Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
edarias

Flytta upp bommen på Amigo 33

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga båtägarna!

 

Jag funderar på att flytta upp bommen på min Amigo 33, ungefär 40 centimeter och i samband med det placera storskotet på en rostfritt metallbåg där ruffen börjar. Jag är tröt på att trassla in mig och slå mej på skenan och är dessutom ständigt orolig för bommen som går i höjd med det enda huvud jag har.  Jag kan ingenting om båtteknik, är dessutom ganska grön som båtägare, så jag undrar om det jag planerar låter sig göra utan att båten blir negativt påverkat av det. Vad händer till ex. när segel blir 40 centimeter kortare? Är det allvarligt? Jag tävlar aldrig men har planer på att sångsegla, kanske till Spanien när jag gått i pension om fyra år. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det påverkar mycket. Dels tappar du segelyta, dels förändras balansen. Krängningen kan öka också eftersom tryckpunkten flyttas upp.

 

Det du kan göra är att behålla bomfästet där det är, men sedan låta det nya seglet skäras lite högre i bakkant, men se till att samtidigt få en ordentlig akterrunda. Fast ännu enklare måste vara att få bort skotet genom att installera "tysk skotning". Sök på nätet och forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det påverkar mycket. Dels tappar du segelyta, dels förändras balansen. Krängningen kan öka också eftersom tryckpunkten flyttas upp.

 

Det du kan göra är att behålla bomfästet där det är, men sedan låta det nya seglet skäras lite högre i bakkant, men se till att samtidigt få en ordentlig akterrunda. Fast ännu enklare måste vara att få bort skotet genom att installera "tysk skotning". Sök på nätet och forumet.

Tack för din svar Peter_K!

 

Det låter inte så bra det där med obalans, men tror du att det påverkar balansen med större krängningen som följ även om jag höjer bommen bara 20 centimeter?

Det där med  tysk skotning har jag läst lite om, det är kanske ett bättre alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all form av höjning av bom betyder att du måste ändra eller byta seglet föreslår jag att du kollar med en segelmakare, men spontant tror jag att de kan ordna så att 20 cm inte märks.

 

Vi är ju kanske lite olika i tänket, men jag har för min del svårt att tänka mig att ta bort segelyta från båten, och Amigo 33 är ju inte direkt en sportbåt som den är så den kan nog behöva varje kvadratmeter segel den kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är ett modernt tyskt skotarrangemang att föredra edarias men jag anser att det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tror att även stor kännedom om krafter och faror behövs.

En mycket erfaren seglare som jag känner råkade ut för en riktigt grym slänggipp för x antar år sedan. Det uppstod en vindvridning till havs som de inte var riktigt var observanta med. De hade klassisk skotning och storskotet träffade rorsman med en sådan kraft att slog ut et flertal tänder och blödde kraftigt. Sommaren efter bytte de båt och köpte en modern historia med tysk skotning.

Den mänskliga faktorn kommer man aldrig ifrån och olyckor kan ju hända alla. Men är man vaken och kunnig så minskar man risken för slänggipp och farorna i jippmomentet i alla fall. Det skall tydligen finnas en mekanisk jippbroms som man kan köpa. Har Benns en sådan?Jag har ju hört talas om att en del långseglare använder preventergajar för att reducera gipprisk. Men jag har också hört att de har gått av. De kanske gjorde nytta i alla fall då slänggippen inträffade?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl tänkas fästa dubbla preventrar. En tunn lina som kan vara lite elastisk och mjukt ta upp rörelser, och sen en mycket grövre som garanterat håller, men som är stum, som är lite slackt fäst och först tar upp krafter om den tunnare linan går av eller släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett tips på en hemmabyggd bombroms i PB för några år sedan. En simpel konstruktion med några rördelar i rostfritt och några öglebultar. Friktionen av linan kunde regleras med antalet varv den var upplindad på.

 

 

post-95643-0-45588900-1447982495_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här bombromsen från Helmtec tycker jag ser intressant ut, har dock inte sett den i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem som TS beroende på att masten lutar en del bakåt. Efter lite blodvite kapades det nya seglet 30 cm i akterliket och nu går huvudet fritt.

Angående bombroms så fanns en artikel i PB i våras, tror jag att det var, där man använde en klätteråtta http://www.addnature.com/black-diamond-super-8-407570.htmlJag har provat och det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bombroms så fanns en artikel i PB i våras, tror jag att det var, där man använde en klätteråtta http://www.addnature.com/black-diamond-super-8-407570.htmlJag har provat och det fungerar.

 

Jag har använt firningsåtta i ett par år (varför hann jag inte skicka in tipset först??). Man får lära sig hur hårt den ska spännas åt. Sen har jag haft lite problem med att linan vill tvinna sig och då blir låsningen för hård.

 

Jag kör linan från sittbrunn via block vid mastfoten, upp genom åttan, ner till relingen, upp förbi åttan till andra relingen och det är vid den passagen som den egentliga åttalåsningen blir, från relingen tillbaka via åttan och ner till mastfoten.

 

PS Addnature har även bra dyneemaslingor som kan användas istället för virestroppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en hel forumtråd om just bombroms för några år sen, detta efter att bom-j..eln slagit av mig favomössan.
Inget blodvite men där går ändå gränsen, var en förbaskat bekväm mössa.
Dessutom sydd enligt den fantastiska superduper-teknologin "windstopper" så vid oroväckande stark vind behövde man alltså inte reva seglen utan bara ta på sig mössan. Oj, nu sitter jag visst och fabulerar igen. :-)

Många varianter av bombromsar framfördes i den tråden och ASB:n dyker upp i inlägg #17.
Tror Helmtecs ASB är en mycket bra produkt utan att själv ha testat praktiskt. Hydraulisk mekanism med automatiskt anpassat motstånd verkar i mina ögon vara det idealiska sättet att tackla problemet. Dyr manick men när patenträtten fallit kommer nog prisnivån sjunka rejält, kostar den fortfarande runt löjliga 8000?

Ps. angående att höja bommen och därmed minska segelarean så håller jag med Peter_K.

Är själv slöseglare med en A23:a och Amigon är som sagt ingen racer, desto viktigare blir det väl att ha bra segel och driva båten extra effektivt. Vid svag vind stannar båten annars gärna i motsjö om inte alla hästkrafter i seglen finns på plats. Vid vindstyrkor uppåt 5-7 m/s eller högre kan deplacements-farten ändå uppnås men ofta blåser det ju svagare än så.
Moderna fenkölade och masthead-riggade båtar med ungefär samma vattenlinjelängd kan ibland (nära nog) köra om mig vid låga vindstyrkor - detta retsamt nog med enbart genua då jag själv har fullt ställ. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all form av höjning av bom betyder att du måste ändra eller byta seglet föreslår jag att du kollar med en segelmakare, men spontant tror jag att de kan ordna så att 20 cm inte märks.

 

Vi är ju kanske lite olika i tänket, men jag har för min del svårt att tänka mig att ta bort segelyta från båten, och Amigo 33 är ju inte direkt en sportbåt som den är så den kan nog behöva varje kvadratmeter segel den kan få.

Hej Peter_K!

 

Jag tror jag börja förstå det där med segelytans betydelse, balansen och så, dock kan jag inte låta bli att tycka att få bommen några cm. ovanför mitt huvudet skulle underlätta det hela om det skulle bli av med min planerade långsegling. 

 

Så, här kommer nästa fråga om saken: skulle jag inte kunna kompensera förlusten av segelytan med en längre bom? 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all form av höjning av bom betyder att du måste ändra eller byta seglet föreslår jag att du kollar med en segelmakare, men spontant tror jag att de kan ordna så att 20 cm inte märks.

 

Vi är ju kanske lite olika i tänket, men jag har för min del svårt att tänka mig att ta bort segelyta från båten, och Amigo 33 är ju inte direkt en sportbåt som den är så den kan nog behöva varje kvadratmeter segel den kan få.

Mmm...vi kanske är det...olika i tänket, som du seger, om jag någonsin förverkligar mina långsegingsdrömar, farten är det sista jag kommer att tänka på, målet kommer att bli själva seglingen.

 

Men tillbaka till det rationella, till det praktiska, tror inte du att en längre bom skulle kunna kompensera för den bit segel båten förlorar om jag höjer bommen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en hel forumtråd om just bombroms för några år sen, detta efter att bom-j..eln slagit av mig favomössan.

Inget blodvite men där går ändå gränsen, var en förbaskat bekväm mössa. Dessutom sydd enligt den fantastiska superduper-teknologin "windstopper" så vid oroväckande stark vind behövde man alltså inte reva seglen utan bara ta på sig mössan. Oj, nu sitter jag visst och fabulerar igen. :-)

 

Många varianter av bombromsar framfördes i den tråden och ASB:n dyker upp i inlägg #17.

Tror Helmtecs ASB är en mycket bra produkt utan att själv ha testat praktiskt. Hydraulisk mekanism med automatiskt anpassat motstånd verkar i mina ögon vara det idealiska sättet att tackla problemet. Dyr manick men när patenträtten fallit kommer nog prisnivån sjunka rejält, kostar den fortfarande runt löjliga 8000?

 

Ps. angående att höja bommen och därmed minska segelarean så håller jag med Peter_K.

Är själv slöseglare med en A23:a och Amigon är som sagt ingen racer, desto viktigare blir det väl att ha bra segel och driva båten extra effektivt. Vid svag vind stannar båten annars gärna i motsjö om inte alla hästkrafter i seglen finns på plats. Vid vindstyrkor uppåt 5-7 m/s eller högre kan deplacements-farten ändå uppnås men ofta blåser det ju svagare än så.

Moderna fenkölade och masthead-riggade båtar med ungefär samma vattenlinjelängd kan ibland (nära nog) köra om mig vid låga vindstyrkor - detta retsamt nog med enbart genua då jag själv har fullt ställ. :-(

Tack för svaret!

Jag ställer samma fråga till dig: Vad händer om jag skaffar en längre bom, kan inte de kompensera för det segel jag förlorar genom att flytta upp bommen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du skall skaffa en längre bom. Det är både billigare och effektivare att sy seglet med en ordentlig akterrunda och ett kortare akterlik så du får upp bakkanten på bommen. Den extra segelytan kommer mest till nytta där seglet är som smalast, dvs i toppen.

 

Prata med en bra segelmakare om detta, inte en billig import-gubbe som säljer standardsegel, utan för att få rätt segel behöver du ha en personlig kontakt som lyssnar och förstår vad du behöver till just din båt beroende på hur du använder den och vad du efterfrågar för egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med segelmakare som lyssnar kräver lite jobb, men när man har hittat dem är det värt massor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför du vill modifiera över huvud taget.
Visst kan man alltid svära över bommens framfart och skotskenans placering mitt över sittbrunnens "dansbana". Men sådant vänjer man sig vid efterhand, kan jag tycka. Blir liksom en "andra natur*" att ducka under bommens baseboll-slag och undvika att slå smalbenen i skotskenan.

[Vad gäller bommens framfart vid gippar så gäller på A23:an en enkel förhållningsregel för tillfälliga passagare; sitt ner med rumpan säkert förankrad på sittbrunns-bänkarna och res dig inte upp - alltså när jag varnar för slänggipp-risk. Enkel lättbegriplig förhållningsregel, ingen sittande behöver ducka (även om det känns obehagligt med ett baseball-slag nån decimeter över skallen).]

Nu är väl förhållandena annorlunda på en Amigo33, men rimligen i positiv mening bom-säkerhetsmässigt. Anar att du vill kunna stå upprätt i sittbrunnen utan risk? Kan du ens höja bommen 40 cm i Selden-riggens höjdmässigt justerbara fäste, eller behöver du byta hela masten? Om du bara kan höja typ 20 cm så kan du ändå knappast riskfritt stå rak?

Har saxat ihop en bild som jag hoppas stämmer hyfsat, finns inte så många googlebilder på A33:an. Båten i bilden har f.ö en fast sprayhood /spruthuv som inte är original.
[i hamnläge kan man flytta skotets fäste till relingen - eller bara höja bommen - för att slippa slå i skallen över ingångsluckan, vid längre hamnvistelse rent av lossa skotskenan (gula pilarna) och slippa sår på smalbenen. Borde räcka?]
post-86835-0-23189700-1448378314_thumb.jpg

*) fotnot. Denna "andra natur" blir med åren så starkt inpräglad i hjärnkontoret att man inte behöver tänka på den. (Men enligt min tidigare "bombromslänk"... vid snabba hamnmanövrer hit&dit, funderandes över trasslande segellinor, så funkar uppenbarligen inte denna min "förvärvade instinkt" snabbt nog. Var nog därför blev jag av med favomössan, en helt tillfällig överbelastning av snabba beslut? Förvisso Illa nog, mosad skalle är förblir mosad, men men. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill jag modifiera och försöka bli av med storskotets skena mitt i sittbrunnen som jag i stressituationer kan både snubbla och slå mig på? Varför envisas jag med att flytta upp den oskyldiga bommen som redan har knockat så många seglare mycket mer erfarna än vad jag är? Well, jag trodde att svaret var uppenbart, tydligen inte.

Det är så att jag har inte skaffat båt för att lära mig att kapsegla, inte heller för att semester segla med familjen (mina barn är redan vuxna), jag har skaffat båt för att när jag går i pension om 4 år, segla så lång och så länge jag har lust och ork, till Spanin först och därifrån till Uruguay som jag lämnade för 40 år sedan, om jag lyckas komma i väg kommer jag att leva i min båt veckor, månader i sträck och det är därför jag måste kunna stå i den utan att riskera huvudet, jag måste kunna gå i min lilla sittbrunnen utan att riskera snubbla på och göra mig illa på vassa saker.

Det är därför prestandan i form av några mer eller mindre knop per timme kommer för mig i andra hand så länge mina ingrep inte påverkar säkerheten.

Tackar än en gång för alla trevliga svar!

PS: återkommer säkert med fler frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall långsegla tycker jag absolut prestandan kan vara viktig. Har du en snabbare båt betyder du att du får större valfrihet när du väljer dina dagsetapper - hur långt eller hur länge du vill segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter-K!

 

Det är klar att man vill få det maximala av sin båt, skillnaden mellan att segla 80 eller 180 sjömil på en dag är uppenbarligen stor. I den bästa av världarna skulle jag vilja ha både komfort, säkerhet och fart. Tyvärr, med de begränsade medel jag disponerar av, måste jag kompromissa och i det här fallet är jag bered att offra lite segel för att på en lång resa få det lite bekvämare och säkrare. Hur lång och hur länge ska jag segla? Svårt att säga, jag började segla lite, mest i Mellaren, för 3 år sedan i en liten båt. För ett år sedan skaffade jag den bästa båt jag har råd med: en Amigo 33 från 1983, den håller jag på att rusta för långsegling. Har fyra fem år på mig för att få båten färdig och för att genom att segla så mycke som möjlig skaffa erfarenhet och färdighet. När all detta är gjort då kommer jag att ge mig i väg och segla först mot södra Spanien, lyckas jag med det, då fortsätter jag till norra Sydamerika först och sen till Rio de la plata. Det kan åkså hända att jag tycker att det är obehaglig eller för jobbig, och då vänder jag, men tänker göra en ärlig försök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 33 är ingen dum båt att långsegla i alls, och jag har inget ont att säga om båtvalet. Däremot tycker jag det är synd om du väljer att ta bort segelyta nör du faktiskt inte behöver, tror den näst billigaste lösningen och helt klart den mest prisvärda för att uppnå det du efterfrågar utan prestandatapp (snarare tvärt om) är ett nytt storsegel skuret som jag beskriver. Inget extremt fathead-liknande, utan en ordentlig akterrunda bara.

 

Jag skriver näst billigast, för det billigaste är att skära om det befintliga seglet. Det kommer inte bli bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker väl oxå att det är en stor skillnad mot långsegling och semestersegling. Under långsegling så ligger man ofta på samma vind under väldigt långa perioder, det krävs mindre "spring i båten". Jag märkte själv skillnaden bara när jag seglade min båt från Sthlm skärgård in till S-tälje via landsort, jag tror jag slog kanske 5-10 gånger under 2 heldagars segling.

 

Bara ett litet inlägg om frågan ur ett annat perspektiv :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ingen erfarenhet av långsegling. Men många bilder jag ser på de som seglar i passadvindar - med vinden bakifrån - där har de två försegel och inget storsegel uppe alls.

 

Kappseglingsbåtar har besättning och hissar självklart upp allt de vågar. Men har du inte brådis så ska du självklart modifiera så att båten känns säker. Är det bara 20-30 cm det handlar om så tycker jag absolut du ska höja upp bommen.

 

Och om du sedan köper ett nytt segel så kan segelmakaren kompensera med både akterrunda och kanske anpassning till en lite längre bom. Segel är viktigare än man tror...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma funderingar på min båt, en Najad 343 där bommen är i exakt lagom höjd för att utföra en komplett skalpering. Jag diskuterade med en segelmakare (Royal i Västervik) om att antingen sy om mitt gamla segel genom att minska akterliket, eller att sy ett helt nytt segel med ett kortare akterlik.

 

Han hade gjort så tidigare och sade att segelegenskaperna i en normalbåt inte påverkas nämnvärt, det handlar ju inte om mer än några kvadratdecimeter segelyta i mitt fall.

 

Min båt är tänkt för långsegling och jag resonerar precis som TS, hellre bekvämt än snabbt. Om det handlar om +- 8 timmar på en Atlantöverfart är det ju inga problem för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför ni ställer bekvämt mot snabbt - det går ju att få båda..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker het på en båt är farten den viktigaste desto fortare du kan segla dest bättre går båten i sjön

Det är väldigt viktigt att du kan segla.Bens ridverksamhet byter master ca:10 st per år som gått av på grund att man inte kan segla

Lär dig att segla först,ställ upp på en kappsegling så ser du om du kan segla

Som du pratar tycker jag att du inte skall ha båt köp något annat som du behärskar det här blir bara problem

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj...här var vi dömande...

 

Jag kan inte segla, men lyckas ändå ensamsegla en bra bit, lyssna inte på medoch, hen måste ha tandverk eller nått :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli intresserad av det där med "kortare akterlik"  på seglet som både Peter och  Gaidin pratar om, problemet är att jag har svårt att "se" det. Skulle ni kunna lägga till en bild eller ritning så att jag kan bilda mig en uppfattning?

 

PS: Medoc behöver inte oroa sig för mej, (jag utgår ifrån att han är rädd för min hälsa)  jag har hunnit bli myndig nu, och det jag gör, gör jag på egen risk  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls att jag är rädd bara ett råd segla ut du det är på dej som vi lever av som segelmakare och rigare

Jag tycke syn om alla som förstör sina segel halva året får man sitta laga segel små har gått sönder

Av misstag men dett är ju vårdat jobb så segla på välkommen till segelmakeriet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...