Jump to content
Saturday 29 January 2022

Kokkaffe

Medlemmar
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Kokkaffe

  • Rank
    Fänrik
  1. Precis den är byggd i Kolari, många säger att tjäran kan lösa upp limmet i plyfan , har du hört något om det? Jag har fått tips om roslagsmahogny på utsidan och Linolja på insidan, vad tror ni om det?
  2. Dåliga bilder men det är nog inte fernissa. Båten är inte behandlad på 10+ år eftersom den inte är använd . Förvarad inomhus. Jag har satt in den i förrådet i väntan på vad jag ska behandla den med då den är torr och obehandlad
  3. Det kan vara fernissa eller tjära. Jag har hämtat båten idag, ägaren visste inte vad den var behandlad med alls inann, Så hur gör man nu tycker ni? Ska jag sätta upp bilder om det hjälper?
  4. Det är lite osäkert, jag ska köpa båten imorgon, den är byggd år 2000 och använd endast ett fåtal gånger, sen är den förvarad inomhus i en lada så den ska vara i riktigt fint skick. Det är en laxbåt/ forsbåt Ska höra med ägaren ifall han vet, den är ursprungligen byggd i Finland så det kanske är tjära.
  5. Okej tack, vad för olja eller annat rekommenderar du?
  6. Hej! Jag har gogglat ihjäl mig nu angående att olja/tjära in plywood båten. Båten i fråga är öppen och ca 6m lång. Vissa menas att det ska tjäras medans vissa säger linoja . Vad rekommenderar ni? Båten kommer enbart köras i sötvatten om det har betydelse. Hur ska man tänka gällande plywood båtar? Ska den svälla i vatten ? Enligt tidigare ägare behövs inte det på plyfabåtar?
  7. Hej! Har alltid kört 2-takt men det börjar bli svårt att finna en 2-takt 15-20hk i gott skick Så har börjat kolla mot fyrtaktare och ser att en 20hk tohatsu väger endast 7kg mer än min Mercury 15 från 90-talet Mercury 20efi väger 45 kg. Tohatsu 20efi väger 42kg, min 25 år gammla mercury väger 36kg Vilken av dessa motorer skulle ni rekomendera? 20hk, kort rigg och rorkult Söker något som skall hålla flera år, priset är desamma. Vilken rekommenderar ni?
  8. Hej! Jag har en Mariner tillverkad Mercury 15hk 2-takt 1996 som är segstartad. Den har gått bra varje sommar , men nu i slutet av säsongen så blir den allt mer seg att få igång, det var samma sak förra hösten kommer jag ihåg. När den är kall så drar jag ut choken( som också går att prima med) då hoppar den alltid igång direkt , men sen när man kört ett tag och ska iväg ( motorn fortfarande varm) så är den väldigt trög att få igång, då får man dra 10 gånger och måste sätta fullgas för att den ska hoppa igång. Startar inte om man bara har tomgångs gas. När den väl är igång. Så går den helt perfekt och tvekar inte alls. Haft motorn många år och det är till hösten jag inbillar mig att den blir segare. Ska prova sätta nya tändstift men jag tror det är bränslerelaterat.
  9. Precis. Undrar vad det kan bero på? En bekant trodde det var vatten som ligger kvar över vintern. Att det kommit emellan på något vis. Men hur skall man få reda på det...
  10. sprickan är ca5cm till höger om nya glasfiber väven som ligger löst, på upphöjningen
  11. Hmm kanske testa förvara den upp och ner nästa år. Kolla gärna bilden jagbifogade
  12. https://www.blocket.se/vi/90196301.htm Exakt en sån båt, den längsta. Dem andra i byn som har samma båt förvarar också alltid den med kölen neråt och för dem spricker dem aldrig.
  13. Hej! Jag har en forsbåt, i glasfiber som varje vinter spricker på 2 olka ställen, vid dyvikan och i mitten av båten. Jag har varje vår repa med polyester,härdare och glasfiberväv. Men ändå spricker den . Jag har förvarat båten "rätt väg " d.vs med kölen neråt. Ska man testa vända den upp och ner? Jag bor högst upp med 1 meter snö så jag brukar skotta den 2 gånger per år, men det måste vara något annat fel , om det är vatten i mellan?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy