Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brundiin

Svärfar säger Mercury 90hk 2-takt -95 är skit, stämmer det?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är på jakt efter min första båt till min lilla familj. Har hittat en flipper 575 med en Mercury 90hk 2-takt -95 . Svärfar som har ägt motorbåt i 30 år påstår att Mercury är skit och allt som duger är Yamaha . Är detta bara fördomar eller ligger de nåt i det?

 

Mvh Nicklas

Redigerad av Brundiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har kanske missat ändelsen..... bra?

Same shit but different!

 

Bara haft ett tre utombordare, alla av olika fabrikat, varav en... typ mercury. alla har varit lika. Alltid startat, luktat tvåtakt (eftersom dom varit det) men funkat som man kan förvänta sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsa din svärfar att vissa av Mercury och Yamaha är exakt samma motor :) 

Bara dekalerna på kåpan som skiljer

Gissar att han lever kvar lite på hur Mercury var förr. Då hade de motorerna större problem än andra och det var Yamaha eller annat som gällde. Sen från vilket årtal då Mercury blev bättre kan jag tyvärr inte svara på.

Idag är det same same. Bra grejer från de flesta märken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser ingen tråden innan svar. Han skrev 95 och inte ny motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bla en mercury 77a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driftmässigt säkert bra, men miljömässigt SKIT. Miljökämpen Björn Gillström gjorde för många år sedan en liknelse mellan en konsumtionen av 1 liter mjölk och förbrukningen av 1 liter bensin i en tvåtaktsmotor.

När du dricket din mjölk förväntas kunna dricka allt mjölk som rymdes i förpackningen. När du kör en gammal tvåtaktsmotor går alltid en viss del av bränslet rakt igenom motorn ut i vattnet. Tittar man bakom motorn när nan kör på tomgång så ser man tydligt att det ät så. I asiatiska länder beror mycket av luftföroreningarna dät på att väldigt många fordon har tvåtaktsmotorer som helt saknar avgasrening. Driftsäkra ja! Miljövänliga nej!

Du har en klok svärfar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till som inte kan läsa trådar. Alla 2taktare är i princip miljö bovar. Även många 4takt är det också då dom ligger 30 efter i utväcklingen. Egr och katalysator är inget nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu gällde väl frågan ett specifikt fabrikat, "Mercury" och inte tvåtaktare, gamla tvåtaktare, generellt?

eller har jag missuppfattat frågan?

ps. Hade en Mariner 75hk från typ 90.. funkade kanon. Samma motor som Mercury, om jag förstått DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjat om att läsa tråden? Svärfar hans sa att Mercury var skit utan att precisera årsmodell eller hur.

Han frågar om det är fördomar!

 

Inte kan man döma ett märke som skit överlag . Har ngn fått ett måndagsexemplar så  skapas det skrönor att allt är skit. 

 

:rolleyes:

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1995 är faktiskt tjugo år sedan nu. Tvivlar mycket starkt på att de tillverkade miljövänliga motorer då. Problemet är väl snarare att dessa gamla tvåtaktsmotorer är så driftsäkra att de i princip kan hålla hur länge som helst och att alltför många är inte villiga att öppna plånböckerna tillräckligt mycket för att köra miljövänligt. I Bodensjön/Schweiz är det bara tillåtet att köra med fyrtaktsmotorer. Så borde det även vara i Mälaren som i princip är en del av vårat dricksvatten anser  jag.

Visst vet jag att det förmodligen saknas egr-ventiler /katalysatorer på de flesta fyrtaktssnurrorna, men de avgaserna är i luften och inget obrukat bränsle rinner rakt igenom motorerna som hos två-taktarna.

När ska det personliga miljöansvaret  få kosta det det bör kosta för utombordsåkarna?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn fortfarande funkar efter 20 år så är det väl knappast skit. Fördomar? Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom min budget endast sträcker sig till utombordare av denna årsmodell ge och ta tio år, så är min fråga specifik för en en Mercury från 90 talet. Men jag tänker lika i dina banor Sardaukar, har den gått i 20 år så har den bevisat sin utålighet lika bra som vilken annan 90 tals motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser ingen tråden innan svar. Han skrev 95 och inte ny motor

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1995 är faktiskt tjugo år sedan nu. Tvivlar mycket starkt på att de tillverkade miljövänliga motorer då. Problemet är väl snarare att dessa gamla tvåtaktsmotorer är så driftsäkra att de i princip kan hålla hur länge som helst och att alltför många är inte villiga att öppna plånböckerna tillräckligt mycket för att köra miljövänligt. I Bodensjön/Schweiz är det bara tillåtet att köra med fyrtaktsmotorer. Så borde det även vara i Mälaren som i princip är en del av vårat dricksvatten anser  jag.

Visst vet jag att det förmodligen saknas egr-ventiler /katalysatorer på de flesta fyrtaktssnurrorna, men de avgaserna är i luften och inget obrukat bränsle rinner rakt igenom motorerna som hos två-taktarna.

När ska det personliga miljöansvaret  få kosta det det bör kosta för utombordsåkarna?

 

 

Alla som använder sig av förbränningsmotorer är miljöbovar.

Moderna direktinsprutade tvåtaktare drar inte bensinen via vevhuset och släpper därför ut mindre mängd oförbränd bensin än en motsvarande fyrtaktare.

Däremot kanske inte oljan i avgaserna kan renas lika effektivt som avgaser utan olja.

(häst eller ko-lera)

 

Ägaren till både och, om dom används, är MILJÖBOVAR, inte motorerna i sig.

 

Nu till frågan!!!!

Om du väljer just det fabrikatet eller något annat fabrikat är hugget som stucket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner också till att det nu finns miljövänligare tvåtaktsmotorer, men jag anser att alltför många blundat på tok för länge för vad en gammal tvåtaktsnurra släpper ut i vattnet. Jag tror att den låga kostnaden som man har för sin båt/motor bedövar miljösamvetet.

Tänk att Schweiz och säkert även andra länder är på väg eller rent av redan har gått om oss när det gäller att ta personligt miljöansvar! Kan det ha att göra med att vi i Sverige har haft både en tradition och ambition att även  "fattiga" ska ha råd med båtlivet, men i andra länder ute i Europa så har/är  båtlivet ett rikemansnöje?

Visst har du rätt Caribic410 att det inte är någon skillnad i driftsäkerhet mellan olika kända fabrikat. En gammal tvåtaktsmotor är ju en enkel och pålitlig konstruktion, men en riktig miljöskurk är den! Vi ska vara väldigt tacksamma över att hoj-åkarna/försäljarna  i Sverige har tagit till sig fyrtaktsmotorerna betydligt mycket mer än vad man gjort i Asien. Men moppebranschen ligger fortfarande mycket efter i mlljötänket även här i Sverige.

Skitmotorer innebär för mig i alla fall ett vidare begrepp som både kan ha att göra med opålitlig drift och utsläpp.

Kan det vara så Brundins svärfar också tänkte men valde att vara diplomatisk och inte lägga över något personligt miljöansvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC motorerna har gått från tvåtakt för att det inte går att klara miljökrav och ljudkrav med den typen av motor idag. Även luftkylda fyrtaktare är i princip döda då dom inte kan klara ljudkrav.

 

Jag tror det är bättre att körslut en gammal motor som fungerar än att köpa nytt för det är mycket utsläpp på att bara tillverka en ny motor.

 

Om motorn fråm -95 fortfarande fungerar som den ska så kan det inte vara en dålig motor från början, så kör på Mercuryn sålänge den har bevisligen fungerat fram tills nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tvåtaktsnura kan som sagt i princip hålla hur länge som helst, så nog kan jag ha en viss förståelse för att det kan ta emot att göra sig av med sin gamla trotjänare.

Men vill vi verkligen skita ned i den marina miljön som vi älskar att vara i?

Miljökämpen Björn Gillberg tog upp detta med tvåtaktsmoterer för många år sedan nu och föreslog att man skulle införa en skrotningspremie för dessa motorer så att båtfolket skulle bli mer motiverade att köpa/köra miljövänligt. Ingen dum ide, men samtidigt så fråntar man människor sitt personliga miljöansvar. Så frågan kvarstår: Vill vi fortsätta att skita ned i den miljön som vi älskar att vistas i och är man beredd att blunda för det man släpper ut bara för att det skulle kosta mer att investera i en miljövänligare motor. Glöm inte bort att en modern motor är även betydligt bränslesnålare.

Jag passar även på att ge ett roligt stöldmärkningstips som jag läste i en båttidning för många år sedan: Måla om din motor både rigg och motorhuv till oigenkännlighet! Gärna något mycket personligt som en snigel, geting, fisk etc. Det är förmodligen betydligt lättare för tjuvar att sälja en motor som ser ut som motorerna brukar se ut. Visst kanske man utestänger en del tänkbara kunder om man själv vill sälja sin motor någon gång i framtiden, men o andra sidan så kanske risken för att någon stjäl din snurra minskar rejält.

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bättre att körslut en gammal motor som fungerar än att köpa nytt för det är mycket utsläpp på att bara tillverka en ny motor.

 

Ja, det argumentet har jag också hört LuminaL, men i så fall borde det också gälla motorcyklar med tvåtaktsmotorer.

Hur är det med återvinningen? Hur miljövänlig och resurssnål är den?

Tydligen så är det lönsamt att återvinna de små aluminiumbehållarna som blir kvar från ett utbrunnet värmeljus i alla fall. Det vore intressant och veta hur man återvinner järn och olika metaller samt veta hur lönsamt och resurssnålt det är. Egentligen så borde kanske båtorganisationerna lobba för införande av skrotpremie på gamla båtmotorer. Här i Stockholm och även på min marina så har man äntligen börjat att skrota gamla uttjänta fritidsbåtar som ingen vill kännas vid. Båtuppläggninsplatserna har blivit så eftertraktade/dyra så nu lönar det sig att skrota dessa båtar.

Ursäkta trådutsvävningen, men jag hoppas att det är fler än jag som inser att vissa frågor/problematik kan höra ihop. Jag tror att man kan göra det lite för enkelt för sig annars.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Miljömässig och ekonomisk vinst behöver inte sammanfalla. Bara för att aluminium är ekonomiskt att åtevinna behöver inte gammalt legerat stål/järn vara så. Den stora fördelen med återvunnen metall är att man slipper gräva i naturen för att hitta den. i övrigt så är det i stort samma hantering för att få metallen ren och sedan legera efter behov.

 

Ang motorcykel motorer, Jag har haft åtta olika motorcyklar två av dessa var tvåtakt, fem av dem var luftkylda. Två av dessa har haft katalysator.

 

Ingen av dem har jag köpt för att den är "miljövänlig" :-) Men det är inte därför jag har motorcykel heller.

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att man behöver bryta mindre malm när man återvinner kanske räcker som miljöskäl. Alla vet vi ju om att resurserna i världen kan/kommer att sina, så återvinning ligger nog lite i tiden i alla fall. Nog tror jag att man kan njuta lika mycket eller kanske rent av ännu mera av snurrelivet genom att köra en lite tystare, mycket bränslesnålare, och miljövänligare modern motor som även kanske kan ge båten lite bättre knuff. Så frågan kvarstår: Är snurrebåtfolket villiga till att öppna sin plånbok och investera i en miljövänligare motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag känner också till att det nu finns miljövänligare tvåtaktsmotorer, men jag anser att alltför många blundat på tok för länge för vad en gammal tvåtaktsnurra släpper ut i vattnet. Jag tror att den låga kostnaden som man har för sin båt/motor bedövar miljösamvetet.

Tänk att Schweiz och säkert även andra länder är på väg eller rent av redan har gått om oss när det gäller att ta personligt miljöansvar! Kan det ha att göra med att vi i Sverige har haft både en tradition och ambition att även  "fattiga" ska ha råd med båtlivet, men i andra länder ute i Europa så har/är  båtlivet ett rikemansnöje?

Visst har du rätt Caribic410 att det inte är någon skillnad i driftsäkerhet mellan olika kända fabrikat. En gammal tvåtaktsmotor är ju en enkel och pålitlig konstruktion, men en riktig miljöskurk är den! Vi ska vara väldigt tacksamma över att hoj-åkarna/försäljarna  i Sverige har tagit till sig fyrtaktsmotorerna betydligt mycket mer än vad man gjort i Asien. Men moppebranschen ligger fortfarande mycket efter i mlljötänket även här i Sverige.

Skitmotorer innebär för mig i alla fall ett vidare begrepp som både kan ha att göra med opålitlig drift och utsläpp.

Kan det vara så Brundins svärfar också tänkte men valde att vara diplomatisk och inte lägga över något personligt miljöansvar?

 

Ahaaaa. han menade : Alla gamla tvåtaktsmotorer är skit.. men sa (fabrikatet) Mercury är skit. fan vad dålig trådskaparen måste vara på att tolka sin svärfar.

 

Tror inte "Svensken" i sig har sämre förmåga att ta personligt ansvar. Tror en Svensk (flykting eller infödd) i t.ex Schweiz skulle matcha dom infödda.

Vad göra då, få ratt få båtåkande till ett "rikemansnöje" om nu tjockleken på plånboken avgör hur lite man klarar av att skita ner? Kanske ha krav på att redovisa en miniinkomst för att få åka båt (taskigt mot nolltaxerare).

 

Om det var en ren miljösnack-provokation, som "svärfar" var ute efter tror jag att jag inte är ensam om att ha tolkat frågan som...  

"Är en gammal Mercury helt kass jämfört mot en annan liknande motor av annat fabrikat"

Hjäääälp Burundiin!!" kan du kolla med "svärfar" vad han menade... Jag blir inte sömnlös men kan bara inte sova... =) vad menar jag nu?

 

PS.

Menar min tolkning av påståendet, inte frågan, påståendet: Gammal Mercuty är helt kass jämfört mot gammal annan liknande  DS.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man kan tolka topic fel, frågan är följande. Stämmer det är en Mercury 90hk 2takt -95 är skit jämfört med motsvarande modell från Yamaha? Att allt som har en förbränningsmotor är dålig för miljön de är vi nog alla överens om :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst är det så att ingen har än så länge rätt att förbjuda tvåtaktsmotorer utan då möjligtvis Bodensjön och några andra undantag. Visst är det så att vi inte har rätt att förbjuda tvåtaktsmotor i Asien, men där ser vi verkligen vad användandet av smutsig teknik ställer till med.

Vi har kunskapen, men har vi tillräcklig motivation och pengar att välja miljövänligt här,? Det kanske handlar om vad man prioriterar att investera i också. Jag känner en person som varmt propagerar för att vi ska vara rädda om miljön, men själv är han inte beredd att byta ut sin gamla tvåtaktare trots att han garanterat skulle ha råd med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man kan tolka topic fel, frågan är följande. Stämmer det är en Mercury 90hk 2takt -95 är skit jämfört med motsvarande modell från Yamaha? Att allt som har en förbränningsmotor är dålig för miljön de är vi nog alla överens om :)

Du Brundiin, Här på forumet finns det medlemmar som lätt kör i cirklar. Det hör liksom till på alla forum att det blir så ibland. Inget illa ment.

Jag tror du ska tolka de svar du fått hittills som att din svärfar inte har helt rätt (diplomatiskt uttryckt - det är ju din svärfar!). Någon har dessutom svarat att han har haft en identisk snurra som den du frågar efter och den var/är kanon.

Du ska nog också tolka svaren som att du ska vara medveten om att en snurra från -95 är en gammal snurra och dess framtida livslängd är osäker.

 

Välkommen till oss dårar på MG förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sumerat Christer N! Slutet gott allting gott skulle man kunna säga men eftersom det råder yttrandefrihet här så är det ju varken jag eller någon annan som bestämmer när tråden avslutas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heh! Jätteskoj att se hur segelbåtsmänniskor är snabba att framhålla att alla förbränningsmotorer är skadliga för miljön. Det är de givetvis också, men som motorbåtsentusiast tänker man kanske inte alltid så mycket på detta ofrånkomliga faktum.

 

LuminaL har nog en poäng i globalt mått mätt, det går åt mycket enegi (med tillhörande utsläpp) för att tillverka en ny motor, så det är ingen enkel ekvation: Skaffa ny, eller köra gammal...

 

Min syn på den ursprungliga frågan:

Om priset på båten är rätt, om motorn går felfritt och låter som den ska, så varför inte? Mercuryotorn kan säkert vara lika bra som någon annan motor i motsvarande ålderskategori. Mercury finns det säkert också delar till, det är ju ett vanligt märke. Skulle de vara riktigt dåliga, så skulle det inte finnas Mercurymotorer på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man kan tolka topic fel, frågan är följande. Stämmer det är en Mercury 90hk 2takt -95 är skit jämfört med motsvarande modell från Yamaha? Att allt som har en förbränningsmotor är dålig för miljön de är vi nog alla överens om :)

skönt.... då förstod jag frågan.tänkte söka vård nästan men då e jag ju inte helt borta trots allt. Svarat på frågan, som jag tydligen tolkat rätt, har jag ju redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har en klar frågeställning och jag kan bara instämma med ChristerN = bra sammanfattat.

 

90 hk på en 575:a kommer att räcka fint, hade en med 70 hk och det var fullt tillräckligt.

 

Däremot så är jag övertygad om att miljöekvationen är enkel, dvs byta till en modern 2 eller 4- takt har en klar positiv påverkan på miljön. Miljöbelastningen att tilverka en ny måste vara lägre än att köra omkring länge/mycket med en gammal 2-taktare. Någon som vet mer?

 

En annan aspekt är det rent ekonomiska privat (globalt miljömässigt givetvis ingen skillnad); Om båten är i bra skick och man tänker ha kvar den i säg 5 år; sälj gamla motorn, köp en ca 5 år gammal modern 2 eller 4 takt - får man tillbaka mellanskillnaden?

 

Lägre bensinförbrukning, mindre bensinångor, tystare gång fås iaf på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt kloka ilägg EsoxDalbo som rimligtvis borde kunna vidga vyerna lite i denna lite utsvävade tråd. Hoppas att det är fler än jag som uppskattade att frågan vidgades och även fick innehålla tankar om eget miljöansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...