skippeer 440 Postad igår kl 07:37 (redigerade) Mina Andersen 40ST version 1 vinschar har en begränsning, de klarar bara 10-12 mm skot diameter. Versions nummer går att finna på vinschens basplatta när trumman är borttagen, viktigt att veta version för det är olika topplattor beroende på version. Artikel nummer 151070 införskaffas för byte. Vid något tillfälle har jag lagt på förtöjningstamp för att kunna få lite kraft vid förtöjningen vilket gjorde att topplattan som fjädrar lite överbelastades. Innebär att självlåsningen inte fungerar. Jag gjorde fel vid demontering av den överbelastade/trasiga topplattan. Dokumenterar här hur man skall göra. 1. Lossa 3 skruvar på toppen 2. Lyft av locket 3. Lyft av trumman inkl self tailing armen 4. Mha liten platt skruvmejsel ta bort låsringen som sitter på trumman för att hålla topplattan och övre halvan av självlåsningen. 5. Återmontera och tänk på att det finns ett jack/klack som behöver matchas mot varandra, markerat på fotot med röda ringar. Redigerad igår kl 07:56 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 062 Postad igår kl 11:14 Å jag vill bara tillägga en liten varning. Var försiktig när winchtrumman lyft upp. Rullagret kan fastna inne i trumman och släppa när trumman lyfts upp en bit. Risken är då att lagret studsar i däck och kan falla överbord. (Jag behöver nog inte förklara hur jag vet det....) Jag hade nog gen 1 på förra båten och gen 2 på nuvarande båt. Jag upplever att generation 1 greppade bättre om skotlinorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser