Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024

Rekommendera Poster

Tack detsamma!

 

Ser fram emot söndagens resultat/rapport!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok blir bara en kort briefing, kunde inte lämna bryggan men jag vill ändå tömma tanken oavsett vilket. Så jag byggde faktiskt en "riktig" pump med hjälp av en stor bensinpump inte helt gratis men nu har jag detta för all framtid om jag skulle råka ut för samma sak igen.

 

Nu är problemet med att bli av med bensinen ;-)

 

Har en sådan här: http://www.toddautomotive.com/productdetails.aspx?cid=8plus 3st  20litare. och de måste ju tömmas om jag ska få plats med resten.
 

Förövrigt så blev det högre staus på grabbens och mitt lilla vinterprojekt Kolla gärna....

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74974-gummib%C3%A5ts-projekt/?p=547531

 

 

Mvh // Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen borde du kunna bli av med på kommunens återvinningsstation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det förstås... 1/3 dels blandning fungerar dock fint i firmans bilar så nu blir det ju någon nytta med det hela....

Mvh // shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu är tanken tömd och ny bensin ifylld. Passade samtidigt på att gradera bränslemätaren i L. Jag kan tala om att det behövs mer än 20L för att bränslepumpen ska få tag i bränslet. Vid 40L kom mätaren upp till tom.

Dessutom var tanken full vid 300L inte 320 som det står. Lägg därtill det lilla problemet att mätaren inte riktigt visar fullt då tanken är full gör att man kan hålla sig för skratt när bränslet "bubblar" över.

 

Nu till saken tror Ni det blev fart på spisen.... Nej nej problemet kvarstår... Tur att jag aldrig pratade med OK ;-).

Fakta: Gick bra med nytt bränsle och OMC tank, Gick dåligt med gammalt bränsle och OMC tank. Sug på den Ni ! 

Plockade ner bränslepumparna och det var fullt med färgflaggor i själva bränslehuset Hmmm inte så bra. Dessutom var anslutningarna till elmatningen lågtryckspump lite skadade.

Nu är min slutsats att det är ett kombifel lågtryckspumpen går med den går "dåligt" under belastning. OMC-tanken står ju högre upp än ordinarie tank och då krävs det mindre arbete för att förse högtryckspumpen.

 

Beställde en helt ny enhet.. Får de vad detta säger...

 

Trevlig Helg Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du har hittat felet nu då. Penta har ju haft problem med att färgen inne i bränsleenheten släppt och täpper filtret i pumparna.

Jag kan säga vad det gäller min motor tycks jag inte ha hittat felet. Har varit ute idag på en långtur. Vi körde ca 40 min, tog en paus på tre timmar, därefter körde vi hemåt. Efter ca 15 min. Kom symptomen, dvs ojämnt och ryckigt varvtal. Som sagt jag har bytt det mesta och gjort många felsökningar. Jag har inte bytt stiften. Är det någon här som vet om för gamla stiftande ge dessa symptom? Ursäkta nu om jag lånar tråden lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte följt tråden riktigt men har du mätt bränsletrycket på fullt skaft? Många mäter på tomgång o konstaterar att bränsletrycket är bra men det säger tyvärr inget om hur det ser ut med last på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde det förra året, dock vid marschfart 3500 Rpm. Inte vid maxfart. Skall få med mig instrumenten nästa gång samt bränsletrycksmätaren. Bränslepumpsenheten är ju ny så det borde inte vara några bekymmer. Skall Göra fler tester. Vad säger ni om det här med att byta stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova byt stift, jag skulle inte tro det är det som är felet men jag har haft nån bil som blev riktigt orkeslös och gick ojämt vid gaspådrag när stiften var dåliga, så du kan ju prova å om det inte blir bättre har du iaf ny stift :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag mest hemma på utombordare o kan inte denna motor alls, men det säger ofta väldigt mycket om man har korrekt bränsletryck under hela registret inkl. acceleration. Har man det o ren torr soppa kan man i princip utesluta hela bränslesystemet utom spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Tollarn !

 

Du tycks ju tidvis få bra gång i båten så mitt stalltips är att du tar isär kontakterna till bränslepumps enheten och kollar så att dessa inte är oxiderade.

Mina glappar och den övre går ju att klippa och löda ihop, värre med den kontakt som sitter direkt i pumphuset.

Vad beträffande min båt så hjälpte det inte med pumpbyte. Nu känns det även som gången är lite orolig vid tomgång... Jag börjar tappa sugen

 

Oljetryckskontakten omnämns i ett par trådar. Är det någon som vet hur denna fungerar och vilka signaler den skickar on/off ? Är det samma som går till mätaren för oljetrycket för då torde den ju vara analog och oljetrycket på mätaren ligger konstant. 

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag skall kolla kontakterna på bränslepumparna och även kolla reläer till bränslepumparna. Jag har beställt nya stift så jag skall montera dom snarast möjligt.

Skall även kolla bränsletrycket under hela registret. Samt koppla in scantoolen och kolla felkoder.

Shas jag lider med dig är i samma situation. Fast man vill ju inte ge upp. Tyvärr finns det ingen meck ,som jag vet , i Växjö som tar sig an Volvo penta. Annars hade jag lämnat in den. Jag måste isf transportera båten till Kalmar som är närmast. Inte sugen på det.

Tyvärr våga jag inte svara på det här med oljetryckskontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljetryckskontakten berättar för bränslepumpen om det finns oljetryck eller inte. Försvinner oljetrycket stannar bränslepumpen.

 

Min var trasig  när jag monterade den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

En liten uppdatering..

Har kollat ovanstående , kontakter, bränsletryck (hög o låg) under hela registret. Hittar inget fel lågtrycken låg mellan 10-15 Psi och högtrycket mellan 45-55 Psi. Vet ej hur noggrann mätaren är. Men värdena är ok.

Kopplade in scantoolen vid kall motor inga fel eller ostabila värden. Efter att motorn börjat gå illa reg. tre felkoder enl. bif. foton.

 

Kolla man på data värdena på dom olika givarna är dom inte stabila. Misstänker att det är något elfel eller att ECM är trasig.

 

se även följande länk från dagens test:

 

https://www.youtube.com/watch?v=42V9mzs7zaI&feature=youtu.be

 

Det verkar som det förekommer spänningsfall i kretsarna. Kan inte hitta några dåliga kontakter med oxid på.

Felen uppkommer endast då motorn är genomvarm.

 

Någon som kan kommentera detta?

 

Hur går det för dig Shas?

 

 

post-99192-0-68102600-1436126711_thumb.jpg

post-99192-0-10412600-1436126804_thumb.jpg

post-99192-0-01343300-1436126766_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara vad som helst. Några förslag

 

  • Jordpunkter
  • Anslutningen inne i kontaktdonet, dvs tråd-stift
  • Dålig lödning i styrenhet

Förstår att det är svårt att få tag i kunnig båtmeck men att börja byta dyra prylar (tex ECM) på måfå blir ju snart ruin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en stilla undran....har du kollat så du inte har ett kasst batteri? Elektronik är apkänsligt för dåliga batterier.

 

Jag har erfarenhet av de mest märkliga fel batterier kan orsaka både i bil och båt, och har felsökt i helt fel ända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det inte löser sig! Du känner inte någon som har likadan motor där du kan låna ECU? Det är ju lnte något större jobb att ta loss och prova. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Tollarn !

 

Du har exakt samma tre felkoder som jag.... Och jag har hittat felet ;-). Tyvärr ska jag på semester nu så jag återkopplar om 14dagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elakt va... Första felet Engine shutdown... är ett "summalarm" utan en direkt bakomvarande känd orsak. Motorn går ner i ett skyddsläge för att förhindra att allvarliga fel.

 

Jag hade också kod 81 något med låg spänning till bränslepumparna.

I mitt fall var det lågtryckspumpen, tror jag. Jag bytte båda så jag kan inte med säkerhet säga att det var den. Tryckena var bra när jag mätte men kraften kom och gick som sagt. Efter bytet var maskin fortfarande rejält trött och den gick som en potta skit.

Fick lite mentalt stöd av en mekk på orten i fredags, en halvtimmes snack i telefon vilket gjorde att jag började om från början. Det är nämligen så att stiften är riktigt känsliga för nedsurning. Bränslepumpsproblematik har ju en tendens att göra livet surt för stiften så att säga. Kollade samtliga stift, 2 var helt ihjäl och de övriga rejält gula i gnistan. Byte de två som var ihjäl och maskin svarade direkt.

Varför jag bara bytte två berodde helt enkelt på att jag inte hade fler. Har beställt en komplett omgång idag.... Fick dock en underbar helg...

 

Visst maskin ligger 5knop under de 40mph som den ska gå i men jag har bestämt mig att lösningen sitter i nya stift och så får det vara tills motsatsen bevisats.

 

Ta ut och kolla stiften det ska vara en rejäl blå låga...

 

Ha det // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Roligt att du hittat felet Shas! Jag fortsätter min felsökning imorgon. Då kommer en rapport.

Redigerad av Tollaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag varit ute på en provkörning och lite felsökning.

Började med att koppla förbi batterifrånskiljaren så att batteribankern blev ihopkopplade.

Mätte spänningen fram till ecm, drygt 12,9 v i matarspänning. ok alltså.

Provkörde sedan en runda, körde lite hårdare än vanligt. Ca 25 min på 4200 rpm, inga symptom än. Men när jag minskade varvet till ca 1800 rpm så kom symptomen efter några min. Testade koppla ur givarna som sitter på avgasknäna, kollade fördelarlocket, rotor. Har varit i kontakt med flera trevliga och kunniga Mekaniker. Men det är svårt att felsöka per telefon. Provkörde igen men samma skit.

Konstigt nog var värdera på scantoolen stabila idag, inte fladdrande. Måste varit dålig kontakt förra gången.

Idag fick jag bara en felkod. Engine slut down....

Han inte byta stiften det får bli nästa gång. Efter det är idéerna slut, vet inte vad jag skall kolla mer. Alla kontakter verkar ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur du känner dig, men en liten tröst i eländet är att det är rätt år att ha motortrassel. Det finns inte så många finesser på ett järnspett.

 

Hur såg kontakterna till låg och högtryckspumparna ut, Har du tagit bort fjäderbygeln och tagit isär kontakterna? Jag hade väldigt mycket oxid på mina kontakter. Även efter jag bytt hade jag bekymmer, är inte helt bekväm med kontaktdonen. Har slipat och filat o sprayat men detta förfarande "glappar ju upp kontakterna"

Var inne på att helt enkelt klippa dessa och löda och förse skarven med en krympslang men det går bara på den ena då den andra ansluts direkt på pumpen

 

Mvh Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag hämtat en bild från marinparts, ska faktiskt fråga herrarna nere i Göteborg vad de har för förslag för att komma till rätta med detta... Kolla på bilden så ser du vilka kontakter jag menar...

 

post-92228-0-21093600-1436337689_thumb.png

 

Mvh // Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag har tagit isär båda kontakterna. Ingen oxid och man hör att pumparna fungerar. Börjar att misstänka spridarna. Jag har hällt i spridarrengöring i br.tanken. Det kanske hjälper. Skall byta stiften i början på nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

En liten uppdatering. Har bytt stiften samt tillsatt en flaska spridarrengöring (red line). Men skiten kommer igen. Kopplade in instrumentet, fick fyra felkoder. Lika ovan plus " General warning1 tale tale has ben set". Tittar man på motorns värden i realtid när symptomen är i full gång så varierar värdena på batterispänningen 13,2-19 V, tempen på kylvattnet 41-75 gr. C, manifold Air temp. Sedan sätts en del i On läge: check eng.lamp, low oil lev. Inp., General Warn. 1 inp., General Warn. 2 inp.

Det känns som jag kan utesluta att spridarna är täppta, det måste vara ett elfel eller att ECM är kass. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen i hela systemet pendlar är det troligen spänningsregulatorn på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett att voltmätaren på förar instrumenten pendlar, har mätt med multimeter på batterier, men aldrig fått pendlande värden. Tror bara att det är ecm som uppfattar olika värden och det är det man ser i scantoolen. Men man kan ju mäta direkt på generatorn och se om man får olika värden. Jag kan ju nämna att jag har en solcell som laddar förbrukarbanken. Om spänningsregulatorn till den fått spelet kanske det kan bli höga värden på spänningen. Tror dock inte det har med motorns symptom att göra eftersom jag har haft dessa problem innan jag kopplade in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har kollat kretsarna spridare/ECM/tändspole/Tändmodul (Rosa/vit kabel, Resistansmätt) vid avstängd motor (både kall och varm). Det skall ligga mellan 0-2 Ohm jag har på samtliga ställen 0,3-0,4 Ohm så där är inget fel. Har även kollat spänning fram till varje spridare vid tändningsläget 1 och det är 12,9 V.

Och så har jag resistansmätt varje spridare, kommer inte ihåg värdet men det var lika på samtliga och enl. verkstadshandbok.

Har också sprejat elspray på samtliga kontakter till spridarna.

Känns som jag har ringat in det till ECM boxen?

Skall ta kontakt med Lundins Marin i Eskilstuna och se om dom kan hjälpa mig med databoxen.

Fler tips mottages gärna.

 

Shas, har du bytt alla stiften?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla alla tändstift ännu en gång, jag bytte till nya och fick få en spricka i ett tändstift. Detta gav gnista när jag kollade stiftet urkruvat. Ibland hade båten hur mkt ork som hellst och helt plötsligt motade den emellanåt, sprickan syntes knappt föräns jag studerade alla noggrant. Ok, jag läste ej hela inlägget men i mitt fall var det min tändstifthylsa som bröt sönder ett stift precis vid tilldraget.

Redigerad av AndyTheBest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det kan vara dom nya stiften eftersom problemen är identiska före och efter bytet.

Men tack för synpunkten!

Har inte lyckats få tag på rätt person på Lundins Marin men jag återkommer när jag vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...