Jump to content
Wednesday 21 August 2019

Shas

Medlemmar
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Shas

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Håller på med finalen på min Garmin Autopilot och har nu två små problem. 1: Man ska koppla in varvräknaren i systemet och på min kontakt finns det 4st kablar. Grå,Gul,Blå,Lila. Med motorn avstängd med tändningen på: Gul är minus Blå är 0-10V via potentiometer till instrumentbelysning Lila är 12V Grå är 12V Med motorn på ges samma resultat med undantag för att instrumentet varnar för "Hazardous voltage. Risk of electric shock." eller Risk of Danger. Important information. See Manual. på den gråa kabeln. Misstänker att det är någon form av induktiv spänning. Man ska koppla in på jord och varvräknarens givarledning, Jag misstänker att det är den gråa men jag vågar inte chansa... Har någon koll. 2: Sedan får jag inte min GHC20 att hitta min plotter "Searching for autopilot controler" Däremot hittar plottern GHC20n. Liten chans att någon har koll på detta här men det är värt ett försök.. Mvh // Gordon
  2. Som sagt är det ett irritationsmoment men problematiken uppkommer efter att ankaret farit i botten och rullen fortsätter då och med den reser sig linan. Inget jag kommer att förstöra säsongen med att börja mecka med nu... Jag kan köpa att det ska vara ett speciellt hjul till blyad lina. Jag vill nog mena att linan ligger högt i spåret. I så fall skulle problematiken med linresning vara kopplat till hjul och kombination kätting/lina... Inga problem som sagt jag tar bort det fria fallet. Hjälmaren är oftast inte mer än 5-10meter djup.... Förövrigt så räcker min fjärrkontroll ca 100 meter. En enhet och två fjärrisar kostade horribla 150kr. Mottagaren har jag lagt i Targabågen. Trevlig Båtsommar...
  3. Har ingen aning även linan följde med mitt köp... Som sagt jag har läst dina tidigare inlägg och jag har ingen anledning att betvivla att prognosen är dyster.... Nu håller jag på att koppla in Garmins autopilot.. Gjorde alla tunga bitar i vintras men el biten är trevligare att koppla in när båten ligger i sjön... Är betydligt roligare 😉 Ska göra försök att koppla ur frifallet... Fjäder tror jag inte på för då faller ju inte ankaret när man släpper... men du är inne på rätt spår bygel behöver spännas... Någon form av ställmotor... Ett annat sätt är att bromsa linan under ifrån.... Men jag jobbar inte på profish... Men irriterad blir man det är inga billiga grejor... // Shas
  4. Har faktiskt verktyget kvar och då kommer jag för första gången i världshistorien medvetet "fuska". Men din erfarenhet gör jag den bedömningen att oddsen att nå ett fullgott resultat med frifall inte är speciellt höga och det lär ju handla om ett par 1000lappar att byta hjul... Jag kommer att koppla bort frifallet men enkelt ! Hmm du har inte varit i min båt längst bort och längs in ... Tackar för din assistans, borde ha frågat tidigare för jag plastade in ett fäste för ett styrhjul som jag hoppades skulle hålla ner linan men det hjälpte inte... Nu är det som det är... Båtlivet är underbart ! Mvh // Shas
  5. Det har nog några år på nacken. Jag köpte det "nytt" begagnat så jag har faktiskt inte riktigt koll på den exakta åldern. Ingen snabb lösning alltså. Mitt sitter under den eldrivna motorluckan i aktern så redan där förstår du att man inte blir direkt glad. Ska titta på uppgraderings kittet. Mitt hjul är gjort för en kombination av kätting och rep. Jag har ingen kätting på min utan bara en blyad lina. Jag får dock känslan av att linan ligger för högt i hjulet så det kan nog bli bättre med ett annat hjul Sedan är det så att jag sällan är i behov av fritt fall, det går ju åt när man lägger till mot land. Jag använder oftast mina ankare för att se till att båten ligger med aktern mot solen och i Hjälmaren är det inte speciellt djupt, man kanske ska koppla ur detta om det går vill säga. Mvh // Shas
  6. Hej på Er ! Behöver lite hjälp med en lite irriterande sak. När jag fäller mitt ankare har linan en tendens att resa sig och hamna utanför rullen vilket gör att man ibland måste lyfta motorluckan och lägga linan på plats igen. Fenomenet är som en gammal fiskerulle, en ambassadör. Skulle vilja bromsa rullen så att den inte går så snabbt men jag hittade inte någon info om detta. Inte ser jag någon som haft samma problem heller... Är det någon som sitter inne med kunskap om detta ? Mvh // Shas
  7. https://hamnenplay.solidtango.com/video/150528-motorbyte-motorbat-montering-av-drev-och-justering-av-motor
  8. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu men här är en bild...
  9. Efter en hel del mekk var det idag dags att av lufta hydraulsystemet efter det att jag installerat en autopilot. Jag hade en skvätt kvar men den räckte förstås inte. Systemet jag har kommer från Flotec Marin och heter Mavimare och jag gick in på deras hemsida för att mötas av beskedet av att de har lagt ner verksamheten. Jag har noll koll på Hydraulolja står en massa siffror på etiketten men det hjälper inte mig Enklast vore ju om det fanns någon olja på tappen. Mvh Shas
  10. Så rätt, en 5,7GXI -F ....
  11. Jag kan väl i ärlighetens namn inte tillstå att jag är speciellt imponerad av Volvo Penta, visst de går väl inte att förneka att de vanligtvis är ett steg framför konkurrenterna men vad hjälper det när allt är dubbelt så krångligt och tre gånger så dyrt. Mina bränslepumpar havererade efter 300 timmar och dessa var jag tvungna att köpa nya... Kul ! För att klantskallarna på VP inte kan lacka med en färg som tål bensin vilket i sin tur resulterade i ett igensatt filter som inte går att rensa. Japp då har man fått kasta ur sig lite vrede 😉 Nu till ett problem som jag tror många känner igen sig vid nämligen vinande lågtryckspump. I mitt fall har kontaktdonen oftast varit orsaken det har till och med varit så illa att de helt tappat kontakten vilket självklart resulterat i motortrassel. I år har jag tagit beslutet att ta bort all överflödig kabelhärva och löda ihop anslutningarna istället för att på så sätt eliminera detta problem. Finns ju liksom ingen ide med snabbkopplingar då det ändå innebär en hel del jobb om pumparna ska bytas. Även bränslefiltret har jag märkt kan ge ett underbart vinande ljud från lågtrycks pumpen, senast hade jag till och med ett originalfilter och det hade jag inte mycket för.. Vad är Era erfarenheter ? Mvh // Shas
  12. Shas

    Höstpyssel

    Den bästa beskrivningen jag kan komma på är ett kontinuerligt pipande men betydligt lägre än larmsignalen... Ljudet är också varvtalsberoende men även om man kan förnimma ljudet i marschfart så är det i lågfart som man blev mest irriterad. Men denna lösning tar mer eller mindre bort alla störningar som når summern dock inte den typ som Georg_Ohm beskrev 😉 Efter inkopplingen är detta problem borta.... Nu har fokusen vänts till vinande multirem och väsande lågtryckspump. Lika bra att lösa detta också men för sökbarhetens skull så får det bli en ny tråd
  13. Shas

    Höstpyssel

    Idag har jag varit och tagit hand om båten, i år blev det i sjön. I vår hamn ligger vi skyddade från vinden så det varit en underbar höstdag. I morgon tar vi upp henne... Passade på att "filtret" också. Blev väl inte så dumt... https://drive.google.com/open?id=1s5CdoUxx1clWLx5mtPchr-5aLs8siVEP
  14. Shas

    Höstpyssel

    Till dig IngmarE Jag har för mig att du är skapare av hel och halvfart vilket jag kopierade med hull och hår... Har fungerat utmärkt utan några tokigheter så jag har stort förtroende för dig. Vad beträffande missade larm så känns det ju föga otroligt... Ljuder testsignalerna vid start av motorn så lär de ju ljuda vid skarpt läge också... CristerN tackar för detta erbjudande. Jag håller på att efter många år av "önskan" ta mig i kragen och sätta in en AP. Har inte alla grejor än dock Pump, Panel GHC20 samt shadowdriven plus lite kablage. Detta är ett vinterprojekt och jag har inte riktigt börjat än. Först ska båten upp nu till helgen med allt vad det innebär... Sen så är det dags men jag har lite allmänna frågor men låt oss ta det i en dedikerad tråd. Jag återkommer... // Shas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy