Jump to content
Friday 15 January 2021
Sign in to follow this  
Andreasp

Priser på motorbåtar

Recommended Posts

Hej

 

Jag har försökt sälja min båt http://www.blocket.se/stockholm/Wellcraft_192_Classic_1987_55199229.htm?ma=1 och redan sänkt priset samt lagt till en trailer men ändå inte en enda som har hört av sig.

 

Så frågan är vart priserna på motorbåtar är på väg?

 

Jag köpte båten för 110 000 kr för 6 år sedan och köpte delar (limpa, knä topplocks packning samt nya bälger och växel vajer de senaste 2 åren) för över 20 000 kr.

 

Är det så att priserna gått ner så mycket att 73 000 kr är för mycket eller är det helt enkelt så att ingen vill ha "gamla" DC från slutet av 80-talet längre?

 

Bara som en fingervisning, vad skulle Ni andra här tänka er att betala?

 

MVH

Andreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså, den brutala gamla sanningen att "Priset på en vara är precis så mycket som någon vill betala när man ska sälja" gäller fortfarande. :-(

 

Hm, din motor är också från 1987? Det kan ju vara en faktor. Motorbyten är inte billiga...

 

Du får kolla runt på liknande objekt och se hur du ligger till i konkurrensen. Och sedan avgöra om du vill fortsätta med samma pris en stund till, sänka, eller dra tillbaka. Allt beroende på en personliga situation.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag trivs med båten men skulle vilja ha en lite större och eftersom motorn nu är genomgången så är behovet av att sälja inte så stort.

 

Blev mest förvånad att intresset var så dåligt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läser man intervjuer med båtmäklare mfl som anser sig "kunna marknaden" så är tyvärr din båttyp en av de som är relativt svårsålda och där priserna har sjunkit mest under senare år.

En stor anledning är nog som tidigare skrev, motorerna. För dagens båtköpare som vill ha ett helst helt bekymmersfritt båtägande är en snart 30 år gammal motor inte så attraktivt. Det blir ju tyvärr lite moment 22 med iom att ett motorbyte knappast lönar sig heller, om man inte ska behålla båten i många många år.

Spontant så får du nog vara väldigt nöjd om du får begärda 73´för båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste ju erkänna att det är lite "prutmån" på priset, men får man inga som är intreserade så hjälper ju inte det.

 

Får köra några år till med den istället.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trivs du med båten så förlorar du säkert inte så mycket på att köra några år till. Din båt har ju helt klart haft sitt stora tapp och det värdet den har idag borde stå sig några år till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Notera att detta är inget påhopp på båten i denna tråden!

 

Priser på båtar är ganska intressant jämfört med priser på begagnade bilar....

En bil från 1987 är att anse färdig för skroten, men en båt med en motor som är närmare 30 år gammal kostar uppåt 70 000 kr.

En 30 år gammal båt/motor måste anses ha ett kommande renoveringsbehov som kommer att kosta allt mellan mycket och massor.

 

Jag förstår inte vad det är man egentligen är villig att betala för?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett perspektiv från andra sidan:

 

Jag letade båt i ett par veckor under början av augusti.

 

Låt oss säga att jag kontaktade tio potentiella säljare, varav 3 profesionella sådana.

 

Jag fick ett riktigt seriöst bemötande (av den blivande säljaren), ett par andra som svarade halvhjärtat och fem som inte ens bemödade sig alls.

 

Ett exempel, hade telefonkontakt med säljare av en båt, vi enades under helgen om provkörning under måndag kväll och att vi gör upp detaljer på mail på måndag dag. Vederbörande svarade aldrig ens på det mailet, eller ringde tillbaka. Båten är dock fortsatt till salu.

 

Av de profesionella fick jag två bom, ett där säljaren inte ens besvarade mitt kontanktmail som vi kom överens om att jag skulle skicka, för att få en konkret offert på en konkret båt, och sedan en annan som gav mkt dåliga vibbar i sitt svar (ja, ni vet vilken handlare det är). Med den tredje handlaren kom vi fram till en prisskillnad i 5000 kronor på en båt på flera hundra tusen, samt en massa extrautrustning som skulle på. Han släppte affären utan återkoppling och försök att mötas i pris.

 

Men heder till den person som tydligt svarade på mail och i telefon, som höll allt som utlovats och som inte kom med några dåliga vibbar eller strul. Han sålde också till mig.

 

Blocket verkar locka till sig alltförför många konstiga personer ... det skulle fungera som Air BnB, där man som köpare och säljare betygsätter den andre, och på så sätt bygger upp ett aseriöst rykte som man inte vill äventyra.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Notera att detta är inget påhopp på båten i denna tråden!

 

Priser på båtar är ganska intressant jämfört med priser på begagnade bilar....

En bil från 1987 är att anse färdig för skroten, men en båt med en motor som är närmare 30 år gammal kostar uppåt 70 000 kr.

En 30 år gammal båt/motor måste anses ha ett kommande renoveringsbehov som kommer att kosta allt mellan mycket och massor.

 

Jag förstår inte vad det är man egentligen är villig att betala för?

 

Det går inte att jämföra en 30 år gammal bil med en 30 år gammal båt. Inte en chans, och jag har lite erfarenhet av båda. En skapligt välskött båt kan ju vara i kanonfint bruksskick även om den är gammal. Tänk en bil som gått 30 vintrar i snömodd och salt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör ett nytt försök i vår om du ändrar dig.

 

Formulera annonsen så att det är tydligt att du ska sälja båten nu. Nu är det lite trevande, " jag funderar på större båt och kollar intresse för mig "gamla"". En köpare vill inte drabbas av att du kanske inte vill sälja din båt som h*n vill köpa.

 

Ta inte upp fel och brister så detaljerat, men var ärlig.

...och om man vill 2 på back to back stolarna som kan bli bäddar. Strunta i att du inte tycker det är bekvämt.

Oreggad kärra ingår. Om någon visar intresse för båten kan du tala om att det går att fixa kärran. Då blir det ett plus.

 

"fendrarna på bilden ingår inte"

Ta en annan bild utan fendrar som du inte ska sälja.

 

Det finns massor av båtar att titta på, så gör det så lätt som möjligt för köparen att vilja köpa just din båt.

 

Några synpunkter i all välmening.

Annonsen var ärlig och trevlig och jag skulle kunnat formulera en liknande annons själv utan att tänka på det jag nu haft synpunkter på.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte bara DC från 80 talet som det är svårt eller omöjligt att sälja i dessa tider!
Jag har bekanta som försökt sälja en Maxi 77a samt en annan som har en Vega från slutet av 70 talet. Bägge i Mkt fint skick med inombordare etc.
Detta var båtar som hade ett marknadspris på ca 75 tusen fram till för 3-4 år sedan.
Vad har hänt sen dess?  

Ja, inte vet jag men idag får du skambud på 5-10 kkr och nån slags medkänsla av att "vi skall ta hand om skräpet för dig"..!
 

Vi har haft en lågkonjunktur sen 2008 och några riktigt pissiga somrar på Västkusten, men det är stor skillnad på 75 och 5 tusen!

Har en känsla av att många äldre snart måste skänka bort sina båtar pga  olika orsaker och vad om ingen vill ha dom?? Vem betalar för att ta emot dom??

Nej, jag ser MÖRKT på framtiden som båtägare måste jag säga.....Det var nåt för oss som var unga på 70 och 80 talet.
För dagens unga människor så är båtlivet bara en massa jobb och kostnader .......
Och vart skall flera hundratusen plastbåtar från 70 o 80 talet ta vägen??
Tja, inte vet jag, men och sätta dom bakom lagårdn som man gjorde med bilar förr i tiden i  väntan på att dom skulle rosta ner, då får man vänta länge, MYCKET länge...!


 

Edited by Tirill

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ditt fall så har du ju en ganska lätt situation. Du vill ha en större båt och då anger du helt enkelt ett byteskrav. Jag följer på Blocket några säljare som haft sina båtar ute i över ett år men som vägrar inbyte, för dem minimeras chanserna till affär.

 

Leta upp båtar du vill ha och presentera ett förslag där din båt blir dellikvid. Det ska jag i alla fall testa nu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte spekulant på båt i denna storleksklass utan lite större, men jag tittar uteslutande på båtar med nyare eller seriöst renoverad motor. Tror många blir avskräckta av att motorn i din båt är så gammal och aldrig renoverad. En snart 30 år gammal Mercruiser lever nog redan på lånad tid och ett byte är ju inte billigt.

 

Skulle tro att de flesta lägger till några tusenlappar och tittar på något med nyare eller åtminstone delvis renoverad motor.

 

Med det sagt är det förvånansvärt hur många båtar som har "nymonterade" eller "renoverade" motorer men som vid närmare efterforskning saknar kvitton på arbetena. Vill inte hänga ut någon annonsör men har man renoverat eller bytt motorn för 100-200 000 kr på firma för mindre än 10 år sedan men inte har kvitto så tar i alla fall inte jag det som en seriös säljare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naturligtvis är det ett "problem" att skrovet håller i "evig tid". En professor på KTH hävdade för ett antal år sedan att en plastbåt håller i 100 000 år med ett minimum av rep. och uh.

 

När våran kollektiva önskan på båtars storlek och funktion ändras så tappar de äldre och mindre båtarna kraftigt i värde. Det är på gott och ont. För säljaren är det trist att värdet minskat kraftigt de senaste åren, men samtidigt är det positivt för båtlivet och branschen att att nya grupper får möjlighet att komma in i båtlivet till en fördelaktig kostnsd.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja för alla som skaffade båt på 70 och 80 talet så växte det ju fram en slags praxis/behaglig känsla att man alltid hade båt nästan gratis.
Man betalade löpande kostnader och ev förlorade man ju inflationen, men det kändes ju bättre om an blundade för detta :) . Många fick tillbaka vad man gett decennium efter decennium

 

Att sen värdet på en båt (segelbåt i detta fallet) faller ner ner mot 0:-  under så kort tid...ja det får väl nån forska på. Dock så gissar jag att denna fina sommaren kan komma att hjälpa upp intresset för båtliv lite nästa vår och sommar.

 

Om man jämför med en bil så gäller ju där att (utom för vissa modeller/märken) att värdet går ner med 50% på 3 år. Där "razzlar" tusenlapparna iväg varje månad i värdeminskning.

 

Jag undrar i mitt stilla sinne vad som kommer att ske de närmaste 5-6 åren med alla dessa 70 o 80 tals båtar, när ägarna inte ens har alternativet att ha kvar dom (läs "vacklande hälsa) i stället för att realisera förlusten? Finns det mer än en "plastbåtdemontering" i Sverige..?

 

Edited by Tirill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

 

Undrar vad som skulle hända om man sågade upp sin båt och tog med till återvinningscentralen och dumpade bitarna i restavfall?

 

Borde inte vara ett problem då plasten kan brännas och "resten" är samma som krossat glas?

 

//Mikael

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MaxSchmeling

Det är med båtar som med oss människor; ju äldre vi blir desto mindre värda blir vi. Se på alla ensamma och undernärda runt om på äldreboenden i vårt rika land...

 

Se på alla båtar som ligger upplagda på våra marinor utan att få ens en skvätt vatten under kölen... våra båtars äldreboende!

 

 

post-102122-0-98414000-1409125558.jpg

Edited by MaxSchmeling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MaxSchmeling

Naturligtvis är det ett "problem" att skrovet håller i "evig tid". En professor på KTH hävdade för ett antal år sedan att en plastbåt håller i 100 000 år med ett minimum av rep. och uh.

 

När våran kollektiva önskan på båtars storlek och funktion ändras så tappar de äldre och mindre båtarna kraftigt i värde. Det är på gott och ont. För säljaren är det trist att värdet minskat kraftigt de senaste åren, men samtidigt är det positivt för båtlivet och branschen att att nya grupper får möjlighet att komma in i båtlivet till en fördelaktig kostnsd.

 

Mackey

 

Fast jag kan ju inte låta bli att fundera över dina rader om att nya grupper får komma in i båtlivet. På vilket sätt har gamla båtar med detta att göra? Är det inte snarare så att det är de billiga båtarna som möjliggör nya grupper att syssla med just båtliv?

 

En annan sak som gör båtlivet mer och mer oattraktivt för många är att det kostar skjortan att köpa en ny båt, också en liten med utombordare kostar ju mer än en bra personbil. Skulle alla köpa nya båtar skulle båtlivet vara dött och glömt för länge sedan.

 

Båtförsäljningen rasar så det vill nog till att man har passion för mer än att se livet till sjöss i kronor och ören!

 

Fördelaktig kostnad... hmmm!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

 

Undrar vad som skulle hända om man sågade upp sin båt och tog med till återvinningscentralen och dumpade bitarna i restavfall?

 

Borde inte vara ett problem då plasten kan brännas och "resten" är samma som krossat glas?

 

//Mikael

 

 

Ring kommunen, men det är nog precis så man ska göra. Jag tror inte de ser några större problem med det. I princip är det ju på samma sätt som när man som husägare lämnar byggavfall i samband med renoveringar hemma. Att det skulle vara så märkvärdigt, eller kosta så mycket pengar tror jag är en myt delvis beroende på att så få hittills valt att skrota sina båtar. Gäller det stora båtar blir det såklart en annan sak, eftersom volymerna kan vara svårhanterliga för en privatperson utan lyftkran osv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja för alla som skaffade båt på 70 och 80 talet så växte det ju fram en slags praxis/behaglig känsla att man alltid hade båt nästan gratis.

Man betalade löpande kostnader och ev förlorade man ju inflationen, men det kändes ju bättre om an blundade för detta :) . Många fick tillbaka vad man gett decennium efter decennium

 

Att sen värdet på en båt (segelbåt i detta fallet) faller ner ner mot 0:-  under så kort tid...ja det får väl nån forska på. Dock så gissar jag att denna fina sommaren kan komma att hjälpa upp intresset för båtliv lite nästa vår och sommar.

 

Om man jämför med en bil så gäller ju där att (utom för vissa modeller/märken) att värdet går ner med 50% på 3 år. Där "razzlar" tusenlapparna iväg varje månad i värdeminskning.

 

Jag undrar i mitt stilla sinne vad som kommer att ske de närmaste 5-6 åren med alla dessa 70 o 80 tals båtar, när ägarna inte ens har alternativet att ha kvar dom (läs "vacklande hälsa) i stället för att realisera förlusten? Finns det mer än en "plastbåtdemontering" i Sverige..?

Lägg då till alla dessa amerikanska tvålkoppar utan skarndäck och med tvillingmontage, runt 30-40 fot som sålts på 90 talet och början av 2000 när ingen har råd att rusta upp dem eller byta dubbla drivlinor, dessa båtar börjar stå och häcka lite överallt de med. Så det är nog inte bara 70 80 tals båtar. Detta fenomen finns överallt och i alla kategorier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att båtpriserna nu sjunkit och börjat bete sig som andra sorters kapital- och förbrukningsvaror är väl bara att acceptera. Tänker man krasst är det väl vara ganska logiskt också. Grejorna slits och utbudet är stort. Tiden när vi kunde köpa en båt ett år och sälja den ett par år senare, och få igen samma pengar, bara för nöjet att byta har vi nog lämnat bakom oss.
Det har jag själv gjort alltför många gånger genom åren. Skulle jag sälja idag skulle jag nog tappa runt 40%. Nu får man vårda och sköta om så länge man orkar istället och sedan låta den gå med bland övrigt arvegods till efterlevande. Varför ska man skicka iväg något till en helt främmande person för kanske 300000 när man för bara ett par år sedan betalade drygt 500000? Nej det känns inget kul. Bättre att skänka bort till nära o kära då. :D 
 

Vad jag däremot har svårare att fatta är att det går att sälja nya båtar idag med de priser de betingar när de rasar så sanslöst. T.ex. ny Aquador 26 kostar ca 1,5 mille. På blocket annonseras 5-6 år gamla dito för runt miljonen. Båtar från början av 2000-talet ligger på 500000-600000. Det är ju sanslösa prisras. Halv miljon på fem år! En miljon på 15 år...

Svårt att fatta att någon vill göra sådana affärer tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att båtpriserna nu sjunkit och börjat bete sig som andra sorters kapital- och förbrukningsvaror är väl bara att acceptera. Tänker man krasst är det väl vara ganska logiskt också. Grejorna slits och utbudet är stort. Tiden när vi kunde köpa en båt ett år och sälja den ett par år senare, och få igen samma pengar, bara för nöjet att byta har vi nog lämnat bakom oss.

Det har jag själv gjort alltför många gånger genom åren. Skulle jag sälja idag skulle jag nog tappa runt 40%. Nu får man vårda och sköta om så länge man orkar istället och sedan låta den gå med bland övrigt arvegods till efterlevande. Varför ska man skicka iväg något till en helt främmande person för kanske 300000 när man för bara ett par år sedan betalade drygt 500000? Nej det känns inget kul. Bättre att skänka bort till nära o kära då. :D

 

Vad jag däremot har svårare att fatta är att det går att sälja nya båtar idag med de priser de betingar när de rasar så sanslöst. T.ex. ny Aquador 26 kostar ca 1,5 mille. På blocket annonseras 5-6 år gamla dito för runt miljonen. Båtar från början av 2000-talet ligger på 500000-600000. Det är ju sanslösa prisras. Halv miljon på fem år! En miljon på 15 år...

Svårt att fatta att någon vill göra sådana affärer tycker jag.

Ja. Prisraset blir ju lite som att kissa i brallan. Varmt och skönt till att börja med och kallt och oskönt senare. Kallt och oskönt i form av att med den dåliga nybåtsförsäljning som blir följden av de dåliga andrahandsvärdena även på lite nyare båtar, så kommer utbudet av relativt nya och fräscha båtar på beg marknaden att vara väldigt litet om säg 5-10 år. Följden blir att priserna börjar vandra uppåt igen, på "rätt" båtar. Dvs den sorts båtar som de flesta vill ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till TS gällande annonsen:

 

Det ser ut som att du sänkt priset med 2 kkr. Detta får en att undra om vilken verklighet man lever i när man tror att man kommer att sälja en båt för 75k genom att sänka den 2k. Sen att du även slängt med en trailer kanske stämmer, men det framgår inte så tydligt.

 

Tips: kolla vad man annars får för 73 kkr i samma storlek. Finns en del. Tror tyvärr att du måste inse att du i slutet av augusti måste gå ned ordentligt i pris.

 

Håller med Zwen om detta med Aquador... Kollar själv på en, men försöker hitta en logik när det är bra att köpa, de verkar inte tappa så mkt första året, men sen rasar de kommande 2-5 åren, för att sen plana ut lite.  Men det är läskigt hur mkt de tappar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

Jag läste någonstans att det kostar cirka 2000 per ton att skrota en båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror man får börja tänka med båtar som med husvagnen eller bilen; den kommer att sjunka i värde.

 

Vad ligger en husvagn i för pris idag som kostade 110 000:- 2008? 

En bil har definitivt sjunkit mer och troligen kostat en del i rep den med. 

 

Sen är givetvis en båt en båt och en bil en bil, men jag tror trots allt att man måste ändra tänket kring båtars andrahandsvärde.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talade med en seglingsintresserad granne i går om detta fenomen

Han hade en TuR 80 från 1988 till 2000, dvs 12 år.

Gav 100.000 för den och det var på kronan vad han fick för den 12 år senare.

 

Undrar vad man får dör en sån båt idag?  20.000 kanske?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

 

 

Undrar vad som skulle hända om man sågade upp sin båt och tog med till återvinningscentralen och dumpade bitarna i restavfall?

 

Borde inte vara ett problem då plasten kan brännas och "resten" är samma som krossat glas?

 

//Mikael

Ring kommunen, men det är nog precis så man ska göra. Jag tror inte de ser några större problem med det. I princip är det ju på samma sätt som när man som husägare lämnar byggavfall i samband med renoveringar hemma. Att det skulle vara så märkvärdigt, eller kosta så mycket pengar tror jag är en myt delvis beroende på att så få hittills valt att skrota sina båtar. Gäller det stora båtar blir det såklart en annan sak, eftersom volymerna kan vara svårhanterliga för en privatperson utan lyftkran osv.

Riktigt så enkelt är det inte, om kommunens representanter är pålästa. För att du ska få köra båten till återvinningen så måste du kunna garantera att botten är fri från tributyltenn, gamla bottenfärger. Om inte ska båten behandlas som miljöfarligt avfall och får egentligen inte transporteras på väg utan tillstånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy