Jump to content
Thursday 25 February 2021
kossor

Då har man bytt båt då!

Recommended Posts

38 minuter sedan skrev patrikflink:

Vad kör du med för olja nyfiket frågat?

 

Tömde mitt drev idag, dock ett Bravo, hade lite mörkare färg än den nya.

Gulf 75-90 helsyntet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kossor (och ni andra med Epoca), hur ser genomföringen/anslutningen till era färskvattentankar ut?

 

Jag har kopplat ur tanken för att byta slangar och den här anslutningen ser helt klart underlig ut i mina ögon. Rostig som tusan på utsidan men av plast på insidan. Någon som har en likadan? Vet ni hur den sitter? C4AFB757-6820-4151-9285-53C1555FC19E.thumb.png.6a1d034c7b9aa1d91250994c7e88d5ac.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du dragit ur den vinklade slangnippeln?

Lät den sitta kvar när jag bytte slang senast.

Ser ut så här på min:

 

IMG_3979.thumb.jpg.dfceafb7ee89af696f938870ca2ceec4.jpg

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev buzzer:

Har du dragit ur den vinklade slangnippeln?

Lät den sitta kvar när jag bytte slang senast.

Ser ut så här på min:

 

IMG_3979.thumb.jpg.dfceafb7ee89af696f938870ca2ceec4.jpg

 

 

 

Tack för bilden! Ser ut att vara plast, men kanske även någon sorts metallring längst in? Man kan ana lite rost i nederkant. 

 

Tidigare ägare hade monterat en gängad klämringskoppling (istället för vinkeln) då vattenslangarna var någon sorts pex variant. Ska byta nu till nya fräscha vanliga slangar istället och ska då montera en vanlig slangnippel.
 

Jag är mest orolig för att anslutningen är helt sönderrostad och när som helst släpper. Men det kanske bara är yttre höljet som har rostat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, Nimsee said:

Tack för bilden! Ser ut att vara plast, men kanske även någon sorts metallring längst in? Man kan ana lite rost i nederkant. 

 

Tidigare ägare hade monterat en gängad klämringskoppling (istället för vinkeln) då vattenslangarna var någon sorts pex variant. Ska byta nu till nya fräscha vanliga slangar istället och ska då montera en vanlig slangnippel.
 

Jag är mest orolig för att anslutningen är helt sönderrostad och när som helst släpper. Men det kanske bara är yttre höljet som har rostat?

Min är typ svarvad plast rakt igenom, förutom nippeln. Gick lätt att göra märken med mejsel.

Undrar vad din rostiga ring har för funktion då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-03 vid 21:47 skrev Nimsee:

Tack för bilden! Ser ut att vara plast, men kanske även någon sorts metallring längst in? Man kan ana lite rost i nederkant. 

 

Tidigare ägare hade monterat en gängad klämringskoppling (istället för vinkeln) då vattenslangarna var någon sorts pex variant. Ska byta nu till nya fräscha vanliga slangar istället och ska då montera en vanlig slangnippel.
 

Jag är mest orolig för att anslutningen är helt sönderrostad och när som helst släpper. Men det kanske bara är yttre höljet som har rostat?

Hej vad kul du uppdaterar. Tanken ser lika ut som på min båt, men den svarta plastkonen är gängad på tanken, sedan så är mässing vinkeln gängad i den svarta plast konen. Jag hade ett läckage mellan mässingsvinkeln och plastkonen, tätade med gängtejp och det blev bra. Varför du har en rostig klämma mot plastkonen kan jag ej svara på, kanske tidigare ägare haft läckage just där. Men tanken ser lika ut, kontakta Nimbus han heter Kalle där och var med när dessa båtar producerades, och har koll på det mesta. Konstruktionen är ju ej unik och delar bör Nimbus ha eller kunna delge varifrån delar kan återfinnas. Alternativet är ju att du tar en rostfri genomföring och sätter en koppling på utanför för anslutning till slang och pump.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/10/2020 at 6:59 PM, Georg_Ohm said:

Ja det var den första tanke som slog mig också, när jag bläddrade i PB redan ute vid brevlådan.

Ja så var man då prenumerant igen på PB🙃 och vems är felet tro?😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Nim26:

Ja så var man då prenumerant igen på PB🙃 och vems är felet tro?😁

Inte är det iallafall mitt fel😏.

Jag har ännu inte hunnit läsa del II i det senaste numret, men det skall jag ju göra förstås.

Vi kan väl säga att det väldigt tydligt pekar åt @kossors håll, i rätt vik.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Nim26:

Ja så var man då prenumerant igen på PB🙃 och vems är felet tro?😁

Tänk att man ska alltid ställa till det för andra. 😄 Njut av spännande läsning, kul jag gett dig ett positivt intryck då, nu när du måste bli prenumerant igen😉😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte är det iallafall mitt fel😏.

Jag har ännu inte hunnit läsa del II i det senaste numret, men det skall jag ju göra förstås.

Vi kan väl säga att det väldigt tydligt pekar åt @kossors håll, i rätt vik.

Hahaha ja tänk, har fått några telefonsamtal, och en del kred i bekantskapskretsen, roligt när några är intresserade av vad man gjort. Fick även kred från självaste Nimbus, mycket arbete har ju lagts ner på båten. Och det är ju trevligt med några som vill läsa det. Läs nu om lille Kjells vedermödor, alla suckar som Kjell gjort under jobbet, när jag varit för petig ingår dock ej i reportaget, och tur är väl det....🙈😂

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang. rätt och fel vik i W-län:

 

Man får nu egentligen inte återge vad som sagts på vhf-radion, men följande lär nu inte skada någon och är avidentifierat.

 

En av SSRS stationerna i Bohuslän skulle öva på att söka efter en båt som sedan skulle bärgas. 
De övande frivilliga sjöräddarna hade fått en ganska exakt uppgift om var haveristen befann sig, men fann ändå inte båten, det var en hel del radiotrafik mellan övningsledaren och dom som letade. Det var litet halvdålig radiomottagning, med en del ”repetera, kom”...

Efter en bra stund hör man en irriterad röst i radion.

-Vi är nu på plats men hittar inte den fördömda båten.

-Är ni i rätt vik då?
-I Rättvik? ja då förstår jag varför vi inte hittar den förbaskade båten, larma besättningarna i Dalarna istället!

 

Men det är ju ett beundransvärt och imponerande jättejobb som @kossor med vänner lagt ned på detta projekt, nu har jag ju som sagts bara läst första delen, men om nu båten är mer perfekt än den var när det var ny, vågar man då använda den? den kan ju bli våt 😹...

Jag skulle vara hypernervös, tänk om det blir en repa i fribordet, tänk om man spiller rödvin på inredningen, tänk om man stöter till bryggan eller en annan båt under tilläggningen. Den första lilla skadan känns alltid hårdast.

Men iallafall så har jag använt Kossor som en outsinlig kunskapskälla när det gällt propellrar, drev och annan motorkunskap. Tack, jag återkommer med fler frågor...

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste första delen nyligen och det är kul att renoveringen får ta plats i en båttidning. Jag har ju läst här, men också sett båten i verkligheten och den tål att synas i sömmarna:)

 

Den är med all säkerhet den finaste Epocan som finns idag. 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ang. rätt och fel vik i W-län:

 

Man får nu egentligen inte återge vad som sagts på vhf-radion, men följande lär nu inte skada någon och är avidentifierat.

 

En av SSRS stationerna i Bohuslän skulle öva på att söka efter en båt som sedan skulle bärgas. 
De övande frivilliga sjöräddarna hade fått en ganska exakt uppgift om var haveristen befann sig, men fann ändå inte båten, det var en hel del radiotrafik mellan övningsledaren och dom som letade. Det var litet halvdålig radiomottagning, med en del ”repetera, kom”...

Efter en bra stund hör man en irriterad röst i radion.

-Vi är nu på plats men hittar inte den fördömda båten.

-Är ni i rätt vik då?
-I Rättvik? ja då förstår jag varför vi inte hittar den förbaskade båten, larma besättningarna i Dalarna istället!

 

Men det är ju ett beundransvärt och imponerande jättejobb som @kossor med vänner lagt ned på detta projekt, nu har jag ju som sagts bara läst första delen, men om nu båten är mer perfekt än den var när det var ny, vågar man då använda den? den kan ju bli våt 😹...

Jag skulle vara hypernervös, tänk om det blir en repa i fribordet, tänk om man spiller rödvin på inredningen, tänk om man stöter till bryggan eller en annan båt under tilläggningen. Den första lilla skadan känns alltid hårdast.

Men iallafall så har jag använt Kossor som en outsinlig kunskapskälla när det gällt propellrar, drev och annan motorkunskap. Tack, jag återkommer med fler frågor...

Ja du har helt rätt varje angöring ger hög puls och gott om fendrar, men så länge Kjell orkar plasta så löser han det mesta. När vi hade ockelbon skulle dottern och jag lägga till vid en brygga, det jag ej noterade var att de hade svetsat kragar ovanpå rören som höll bryggan. Detta för att kunna slå ner dem i botten med slägga. Då vi sakteliga gled upp mot bryggan längsgående började det se ut som det börjat snöa. Det yrde vita flingor. Dottern började då gasta i full kör att vi går mot vi går mot, jag kollade å de var tre dec kvar till bryggkanten. Då kom en harang j....la g.... u...j..ä...l . hör du inte vad jag säger vrålar hon. La till båten och dottern hoppade på bryggan klev ur och såg en lång tre meter reva utefter skrovsidan, som dessa kragar gjort. Den dagen var sur kan jag säga, på kvällen  ringde Kjelle och jag berättade båten är förströrd. Som vanligt Kjells svar ta det lugnt allt går att laga, ta upp henne i morgon så ska vi se. Kjelle inspekterade och hmmade lite jaja blir att spackla. Tre dagar senare fanns inte tillstymmelse till reva. Men sådana fadäser höjer blodtrycket, så du har helt rätt i att man försöker tänka sig för.🙃 Man kan ju också vara i Felvik om man inte är i Rättvik 😉

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-03 vid 22:17 skrev buzzer:

Min är typ svarvad plast rakt igenom, förutom nippeln. Gick lätt att göra märken med mejsel.

Undrar vad din rostiga ring har för funktion då?

Jag blev lite nyfiken på den rostiga ringen runt anslutningen till tanken så jag lossade på träplattorna ovanför tanken och såg att det sitter en metallring även runt anslutningen där. Den verkar ju inte ha någon tätande funktion så jag fortsätter att sova gott - trots min rostiga ring. Den ska dock ska få lite rostskyddsfärg på sig ☺️

14907876-252D-47E6-A17E-96697F683FCE.thumb.png.5d325cba845e3e65709efcd5c448aba9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att det är för att den gängade nippeln inte skall spräcka plastmuffen. Jag har samma ring på min nya septitank för luftningen där nippeln skall skruvas i plastmuffen.

 

/Johan

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av att demontera och återmontera fönsterlisten/karmen på Epoca. Av någon anledning lossnade fönstret från aluminiumlisten i höstas innan upptaget och jag står i begrepp om att återställa det.

Tips emottages gärna.

Kul att läsa om "The Epoca" i Tidningen kossor

Naturligtvis blir man ju oerhört  inspirerad när man själv känner igen önskan av att kunna göra liknande resa med sin egna Epoca.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-19 vid 11:39 skrev Romulus:

Någon som har erfarenhet av att demontera och återmontera fönsterlisten/karmen på Epoca. Av någon anledning lossnade fönstret från aluminiumlisten i höstas innan upptaget och jag står i begrepp om att återställa det.

Tips emottages gärna.

Kul att läsa om "The Epoca" i Tidningen kossor

Naturligtvis blir man ju oerhört  inspirerad när man själv känner igen önskan av att kunna göra liknande resa med sin egna Epoca.

 

Släppt ? Hur menar du då, har rutan ramlat ur bågen? Har du någon bild av det inträffade.

Tackar ! kul du tyckte det var ett trevligt reportage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märkte vid vintertäckningen att min rutbåge på BB förliga sida, ungefär från "A-stolpen" och runt rundningen föröver har lyft så den nedre delen av alu bågen ligger i överkant på glaset. Syns tydligt då någon tidigare lagt silicon för att täta. Kanske har lyft 6-7mm. Också lite åsäker på hur man skall åtgärda detta, försökte av handkaft trycka ner men utan resultat. Vågar knappast ta gummiklubban och riskera både ruta och ram. Tänkte kolla mer till våren men om någon har tips på åtgärd så tar jag gärna emot detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev confuced:

Märkte vid vintertäckningen att min rutbåge på BB förliga sida, ungefär från "A-stolpen" och runt rundningen föröver har lyft så den nedre delen av alu bågen ligger i överkant på glaset. Syns tydligt då någon tidigare lagt silicon för att täta. Kanske har lyft 6-7mm. Också lite åsäker på hur man skall åtgärda detta, försökte av handkaft trycka ner men utan resultat. Vågar knappast ta gummiklubban och riskera både ruta och ram. Tänkte kolla mer till våren men om någon har tips på åtgärd så tar jag gärna emot detta.

Ta det varligt med framrutan, de finns ej att köpa mer! Sidorutor finns att tillgå ej framruta. Rutorna ska ej limmas med silikon, finns ett speciellt lim till rutramen. Försök få till en bild på eländet. Jag tycker du ska kontakta en glasmästare som får kolla på dina limningar samt på glasets passform.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy