Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Bobba

Test av AGM-batteri

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hade i gamla båten ett 100Ah MX-energy AGM som jag var oerhört nöjd med. I nya båten blev det två Vetus 100Ah AGM men efter första sommaren är jag inte helt nöjd så nu är batterierna hemma för test.

 

Har precis kopplat en 75w-lampa på batteri nummer ett och från att ha vart nyladdat och vilat ett dygn med vilospänning på 12,65 dök det direkt ner på 12,15V på under en minut. Tänkte låta lampan lysa ca 10 timmar vilket borde motsvara lite drygt 50%.

Lite vila på det och ett friskt batteri borde landa runt 12,2V i vilospänning?

 

Några åsikter eller tips om teorin eller testmetod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 11 timmar med 6A last var batteri ett nere på 10,4V med belastningen fortfarande påkopplad. Nu får det "vila" några timmar och mätas igen medan batteri nummer 2 får hålla lampan lysande.

 

Jag tycker att för att batterierna ska vara godkända så ska vilospänningen fortfarande ligga på ca. 12V. Teoretiskt tar jag ut 66% av kapaciteten. Åsikter från experterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som batterierna är riktigt friska. AGM batterier förstör man enklast genom att överladda dem.

När man testar med belastning så bör man inte ta ut mer än 30-40% av kapaciteten. Det finns olika typer av AGM-batterier, oftast kallar man dem "europeiska" resp "amerikanska", de har lite olika spänningar så man bör kolla vad som gäller.

Så här ska spänningarna för Biltemas batterier vara:

post-80529-0-61659700-1446458769.png

 

Efter 1,5 år verkar spänningen ligga någon tiondels volt lägre men kapaciteten är fortfarande samma som nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa batterier har aldrig haft en vilospänning över 12,7, snarare något lite under. Överladdade har de inte blivit och mitt missnöje med batterierna har vart där sen de hamnade helt nya i båten.

 

Återkommer när jag slutfört testen ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bobba hur har det gått med testerna, har du fått något resultat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Det ena batteriet är helkasst. Från nyladdat sjönk det till <10V på 9 timmar med 6A last. Det andra är bättre, eller mindre dåligt. Det är nu nyladdat och ska testas en gång till. Det lutar åt att båda åker tillbaks för garantibyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat båda batterierna från fulladdat igen (vilospänning ca. 13.0V 5h efter laddning) hade: 

Batteri 1 en spänning på ca 10.5V belastat 6A efter 9 timmar, och ~11V efter några timmars vila.

Batteri 2 en spänning på ca 9.5V belastat 6A efter 9 timmar, och ~10V efter några timmars vila.

 

Båda batterierna är nu tillbakalämnade och skulle testas av butiken. 

 

Någon som tror eller tycker något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring skulle kunna vara att dina två nya batterier har blivit stående alltför urladdade alltför länge i alltför hög temperatur. Då sulfaterar de med följd att kapaciteten minskar, oåterkalligt.

 

Kollade du vilken vilospänning batterierna hade då du köpte dem?

 

Batterier bör inte ligga under c:a 12.6 när man köper dem, och se upp att inte handlaren just har toppladdat dem...... 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring skulle kunna vara att dina två nya batterier har blivit stående alltför urladdade alltför länge i alltför hög temperatur. Då sulfaterar de med följd att kapaciteten minskar, oåterkalligt.

 

 

Är inte AGM-batterier bättre "skyddade" mot sulfatering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sulfatering slår till rätt snabbt verkar det som, även om AGM var dubbelt så bra har man inte särskilt mycket tid på sig. Så fort man ligger på en syravikt som tillåter sulfatering börjar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket liv batterierna har haft i butiken är omöjligt att veta. I min ägo har de dock aldrig vart cykliskt urladdade under 12V (bortsett från nu när jag testade dom) och aldrig lämnats urladdade då jag på båten har 2x50W solceller som tillsammans med en D250S ser till att det laddas på ett korrekt och temperaturkompenserat sätt. Nog om detta.

 

Alla verkar vara överens om att mina batterier inte håller måttet givet mina testresultat? Är helt beredd på att bli tvungen att försvara mig när butiken gjort sina tester... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sidospår till batteriexperterna: Finns det tillverkningsdatum på batterier? Hur ser den i så fall (oftast) ut och hur ska den tolkas?

 

Det kan ju finnas anledning att vara försiktig och kolla inköpet lite grundligare om det har gått längre tid från tillverkning till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte hitta något produktionsdatum på mina batterier men kunde inte hitta något. 

 

Batterierna har nu vart tillbaka hos butiken för test i två veckor så jag hoppas att dom ska höra av sig snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte ihop din matematik riktigt.

För det första så urladdas inte batteriet linjärt med din testmetod ( testlabb varierar belastningen ) beroende på att i början av testet så har batteriet en högre spänning än i slutet.

 

Sedan så blir väl inte batteriet urladdat med 50% som du först skriver eller "teoretiskt med 66%" för det förutsätter att du har örnkoll på vad kapaciteten var från början och hur mycket du laddat ut.

 

Var batteriet inte fullt med 100Ah från början och du laddar ur med mer än 66% så kan du laddat ur mycket mer. Tycker faktiskt inte ditt resultat om 10,4 Volt i slutet av testet var så himla dåligt...

 

Däremot kan batteriet fått dålig kapacitet under den tid du haft det? Har du utjämningsladdat, det skrivs på lite olika internationella forum som en av de viktigaste åtgärderna för att behålla nivån?

Och som jag förstår det så har många solcellsregulatorer en utjämningsfunktion men den är nog inte avpassad till varje tillverkares instruktion. Behålla kapacitet på batteriet är knepigt som bäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista mätningen var som jag skrev 6A i 9h. Jag ström- och spänningsmätte noggrant under tiden och urladdningen i A mätt var väldigt jämn. Båda batterierna var fulladdade med en CTEK-laddare innan. Efter 9h bör jag ha tagit ur ganska exakt 50% av kapaciteten, i teorin. Jag tycker inte att spänningen ska sjunka så mycket då.

 

Utjämningsladdning trodde jag inte var så viktigt på agm-batteri men känner att jag kanske är på tunn is nu... Hursomhelst är de bara en säsong gamla och har haft samma dåliga kapacitet hela tiden.

 

Om butiken vägrar byta dom kan du få köpa dom billigt Funkis :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Nu har jag vart och hämtat ut två nya AGM-batterier. Butiken hade skickat mina gamla till leverantören som hade testat och var överens om att de inte höll måttet. Tyvärr fick jag inte mer info än så men jag ska köra samma test med att förbruka 6A i 9 timmar på de nya batterierna för att se skillnaden på de nya. Jag är känner mig lite skeptisk till batterimodellen men hoppas jag bara fick måndagsexemplar första ggn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis att du slapp en lång argumentation med butiken.

Hoppas de nya är bättre.

Ser fram mot testresultat här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... första nya batteriet utsatt för samma test med resultatet 11.7V vid belastning efter 9h och 12.0V två timmars vila senare. Kan då jämföras med det bästa av de två återlämnade som uppvisade 10.5V / 11V vid samma procedur.

 

Jag upplever även att skillnaden var stor just vid påkoppling av 6A-lasten. Vill minnas att de gamla batterierna, speciellt det sämre av de två, dök i princip omedelbart ca 0.4-0.5V i spänning medan det nya testade bara gick ner 0.15V direkt och sen sjönk sakta. 

 

Det första nya batteriet är alltså klart bättre än båda tillbakalämnade. Sen vet jag inte om man ska vara överlycklig över resultatet ändå? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... första nya batteriet utsatt för samma test med resultatet 11.7V vid belastning efter 9h och 12.0V två timmars vila senare. Kan då jämföras med det bästa av de två återlämnade som uppvisade 10.5V / 11V vid samma procedur.

 

Jag upplever även att skillnaden var stor just vid påkoppling av 6A-lasten. Vill minnas att de gamla batterierna, speciellt det sämre av de två, dök i princip omedelbart ca 0.4-0.5V i spänning medan det nya testade bara gick ner 0.15V direkt och sen sjönk sakta. 

 

Det första nya batteriet är alltså klart bättre än båda tillbakalämnade. Sen vet jag inte om man ska vara överlycklig över resultatet ändå? 

Det andra av de nya batterierna har nu utsatts för samma test med i princip helt identiskt resultat som batteri nummer ett. Med detta anser jag problemet ur världen och ser fram emot bra fräs i prylarna nästa sommar. Tack för all input!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nu gått tre år sedan du fick batterierna utbytta. Hur har de funkat?

Lite speciellt intresserad eftersom jag har dessa som ett av mitt alternativ till nya förbrukarbatterier (6 st). De verkar bra pga hög vikt i förhållande till andra och med ett hyfsat pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde mig av med de batterierna ett år senare då de uppvisade samma bristande kapacitet som den första uppsättningen, och köpte AGM-batterier ur Leochs LPC-serie istället. Jag har gjort en del mätningar liknande de i början av denna tråd för att jämföra Vetus, Leoch och Biltemas AGM-batterier och skillnaden i kapacitet och laddningsmottaglighet är större än jag hade väntat mig. Efter två somrar med Leoch-batterierna är jag supernöjd. Jag har även flera i bekantskapskretsen som skaffat samma batterier och är jättenöjda.

 

Vetusbatterierna är förvillande lika AGM-batterier som heter "Norrack" och som jag har läst väldigt lika erfarenheter med. Man kanske kan misstänka att en fabrik någonstans tillverkar billiga AGM-batterier som företag kan sätta sin klisterlapp på och sälja med god marginal? 

 

Som jag skrev i någon annan tråd så tycker jag att man, om man ska ha bly-batterier, ska kika på kända tillverkar av AGM-batterier gjorda för cykliska miljöer (som el-fordon) och där man får datablad som beskriver förväntad livslängd givet viss belastning/cykler. T.ex. Leoch eller Ritar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar speciellt för detta!

När man läser om tester på saker som förväntas hålla i flera år, och där resultatet visar sig först efter en viss tid, finns alltid risken att den produkt som finns i butiken inte motsvarar den som testats. Detta bör man alltid komma ihåg. 

 

Jag har lite svårt att få in vilka batterier som helst i båten då tre av dem ska passa i en låda med specifika mått som anpassats efter viss storlek på batterier och viss klack-modell. Både Leoch och Ritar är batterier som helt saknar klack. Nu får jag se hur jag kan bygga om denna låda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste du skulle komma med förslaget/frågan. Välkommen!

Nja, är lite för mycket specialare som krävs för att få det att funka på min båt och det tycks mig vara en inte helt färdig teknik. 

Den dagen man köper ett gäng nya batterier och kopplar in exakt som de tidigare och där balansering och övervakning av cellerna sker utan att man behöver göra något alls, den dagen kan jag fundera på att lägga lite mer pengar för att få lite bättre kapacitet och längre livstid till lägre vikt. Och där är vi inte än. Känns som det är ett antal år bort också så denna gång blir det AGM. Nästa gång jag ska byta, om typ 10 år, kanske produkterna är där jag vill :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Den dagen man köper ett gäng nya batterier och kopplar in exakt som de tidigare

De batterierna finns, typ 20tkr för 100Ah (som visserligen motsvara minst 180Ah bly).

Men det är mer eller mindre lurendrejeri eftersom generatorns spänning inte kan ladda så snabbt som LiFePO4 är kapabla till. De batterierna är mest till för de som har mer pengar än förstånd.

De lär inte bli vanliga i framtiden heller. Problemet är att det 12V system vi använder i båtarna är ganska förlegat, egentligen ingen skillnad mot det var när växelströmsgeneratorn introducerades. En modern bil har ett mycket mer avancerat laddningssystem.

Men det finns fungerande lösningar sedan många år som tex avancerade regulatorer, "generatorlurar" och Sterling ProAltC, som jag har och som har laddat mina AGM betydligt snabbare.

Det vi troligen kommer att få se framöver är "extra burkar" för att ladda effektivt och då blir det genast enklare att använda LiFePO4.

Det LiFePO4 kräver är framförallt skydd mot över resp underladdning. Men det finns färdiga lösningar som även inkluderar balansering.

Jag kör istället ProAltC för att få korrekt laddspänning och överspänningsskydd och solcellsregulatorn som underspänningsskydd. Efter mycket läsande har jag valt att inte ha någon balansering, något som många anser onödigt. Istället balanserar jag med en billig burk som också övervakar. Men jag gillar att experimentera.

Men jag vet flera som köpt ett färdigt GWL paket med batterier och övervakning/balansering och de är helnöjda. Det ända vi gjort är att höja laddspänningen hos generatorn med några dioder.

 

Tyvärr finns det många som försöker torgföra en massa problem med LiFePO4. Gemensamt för dessa är att de inte själva har några LiFePO4. Troligen fick de inte igenom det i familjebudgeten.

 

I somras träffade jag en kille som kört LiFePO4 i två år. Han var nöjd men han sa att han numera inte berättade detta pga alla förståsigpåare som varande för alla problem och faror, trots avsaknad av egen erfarenhet.

 

Jag säger numera alltid till folk som ska byta batterier att sätta in billiga, våta batterier. När de är slut om fem år kommer de garanterat byta till LiFePO4. Satsa istället på tex ProAltC som förbättrar redan idag och som är framtidssäkra.

 

Vad vi behöver är seriösa företag som kan LiFePO4, som kan leverera rätt grejer och kan hjälpa till med installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...