Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
Ambrosia

Reparation av askeladden segelkombi

Rekommendera Poster

Hej alla!

När vi tog upp båten förra säsongen så lät det som något knäcktes vid kölen när den låg uppe på släpet, har vänt på den nu för att kolla. Ser inte helt vad det är för typ av skada och vad som behöver göras, bifogar bilder. Skadan verkar vara precis vid centerbordstrumman. Är det någon här som har koll kanske?

tack! 

IMG_6820.jpeg

IMG_6819.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja... Där lär centerbordet inte gå att fälla ned.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inte världens enklaste lagning...

Jag har inte reparerat någon segelkombi med fällbart centerbord någon gång men för att det ska bli perfekt så måste man nog skilja innerlinen från ytterskrovet men det är ett stort och svårt jobb.

Jag hade inte använt epoxispackel eller någon annan form av "köpespackel" för att laga en skada på ett glasfiberlaminat. Jag anser att är skrovet uppbyggt av glasfiberarmerad polyester så ska man laga med samma material. Men det är min personliga uppfattning...

Går det att dra ut/demontera centerbordet hela vägen?

I så fall kan man försöka laga skadan med hemmagjort glasfiberspackel som man gör genom att blanda polyster, härdare och finklippt glasfiberflock.

Men först måste man slipa rent och det måste vara snustorrt, inte fukthalt över 15–16% i gamla laminatet.

Lägg sedan på lite hemmagjort glasfiberspackel i taget och blanda inte för mycket, det brukar börja härda inom 15–20 min.

Slipa lätt och tvätta rent med aceton mellan lagren.

Avsluta med ett par lager topcoat som tätar mot vatteninträngning.

Finns böcker på bibliotek om reparationer av båtar i galsfiberarmerad polyester, tyvärr inget bra utbud på intenet (finns någon enstaka sida men det kostar pengar att läsa/ladda ner).

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Hybro:

Ja... Där lär centerbordet inte gå att fälla ned.

Hur tjockt är centerbordet?

Nu finns det ju ingen springa alls.

Nåt måste ju ha hänt mellan centerbordstrumman / chaktet o botten.

Har trumman lossnat helt i nederkant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Ambrosia:

Hur går man till väga för att fixa det? Funkar epoxy spackel?

Då måste man ju fråga, vart har du tänkt lägga detta?

Centerbordet måste väl kunna sänkas ned under kölen även i fortsättningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Så det är glasfiberspackel som gäller då, kan man använda gelcoat istället för topcoat? Eller något annat? 

jag vet inte riktigt vart skadan är, man kanske behöver skjuta ut centerbordet så man ser att man inte spacklar ivägen för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör helst eget glasfiberspackel då "köpespackel" är styvare och kan fästa sämre på underlaget.

Gör man eget glasfiberspackel kan man själv bestämma hur pass trögflytande man vill ha det och det biter bättre mot befintligt underlag.

Tänk på att laga lite i taget och lägg på flera lager.

Kan vara svårt att täppa igen en bred spricka med en enda fyllning.

Topcoat är gelcoat med vaxlösning tillsatt.

Vaxlösningen gör att det härdar i luften utan att övertäckas.

Gelcoat används bara när man laminerar en båt från grunden i en form och gelcoaten läggs mot formens vaxade yta.

Så topcoat vid lagningsarbeten.

Tvätta med aceton och slipa lätt med 240–320 mellan skikten, även sista lagret innan man målar med bottenfärg.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart köper du top coat? Hur viktigt är det att man har det jämfört med bara glasfiberspackel och sedan bottenfärg på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper mitt material hos företag som inte säljer direkt till privatpersoner.

Färdig topcoat kan man köpa i båttillbehörsaffärer, välsorterade färghandlare eller beställer via internet.

Har du redan gelcoat (kulören saknar betydelse) kan du köpa vaxlösning och tillsätta 2–3% och röra runt så blir det topcoat.

Har du en båtbyggare, fritidsbåtvarv eller liknande i närheten kan du ju fråga där om du kan får köpa material hos dom, det räcker gott med ca 0,5 L polyester, 0,5 L topcoat och ca 1 kvm 300 grams glasfibermatta. Aceton behöver du nog en hel liter.

Samla på dig olika typer av plastförpackningar av olika storlek som t.ex. Salakis yoghurt, glassförpackningar mm. Lär gå åt...

Skyddskläder, gummihandskar som tål styrén och riktig andningsmask samt penslar, japanspacklar i olika storlek, glasspinnar, kniv, sax mm.

Här är det faktiskt riktigt bra förklarat för nybörjare:

https://www.seasea.se/plastningsguiden/polyesterepoxi

Klicka på de olika rutorna under menyn överst, då kommer man vidare i processen.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som vet hur det ser ut mellan inner- och

ytterskrov samt centerbordstrumma.

Hur centerbordstrumman ska vara fäst mot ytterskrovet vid kölen.

Ser ut som om centerbordstrumman lossnat från ytterskrovet. Den lilla springan längs kölen tyder på detta.

Lösningen är inte att smeta igen springan med polyster och väv! Vart  ska du då få ned centerbordet?

Jag tror jobbet är då mycket större än nåt kvick-fix

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Hybro:

Nån som vet hur det ser ut mellan inner- och

ytterskrov samt centerbordstrumma.

Hur centerbordstrumman ska vara fäst mot ytterskrovet vid kölen.

Jag vet inte men de jollar jag har kollat lite närmre på har centerbordstrumman fäst vid ytterskrovet med rätt tjockt laminat. Så jag håller tyvärr med om att det förmodligen blir ett större jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och då laminerat inifrån!

Borde vara därifrån det ska lagas.

Skulle jag tro.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i min första kommentar:

"Inte världens enklaste lagning"

"Jag har inte reparerat någon segelkombi med fällbart centerbord någon gång men för att det ska bli perfekt så måste man nog skilja innerlinen från ytterskrovet men det är ett stort och svårt jobb."

Efter att ha tittat på div. bilder jag hittat på internet ser jag att varken Askeladden 14 eller Askeladden 16 har innerline där centerbordkistan sitter. Av konstruktionssjäl hade det varit svårt att få till det, istället har man enligt bilder jag sett ett enkellaminat med en öppen ösbrunn längst akterut och sedan en bit föröver har man lagt in en skiva som laminerats in så man får en plan durk längre föröver.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/460270-segelbat-askeladden/

https://auctionet.com/sv/3138422-bat-segelkombi-askeladden-pa-batslap-motor-segel-aror-mm

Jag tror eller rättare sagt hoppas att det ser ut så här om man tänker sig ett tvärsnitt av kölen, centerbordskistan och skrovet:

1344699276_Skrmavbild2025-06-20kl_08_30_37.png.182be5bc709e70748aeda14a9838f5dc.png

Obs: Skissen ovan är inte skalenlig

Men detta är en ren gissning från min sida, då knappt sett en Askeladen 14/16 segelkombi på vykort ens och segelbåtar är inte min avdelning. Däremot vet jag hur man reparerar båtar i GRP (glasfiberarmerad polyester).

Kölen är oftast massiv på mindre öppna roddekor och motorbåtar och fylld med en blandning av Polyester och aerosil eller liknande så det bildar ett homogent laminat. Vissa båttillverkare har kallat detta för "glasfiberbetong".

En sak är säker, centerbordet måste demonteras innan man kan påbörja reparationen.

Dessutom ser man inte perfekt hur det ser ut i verkligheten genom att titta på bilder som tagits med en mobilkamera. När jag tittar på bilderna oavsett om det är på datorns bildskärm (24") eller på min iPad (10.5") så ser det ut mest som ytliga skador men en bild kan ju ljuga och lura ögat.

Känner man sig det minsta osäker på skadornas omfattning eller att utföra en reparation bör man kontakta en fackman som kan se med egna ögon och bedöma.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytliga skador....?

Var kommer ett centerbord möjligtvis ut/ned? Utanför bild?

Jag tror att " kölen inte orkade hålla emot båtens tyng när den spändes fast på släpet.

Ett gupp knäckte det hela och hela centerbordsbrunnen trycktes upp. Lossnade i skrovet. Och så kröp kökhalvorna ihop, så det blev bara en liten springa kvar.

Om jag har rätt eller fel, kan man bara se om man öppnar upp ordentligt innifrån.

Helt klart kan man inte laga detta utifrån!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Hybro:

Ytliga skador....?

Var kommer ett centerbord möjligtvis ut/ned? Utanför bild?

Jag tror att " kölen inte orkade hålla emot båtens tyng när den spändes fast på släpet.

Ett gupp knäckte det hela och hela centerbordsbrunnen trycktes upp. Lossnade i skrovet. Och så kröp kökhalvorna ihop, så det blev bara en liten springa kvar.

Om jag har rätt eller fel, kan man bara se om man öppnar upp ordentligt innifrån.

Helt klart kan man inte laga detta utifrån!

Som sagt alltid svårt att se på en bild med dålig upplösning och betydligt enklare att se i verkligheten.

Jag tycker mig skymta centerbordet (är väl inte som en köl på större segelbåtar) vid pilen på bilden nedan men jag kan ha fel, är absolut ingen expert på segelbåtar överhuvudtaget.

Är det inte ett fällbart centerbord som på vissa segeljollar som är lite större än "optimisten"?

Centerbordet fälls väl ut och in som bladet på en lommekniv...

Då är det ju bättre att TS kontaktar en fackman för konsultation än att vi ska hålla på och gissa oss fram till hur pass allvarlig skadan är då det inte framgår av bilderna och inga bilder från insidan visas.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...