Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
IW23

Mörka förtöjningstampar?

Rekommendera Poster

Varför har en del mörka förtöjningstampar? Det är ju hemskt när man ska gå av och på vid en poppis klippa en mörk aug kväll och bara ser de vita tamparna, de mörka är väldigt svåra att se. Med risk för att låta lite gnällig ;) Men: vad tänker man på när man köper mörka tampar?? Och vad tänker man på när man väljer att använda just dom mörka tamparna när man ligger vid samma klippa som andra båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl UV-ljuset som inte går så hårt åt tampar som är färgade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vita blir fortare skitiga , eller rättare sagt ...det syns mer :-)

Själv så vilja ha mörk ankarlina , just för att dom blir skitiga ..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen svarta lyxtampar. Dom är snygga dessutom töjer dom sig lite vid belastning så ryckdämpare behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder mörk & färgade tampar. De svarta är mycket mer följsamma, har inbyggd ryckdämpare än någon vit. Förutom dessa har vi blå tampar i olika längder av den enkla anledningen att jag ser vilka tampar som är mina - jag behöver inte leta efter mina när man är i populär vik. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt påverkar färgen töjningsförmågan?

Jag tror du har fel där.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte färgen, utan linans konstruktion.

Köpte en båt i början av 2000-talet där det fanns svarta eller blåa linor. De var nog de skönaste förtöjningslinorna jag haft. 

Lät dem gå med båten när jag sålde - hade plockat bort så mycket värdeullt ändå. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har fel, men tror att normalt är treslagen lina med rätt mtrl är en av de mer töjbara?

Sett folka som förtöjer med Ankarolina, blir väldigt stumt och obehagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - matrialvalet är ju en väsentlig del av linans konstruktion. Fast de kunde ju lika gärna varit vita, men det är lite mindre klatschigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se motorbåtsägare köpa stum skottamp för förtöjning, för att de har så fina färger.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga som jag inte har nåt svar på. Har alltid trott att mörk färg tar bort UV-ljus liksom jag alltid trott att ljuset bryter ner vissa material men lär gärna mig något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan när man skulle ha tex UV-beständiga buntband så var de alltid svarta. Numera är även vita beständiga. Så det kan vara så att svarta tampar var mer UV-beständiga. Jag använder också svarta/blå förtöjningstampar. Tycker de är mer behagliga och snygga. Men de tampar jag använder i naturhamn är vita. Eller rättare sagt, var. Numera är färgen mer gul/brun/grå. Köper jag nytt blir det svart eller blått. Men jag förstår att jag måste linda dem med glitter i naturhamnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att vita blir för fula eller o-vita ;-)

Har kikat på svarta och blåa, men då inte sett ngn av bättre kvalitet.

så kom gärna med tips...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte såna blå silkestampar för att lyxa till förtöjningen.

 

Väldigt mysiga.

 

Som allt finns några nackdelar med den typ jag fick tag i.

 

Repen nöts väldigt snabbt och är så lealösa att de är svåra att kvajla vilket ett par ggr resulterat i en härva man får kasta åt sidan för att lösa upp senare. Riskabla även då knuten kan glida märkte jag i sommar. Kom inte ihåg vilken knut men kan vara när jag för att få extralång skarvade två såna lyxlinor av blå sort jag köpt på SeaSea.

 

Mina favoriter är gamla svarta, lite stela

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På natten kommer jag naturligtvis att knyta fast båten med tända porrsnören!

--

Kul diskussion det här, jag har aldrig ägnat en tanke på att tampar kanske borde synas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hihi om man skaffar mörk ankartamp får man verkligen räkna med att folk råkar ankra över en ;) tom i finväder är dom ju svåra att se riktningen på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant! Kanske går att sätta en lång orange strumpa på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ankarlina på claes ohlsson med inspunnen reflex. Den är grymt bra när det är mörkt. Nu ankrar ja dock mest med kätting men ändå :-)

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med mina mörkt blå förtöjningstampar/snubbeltrådar. Ingen ska ränna omkring o snoka vid min förtöjning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av tamp vi använder fanns när vi köpte bara svarta eller grå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet klarläggande: Mörka färger absorberar mer av både synligt ljus, UV-ljus och värmestrålning än ljusa. Det är faktiskt därför vi upplever dem som mörka, de reflekterar mindre ljus, helt enkelt. Tamparna blir alltså varamare och borde brytas ner fortare av solljuset. Men när dfe vita har blivit tillräckligt skitiga är kanske iinte skillnaden så stor

Mvh/Sea Maniac, leg besserwissersmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag lurat mig själv och använt mina sorgliga svarta tampar helt i onödan. De är verkligen inte vackra.

Men varför är bildäcken svarta, relingslisten, stänklapparna på bilen, slangar osv? 

Inbillar mig att UV-strålarna går på djupet i ett vitt eller transparent material och värmen som mest kommer från infraröda området inte har så stor inverkan på materialet. Kan tänka mig att ltampar oberoende av färg kan lagras i femtio grader utan att livslängden minskar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju fått lära sig att mörka kläder skyddar bättre mot solbränna/uvstrålning än ljusa kläder, så din iakttagelse stämmer nog där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på mooring ropes lite på google så upptäcker man snart att färg inte har med uv att göra.

fully uv stabilied.

exellent uv resistance

uv resistant

Dessa tre beskrivnigar går att hitta i både mörka och vita färger.

uv känsligheten beror på matrialet i tampen inte färg.

 

Har jag kommit fram till :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...