Gå till innehåll
fredag 20 februari 2026
fredde7

Köra citrosyra innan konservering.

Rekommendera Poster

Hallå.

I helgen har jag förberett båten för vintern.

Innan konservering med glykol blandade jag en cocktail med vatten och citronsyra 25kg till 250 liter vatten.

Lät motorn gå i detta under ca 40 minuter.

Vattnet blev slimigt och väldigt skitigt, sjövattenfiltret blev helt igengeggat.

Sköljde rent noga och gjorde rent filtret otaliga gånger.

Har fått för mig att detta rensade systemet på smuts och beläggningar.

Ett tips för er som har lite problem med hög motortemp vid långvarig hård belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha? Var det koncentrerad citronsyra? Då blev det ca 10% i blandningen.

Jag fattar som om du fick skit i filtret, då har alltså vattnet bara passerat in genom sjövattenintagets ledning, som du antagligen kopplat loss för att köra motorn?

Det som skitar igen satt i såfall i ledningen in mot filtret? Kan det stämma?Inte i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag läser det cirkulerades blandningen. Alltså kom skiten förmodligen inte bara ifrån intaget. Om det är bra eller dåligt att köra en syra genom en motor av järn vete tusan, men kanske någon annan kan svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte just lika som dig, risk för otrolig korrision, samt oringar och packningar hur mår de efter syrabad? Men iden verkar ju bra för att få loss gamla avlagringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citronsyra är tillskillnad från saltsyra en så kallad svag syra men jag kommer ändå att tänka på denna historia:

'Rörmokare Jonsson är en gammal försiktig yrkesman, så han skrev till Statens provningsanstalt då det gällde ett jobb, där han ämnade använda saltsyra för att rensa rör. Kunde det vara skadligt att använda saltsyra?

Efter ett par veckor fick han svar:

Effektiviteten av saltsyra är odiskutabel, men de klorvätesyrande salterna är oförenliga med metallisk permanens.

Jonsson skrev ett brev och tackade och sa att han

var glad att anstalten tyckte att saltsyra var bra.

Varpå det kom ett nytt brev från provningsanstalten:

Vi kan inte ta ansvaret för bildandet av toroxida derivat vid saltsyreanvändning och proponerar därför en annan procedur.

Jonsson skrev och tackade, belåten över att anstalten var överens med honom.

Det var då det kom ett telegram från provningsanstalten, denna gång i klartext:

ANVÄND FÖR HELVETE INTE SALTSYRA! DEN FRÄTER UPP RÖREN!'

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag var lite diffus i mitt inlägg tidigare......jag ska förtydliga..

Min motor är sötvattenkyld, alltså har cocktailen ej passerat genom motorn.

Den har passerat genom vattenintaget, vidare till sjövattenfilret, till impellerpumpen,

genom martecvärmeväxlaren och sist ut med avgaserna...

Tror det mesta av skiten är beläggningar i värmeväxlaren samt partiklar av sot olja smuts från förbränningen.

Citronsyran jag använde håller en koncentration av 97.8% och är kemisk framställd samt livsmedelgodkänd.

Jag är inte speciellt orolig för packningar, oringar mm. Citronsyra är väldigt skonsam.

Jag hade till och med vågat mig på oxalsyra, men hade ingen hemma.

Om kylkanaler mm hade beläggningar i motorn hade jag vågat detta även i motorn, men

om underhållet med glykolbyten skötts borde det inte finnas ngn anledning.

Tillvägagångssättet??:

Jag använde ett tillkapat 1000 litersfat fyllde med ca 250liter varmvatten,

Tillsatte sedan citronsyran 25 kg och rörde om.

Sänkte ned drevet och startade, lät den gå i ca 40 minuter växlande på tomgång och stundvis med förhöjt varvtal, även belastad på tomgång samt förhöjt varvtal.

Efter 40 minuter tömdes karet, sjövattenfilter plockades bort och rengjordes,.

Fyllde upp karet igen med rent kallvaten och körde 10 min.

Gjorde samma procedur en gång till innan jag avslutade med att plocka bort slangen till sjövattenfiltret och lät pumpen suga i sig 10 liter glykolblandning.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citronsyra används ofta för att syra ut pannstensbeläggningar mm. T e x för att få upp effektiviteten i värmeväxlare. Descalon är en produkt samma egenskaper men med div undergörande tillsatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta tror jag att jag ska prova i vår innan sjösättning tackar för tipset yes // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...