Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
Wilderwein

Kylningsproblem vp 5,7 gxi ff

Rekommendera Poster

Hej. 
nu efter 20 år med båten har mitt första problem uppstått som jag inte verkar reda ut. 
Vänder mig därför till expertisen här på forumet. 
En dag i augusti var jag ute och åkte och plötsligt varnade motorn för hög temp. Det hände även förra året och då var det sjögräs som fastnat runt drevet. Så jag hoppade i men kunde inte känna något denna gång. Lät motorn svalna och puttrade sedan hem till bryggan.  Tempen höll sig på rimliga nivåer men något för varm. Jag bytte direkt impeller då jag hade en ny liggandes. Men felet kvarstod. 

symptom:

limpor och knä blir varma och sedan stiger tempen på det slutna systemet. Motorn blir varm både i planingsfart och i deplacementfart. Men ibland kyler den som den ska för att efter ett tag återigen bli för varm. 

tester jag utfört. 
1. bytt impeller samma resultat som tidiagare

2. spolat vatten från åt båda håll från impellerhuset för att se om det finns något stopp. 
3. Delat knä och limpa för att se om de ser bra ut vilket jag tycker dom gör. 
4. Tagit bort termostaten för att se att den fungerar. Det gör den men jag har inte monterat tillbaka den utan det får bli när jag hittat felet. 
5. Kollat så att cirkulationspumpen fungerar vilket den verkar göra. 
6. Testade att koppla bort impellern och satte en vattenslang på ut-slangen från impellerhuset.  Tempen är väldigt låg och det är inga som helst problem att hålla handen på varken knä eller limpa. 

Det sista testet får mig att tro att något är fel från insuget i drevet fram till utblåset på impellerhuset. Men jag vet inte vad det kan vara. 

Skulle bli väldigt tacksam om någon har en bra idé. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du demonterat gavlarna på värmeväxlaren?

Det brukar alltid samlas skit, sjögräs, impellerester mm. först och främst på inkommande sidan men det kan även åka igenom rören till andra sidan. Lossa gavlarna och kolla, lys genom så det inte stter inne i rören.

Hur ser sjövattenpumpen ut inuti pumphuset?

Är pumphuset slitet och kammen lägre än normalt så minskar kapaciteten.

Slits med åren och mer om man kör i grunda vatten med sandbotten.

Men eftersom ditt problem kom ganska plötsligt är det mest troligt skit i värmeväxlaren alternativt blockering i intaget på drevet men för att kolla det så behöver du ta upp båten.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär!

Tack för svar. Jag glömde bort att skriva att jag även öppnat värmeväxlaren och kollat. Allt ser fint ut. 

Hur föreslår du att jag kollar om något är tilltäppt vid drevet? Och hur vet jag om kammen är ovanligt lång i impellerhuset?

tack igen för ditt engagemang 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då kan vi utesluta rören i värmeväxlaren om du även kollat genom rören, ibland kan det vara svårt att se så man kan ta en TIG-svetstråd och köra igenom. Jag har t.o.m. använt vapenborstar och dragit genom rören för att vara 100% säker på att de är helt rena. Har hittat allt från sjögräs, snäckskal till impellervingar och silikonrester (förbannade silikon) inne i rören på värmeväxlare.

Vad har du för drev? (fullständig beteckning)

Vilken typ av vatten kör du i, salt, bräckt eller sött?

Hur länge sedan är det du bytte kylvätska?

Kylvätska skall bytas med jämna mellanrum och undvik att blanda med vanligt kranvatten.

Jag rekommenderar alltid att använda färdigblandad kylvätska eftersom den består av 50% glyol och 50% destillerat vatten (rent).

Det kan ju vara så att du har mycket slam och avlagringar i det slutna systemet och det är där felet ligger. För den går ju kall när termostaten är demonterad.

Hur såg det ut när du demonterade termostaten?

Man ser ju inte allt men man får en liten indikation, slam och avlagringar har en viss tendens att sjunka till botten eller fastna i en trång passage som sedan bygger på och stryper flödet.

Har du en IR-termometer?

Om inte skaffa en, finns från ca 200 kr.

Med IR-termometern kan man kolla var på motorn det blir som varmast och man kan ju kolla överallt på motorn med denna bara man kommer åt.

Svårt att säga var exakt man ska kolla i drevet det kan ju vara ända nere vid intaget det är stopp eller läckage, det enklaste är ju att börja med intaget. Det kan ju vara en packning/tätning någonstans på vägen upp genom drevet eller bälghuset som är dålig, alternativ slangen mellan bälghus och sköld.

De första SX dreven har väl löstagbara silar i vattenintaget medan efterföljarna inte har detta.

En sak är dock säker, båten måste upp på land för att kolla detta och drevet demonteras, sen får man följa vattnets väg och utesluta efterhand.

Sjövattenpumphuset slits även det med tiden och det slits mer om man kör i grumligt (humus) vatten eller kör mycket på grunt vatten med sandbotten. Jag försökte hitta slitagetoleranser men inget...

Kolla pumphusets periferi hur den ser ut om det är repor, spår eller blankpolerat.

Höjden på kammen hittade jag inget mått på heller men den bör nog vara minst 4–5 mm ivf. (gubbgissning🤭

Kollade lite på de Amerikanska forumen men inget mer än det som redan har nämnts.

Här skall man kunna ladda ner handböcker mm.

https://www.volvopenta.com/en-us/your-engine/manuals-and-handbooks/

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...