Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Herr_Hysteres

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Herr_Hysteres

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Halloj Förra hösten körde jag en tråd här där vi diskuterade Targa/Sargo/Nordstar. Nu blev det i slutändan inget båtbyte utan vi har kört vår sexmeters Nordkapp Ranger en säsong till. Kanske var detta för det bästa för nu är nog hela familjen rätt överens om vad vi egentligen är för slags båtfamilj. Vi gör, och gillar att göra, två saker: 1. Turer från Stockholm till Sandhamn, Möja etc där vi i händelse av övernattning sover iland 2. Bad- och solturer Då vi vid ett par tillfällen åkt på lite dassigt väder ute på Kanholmsfjärden har vi konstaterat att vi vill ha en längre båt som även ger möjlighet att åka mer skyddat om det blåser och är sämre väder. Det här kan uppnås antingen med en hytt (targatak blir då ett måste) eller med en DC som har ett riktigt bra och fungerande fartkapell/sprayhood. Samtidigt är de sociala ytorna med solbädd och bord viktiga eftersom vi gillar bad med picknick. Avslutningsvis måste den vara snygg, vilket naturligtvis är ytterst subjektivt. För att ge någon vägledning runt min smak tycker jag t ex att Cormate T27 och Windy 27 är ”snygga” båtar. Så, kokar man ned önskelistan till kärnpunkterna ser den ut så här: a) 8-9 meter, gärna med stegskrov b) Inombordare (helst) c) Toppfart 45-50 knop d) Bra fartkapell/sprayhood eller hytt med targatak e) Bra socialytor f) ”Snygg” enligt ovan Jag tar gärna förslag på vad vi skall titta på. Hittills har jag Cormate T27, Axopar 28 och Windy 27 på kandidatlistan. Viggo och Anytec har jag för övrigt lagt på hyllan. Vänliga hälsningar
  2. Det verkar faktiskt inte omöjligt 😀 De som spekulerar på en DFNDR borde gå hela vägen och köpa något som verkligen är combat. Priset är väl ungefär detsamma. Word. Så sant som det är sagt - posörer göre sig icke besvär! Ungefär så tänkte jag vid min ursprungliga post när jag ville stanna vid en båtlängd som medgav singelmontage.
  3. Som alltid är det svårt att göra en uppskattning runt något som är nytt för en själv eller familjen. Min bästa gissning baserat på användningsmönstret som skissades upp i post 1 är 50-75 motortimmar. Då jag ligger/kommmer ligga inne i Värtan har jag en del transport för att komma ut i skärgården varför jag primärt ser framför mig planande körning snarare än deplacementskörning. Baserat på detta verkar drev snarare än axel vara att fördra ifall jag förstår dig rätt. (Skall jag vara helt ärlig hade jag inte ens tänkt på den här frågan innan du postade så det var bra att du gjorde det. Med min nuvarande bowrider är deplacementskörning bokstavligt talat bara något jag gör vid bryggan, vid hastighetsbegränsning och vid trollingfiske.) Spännande reflektion tyckte jag. Jag har kikat lite på Minor och per en tidigare post kännt att de kunde vara ett alternativ. En vän till mig hade under många år en Minor 34 som han fortfarande talar sig varm för. Det låter som att du har erfarenhet och tycker att Sargo i något avseende inte är lika bra som Minor var innan namnbytet. Jag är nyfiken så ifall du eller någon annan kan elaborera runt detta lyssnar jag gärna. I helgen fick jag för övrigt reda på att det under hösten kommer ut en 2007 Minor 31 med 2xD4 till salu för 1.3m. Det finns en annons på Blocket om en 2008 31:a i sydsverige med 1xD6-370 för 1.4m. Om någon har tankar om dessa prispunkter och motorisering är jag givetvis intresserad. Är det rimligt att anta att det finns någon prutmån i detta? Jag skulle även vara intresserad av att veta ifall någon har en uppfattning om ifall 31:an erbjuder tillräckliga sovutrymmen för en familj med tre barn 9/11/13 eller ifall man "måste" till en 34:a för att uppnå detta. Är en 2007/2008 att betrakta som en "gammal" båt idag från något perspektiv (teknologi/underhåll/motorer etc.)?
  4. Bra poäng som jag inte reflekterat så mycket över. Ett par följdfrågor: a) Ni som gör polering, målning, konservering etc själva - hur brukar det fungera det ifall man behöver hyra själva förvaringsplatsen men vill göra jobbet själv? Låter firmor som sysslar med vinterförvaring sina kunder göra det själv? (Förmodligen en dum fråga, men den som inte frågar förblir dum). b ) För en båt av den typ vi diskuterar här, hur skall man för en begagnad båt förhålla sig till varmhall, kallhall eller uteförvaring? Inom parentes vill jag bidra med ytterligare en vinkel runt frågan om värdeminskning kontra driftskostnad. Jag byter bara bil etc när den gamla inte fungerar längre och det är helt uppenbart att en ytterligare reparation inte lönar sig. Med det synsättet är inköpspris/förväntad återstående livslängd en adekvat approximation av värdeminskningen (även om väl en båt mer sällan blir värd noll än en bil). Beter man sig som jag hittills gjort blir det ekonomiskt ganska rationellt att köpa 2-årsbilar och köra dem tills hjulen ramlar av. Det blir även rationellt att köpa grejor av rätt bra kvalité för att få en lång livslängd även om de intermittenta servicekostnaderna, vilka ofta korrelerar med objektets nypris, blir högre när något väl händer. Är det här ett rationellt synsätt för en båt av den här typen (köp en begagnad med målsättning att köra den tills den sjunker) och vilken ålder motsvarar 2-årspunkten för en bil - är det ett 5, 10 eller 15 år gammalt objekt vi talar om? Några tankar om detta?
  5. Tack Kane! Georg_Ohm, mycket fin båt du har. Jag blir lite avis Kikade per ditt förslag just runt lite på Minor. Mitt spontana intryck är att en ~10 år gammal M27 eller M31 för pengarna verkar vara mycket båt av den typ jag söker. Någon som har en uppfattning om huruvida jag är ute och seglar? (no pun intended)
  6. @IngemarE: Fair point! Ringde för övrigt just Grundsunds Marina för att förhöra mig om ifall Triton 29 fortfarande byggs. Personen jag talade med verkade tro att jag var från planeten Mars. Var det inte där de byggdes? (Öppen fråga).
  7. Tack alla för svar så här långt! Mycket uppskattat. Svar på frågor från er och ett par reflektioner: @farn: Med "riktiga sängplatser" avser jag fasta sängar, dvs att jag inte behöver göra om matplatsens soffor till sovplats på kvällen @coppertail: Värdeminskningen behöver inte räknas med på detta stadiet av de skäl som IngemarE tar upp i sin senaste post. Vad gäller ålder på hypotetiskt objekt av typen Targa/Sargo/Nord Star tänker jag mig inte en ny båt utan en som är kanske 5 år gammal. Jag är andra ägaren och första ägaren har skött båten på det sätt den skall skötas utan att snåla på service och underhåll. (Jag gissar att första ägaren på en premiumbåt i regel har råd att göra det som behövs...) @Georg_Ohm: Jag läste även en annan post där du beskrev din Triton 29. Efter att ha tittat på några bilder måste jag säga att den är riktigt, riktigt trevlig och helt tydligt ett direkt alternativ till märkena jag kände till tidigare. Tre snabba frågor: a) Bygger Grundsunds Marina (är det rätt varv?) fortfarande dessa båtar på beställning och vad är den ungefärliga prislappen; b) Jag behöver 5 sovplatser. Hur är kojerna på T29 organiserade, är det 2x2 under däck? Kan man få till en 5:e sovplats av vettig kvalité? c) Soppaförbrukningen är väl förvisso inte den stora posten för mig jämfört med utlejt underhåll etc, men den förbrukning du registrerar är högre än t ex en Targa 30.1 som traskar runt på 1.6/nm i ~25 knop med en mid range D6a. Har du en uppfattning om ifall detta beror på motorns ålder, skrovutformning eller annat? @IngemarE: Chansen är väl att jag med tiden gör fler saker själv då besparingen är markant. Jag behöver dock en vettig uppfattning om "worst case" då jag inte kan utgå från att jag alltid kan skapa tid för det hela. Din genomgång av gör-det-själv-kalkylen var mycket uppskattad. @SkeppOhoy, askebytroll, Olleman82: tack för att ni delar med er användbar information! //HH
  8. Hej alla, första posten på forumet för mig. Jag går i tankarna att byta båt från min 6m/150hk bowrider till en "skärgårdsjeep" av typ Targa, Sargo, Nord Star eller liknande. Båten kommer gå i Stockholmsområdet med tänkt användning fiske i mellan/ytterskärgården (därav önskan om walkaround med bra räcken) och bad på helgturer från tidig vår till sen höst (tänk 1-2 nätter per gång) och möjligen någon lite längre tur, max en vecka, på sommaren. (Min fru ruttnar av att leva "campingliv" som hon uttrycker det under längre tid än så). Storleksmässigt tänker jag mig runt 30 fot av två skäl: Jag vill ha möjlighet att sova 5 personer på båten (helst med 5 riktiga slafar) då vi är två vuxna och tre barn 9-13 år och jag vill av kostnadsskäl ha en båt med singelmontage. Då min nuvarande båt har mycket låga driftskostnader (aluskrov, 5-åriga serviceintervall på Evinrude...) har jag ingen uppfattning om vad det kostar att på löpande basis trampa runt en sådan båt jag beskriver ovan. Jag är fundamentalt fullständigt ointresserad av att polera båten själv så allt underhåll kommer behöva lejas ut. Om här finns någon som äger en sådan och kan dela med sig av kostnader för * årlig service på motorer och drev (gärna också info om typiska servicescheman på vanliga inombordare); * årligt underhåll av skrov, rörinstallationer och likande; * årligt underhåll av andra saker som jag uppenbart inte förstår behöver fixas; * försäkring; samt * vinterförvaring så hade jag varit ödmjukt tacksam. Det hade även varit intressant att veta hur mycket soppa ni som har en sådan båt kör upp på en säsong men det är primärt de "tråkiga" kostnaderna ovan jag är intresserad av. Avslutningsvis tar jag gärna emot förslag på alternativ till märkena jag nämner ovan. Jag är inte gift med dem men känner mig givet användningen ganska gift med båttypen, kravet på 5 sängplatser och singelmontaget. När det är sagt går jag att övertyga om man har goda och rationella skäl. Tack på förhand för svar! HH
×
×
  • Skapa nytt...