Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Barmeister

Kylskåpsinfo inför solcellsköp

Rekommendera Poster

post-92261-0-23760100-1395455120_thumb.jpg

 

Vi har köpt in en styck solpanel, en 50W och tänket oss ev. en till och som så många andra vill vi främst att det ska hålla kylen igång så lång det går.Men, nu undrar vi om inte det kanske räcker med en panel? Övrigt som kan tänkas dra ström i vår båt är färskvattenpump och LED-belysning.

Vår fråga är nu noviser som vi är, hur kan jag utläsa hur mycket vår kyl drar genom den bifogade bilden för att kunna räkna på det hela?

Batteribanken är för övrigt: 1 start 100 ampere, 3 styck förbrukare a´75 ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du vill ha den igång kontinuerligt hela sommaren.

 

Lite svårt att svara på när man inte vet

-hur mycket mat har du i boxen

-vilken temperatur har du i boxen

-hur ofta öppnar du boxen

-vilken omgivningstemperatur är det

-vad är det för väder, hur mycket lyser solen

 

så det egentliga svaret blir som många gånger, hur långt är ett snöre?

 

Om du vill veta vad boxen drar i verkligheten så får du mäta strömmen boxen tar och hur många % av tiden kompressorn går.

 

Min egen box drar 4 Ampere när den går och det gör den normalt 25% av tiden, det ger 25 Ah/dygn.

Vi har 300W solceller på båten och de gör oss helt självförsörjande i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Isotherm säger att en normalt isolerad kylbox på 60 lit med +6°C och en omgivande temperatur på 22°C drar i genomsnitt 0,6A eller ca 15Ah/dygn.

En 50W solpanel, horisontellt monterad ger i genomsnitt under juni-juli ca 15Ah/dygn.  I verkligheten är det ibland varmare men man har en del motorgång så i praktiken går det jämt upp. Förutsättningen är att man har tillräckligt med batteri för att klara några regniga dagar. Regniga dagar brukar vara kyligare och då sjunker förbrukningen. Används inte båten så öppnas heller inte kylen så ofta. Men för att vara på den säkra sidan är nog 100W solpanel det minsta man ska satsa på. Eftersom batterierna då kan hållas väl laddade så slits de heller inte så mycket = lönsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kyl drar mer än vad Isoterm säger och mina två 44-wattare på rufftaket ger nästan aldrig tillräckligt för att balansera det.

I övrigt håller jag helt med i det bhemac säger och rekommenderar oftast att man skaffar så mycket batterier och solpaneler som plånboken och utrymmet tillåter. Rejält lönsamt att bara dra ur batterierna lite per gång. I princip ju mindre desto bättre!

Sen är det ju så att batterierna ska hållas laddade under vinteruppläggningen också. Lätt att glömma kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi klarar vår kylbox och all annan el ombord med en 50 W panel som sitter på pinne i aktern så att den aldrig blir skuggad. Idag när solpanelerna är så billiga är det lämpligt att installera 100 W, har själv kollat olika alternativa lösningar för vår båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som dig 220ah förbrukningsbatterier 50watt solcell, led och vattenpump. Plus vacuumtoalett. Och det räcker nästan med 2 vuxna & 2 barn ombord. Efter ca en vecka måste jag starta motorn för stödladdning, men oftast måste man ändå byta innan det ändå pga väder och vind.

Så för mig räcker 50watt. Men om jag vill kunna ligga längre utan att behöva starta motorn, skulle jag skaffa en 50watt till.

Så jag vill nog råda dig att testa med den 50watt som du redan har, du lär komma långt med den.

Och skaffa en till senare om du ser att det mot förmodan behövs, för som någon sa, man kan inte räkna ut hur mycket ström din kyl drar, det beror på hur just du använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som exempel...... Mitt kylskåp (Waeco CR50) var på från början av juni till slutet av augusti. Tilsammans med normal förbrukning av belysning, hälften LED och hälften vanliga, stereo, mobilladdning och tryckvattenpump. Enligt batteriövervakningen så var batteribanken aldrig under 75% kapacitet kvar.

Förbrukningensbanken är 2x80Ah med en konstant inkopplad solpanel på 80W. Panelen är fast monterad så den är ju inte alltid riktad optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bra råd ovan.  Här är mina funderingar:

Alltså.  4.5 A är max ström som kylen drar när den startar. Viktigt för säkringen som alltså ska vara på minst 5A, helst10A.
Jag förmodar att det är ett kompressorkylskåp? Dvs det brummar igång då och då (då drar den ett par ampere), går en stund och tystnar sen (och drar 0 ampere)?
(Det finns kylboxar med s k peltier-element, ett metallblock som får en varm och en kall sida när man kör en jäkla massa ström genom det. Billig dålig lösning som möjligen går att använda ett par timmar för en dagsutflykt.)

Hur mycket ström gör kylen av med under en dag?  Är beroende på täthet i lister, hur ofta man öppnar dörren, yttertemp, hurpass fylld den är...

En 50W panel har alltså en teoretisk max effekt av 50W. Dvs kan max ladda 50W/12V=4 Ampere. När solen lyser med full kraft från molnfri himmel, panelen är vinklad exakt 90 grader mot solen och absolut inte minsta skugga från löv, rep etc...  Å andra sidan laddar den många timmar, så fort det blir ljust kommer det lite ström, så det blir en del laddat ändå.

Men för att försöka ge ett svar på frågan;: Jag har samma uppställning; en 50W solpanel och ett kompressorskåp på båten. Mitt intryck är att panelen normalt sett håller jämna steg med min kompressorkyl.

Sedan får jag köra motor minst varannan dag i alla fall då det går det en del annan ström för t ex tittade på dåliga DVD-filmer.  TV och spelare drar en del :-)

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50w är vid ca 18v vilket ger 35-40w till batteriet med standardregulator, med MPPT regulator får du nära 50w. Dock är MPPT regulatorer dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 50 W solpanel lämnar 50 W vid en solinstrålning på 1000W/m2. Hur många dagar på året har vi det på våra latituder? Kanske mitt på dagen runt midsommar när solen strålar från en molnfri himmel. Dessutom krävs ju att solpanelen följer solens väg över himlen hela tiden.

Så det där med uppgiven effekt är något som man skall ta med en stor nypa salt.

 

Solinstrålning på 1000W/m2 är normen man definierar solceller efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tumregel brukar man räkna med att en horisontell (eller lutad mot söder) solcell laddar i medeltal med maxeffekt i fyra timmar per dygn och inget i övrigt under sommarmånaderna. En 50 W panel ger alltså ca. 200 Wh/dygn, dvs. ca. 16 Ah/dygn.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En 50W solpanel brukar kunna ge typ 2,86A@17,5V. Med en PWM-regulator blir alltså max 2,86A. En MPPT-regulator kan ge mer ström, upp till 30% om batterierna är helt urladdade. För de flesta hålls batterierna oftast väl laddade och vinsten blir ca 10%, max 15%. Att försöka beräkna hur mycket energi en solpanel ger är svårt, det handlar inte bara om det direkta solljuset utan om skuggning, reflexer och det indirekta ljuset. Vill man få ett hyggligt medelvärde, använd en kalkylator som den här: http://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php eller så gör man en grov uppskattning genom att säga att under sommaren ger en panel 4 gånger sin märkeffekt per dygn i genomsnitt. 

 

Att beräkna hur mycket en kyl drar är också svårt. Vad man har i den, hur ofta den öppnas, hur bra är isoleringen osv. Vill man veta så måste man mäta. Jag har bla en Turnigy effekt&energimätare som jag använder. Min kylbox på 40-50 liter med en Danfoss kompressor drar ca 15Ah/dygn. Jag har mätt i några olika omgångar. Båten låg mestadels i hamn så jag fick åka ner och simulera i och urplockning mm. Men det var ofta betydligt varmare i båten jämfört med att vara ute. I år ska jag mäta lite mer. Jag vet flera som klarat att ha igång kylen på en 40W panel hela sommaren. Men de har ofta lite motorgång in och ur hamn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

En 50W solpanel brukar kunna ge typ 2,86A@17,5V. Med en PWM-regulator blir alltså max 2,86A. En MPPT-regulator kan ge mer ström, upp till 30% om batterierna är helt urladdade. För de flesta hålls batterierna oftast väl laddade och vinsten blir ca 10%, max 15%. Att försöka beräkna hur mycket energi en solpanel ger är svårt, det handlar inte bara om det direkta solljuset utan om skuggning, reflexer och det indirekta ljuset. Vill man få ett hyggligt medelvärde, använd en kalkylator som den här: http://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php eller så gör man en grov uppskattning genom att säga att under sommaren ger en panel 4 gånger sin märkeffekt per dygn i genomsnitt. 

 

Att beräkna hur mycket en kyl drar är också svårt. Vad man har i den, hur ofta den öppnas, hur bra är isoleringen osv. Vill man veta så måste man mäta. Jag har bla en Turnigy effekt&energimätare som jag använder. Min kylbox på 40-50 liter med en Danfoss kompressor drar ca 15Ah/dygn. Jag har mätt i några olika omgångar. Båten låg mestadels i hamn så jag fick åka ner och simulera i och urplockning mm. Men det var ofta betydligt varmare i båten jämfört med att vara ute. I år ska jag mäta lite mer. Jag vet flera som klarat att ha igång kylen på en 40W panel hela sommaren. Men de har ofta lite motorgång in och ur hamn.  

 

 

Tror inte riktigt på den där kalkylatorn. Har sett den förut, men testar man den får man märkliga resultat. Undrar hur dom räknar och om dom verkligen gjort egna rimlighetstester av resultatet.

 

Exempel:  50 W panel, region 3, den försöker beräkna antal AH under sommarmånaderna:

 

Vågrät montering (0 grader), riktad åt söder (0 grader):  2,198 Ah

 

Vågrät montering (0 grader), riktad norrut (180 grader):   0 Ah  (att vrida solcellen 180 grader bör inte förändra något)

 

Vågrät montering (0 grader), vriden bara 10 grader: 0 AH  ???

 

Uppvinklad 45 grader, riktad åt söder (0 grader): 2,245 Ah (i princip samma som vågrät panel)

 

Uppvinklad 45 grader, riktad åt sydväst (45 grader): 2,218 Ah

 

Uppvinklad 45 grader, riktad åt väst (90 grader): 2,006 Ah  (riktningen har alltså ingen inverkan)

 

Uppvinklad 45 grader riktad åt nordost (225 grader): 2,006 Ah ???

 

Solcellen ger alltså alltid antingen runt 2,000 Ah eller inget alls (0 Ah). Och råkar man vrida en plan solcell 10 grader så så får man inte en amperetimmes laddning under hela sommaren. Det gäller att parkera båten i absolut rätt vädersträck alltså...

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man matar in korrekta och rimliga data verkar resultatet bli ok vad jag kan bedöma.
 
På sommaren är den vågräta monteringen ungefär lika bra som att luta panelen mot söder. Det beror på att den vågräta panelen blir belyst så snart solen går upp i NO medan den lutade panelen då skuggar sig själv. Samma sak på kvällen. Mitt på dagen ger den lutade panelen mer än den vågräta.
 
Länkar in en bild från Sunaimer som visar vad jag menar.

 sol-hel-dag.png
 
Sedan är det ju dumt att beräkningarna blir fel om man vrider en vågrät panel, så Tomas99, du kan väl skicka en buggrapport till Solar labs.
 
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var alltså om en 50W panel kan driva ett kylskåp och gärna lite mer, lampor osv?

 

Njeee, tror jag. Eftersom de ovan påpekat att det är bara under rätt omständigheter och mitt på dagen som du får ut det antal Watt som du tror…. En disig eller mulen dag så går det ner rätt fort. Det märks kanske inte på batterierna ( om du inte har en battmeter och övervakar ) så en del båtägare märker inte att de börjar dra ur? Men kör man motor lite då och då så?
 

I mina beräkningar så behövs över 100W i paneler för att kunna använda en kyl längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade i somras 265 W solpanel om jag minns rätt.

 

Vid ett antal dagar med regnmoln minskade gradvis reserven i batterierna (enl. batmetern) och jag stängde av kylen. Hade jag haft den på och inte besökt båten på en längre tid hade jag nog inte märkt något. Efter ett par dagar med lätta moln eller sol hade batterierna fått sin laddning men jag kan inte vara säker på att de varit nere under 50% med batterislitage som följd.

 

Vill gärna ligga på max 25% uttag och alltid sträva efter maxladdning. Slipper kånka upp nya batterier mer än vart femte år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar!

 

Tror att vi faktiskt provar oss fram en säsong för att "lära känna" den solpanel vi nu har köpt och se hur den fungerar tillsammans med våra behov, förbrukare och strömrutiner. De är ju inte direkt vackra vilket i sak är underordnat nyttan men, kan vi slippa investeringen och tillika utrymmesbesparing så gör vi det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter klokt att pröva, det verkar vara väldigt olika hur mycket våra olika kylar drar. Vi klarar oss i många veckor till sjös med vår 50 W panel + 30 minuters motorgång per dygn (in och ut ur natthamn) och andra verkar inte göra det. Vi anstränger oss att rikta vår panel mot solen ungefär halva tiden.

 

För att ha koll på batterierna kan du använda följande;

 

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik;

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

 

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

12,3 V är helt ok för ett batteri man tar ut ström ur.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...