Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
JonasAx

Värdet av dokumenterad service

Rekommendera Poster

Är på G att köpa en motorbåt med 2 st KAD44:or. Nu visar det sig att säljaren helt saknar dokumentation från de 6 år han haft båten (han hävdar att han gjort allt själv). Tidigare dokumentation finns och är ganska utförlig. Hur mycket påverkar detta andrahandsvärdet? Hade ni vågat köpa? Motorerna verkar fräscha för att ha gått strax under 900 timmar men jag är lite orolig att detta gör båten svårsåld för mig...? Vi pratar båt som ligger på ca 900 tusen...

 

/J

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur säger han att servicen gjorts dom sista åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja? Man kan givetvis serva själv. Och har man gjort det lite mindre i ett år eller två - när motorerna inte gått så många timmar - så lär inte motorerna ta skada. Men 6 år? Någon gång har servicesatser köpts, ev olja varje år. Offeranoder. Osv... Jag skulle nog känna mig glad om några materialfakturor dök upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har bytt oljor på våren. I övrigt så verkar servicen ha varit av typen avhjälpande och inte förebyggande...

 

Jag tycker också att några fakturor borde kunna visas upp eller åtminstone anteckningar om vad som gjorts när.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtägare som är hyfsat händiga gör servicen själv. Fråga hur den är gjord o vad som är bytt, hur han gör när han konserverar mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är ju att oljor bytts och att motorerna konserverats inför vintrarna. Om det slarvats med anoder så att det blivit korrosionsskador på drev så är det ju inte bra men det är lätt för dig att se om så är fallet.

 

Sen så tycker jag inte att en varvsskött båt är lika med ett högre andrahandsvärde då varven för det mesta bara gör precis vad dom blir ålagda att göra av båtägaren och har båtägaren dålig koll så kan viktiga punkter som t.ex. bälgbyten missas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag har som sagt förtroende på att han har skött detta, rätt eller fel, men det är min magkänsla. Båten börjar bli gammal men motorerna drar fint enligt min lekmannabedömning och toppfart och marschfart/varvtal är rimliga för dessa motorerna. Men som sagt, att ha några papper på vad som är gjort trodde jag var det minsta man sparade på när det gäller båtar med detta värdet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade garanterat inte betalt lika mycket för den som för en motsvarande båt som hade servicehistorik om allt annat var lika. Jag tycker den ska vara en del billigare men hur mycket är svårt att säga. 

 

Kvitton på förbrukningsartiklar och en god förklaring på vad som har gjorts och hur är för mig lika bra eller bättre än kvitton för varv. En båtägare som vet vad hen gör och bryr sig om sin båt gör enligt min mening mer noggrann service än den genomsnittliga marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man hur andra tänker. Jag var en gång spekulant på en några år gammal BMW 5-serie. Till min förvåning hade säljaren struntat i att serva bilen trots att det ingick fri service under tre år då han köpte bilen... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade om detta med en kamrat som arbetar som marinmekaniker. 

Ställde frågan hur vissa "varvsskötta" båtar jag tittat på inte verkar vara helt korrekt skötta. 

 

Det är alltid ägaren som bestämmer, ofta säger ägaren: Gör allt som ska göras enligt bok, när dom sedan får förklarat för sig att det kostar x kronor extra för byte av diverse bälgar och annat som man kanske BÖR byta får dom ofta höra: Äh, skit i det nu vi tar det nästa år eller liknande. 

 

När jag köper kollar jag ofta om BÖR sakerna är bytta, bälgar, om det är en nyare penna maskin, har man bytt sjövattenlock, styrslangar osv. Om dessa saker är bytta har ägaren säkerligen oxå bytt olja och annat. Sen kan man ju titta på VAD dom har satt in, är det originalfilter?

 

Att värdet på båten skulle tänkas vara högre för att den är varvsskött kan jag inte hålla med om, det kan ju vara en ägare som inte har någon som helst koll på sin båt och dessutom inte förstår och är lite snål. 

 

Kolla hur ägaren är, hur han verkar sköta sina saker känns viktigt i sammanhanget. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om en pärm med fakturor saknas så kan man ställa 20 frågor. Och runt fråga 10 har du väl en ganska bra känsla av vad som har hänt? Plus att en omsorgsfull båtägare inte borde ha något mot att få 20 frågor… det visar att någon äntligen frågar vad som är gjort ( Jag servar också själv… Håller gärna låda i en halvtimme om jag får. )

 

tex

Vilken olja har du använt? Tycker du den funkar jämfört med… vad har du jämfört med?

Har du bytt glykolen? Hur ofta tycker du man ska göra det? Vilken glykol har du använt?

Hur snabbt upplever du att anoderna bryts ner? Har du köpt original servicesatser eller var?

( Vare sig det är drev eller axlar så oroar man sig för vatteninträngning, går att fråga om det )

Har du upplevt tillväxt av bakterier i tanken? Hur har filtret sett ut. Hur ofta dränerar du det?

Det lilla bränslefiltret på motorn, hur ofta tycker du man ska byta det. När var senast. Hur gör man egentligen när man kör igenom den här motorn med glykol, kan du peka och visa mig?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland har jag fått vara med när folk ska köpa båt. Väldigt ofta får man en uppfattning om säljaren redan när man ser dennes bil. 

Den nitiske båtägaren har naturligtvis en egen servicebok. Det borde man ha gjort men för många är det så självklart att sköta motor mm så det känns lite onödigt.

Största faran idag är båtägare som tröttnat på båtlivet och därför inte gjort ett skit åt båten de senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta har sagts, men vill understryka detta med att skaffa sig en uppfattning om ägaren och hur denne skött om båten i övrigt. Kan ju vara värt också att fråga om hur båten brukats; om det har gjorts många/längre resor eller om den mest fungerat som flytande sommarstuga.

 

Som så ofta annars får det nog sluta i en helhetsbedömning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag tror mig ha en bild av säljaren och som helhet kan jag säga att vi inte alltid har samma uppfattning när det gäller dokumentation. Dock är det en fin båt och för min del får helhetsintrycket avgöra. Det kommer med säkerhet bli ett par överraskningar med denna båten. Hoppas dock på att det blir fler positiva än negativa. Båten är nu upptagen för en sista besiktning på land... Får se vad den har att visa. Säljaren hävdar att när han sjösatte var den felfri iallafall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar brukar vara felfria vid sjösättning men många har en del skavanker som stukade propellrar när det är dax att ta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bry mig ett dugg om ifall båt/motor är skött på varv eller privat. Det kan vara bra eller uselt gjort i bägge fallen. Man måste prata med ägaren och besikta noga, själv eller med hjälp av proffs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det har gått flisor ur propellerbladen i bakkant (som en lillfingernagel), skulle ni anse att propellern måste bytas då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det har gått flisor ur propellerbladen i bakkant (som en lillfingernagel), skulle ni anse att propellern måste bytas då?

Jag skulle nog lagt nån tusenlapp på att låta reparera och kolla balansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del betyder varvsskött tyvärr i regel misskött och ingen som brytt sig om båten

Varvsskött men öppen plånbok är något helt annat. Dock är detta sällsynt

Skött av en okunnig klåpare till båtägare är väl inte heller det bästa :)

 

Räkna med att det är hög tid för justering av ventiler, rengöring av intercooler och värmeväxlare. Dessa större servicar blir sällan gjorde utan folk byter olja filter och är nöjda

KAD-motorerna äter remmar och framförallt inre remmen är extra noga att ha koll på då den driver vattenpumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det har gått flisor ur propellerbladen i bakkant (som en lillfingernagel), skulle ni anse att propellern måste bytas då?

Jag skulle nog lagt nån tusenlapp på att låta reparera och kolla balansen.

 

Även om det är alu-propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om det har gått flisor ur propellerbladen i bakkant (som en lillfingernagel), skulle ni anse att propellern måste bytas då?

Jag skulle nog lagt nån tusenlapp på att låta reparera och kolla balansen.

Även om det är alu-propeller?

Ja.

 

Om det är rostfritt så brukar det inte gå några regelrätta flisor utan istället bli bucklor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Som sagt ovan, vad använder man för delar till motorn, är det original eller något annat s.k.i.t. säger en hel del. 

Gällande KAD motorerna är det inga egentliga problem med att motorerna äter remmar, om man kör rätt. Man kör inte en sådan motor på kompressorerna - som vissa ändå gör. Vill man köra på dom varvtalen där kompressorerna går kan man med fördel montera en brytare som stänger av kompressorerna - så är problemet ur världen. 

Proppar är ju en hel vetenskap, där hade jag lämnat in till propellertrim eller annan likvärdig för att få ett utlåtande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...