

Mycket vindkänslig, är ju hög med kapellet som fångar vindarna lätt, vinglig i låga farter men en vanesak, med fyrbladig prop blev det något bättre, flesta båtar lider av detta gissel tyvärr.

Vindkänsligheten gör givetvis att det inte är det lättaste att lägga till men träning ger färdighet, ytterst sällan jag använder bogproppen, dessutom är den lite för vek när det blåser lite.

Lutar vid svängar i högre farter, men skrovet inget fel på vad gäller att ta sjö.

Nytt kapell ligger kring 25 tkr, lite bökigt med alla delar men funkar, sköt om kapellet så håller det länge är ett bra råd.

 

Fördäck funkar att ligga på men bökigt att ta sig upp o ned, men inget problem för någon i din ålder......inga skarndäck, saknar det ibland men funkar oxå.

 

Min blev 05 gmg och då byttes alla dynor uppe som nere. Galonstolar soffor uppe brukar vara i dåligt skick, hittar du någon med omklädda så är det bra, men hempul brukar i flesta fall inte bli snyggt.

 

Ganska säker på att fukt i akterspeglar gäller flesta båtar där man har monterat tex ekolod, trimplan osv, skruva ur alla skruvar på akterspegeln och täta om innan sjösättningen av din nya båt.har du möjlighet låt någon mäta det, kanske du kan låna ett instrument?

 

Läckage vid rutor är annars ett problem som typen har med många andra båtar och bör åtgärdas. Inga problem att byta rutorna till cabin.Rutorna litet bökigare att täta men värt tiden.

 

Pälsen i taket sidor i cabin blir lätt mögliga om med fläckar, en del byter själv gick jag över med klorin, fick inte bort allt men är nöjd med resultatet. Ordentligt med fuktborttagare, hink...salt....sköljtråg löser det, köp salt på säck. 

 

Som sagt...mycket nöjd med min groggveranda även sambon gillar stuket, gott om plats för många ombord på dagsturer.

 

Lycka till

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tanke angående kostnaden. Det är förvisso lika bra att räkna högt snarare än lågt så att man inte blir alltför överraskad när pengarna börjar trilla iväg. MEN 2500 kr för lån i månaden är förvisso pengar som du behöver punga ut med, en likviditetsfråga egentligen. Värdeminskningen är knappast lika hög så ska man räkna på vad det kostar att äga låter det som att du egentligen kan sänka den? Har sett nämnas 4% som värdeminskning på båtar per år men det är naturligtvis stora variationer både på modell och vilken konjunktur som, råder.

 

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man nog säga att större båtar av välkända märren ofta sköts på ett minutiöst sätt. Mindre båtar, speciellt de lite billigare kanske byter ägare lite oftare, man testar, har inte koll osv, så där kanske underhållet inte alltid blir perfekt. 

 

Fukt i  akterspegeln kan vilken båt som helst få oaktat amerikans eller skandinavisk, det är inte så avancerat att byta sin akterspegel, tar lite tid. Det går ju att känna, knacka eller ta med en fuktmätare och undersöka. 

 

Det som är lite trist med mindre amerikanska DC båtar är att det saknas skarndäck, det är så smidigt att röra sig på båten om det finns riktiga skarndäck. Å andra sidan i en liten båt utnyttjar man ju båtens innerutrymmen bättre om man inte har skarndäck. 

 

Underhållet är A och O, vi försökte få reda på hur underhållen och använd vår nuvarande båt var, det gick sådär, det resulterade i en helrenovering som blev rätt kostsam, nu är ju jag lite anal  med mina saker och går hela vägen. Det kan ju vara värt om man planerar att ha kvar båten - så bör du själv kanske tänka - innan du lägger ner en massa pengar i din nya båt, om det är en bra båt för dig eller om du inom kort vill byta upp dig för att få en hytt till, dusch inne osv... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...