Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Micke-g

Hur många watt på solceller?

Rekommendera Poster

Hur många watt behöver man ha om man har belysning,kylbox och stereo för att vara hyffsat självförsörjande om man ligger i en hamn utan el? Stereo är ju inget måste men kylboxen och belysning vill man ju gärna ha igång.. Har 1st 100ah startbatteri och ett 75ah förbrukar batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 50w till mina 2x 80amp...tyvärr lyser inte alltid solen från "rätt håll" ..det gör att den laddar får kort tid i förhållande till förbrukningen .... ( mest kylen på ..typ 3amp )

Nu kanske jag inte har någon av dom bästa solcell. 675:- på Erlandsonsbrygga .

Men hyfsad regulator men Lcd display , där jag direkt kan avläsa hur solcellen arbetar ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey :) ja kikade på blocket och det var en här i jönköping som sålde 65w solceller så det borde ju räcka då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 50W panel brukar kunna hålla igång en normal kyl hela sommaren. Men det blir fler och fler andra elprylar så satsa på 100W istället. En panel på 100W ger i genomsnitt drygt 30Ah/dygn om den monteras horisontellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de blir ju lätt så :) ska ta och kika på det.. Dom från erlandsbrygga är det bra kvallite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på solpaneler idag är genomgående god. Det finns vissa som har några procent bättre verkningsgrad men priset är det dubbla. Mest Ah för pengarna får man med en monokristalin panel, det ger också mest energi i förhållande till ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att köpa två 50 W paneler då solceller är känsliga för skugga. Om en liten del av en panel skuggas ger panelen nästan ingen laddning alls. Har du två paneler så är risken mindre att båda panelerna skuggas.

 

Ofta är det också lättare att placera två 50 W paneler på båten och så är de billigare också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det va min tanke att ha 2st 50w mest för att gå plats med dom då enda stället på min båt att sätta dom är plant på taket till kabinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plan montering är utmärkt på sommaren, den laddning du förlorar mitt på dagen för att panelen inte lutar mot solen tar du igen på morgonen och kvällen.

 

2010-07-02.png

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 x 44W på hytt-taket.

För ett par veckor sedan lämnade jag båten med endast kylen på och landström påkopplat och med fulladdade batterier. Skulle ut med båten 10 dagar senare. Två dagar efter att jag åkte ifrån båten kom några hantverkare och kopplade bort landströmmen. När jag sedan kom till båten igen efter några normala sommardagar, dvs vissa dagar klar sol och andra lite mulet, stod min Battmeter på -85 Ah.

Mina paneler klarar mao inte att hålla enbart förbrukningen som kylen tar, trots att jag inte öppnade kylskåpsdörren (såklart) under tiden.

 

Hade det varit enbart helt soliga dagar hade det kanske gått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora delar av familjen är husvagnsåkare, och de kör med strax över 100 w, då räcker det för att ligga utan 220 i princip hela sommaren, om batterierna är friska. Det drar pumpar, belysning, ev. ström till pannan (cirkpump och startström) och några timmars tv/dvd tittande om dagen utan att tömma batterierna. Den stora skillnaden är ju att de inte har kylskåp på el, utan kör gas när de ligger utan 220 v koppling.


 


I båten är det väl nästan kompressorskåpets förbrukning man vill försäkra sig om i första hand, man får ju läsa hur mycket effekt det tar ut, och välja laddning utifrån det........


 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar va en jungel de här :-/ får bli google gissar ja så man inte får för dåligt när man ändå "investerar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar va en jungel de här :-/ får bli google gissar ja så man inte får för dåligt när man ändå "investerar"

Tror inte du får så mycket andra och bättre svar med hjälp av "farbror Google" än du får här.

Du skriver "hyfsat självförsörjande". Med endast ett 75Ah förbrukarbatteri har du små möjligheter att klara mycket mer än en knapp helg i naturhamn. Dessutom sliter du hårt på detta batteri.

Föreslår att du börjar att lägga pengarna på att utöka din batteribank i första hand. Själv har jag 450 Ah i förbrukarbanken och funderar på att skaffa fler batterier. Har dock lite svårt att hitta bra plats för ytterligare batterier. Funderar på att plasta en hylla längst fram i fören under kojerna i förpiken men har inte kommit till skott än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Isotherm säger att en normalt isolerad kylbox på 60 lit med +6°C och en omgivande temperatur på 22°C drar i genomsnitt 0,6A eller ca 15Ah/dygn. Min box på 40-50 lit drar ca 15Ah/dygn. Naturligtvis kan en kyl av olika orsaker dra mycket mer men 15Ah är ett värde som verkar fungera för många.

En 50W solpanel, horisontellt monterad ger i genomsnitt under juni-juli ca 15Ah/dygn.  

Man ska ha batterikapacitet för min 4 dygn dvs 60Ah, sen vill vi inte drar ur mer än hälften ur batterierna så vi behöver 120Ah.

Med 100W (2x50W) solpanel har alltså 15Ah till övrigt. LED belysning, begränsat TV tittande och laddning av mobil brukar inte vara något problem. Tryckvattenpumpar, eltoa mm drar väldigt få Ah. 100W panel räcker nästan alltid bra om man inte slösar.

Sen har man lite motorgång, landström och det faktum att båten inte nyttjas varje vecka. De som ökat från 50 till 100 W panel brukar tycka att de alltid har ström.

 

När man vi sommarstugor så är anledningen ofta att man tröttnat på att släpa gasol till kylen (många husvagnar/husbilar verkar också vilja ersätta gasolskåp med el). Man sätter ofta 3-400 W solpanel därför att kostnaden för solpanelerna i sammanhanget är en liten del. Normalt sätter man panelerna nästan vertikalt riktade åt söder. Utrymmet är sällan ett problem. Batterikapaciteten 2-400 Ah. En sådan här anläggning klarar halva året med full drift och helger resten av året. Sommarstugor skiljer sig en hel del mot båtar. Ingen motorgång, ingen landström, man bor månader i sträck, mer TV-tittande, ytterbelysning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en 50 W panel och två 80 Ah batterier, funkar bra för oss i många veckor.

Skillnaden är att vi anstränger oss att rikta panelen mot solen, men det blir ju som två 50 W paneler som installeras vågrätt.

 

Vi kör kyl och allt annat (plotter, vindinstrumment, led-belysning, lite radio och dator samt laddning av telefoner och datorer) på detta, funkar bra. Kylboxen är isolerad med 30 mm Armaflex.

 

Mackey

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri till kommer att införskaffas mer har jag inte plats till utan att bygga om båten.. Får väl skippa kylbox iår med i värsta fall.. Det viktigaste är och kunna ha belysning och ladda telefon.. Någon tv kommer aldrig ombord på båten då kommer barnen tjata ihjäl oss om att dom vill kolla på film ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat solcellen från Erlandssons som du nämner (675 kr), hittills fungerar den mkt bra! Dock har jag inte "långtidsstestat" den eftersom jag monterade den i maj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en kompressorkyl som inte är allt för dåligt isolerad klarar du dig med 2x50 W solpaneler och 2x80 Ah förbrukningsbatterier.

 

Om du bara har plats för två batterier inkl. startbatteri så kan du ju använda dessa två för både start och förbrukning och ta med ett extra startbatteri som du stoppar undan någonstans som reserv.

 

Den lösningen tycker jag är bättre än att du laddar ur ett av batterierna onödigt mycket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri till kommer att införskaffas mer har jag inte plats till utan att bygga om båten.. Får väl skippa kylbox iår med i värsta fall.. Det viktigaste är och kunna ha belysning och ladda telefon.. Någon tv kommer aldrig ombord på båten då kommer barnen tjata ihjäl oss om att dom vill kolla på film ;)

Skaffa en Battery Brain, http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/battery-brain/battery-brain-marine-type-iii.html så kan du nyttja båda batterierna som förbrukningsbank och så slipper du bygga om båten. Har haft sådan i några år och det har alltid funkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips :) riktigt trevligt forum det här och till jättestor hjälp för en annan som är nybörjare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en ISOTHERM kylaggregat till en 80L inbyggd kylbox. Till den har vi en 44W sådan där böjbar hyffsat dyr panel. Tror det kostade 2-3000. Den är plant monterad på taket av båten.

 

Jag startar kylen på våren och stänger av den på hösten. Dock sänker jag kyltemperaturen när jag inte är i båten. Idéen är ju att det redan skall vara kalt i kylen när man skall ut.

 

Det sitter 2 st. 80h fritidsbatterier för drift.

 

Dock har jag tittat på att komplettera med en 50W enklar sort och skifta den på taket ner till däcket och sätta den enklare på taket. Detta för att få mer till TV osv.

 

 

Redigerad av FlyingDutchman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...