Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

wallberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wallberg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, jag har samma situation. Om turbon är nyare och snurrar lätt så hjäper det inte mycket. Bytte även ner mig till A5 från A6 men märkte inte mycket skillnad. Bränslet gjorde störst skillnad. Prova att köra grönt en gång för att se om det ger skillnad. Hoppas nu lite på laddluftkylaren. Det behöver ändå göras.
  2. Fick ingen större skillnad med uppdaterad turbu. Den äldre var av samma slag. Däremot så blir det stor skillnad med annat äldre bränsle. Detta har jag inte funnit belägg för på annat sätt en genom test... Inför detta året skall laddluftkylaren rengöras. Mycket oljeavsättningar i luftdelen. Ses som läckage under luftinsidan på laddluftkylaren. Kommer ut genom dräneringshålet. Se annan länk för detta. /Jonas
  3. Jag pratade idag med Drevia och enbligt dem började den nya turbon att användas redan 1994 i vissa motorer? I alla fall i AD41P-A. /Jomas
  4. Hej igen diesel_Pelle, Jag har pratat med Svensk Turboservice och de verkar ha vad som behövs. Vilken turbo var det som du valde. De hade någon form av standard som man sedan kunde uppgradera med steg 1 eller steg 2 uppgrad för att få tidigare turbotryck eller tidigare turbotryck och mer hp. Tacksam för svar/Jonas
  5. Hej Diesel_Pelle. Jag har hört talas om de från Svensk Turboservice. Att de kan vara av lite annan dimension än VP. Har de samma egenskaper, dvs startar, laddning etc. Jag har ringt dem men svårt att få tag i rätt kille, är i Norge. Jag undrar också om flying fick samma ökning av turbotrycket vid lägre vavtal? Mvh/Jonas
  6. Hej, jag håller med flying för det finns väl andra leverantörer också och de kanske levererar nya till utbytespriser. Svårt att konkurrera annars. Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring alternativa leverantörer? Tackar/Jonas
  7. Tack Perra, intressant. Det lutar åt att byta för denna turbo är nog också fem år och antagligen av den äldre modellen. Du råkar inte komma ihåg om den hade numret 861260 på den äldre och den nya har ju 3802070. Det skulle vara värdefullt. Mvh/Jonas
  8. Här kommer en bild om det kan ge hjälpa till att avgöra om det är en äldre eller nyare variant. Numret säger ju nyare men man vet aldrig... Mvh/Jonas
  9. Ok, men jag såg det inte så avancerat. Mer att patinan på turbon var mer i linje med motorn i övrigt. ersättningturbon kommer väl omålad och behöver väl inte målas innan den sätts dit? Mvh/Jonas
  10. Hej igen, Nu har jag precis varit nere och snurrat på Turbon och den går runt lätt och distinkt. Jag börjar undra om det kan vara så att de tidigare har renoverat turbon genom att bara byta insprutningssidan. Avgasdelen ser mer original ut. När man köper en utbytesturbo så är väl avgasdelen annorlunda just för att få den att gå igång tidigare? Insprutningssidan borde det väl vara mindre skillnad på? Mvh/Jonas
  11. Hej igen och tack Roger, excel, Niro och Perra. Jag sticker ner och snurrar på turbon i morgon om det inte regnar för mycket. Återkommer med rapport /Jonas
  12. Hej Roger, Tack för svar. Jag har A6 propellern och den varvar upp till 3900. Jag tror på att gå ner till A5 som du föreslår men vill gärna får turbon att starta tidigare. Utbytesturbon för AD31 sägs dra igång redan vid 1800 varv så ad41 bör väl inte ligga långt efter. Motorn ligger, i 25 knop och 3500 varv, på ca 88-90 grader så där jobbar den fint. Tacksam för tips /Jonas
  13. Jo, det har alltid varit lite problem. Botten är finfin, nedslipad och 2-komponentmålad 5 varv sedan hård bottenfärg, inga tuplaner. Jag hittade ad41ans verkstadshandbok på nätet och tänkte följa den vid genomgång i vår i vår. Komp. provart u.a. Drar 1,5 l/dist vid 23-25 knop och 3300-3500 varv Båten väger drygt 3 ton. Probelemt med planing ligger just kring 2200-2800 varv/minut där planingströskeln ligger markant. skall ner och snurra på turbon i helgen, köra utan luft filter. Hade det inte varit den uppgraderade så hade det varit lättare. Enligt drevia så har den uppgarderade turbon tidigare nummer 861260, vilket jag har, men nu går den under nr 3802070. Många pratar om andra leverantörer men vill inte köpa en ny turbo utan att veta att det verkligen är den och att det löser problemet Med hopp om tips, Jonas
  14. Hej , Jag har problem med min turbo på min AD41P-A. Turbotrycket kommer först vid ca 2600 varv vilket gör båten seg. Turbon är den nya uppgraderade enligt Drevia. Den har väl gått i 5 år sedan denn uppgraderades. Vad kan det vara för fel? Har den rasat? Mvh, Jonas
  15. och hur ser jag att jag har gamla turbon? Tackar för svar
×
×
  • Skapa nytt...