Jump to content
Sunday 07 March 2021

confuced

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About confuced

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nimbus 26 Epoca

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Märkte vid vintertäckningen att min rutbåge på BB förliga sida, ungefär från "A-stolpen" och runt rundningen föröver har lyft så den nedre delen av alu bågen ligger i överkant på glaset. Syns tydligt då någon tidigare lagt silicon för att täta. Kanske har lyft 6-7mm. Också lite åsäker på hur man skall åtgärda detta, försökte av handkaft trycka ner men utan resultat. Vågar knappast ta gummiklubban och riskera både ruta och ram. Tänkte kolla mer till våren men om någon har tips på åtgärd så tar jag gärna emot detta.
  2. Stort tack! Den var inte lätt att hitta utan bild. Passade på att beställa direkt. Blandaren hoppas jag kunna flytta från den kompletta insats (fel dimension) som tidigare ägare skickade med. Jag hoppas på att få till det lika snyggt som du fått. Har funderat ett tag på hur jag skulle täta hålen för beftingliga brytare tills jag såg din bild och undrar nu hur jag tänkt på alla möjliga alternativ förutom just träplugg. Fick gott intryck när jag öppnade BEP satsen och den känns lite nättare/smidigare än en del andra tillverkare. Återkommer med bilder när det är klart
  3. Tack för utförlig beskrivning. Om du inte kört med kompressorn så borde din KAD42 lämna liknande effekt som min AD41. Jag har mycket riktigt en 26 Epoca så vi borde ligga på likande vikt + - lite extrautrustning. Just nu med fulltankad båt och 3 vuxna så kommer den inte upp i plan alls om man inte trimmar in drevet fullt och ner med trimplanen, då tar det ca 120 sekunder från 7 knop till planing. Vad har du för utväxling i drevet och vilken propeller tyckte du fungerade bäst? När upplever du att turbon börjar ladda ordentligt på din maskin? Införskaffade Pentas turbotryckssats, tycker dock den var lite klen skala i lägre registret.
  4. Tack för input kossor! Jag har följt din renovering av epocan, mycket imponerad och inspirerad 👍 Hösten kom snabbare än jag planerade men detta var troligen mitt nästa steg då allt annat nu är bytt och kontrollerat. Många säger att man inte skall pilla på en pump som är intställd från VP från början och motorn verkar ju gått på detta sätt länge om det nu är så att jag äger Danzos båt. Många talar som energifattigare diesel osv som kanske gör att man behöver ställa på pumpen lite.
  5. Får jag fråga vart du köpte denna blandare och insats? Har letat som tusan till min 26a utan resultat. Hade varit skönt att slippa såga ut för annan insats. Har faktiskt inhandlat nästan exakt samma el material som du har och tänkte installera detta i samband med att jag sågar upp luckor för åtkomst till motorn från stuvutrymmen. Har en AD41a och det är riktigt trångt.
  6. Ganska sent svar på denna tråd men försöker ändå. Danzo, fick du någonsin ordning på laddtryck mha byte av proppar, turbo eller annan åtgärd? Undrar nämligen för jag är relativt säker på att jag i somras köpte just denna båt och efter att ha: Renoverat insprutningspump och spridade på Bosch verkstad, inget fel hittat men dom gjorde rent och bytte spridarspetsar för att vara säkra. Ny turbo Ny matarpump Nya filter, bränsleslangar, tankavluftningens slang och ventil är bytt. Laddluftkylaren är rengjord (knappt smutsig). Installerade Volvo Pentas laddtrycksmätare och upp till 3000 varv knappt 0.2 bar, vid 3100-3200 varv bygger den ca 1.4 bars tryck och då är båten redan uppe och planar. Har A4 på nu vilket jag tycker är mindre än det bör kunna vara. Enligt VP/Nimbus såldes dom med A5 eller A6 från början. Finns även testprotokoll från VP/Nimbus med A8 med samma båtmodell och maskin. Mvh Jonas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy