Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
kallle

Köp av 4 taks motor alla säger yamaha är bäst! Stämmer detta

Rekommendera Poster

Hej letar efter en beg 4 taks motor runt 150 hk hittat en hel del Johnson och Suzuki för bra pris. Har varit runt hos båthandlare. Och dom flesta säger att yamaha har minst problem. Stort skillnad på kvalitén. Kan detta stämma? Johnson var ljusår efter som typ har typ har dött ut.

Vill ha en bra motor utan massa problem

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade deras åsikter nåt samband med att de var återförsäljare för Yamaha och inte för Suzuki eller Johnson? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även hört på bryggan att yamaha ska vara minst problem med. Man vet inte vad man ska tro. Johnson är exakt samma motor som Suzuki ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan säkert vara för dom säljer yamaha

Men inte vet jag, undrar därför om era erfarenheter om Suzuki och Johnson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha har väl en del problem med balansaxlar. En dyr historia!! Hållen nog på Suzukin som den främsta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa motorn är den som kan servas på en nära belägen verkstad som kan din motor och har ett gott ryktet. I stället för att fråga efter vilket märke som är bäst skall du alltså reda ut vilket märke som har bästa servicen i närheten där du bor. Det är ett elände om man måste släpa omkring grejerna miltals om (när) de måste på service eller reparation. Skillnaderna i driftsäkerhet mellan de etablerade märkena är enligt mig försumbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I fråga om moderna motorer så har jag bara haft en tvåtakts e-tec, men den var riktigt bra så kolla gärna på en sån också. Dom är dock inte så lätta att hitta begagnade.

Underhållskostnaderna är riktigt bra, service var 3:e år och inget flum med olje/filter byte. Vinterkonserveringen gör man med en manöver på gasreglaget så fettas olijeinblandningen upp automatiskt.

Bra vridmoment i en tvåtaktare också.

http://www.youtube.com/watch?v=6QJhP60Nu-c

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer är i princip bra idag om de får o har fått den skötsel de behöver. Alla motorer har dock sina svagheter o egenheter. Faderullan har en bra poäng angående service. Yamahas F150 är en väldigt bra och trevlig motor. Tyst, stark - 163 hästar på propellern, rapp, enkelt uppbyggd, robust och lättmekad. En schysst finess är att den har inbyggd batteri-isolator och kan ladda två batteribankar oberoende av varandra.

Kom 2004, blev NMEA-kompatibel 2007, 2006 för USA-motorer. USA motorer heter TXR eller TLR istället för AETX eller AETL som Europeiska motorer heter. I övrigt är de lika. Fynden på blocket är ofta importmotorer, behöver inte va sämre för det men klurigt med historiken. Drifttimmarna kan tas ur databoxen med diagnossystemet YDS. Detta är knäckt och kan köpas på E-bay för 500 - 1000 kr.

Två svagheter finns. Balansaxlarna som redan nämnts. Kan tyvärr sluta med totalhaveri om man inte tar dom i tid. Låter motorn som en centrifugerande tvättmaskin från förkant är det fara o färde. Gör den det finns två alternativ, ta väck dom eller montera nya. Motorn funkar bra utan balansaxlarna om man inte nöter fullt för jämnan.

Ju äldre motorn är ju större risk att balansaxlarna är dåliga. 04 - 05 är speciellt känsliga, men det kan även drabba 06-09. Efter 2010 är dom safe. Byter man balansaxlar får man den senaste versionen. En äldre motor med balansaxlar bytta efter 2010 är således oxå safe.

Motorn har separata trottlar. Det är en del av förklaringen till att den är såpass rapp. Tyvärr är det här lite känsligt justeringsmässigt. Lirar inte synkningen av trottlarna 100 vill dom gärna tjuvstanna vid manövrar.

Det finns en anledning att Yammor är dyra och sällan blir långvariga på begagnatmarknaden - Det är bra skit helt enkelt. Själv skulle jag aldrig tänka mej nåt annat fabrikat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja service är väll det viktigaste att det har skötts bra.

Har tittat på en Johnson 140hk från 2006, dom tillverkar ju inte längre motorer såg jag, är det risk att få en sån pjäs lagad om det skulle vara nått? Är det exakt samma motor som Suzuki. Säljaren sa det iallafall.

Kamkedja borde vara stort plus det har en del fabrikat? Slipper man såfall en sak att byta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, man ska nog inte överdriva nyttan av kamkedja heller. De motorer som har kamkedja har i regel denna under motorpaketet. Om en inspektion eller ett byte skulle bli aktuellt blir det rätt komplicerat.

På en utombordare med kamrem sitter denna mycket enkelt till på toppen av motorn, betydligt enklare än o byta på en bil. Bytesintervallen är långa och när det väl är dags är det som sagt en enkel o billig operation. De utombordartillverkare som föredrar rem gör det lixom inte för o jävlas med sina kunder.

Kan inte så mycket om dessa Johnnisar och säkert inte heller en dålig motor men som sagt alla motorer har sina svagheter och egenheter. Det har förekommit en del ruttna avgasmantlar på dessa pga taskiga matrialkombinationer. Denna motor är oxå en klenis med liten slagvolym. I tester frånkörd av många motorer med mindre märkeffekt på kåpan. Nåt och tänka på om den ska sitta på en tyngre båt, men på en lätt båt är ju motorns låga vikt en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Yamma 200hk 2007 i 2 säsonger och måste säga att jag är grymt imponerad av gången i motorn. Oavsett varvtal, kall ellet varm, den har aldrig så mkt som hostat till en enda gång. Och totalt avsaknad av rassel eller oljud. Jämför en vanlig modern bensindriven bilmotor, det rasslar, ventilslamrar och lever om.

 

Nej yamman går som en dröm.

 

Men.... De kostar en mindre förmögenhet att serva.

 

Osäker om andra märken är billigare i service hänseende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Yamma 200hk 2007 i 2 säsonger och måste säga att jag är grymt imponerad av gången i motorn. Oavsett varvtal, kall ellet varm, den har aldrig så mkt som hostat till en enda gång. Och totalt avsaknad av rassel eller oljud. Jämför en vanlig modern bensindriven bilmotor, det rasslar, ventilslamrar och lever om.

Exakt så kan jag beskriva min Suzuki DF 140 som jag haft i 5 säsonger. Denna beskrivning tror jag passar in på alla moderna direktinsprutade utombordare.

Till skillnad till vad som beskrivs om Yamahas komplicerade och därmed dyra vinterservice är min enklare och sannolikt mycket billigare. Gör dock servicen själv så för mig går det på 6-700 kr.

Borde dock hoppa över den ibland då jag är skeptisk till kravet på vinterservice varje år vid en användning av 20-40 timmar per år. Detta bero på att jag har en sommarbil med direktinsprutning som körs 5-600 mil varje sommar och som jag brukar parkera bredvid båten. På den fyller jag extra luft i däcken, fyller tanken, parkerar och tar av minuspolen på batteriet. Gör en oljeservice varannat år..Hittills har den alltid startat efter fem månader som om jag ställde av den igår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga konstruktionsskillnader mellan en Suzuki och Yamaha som dramatiskt ger nån skillnad i servicebehov. Tvärtom är de i princip identiskt lika uppbyggda frånsett kamremmen. Servicebehovet är därmed oxå i stort sett identiskt.

Detsamma gäller för övrigt övriga märken oxå vare sej det står Honda, Mercury eller nåt annat på kåpan så länge det rör sej om en 4-taktare med EFI.

Vad sen de olika verkstäderna väljer att ha för prissättning eller vinstmarginal har jag ingen uppfattning om. Vare sej Yamaha eller Suzuki har väl några fabriksverkstäder utan de är fristående och väljer väl därmed sin egen prissättning..?

Vet flera verkstäder härikring som tillämpar enhetsprissättning oavsett märke baserat på motortyp och effekt plus matrial. Ex vis är kostnaden för 1års/100timmarsservice inkl vinterkonservering för en 150 hk 4-taktare alltid t ex 2500 kr plus matrial oavsett vad det står på kåpan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad är en kamremskedja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmen drivs vanligtvis med en gummirem, vissa väljer då istället att använda en kedja. Det innebär istort sett ingen bytesintervall då tanken är att kedjan ska hålla motorn livet ut. Men man ska göra kontroller så att kedjan inte har förlorat sin spänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hehe.

 

Annars så trodde jag att man hade antingen en kamrem eller en kamkedja........... ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...