Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
chriz

Motorbåt startar inte - Batterier igen

Rekommendera Poster

Jahapp! :)

Det var ett tag sedan jag skrev i forumet det har varit mycket med annat sista tiden men nu när solen tittar fram och det var dags att lägga i pärlan som man fixat med så vet man ju aldrig riktigt vad det är som kommer att sluta att fugnera för året.

 

Objekt:  Nimo 30, AQAD41A + VP 290DP

Batterier Tudor Marin ca 1,5 år gammla alla inköpta samtidigt och av samma fabrikat och typ.

 

Ett sista moment kvar 2,5 timme innan sjösättning dvs. provstarta på land slutar med det klassiska klickande ljudet ifrån startmotorn som klickar som en kulspruta då man vrider om nyckeln.

 

Vid utrymmet för batterier sitter inte mindre än 5 (!) x Tudor Marin 80Ah där 3st. är till vanlig förbrukning och 2st. är till för start. På dessa underbara batterier sitter något som Tudor själva kallar för MAGIC EYE Oooow! som om det skulle vara till någon hjälp det finns inte en enda broschyr som jag har hittat på nätet eller googlat efter som beskriver "vad" det är som är fungerande om de lyser grönt? Inga celler trasiga? behövs ingen laddning? ja gud vet vad. Ett samtal idag till Hjertmans gav inget besked heller bara något i stil med att lyser de grönt är allt bra. Ok? det låter betryggande - eller inte.

Voltmätaren i båten när man vrider nyckeln till tändning säger 9 Volt och stannar fint där. Laddaren lyser först Orange dvs. det innebär att steg 1 av 3 har aktiverats för att efter en stund switcha över till Grönt vilket innebär att den ska göra steg 2 vilket kommer att ta ett tag.

 

Båten har nu stått med laddning i 24 tim sjösattes och ny laddning gjordes med ytterligare 24 timmar. Samma vissa startmotorn klickar bara som om startmotorn inte får tillräckligt med ström.

 

Till dessa batterier (som sitter parallellt kopplade) så åter finns en Waeco IU-2512 Smart Charger som ser ut som ett slutsteg i storlek med fläkt och ja en liten microprocessor som ska ladda upp batterierna i tre steg. Bortsett från just modellen så är det tydligen det bästa man kan ge till sina batterier.

 

Så vad har jag då gjort för att hamna i denna sits?

Alla batterier laddades fullt innan vintern och solcellpanelen monterades för att ge laddning under vintern. (ger vid bästa förhållanden upp till 50watt). Så att vara en idiot och inte ta ur 95kg batterier för vintern verkar ja få lida av nu eller?

 

Så vad säger då alla experter?

Ta bort varje batteri för sig och prova och mäta över polerna på varje batteri före och efter belastning.

 

Ska jag inhandla 5 nya av samma typ (monteringen blir enklare) för 4500 SEK och bara vara glad eller?

Och vad i hela XXXXX världen ska jag göra inför nästa vinter för att detta inte händer igen? Att flytta 100kg batterier montera ur dem sätta dem på laddning i ett garage där de ska få stå orörda med laddning på det har jag inte plats för eller har möjlighet till dessvärre. Optimalt vore om de kunde få vara kvar i båten men med laddningen på hela vintern

 

Förslag, kritik, spam, elaka tillrop eller annat är faktiskt just nu välkommet :)

 

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad visar voltmetern efter laddningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns egentligen ingen anledning att ha konstant laddning på batterierna hela vintern då båten ändå inte används. Ladda fullt vid upptagning koppla loss alla förbrukare från batterierna och låt de stå kvar i båten. Sätt på laddning runt nyår och sen igen innan sjösättning. Så mår batterierna alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad visar voltmetern efter laddningen?

 

9 volt = fucked!

 

Så vad är detta magic eye på batterierna som visar grönt?

Bara en kul grej?

 

 

 

 

Redigerad av chriz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det låter som du har oxid/dålig kontakt någonstans på vägen till startmotorn.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig hade liknande symptom, när han försökte starta slocknade allt som hade med motorn att göra. Som tillförordnad elektriker ruckade jag lite på pluskabeln vid startmotorn och fick genast glada utrop från kommandobryggan. "Nu lyser allt igen". Vi bytte den oxiderade kabelskon vid startmotorn och borstade rent alla batteripoler. Sedan funkade allt som det skulle igen. Oxidationsprocessen verkar vara som aktivast under den period som båten inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad visar voltmetern efter laddningen?

 

9 volt = fucked!

 

Så vad är detta magic eye på batterierna som visar grönt?

Bara en kul grej?

 

 

Att voltmetern i båten visar 9V behöver ju inte betyda att batterispänningen är det. Du måste låna/köpa en multimeter så du kan mäta över batterierna direkt. Visar de då fortfarande 9V kopplar du loss alla batterier så du kan mäta alla var för sig.

 

Börja med detta och återkom med vad du fick för resultat så kan man utgå ifrån det, just nu har man så lite info att det inte ens är lönt att gissa.

 

Magic Eye på mina batterier visar grönt när de är laddade och vitt när de behöver laddas, verkar funka bra men är ju ganska oexakt.

 

Lycka till!

/Jocke 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående "magic eye" så har jag med googlemöda förstått att sådana tycks mäta syrans densitet och nivå, men bara i en av batteriets sex celler. Verkar finnas många varianter av indikatorer - typ denna - men uselt med trovärdig dokumentation, inte mycket till besked så glöm dem och mät som sagt hellre vilospänningen istället.
[Med vilospänning menas att batteriet inte laddats eller urladdats på många timmar, alltså något man helst gör dagen efter att laddare bortkopplats och innan man slår på någon belastning. Noggrann vilospännings-mätning ger ungefär samma besked som densitets-test i samtliga sex celler, men eftersom batterier numera inte går att öppna så bortfaller gammaldags densitetsprov. (Och eftersom solpaneler numera ofta används så bortfaller i de fallen även vilospännings-test om man vill mäta riktigt noga? Återstår att täcka över solpanelen och återvända dagen efter att nätladdningen avslutats för att verkligen fånga rätt vilovärde - om man vill vara riktigt petnoga och inte vill stiga upp före gryningen?)]

Nå, både vilospänning och densitetstest ger besked om det relativa LADDNINGSTILLSTÅNDET alltså inte att förväxla med BATTERIKAPACITETEN (Ah). Det förstnämnda är som en tankmätare i bilen, det sista bensintankens volym. Det luriga med batterier är att "tankvolymen" mätt i amperetimmar (Ah) krymper med åren p.g.a. sulfatering, och att trots det så visar "tankmätaren" alltid rätt relativa siffra i procent. Ungefär så?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan inte testa att bara koppla in ett av batterierna i taget? Det låter inte så troligt att alla blivit dåliga, om du nu inte har haft en glömd förbrukare på hela vintern?

 

Hur är det nu igen, om en cell i ett batteri är kortsluten, får man inte den här effekten då? Kanske någon på forumet minns. Lite trött idag.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Faderittan, förlåt Faderullan ;) är på rätt spår. Passa på att mäta varje batteri för sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gammla BMW M3 GT som stod i ett garage hela vintern så hade jag samma beteende. Det visade sig vara en cell i batteriet. I med nytt och den startade utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som du säger slowrider tar med mig en multimeter ikväll och verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två ställen jag skulle börja med att kolla? Eller så är det felkopplat hos dig men om det funkade i höstas så är det mindre troligt… om du inte kopplade solcell som sista åtgärd?

 

Dels kan det vara ett av dina två start-batterier som har en felaktig cell.

Du byter alltså mot ett eller två av förbrukningsbatterierna - som bör vara ok nu efter laddningen i 24 timmar?

 

Eller så har du en taskig koppling någonstans, som är lös / ärgat / gått av...

Du börjar vid batterierna och mäter på kablarna fram till startmotorn. Du mäter före och efter varje säkring, varje polplint, varje mutter som håller kabeln…  är det samma hela vägen och ok spänning så är det startmotorn.

 

Men eftersom du har bara 9 V på instrumentet så undrar vi ju vad det visar nu istället?

Mät och återkom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna länken berörs ett liknande problem 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71788-vad-d%C3%B6dade-mina-batterier/?hl=laddning

 

Och där svarade jag hur jag behandlar mina batterier under vintersäsongen.

 

"Det som dödade dina batterier vet jag inte, men kan gissa att att något av dem var kortslutet och "dödade" de de andra eftersom du lät dem vara hopkopplade.

 

Sedan ca 40 år gör jag bara detta med mina batterier. Fulladdar dem efter upptagning av båten. Tar bort alla kablar från batteripolerna och mäter varje batteri separat med en voltmätare. Låter batterierna stå kvar i båten över vintern. Sedan på våren mäter jag varje batteri separat för att kolla att de är ungefär likvärdiga jämfört med hösten värde. Är det så är det bara att koppla ihop dem, ladda och möta en ny säsong med fungerande batterier. Det kan dock vara bra att mäta dem någon gång under vinterförvaringen för att se att spänningen inte är lägre än 12,4 volt för då skall de laddas.

 

Gjorde detta i höstas vid upptagningen och då hade alla mina 4 förbrukningsbatterier på 115 Ah en vilospänning på ca 12,9 volt vardera. När jag kollade i förra veckan hade vilospänningen sjunkit till knappt 12,7 volt på alla fyra. Klart godkänt och helt bekymmerslöst för mig under vinterförvaringen. Motsvarande värde för startbatteriet på 88 Ah var ca 12,7 volt i höstas och nu 12,5 volt. Helt ok det också.

 

Så varför krångla till det mer än så, men vi båtägare är lite och i de flesta fallen helt onödigt nojjiga. Keep it simple."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ledsen att jag inte har återkommit men inte så mycket som skett sedan sist. Har inte haft tid att åka ut till båten ännu har jag tur så får jag en möjlighet ikväll.

 

Jag köper fem nya batterier idag så jag har så får jag mäta upp de som sitter i båten och sedan byta vid behov. Resterande lämnar jag tillbaka eventuellt. Tar med mig en multimeter och mäter upp batteri för batteri men kommer troligen att byta de två som sitter som start då jag tänker inte chansa i sommar och bli kvar några distans ut det går jag bara inte med på.

 

Återkommer med vad som fungerar och inte fungerar :) vet att det inte är så roligt att komma med goda råd och inte veta resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Mät volten på batteripolerna UTAN anslutna sladdar ( lätta + eller - polen bara ). Mät amperen volt när du vrider på nyckeln, så du ser vad det droppar till.

 

Att underhålls ladda batterier behöver inte betyda att allt ska fungera, många gånger är något felkopplat, du har ett dåligt parallellt kopplat batteri eller något som tar ström. Eller så dödar man batteriet genom att ligga o toppladda det hela tiden. Det blir immunt mot laddning helt enkelt för att du oxiderar plattorna i batteriet. 

 

Sen kan även bästa märket eller batteriet ha tillverkningsfel, eller vara nåt annat fel på.

 

Ögat är inget hokus pokus, det visar på densiteten, ju mer laddat ju högre densitet grönt, slut svart, mellan gult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ledsen att jag inte har återkommit men inte så mycket som skett sedan sist. Har inte haft tid att åka ut till båten ännu har jag tur så får jag en möjlighet ikväll.

 

Jag köper fem nya batterier idag så jag har så får jag mäta upp de som sitter i båten och sedan byta vid behov. Resterande lämnar jag tillbaka eventuellt. Tar med mig en multimeter och mäter upp batteri för batteri men kommer troligen att byta de två som sitter som start då jag tänker inte chansa i sommar och bli kvar några distans ut det går jag bara inte med på.

 

Återkommer med vad som fungerar och inte fungerar :) vet att det inte är så roligt att komma med goda råd och inte veta resultatet.

 

Hej igen!

Ja, återkom när du mätt upp lite och vad som fungerar och inte.

 

Lycka till!

Gå inte nu och köp en reservbåt att byta med ifall det är där felet sitter, felsök lite mer först  :P

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära medlemmar! :)

 

Nu är det så här ..... och nu är ni bra nyfikna va?

 

 

Kloackan 21:50 igår kväll anlände jag förbannad till marinan. Nu var det båten eller jag vem skulle segra denna gång??

 

Det är INTE lätt att följa de kabeldragningar som gjorts. Ingen ordning alls kan man lugnt säga. 4-5 instrument som inte används, startar eller fungerar.

 

Men nu till saken.

Min gissning - för jag är inte helt säker - är att solcellpanelen av någon anledning inte laddar startbatterierna alls. Då det bara var dessa startbatterier som har dött. Voltmätaren visar runt 9 volt på dem båda enskilt.

 

De förbrukarbatterier vi har fungerar som de ska även under belastning.

 

Jag orkar inte ta detta igen då sommaren ska användas till båt som fungerar så har jag nu valt att byta alla batterier.

 

Motorn puffade igång och det klickande ljudet ifrån en startmotor som inte fick ström var spårlöst bort lite som jag själv gissade.

 

Klockan 00:48 hoppade jag i bilen på väg hem till sängen. Hemma till två på natten.

 

Frågor? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde mäta så du vet att du verkligen har noll i strömförbrukning över startbatterierna när allt är avstängt. Har du en glömd/gömd förbrukare där kommer du kanske att få samma problem i sommar. Glappande tändningslås, tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde mäta så du vet att du verkligen har noll i strömförbrukning över startbatterierna när allt är avstängt. Har du en glömd/gömd förbrukare där kommer du kanske att få samma problem i sommar. Glappande tändningslås, tex?

 

Batterierna som nu är slut (troligen) satt under hela sommaren utan några som helst problem jag tror detta är för att de var kopplade på batteripolerna under hela vintern och troligen inte laddades alls. men 100% säker är jag inte om jag inte fortsätter leta så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det nog inte någon större fara trots allt. Kul att det löste sig. Ett framtidsprojekt kanske att gå igenom och dokumentera elsystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en liten solpanel typ 20W med egen regulator till startbatterierna. Då hålls de alltid laddade även under vintern. Många solcellsregulatorer blinkar grönt när battterierna är laddade, sitter den bra till så syns det utanför båten på vintern, lätt att kolla. Så länge batterierna är fräscha och nya så klar de en vinter utan laddning, men när de börjar bli sämre är det inte säkert de överlever. Att behöva byta batterier är aldrig kul, tungt och besvärligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en liten solpanel typ 20W med egen regulator till startbatterierna. Då hålls de alltid laddade även under vintern. Många solcellsregulatorer blinkar grönt när battterierna är laddade, sitter den bra till så syns det utanför båten på vintern, lätt att kolla. Så länge batterierna är fräscha och nya så klar de en vinter utan laddning, men när de börjar bli sämre är det inte säkert de överlever. Att behöva byta batterier är aldrig kul, tungt och besvärligt.

 

19kg / st x 5 :( i och ur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...