Gå till innehåll
fredag 20 juni 2025
Spancox

Akterstagssträckare

Rekommendera Poster

På vår First 35s5 är häckstagssträckaren en smula franskt konstruerat. Det är sju block, varav fyra av dem är dolda i akterstuven och tre är synliga under häckstaget. Naturligtvis fungerar det hela rätt kasst, inte bara för att de dolda blocken är svåra att hålla rena, utan för att det utöver dessa block så bryts linan på tre ställen för att komma ut i på sargen sittbrunnen. För att hala hem måste man sedan ställa sig på utsidan av sittbrunnen(!) och dra för allt man är värd.

Korkat, dumt och farligt.

 

Vi har pratat om att ersätta detta elände med något annat men ännu inte kommit till skott.

Hydraliskt häckstag hade ju varit smutt, men blir väl lite dyrt. Att ha en synlig 1:24 kaskad som skulle ju fungera men samtidigt vara rätt mycket i vägen då det blir rätt många block.

Selden har ju någon variant som man vevar med ett winchhandtag, är det någon som har erfarenhet av dem?

 

Några andra tips kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt att den är dragen så man måste vara på utsidan... Jag har försökt googla rätt på nån bild men inte lyckats.

Jag tror att en får leva med ganska stora laster i akterstaget och hade nog föredragit kaskad av de alternativ du ger, om det nu ska byggas om.

Var glad att det inte är "magic wheel" som till exempel X-35 och X-41 har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla "Vang 11" diagrammet på Ronstans hemsida. http://www.ronstan.us/marine5/vang_systems.aspmed det som inspiration kan du enkelt skapa mycket utväxling utan att du behöver göra några extra ingrepp i båten eller riskera trassel. Vi körde det på en Express jag hade och det funkade helt utan problem. Sen att se till att man når tampen när det brallar i och lutar känns ju som du behöver fixa - men det är svårt att tipsa om utan att se båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt att den är dragen så man måste vara på utsidan... Jag har försökt googla rätt på nån bild men inte lyckats.

Jag tror att en får leva med ganska stora laster i akterstaget och hade nog föredragit kaskad av de alternativ du ger, om det nu ska byggas om.

Var glad att det inte är "magic wheel" som till exempel X-35 och X-41 har.

 

Jag har inga jättebra bilder på hur det ser ut men här kommer tre stycken som kan ge en aning

post-94490-0-67538000-1438846715.png

post-94490-0-06460800-1438846716.png

post-94490-0-44404000-1438846761.png

 

Man måste ju inte stå utanför sittbrunnen för att dra i tampen då, men då cleaten sitter på sargen blir det omöjligt att få linan att vara kvar i cleaten om man inte drar snett bort från sittbrunnen. Fransmän.

 

Försökte googla upp Magic wheelet på Xbåtarna men hittar inget, lite nyfiken på hur en ännu sämre lösning skulle se ut är man ju allt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Nu ser jag! Och förstår problemet....

Magic wheel är ett stort plasthjul som sitter i styrbords akterkoj på vilket akterstagslinan, allttså den man drar i är är upplindad. Själva akterstaget sitter sen på ett mindre hjul som sitter på samma axel som det stora hjulet.

Funkar kanon, ända tills linan hoppar av hjulet, vilket den gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

 

Vad akterstagssträckaren utför är att den sträcker upp häckstaget. Det får till följd att även förstaget sträcks upp samt att storseglet planas. 

Således är just akterstagssträckare helt korrekt benämning. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

 

Vad akterstagssträckaren utför är att den sträcker upp häckstaget. Det får till följd att även förstaget sträcks upp samt att storseglet planas. 

Således är just akterstagssträckare helt korrekt benämning. ;)

 

Nej, Spancox. På en partialrigg sträcks inte förstaget när akterstaget sträcks. Avh. av typ partial (med eller utan svepta spridare och hur stor kaltoppens andel år av mastlängden ) så sträcks förstaget bara med hjälp av backstag eller checkstag.

 

Det är bara på mastheadriggade båtar som akterstaget sträcker förstaget effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

Vad akterstagssträckaren utför är att den sträcker upp häckstaget. Det får till följd att även förstaget sträcks upp samt att storseglet planas.

Således är just akterstagssträckare helt korrekt benämning. ;)

Nej, Spancox. På en partialrigg sträcks inte förstaget när akterstaget sträcks. Avh. av typ partial (med eller utan svepta spridare och hur stor kaltoppens andel år av mastlängden ) så sträcks förstaget bara med hjälp av backstag eller checkstag.

 

Det är bara på mastheadriggade båtar som akterstaget sträcker förstaget effektivt.

Men det där är inte riktigt sant. Om inte förstaget sitter väldigt långt ner , som på en skärgårdskryssare så sträcks förstaget också när masten krummas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

 

Vad akterstagssträckaren utför är att den sträcker upp häckstaget. Det får till följd att även förstaget sträcks upp samt att storseglet planas. 

Således är just akterstagssträckare helt korrekt benämning. ;)

 

Nej, Spancox. På en partialrigg sträcks inte förstaget när akterstaget sträcks. Avh. av typ partial (med eller utan svepta spridare och hur stor kaltoppens andel år av mastlängden ) så sträcks förstaget bara med hjälp av backstag eller checkstag.

 

Det är bara på mastheadriggade båtar som akterstaget sträcker förstaget effektivt.

 

 

Trams.

 

Förstaget sträcks betänkligt av häckstaget på vår 7/8-dels riggade First.

Och det trots att man inte riktigt kommer åt att dra med någon vettig kraft pga de usla fransoska ingenjörerna. 

 

Det hjälper inte att du försöker rädda upp ditt inlägg med ett sista "effektivt", i sak har du fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Varför heter det akterstagssträckare?

Det är ju förstaget man sträcker!

Akterstaget blir ju ifs åxå spännt men det i sig har man ju ingen gläje av, kanske lite mindre svajigt att luta sig mot bara.

Eller?

På en partialriggad båt är det ju mest en bieffekt att företaget sträcks. Främst krummas ju masten för att få planare stor.

 

 

 

Ja just. Då borde det väl heta nåt sånt, som sträckningen utför.. för oss nybörjare skulle det bidra till att förstå lättare.

 

Vad akterstagssträckaren utför är att den sträcker upp häckstaget. Det får till följd att även förstaget sträcks upp samt att storseglet planas. 

Således är just akterstagssträckare helt korrekt benämning. ;)

 

Nej, Spancox. På en partialrigg sträcks inte förstaget när akterstaget sträcks. Avh. av typ partial (med eller utan svepta spridare och hur stor kaltoppens andel år av mastlängden ) så sträcks förstaget bara med hjälp av backstag eller checkstag.

 

Det är bara på mastheadriggade båtar som akterstaget sträcker förstaget effektivt.

 

 

Trams.

 

Förstaget sträcks betänkligt av häckstaget på vår 7/8-dels riggade First.

Och det trots att man inte riktigt kommer åt att dra med någon vettig kraft pga de usla fransoska ingenjörerna. 

 

Det hjälper inte att du försöker rädda upp ditt inlägg med ett sista "effektivt", i sak har du fel.

 

Det hjälper inte att du försöker rädda upp ditt inlägg med ett "trams" i sak har du fel.

 

Läs detta:

Barduner krävs för att ge tillräcklig stabilitet långskepps samt för att få erforderlig förstagsspänning. Bardunerna bör placeras så nära skrovets midskeppslinje som möjligt för att ej påverka tvärskeppsstagningen. Riggtypen förekommer även med enkla undervant, tvärs, och då rekommenderas checkstag för att förhindra för stor krumning av masten.

 

(Från Selden "Råd och tips" sidan 49. )

 

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Mera "trams"?

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det en gång till:

 

"Förstaget sträcks betänkligt av häckstaget på vår 7/8-dels riggade First.

Och det trots att man inte riktigt kommer åt att dra med någon vettig kraft pga de usla fransoska ingenjörerna. "

Redigerad av stavhammar
Håll ordning på språket och undvik elakheter och liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man inte dum kan man ju alltid spela dum...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår First 35s5 är häckstagssträckaren en smula franskt konstruerat. Det är sju block, varav fyra av dem är dolda i akterstuven och tre är synliga under häckstaget. Naturligtvis fungerar det hela rätt kasst, inte bara för att de dolda blocken är svåra att hålla rena, utan för att det utöver dessa block så bryts linan på tre ställen för att komma ut i på sargen sittbrunnen. För att hala hem måste man sedan ställa sig på utsidan av sittbrunnen(!) och dra för allt man är värd.

Korkat, dumt och farligt.

 

Vi har pratat om att ersätta detta elände med något annat men ännu inte kommit till skott.

Hydraliskt häckstag hade ju varit smutt, men blir väl lite dyrt. Att ha en synlig 1:24 kaskad som skulle ju fungera men samtidigt vara rätt mycket i vägen då det blir rätt många block.

Selden har ju någon variant som man vevar med ett winchhandtag, är det någon som har erfarenhet av dem?

 

Några andra tips kanske?

För att svara på en av dina frågor.

Jag har haft både block och talja på en 34 fotare och Seldens vev manövrerade på en 38 fotare.

Den är vanlig på många båtar i den storleken när man har en Selden rigg. Största fördelen är styrkan och enkelheten i funktionen. Du kan sätta din 6-åring på att sträcka akterstaget, det är hur lätt som helst. Jag har satt tejpmarkeringar på olika ställen för att inte sträcka för hårt.

Den enda nackdel jag kan se förutom priset är att det går kvickare att justera med block och talja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig Gamling. Klart förstaget sträcks av akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig Gamling. Klart förstaget sträcks av akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar på min båt att sträcka förstaget med akterstaget men backstagen ger bättre effekt. Har båda delarna.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig Gamling. Klart förstaget sträcks av akterstaget.

Det är ingen idè att vara otrevlig. Risken är at Stavhammar redigerar dig, som han gjorde med Spancox :-(

 

Läs hellre min tidigare post en gång till.

 

För att förtydliga:

 

Det finns inte EN partialrigg, det finn många olika. Därför skrev jag "avh.av".

 

OCH det är "avh.av" partialen som kan vara från +- 7/8-del till 19/20-del.

Dessutom; och viktigast; är om riggen har raka eller svepta spridare, och flera enn ett spridarpar, med eller utan intermidiate-stag.

 

Inte på någon partialriggad båt med raka spridare kan akterstaget sträcka förstaget. Backstag är absolut nödvändig.

En ålderdomlig och idag ovanlig rigg är 7/8-del ett rakt spridarpar pluss fiol. Då kan man slopa backstag; men bara fördi dessa riggar har ett förhållande mycket lite försegel. (Typ 37kvm stor och 9 kvm fock)

 

På några nyare partialriggar 9/10-del med 2 eller flera svepta spridarpar och intermidiate kan man sträcka förstaget med akterstaget, i moderata vindförhållande.

 

T.ex. har min båtgranne en First 40 med Seldèn Carbon, 2 djupt svepta spridarpar och intermidiate . Han är segelmakare och mycket (!) duktig seglare. Han siger att även denna riggen har lite problem med "sag" i förstaget när det riktig "brallar i, även med denna stabila riggen och korta kaltoppen.

 

Dessa riggar är ju faktisk "nära lika" masthead, då akterstagets sträckning INTE har mycket innvärkan på storens trim; tyvärr.

 

Spancox's gamla First 35s5 kan ha 2 eller 3 riggtyper. (Han har inte kommit med någon exact beskrivning. Därför svarade jag generellt om "partialrigg" (och tog förbehald).

 

Sluta nu med "trams"; "gamal norrbagge" o liknande.

 

Argumentèr eller segla med de förstag ni har.

 

Vad är "klart", JonasP?

 

I rest my case..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en novis...

Backstag?

Akterstag?

Akterstag är väl den vajer eller liknane som går från masttoppen till länst bsk  båten... eller kan drn sitta fäst längre fram än i aktern?

Backstag? Vad är det?

// kram 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en novis...

Backstag?

Akterstag?

Akterstag är väl den vajer eller liknane som går från masttoppen till länst bsk  båten... eller kan drn sitta fäst längre fram än i aktern?

Backstag? Vad är det?

// kram 

Här en en förklaring. Typisk 7/8-del partial med raka spridare. Checkstag (kallas oxå undre backstag används huvudsakligen på kappseglingsbåtar för att kontrollera mastens mitt och nedre delar).

 

post-93948-0-25095200-1439624196_thumb.jpg

 

Kolla oxå Seldèn's  "Rigg o Tips. (länkad  *.pdf tidigare i tråden)

 

Ad.edit: Bilden är lånad från Ivar Dedekam "Segel & Riggtrim. Här visas ju tydlig vilket stag som "sträcker" förstaget på denna riggen.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra bild. Den kan man använda till att göra vektordiagram och se var kraftresultanterna tar vägen. Alla krafter har en lika stor motverkande kraft annars är det något som rör sig. Avsätter du en kraft i akterstaget på en partialrigg så får du en ökad kraft i förstaget och så tillförs ett böjande moment genom att masttoppen och förstaget inte sitter mitt för varandra. När masten böjer sig minskar krafterna i toppvanten. Backstagen sträcker förstaget bättre eftersom det inte tillförs något böjande moment och man därför kan ansätta större krafter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. va väl ungefär som jag tänkte mej. Men det undre krummar masten akterut i mitten. För att flytta buk?

Bra bild.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. va väl ungefär som jag tänkte mej. Men det undre krummar masten akterut i mitten. För att flytta buk?

Bra bild.

Tja........checkstag skal hindra masten att krumma för mycket föröver för att behålla önskad buk i storens undre del. (Hjälpa undre aktre sidovant) Inverterad krummning vil man ju inte ha ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De undre tror jag är för att dels fintrimma mastböjen och förhindra mastpumpning i grövre sjö på kryssen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På denna film så har båten (en Fingal) en sträckanordning som känns både lätthanterlig och driftsäker.

Är det möjligt att bara klämma på en liknande blocklösning på mitt akterstag och vad är för- respektive nackdelar med denna lösning?

post-104873-0-63269300-1439811167_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...