Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
Leonardo

Backventil på toatömningen

Rekommendera Poster

Funderar på att bygga om så att man kan tömma toan med sugtömning. Tänkte passa på att sätta in en backventil mellan toan och septitanken. Var hittar man bäst en sådan till ett hyfsat pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att bygga om så att man kan tömma toan med sugtömning. Tänkte passa på att sätta in en backventil mellan toan och septitanken. Var hittar man bäst en sådan till ett hyfsat pris?

Det sitter väl redan en sådan i utloppet från toan? När jag installerade en ny tank där slangen från toan mynnar i toppen av tanken blev höjdskillnaden mer än backventilen klarade, slangen är ju alltid full, det läckte tillbaka lite så jag satte en kulventil på slangen. 

Varför vill du ha en extra backventil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter väl redan en sådan i utloppet från toan? När jag installerade en ny tank där slangen från toan mynnar i toppen av tanken blev höjdskillnaden mer än backventilen klarade, slangen är ju alltid full, det läckte tillbaka lite så jag satte en kulventil på slangen.

Varför vill du ha en extra backventil?

Har köpt ny toa och där kanske det gör det. Har också haft en kulventil på min gamla, men om nån glömmer stänga den, så rinner det tillbaka. Ville ha en backventil, som extra säkerhet, ifall nån glömmer att stänga ventilen. Har köpt en ny Jabsco med Twist'n'lock nu, så då kanske det går bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad skall det va bra för!?

Man skall inte göra saker och ting krångligare än det är.

Har du tanken högt med självfall?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backventil låter bättre än det är. Vid små tryck blir ofta tätningen dålig och det sipprar förbi. Förargligt om det gäller en hel tank. För toaletter är det extra svårt att vara backventil. Risk för partiklar som osmälta kärnor och jox.

En redig kran är lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt ny toa och där kanske det gör det. Har också haft en kulventil på min gamla, men om nån glömmer stänga den, så rinner det tillbaka. Ville ha en backventil, som extra säkerhet, ifall nån glömmer att stänga ventilen. Har köpt en ny Jabsco med Twist'n'lock nu, så då kanske det går bättre.

Vi har en sådan toa sedan två säsonger och det rinner inte tillbaks något. Inge kulventil och ingen backeventil har behövts. Enkelt och okomplicerat...

Mackey

PS

Någon gång nänr tanken varit extra full och det blåst extra mycket och någon varit extra slarvig vid spolningen har det runnit tillbaks lite, men inte alls mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backventil låter bättre än det är. Vid små tryck blir ofta tätningen dålig och det sipprar förbi. Förargligt om det gäller en hel tank. För toaletter är det extra svårt att vara backventil. Risk för partiklar som osmälta kärnor och jox.

En redig kran är lösningen.

Tror åxå en kran e lösningen. Backventilerna är itne så säkra annars skulle det JU INte behövas kranar.

Orkar man inte öppna och stänga en kran så är man inte nödig nog.

=)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man tanken placerad lägre än toaletten så rinner inget tillbaka och man behöver inga extra ventiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du skall sätta en ventil närmast toansutlopp till tanken, jag har en meter upp till tilloppet och visserligen kan inte toan "svämma över" då anslutningen sitter i överkant. Vidare är inte toans egen backventil inte att lita, inte heller "Twist and lock" över tid. Vidare kan man råka ut för att toan behöver tas bort för service och då är det smidigt att kunna stänga av vid precis där stigslangen börjar. Vidare inbillar jag mig att det bra för toas ventiler att inte riskera utsätta sig för vakuum när man sugtömmer och inte ventilationslangens kapacitet inte räcker till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högt placerad tank är passé. Med tanken högt är det lätt att släppa ut skiten men det får man inte göra på så många ställen längre. En för del med hög tank är också att det ev. stoppet i utloppet lätt ploppades loss av ett par pumptag eftersom man då tryckte upp skiten i samma hål som utsläppet. Det är ofta samma hål.

Med forserat sug som jag inbillar mig sugstationen ställer upp med har man nog inga problem att tömma tanken. 

Det är även lättare att hitta placering för en låg tank. I vår båt får den högt placerade tanken samsas med jackor i en garderob.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högt och högt, vår tank sitter på samma nivå som toan vilket faktiskt innebär att man pumpar upp skiten i tanken.

I övrigt håller jag med forgus31.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också högt placerad tank är passé. Helst ska man ha tanken rakt under toaletten, då får man visserligen sitta och dingla med benen men å andra sidan får man mer utsikt!

Slangen mellan toalett och tank ska helst vara tom eller fylld med rent vatten. En meter slang rymmer en liter vatten, extra vatten som kommer att hjälpa till att fylla tanken. Ja tror det blir många kommer att behöva större tankar framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också högt placerad tank är passé. Helst ska man ha tanken rakt under toaletten, då får man visserligen sitta och dingla med benen men å andra sidan får man mer utsikt!

Slangen mellan toalett och tank ska helst vara tom eller fylld med rent vatten. En meter slang rymmer en liter vatten, extra vatten som kommer att hjälpa till att fylla tanken. Ja tror det blir många kommer att behöva större tankar framöver.

Jag förstår inte varför det är problem med att stigslangen inte är tom/eller har rent vatten i sig. Den är ju lika tät som resten av systemet. Sitter det sedan en ventil längst ner så kan det inte rinna tillbaka mer än innehållet i slangen och så finns det inget skäl att pumpa upp en extra liter varje gång. Vidare tycker jag det är en fördel att kunna slå över när man kissar och släppa ut det i sjön, med en smart ventilsystem är det lätt att ordna, bara det förlänger tiden innan tanken blir full en hel del.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför det är problem med att stigslangen inte är tom/eller har rent vatten i sig. Den är ju lika tät som resten av systemet. Sitter det sedan en ventil längst ner så kan det inte rinna tillbaka mer än innehållet i slangen och så finns det inget skäl att pumpa upp en extra liter varje gång. Vidare tycker jag det är en fördel att kunna slå över när man kissar och släppa ut det i sjön, med en smart ventilsystem är det lätt att ordna, bara det förlänger tiden innan tanken blir full en hel del.  

Rekommenderar att läsa MARINE SANITATION : Fact vs. Folklore av Peggie Hall

Betr. att släppa ut direkt i sjön så blir det förbjudet nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Vidare tycker jag det är en fördel att kunna slå över när man kissar och släppa ut det i sjön, med en smart ventilsystem är det lätt att ordna, bara det förlänger tiden innan tanken blir full en hel del.

Eftersom det bl.a. är utsläpp av fosfor (kommer från urin) man vill bli av med är det ingen bra id'e.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...