Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Peter_K

Minst äcklig burkköttfärssås?

Rekommendera Poster

Om man inte vill koka egen och burka själv, utan vill ha några plåtburkar liggande i båten för att använda i brist på annat; vilken burkköttfärssås är minst äcklig? Vilken smakar mest likt människoföda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig spelar det ingen roll viket fabrikat man köper, alla behöver räddas med hjälp av salt, peppar och örter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid förvånat mig över fabrikanternas oförmåga att få konserverade köttbullar att smaka som riktiga. Det är väl samma med köttfärssåsen. Priset är så viktigt att köttet är av sämsta slag eller nästan saknas i produkten.

Så mycket försämras inte maten av att konserveras så att de kan skylla på det. När jag köper korv söker jag den dyraste. Det har någon tillverkare uppmärksammat och kvalitetsskillnaden är avsevärd.

Någon har kanske ätit nån köttfärssås som smakat gott. 

Jag har inte testat någon men tomatblandningarna utan kött kan vara goda.Såna som förväntas blandas med köttfärs. Klarar sig bra även utan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också på tomatsåsvarianten. Bra basvara ombord som går att få att smaka gott med lite vinäger/rödvin, socker, finhackad lök och vitlök. Sedan kan man dra i stekt halloumi, kyckling, köttfärs eller vad kylen nu erbjuder i färskvaruväg om sådant alternativ finns. Annars går det utmärkt med den modifierade såsen, pasta och lite riven ost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ungefär som mina egna misstankar alltså... hade hoppats att något företag kommit på att man kanske skulle göra köttfärssås som är OK och burka den. Riktigt smutt att ha som nödmat till mig och ungarna när timmen är sen och man vara kan koka pasta och värma burken. F ö har jag inget emot bra burkmat - dillkött och gulaschsoppa och viss ärtsoppa är t o m riktigt god i munnen.

Får hoppas tips dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dom konserverade Köttbullarna i Gräddsås smakar helt fantastigt för att vara konserv,Nu kommer jag inte ihåg om det var Felix eller Icas,men rapport kommer,har ett par burkar till :)

Kalops finns ju med,helt underbar. O så kör jag med frystorkade Tortellini,o den är så god så den kör jag med även hemma,ha en bra dag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, nu är jag knappast nån gourmét men tror det är felix kfssås som är mest lik mänskoföa. Tyvärr är det ju glaskonserv men tsmns om man piffar upp den med lite oregano, ketchup och helt lite rökt skinka så blir den faktiskt riktigt god. Tilläggas ska väl kanske att jag tillhör de som tycker köttbullar i gräddsås smakar underbart. Tar gärna en burk kall om köksspriten är slut, så smakomdömet kanske ska tas med en nypa salt (och div andra kryddor). Jag lagar iofs helst min egen mat men ibland (på nattkröken bla) så tryter ju både lust och ork att laga riktig mat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!! Gillar inte halvfabrikat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... när man har en åtta meter lång segelbåt vars pentry har två lågor, ugn och ingen kyl blir det inte direkt långkok och mat från scratch. Naturligtvis är hemlagat med bra råvaror alltid godare än halvfabrikat, och det är därför jag frågar - jag har dålig koll på burkmat annat än ovan nämnda samt köttbullar (helt OK m lingon och färskpotatis), pesto (gillar Zeta´s Pesto Genovese, helt OK även om den inte är som hemlagad pesto), ravioli (sådär...), Chili Con Carne (inte alls gott!) samt Solna Korv´s långa kokkorvar på burk (delikata!).

Så - åter till burkköttfärssåsen. Ska testa Felix köttfärssås vid tillfälle, verkar bäst hittills att satsa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa köttfärsen och smaksätt / komplettera tomatsalsa med lufttorkad skinka eller ölkorv i bitar eller annat som klarar sig i rumstemperatur.

Sedan går tomatsalsan variera en hel del med andra saker efter egen fantasi för att få till lite kul mat. 

Exempel feferoni, gurka på burk, burkchampinioner, oliver, osv. 

 

Obs glöm inte parmesanost till pastan  (finns även riven i små plastpåsar som klara sig ett tag.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man konservera sin egen köttfärssås?? Verkar ju kanon att kunna lägga i frugans storkok i burkar o ha med till sjöss!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men ändå.

Vänta tills ni hamnar på ett äldreboende och inte har så mycket matlust och kanske dåliga smaklökar och inte överhuvud taget inte kan påverka den mat ni tvings att äta.

Instängd i Säfle kanal pga att SJ (banverket) inte kunde öppna Järnvägsbron i Säffle indecision, tog jag buss och tåg till Göteborg för att hälsa på min sjuka mor (86). Personalen bjöd mig - av snällhet och vänlighet - på lite av den mat de gamla tvingas äta.

Det var det mest smaklösa och äckligaste jag någonsin smakat.no

 

Sen höll jag på att inte komma tillbaka till Nysäter för att inte SJ kunde stänga dörrarna på tåget på Gbg central. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi brukar köra färdiga tomatsåser, de smakar bättre än köttfärsdito. Alternativt så kan man köpa vegetarisk köttfärssås i påse. (brukade ha den förr när vi vandrade i fjällen).

Men du kan även torka köttfärsen.

Lägg ut köttfärsen på en plåt i ugnen  på ett smörpapper och torka den i 100 grader. Bäst funkar det om du har varmluftsugn. Den torkade köttfärsen lägger du i en lufttät burk. sen blandar du den med ngn juste tomatsås.

Lovar de håller hur länge som helst. Provförvarade den i ett halvår, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felix har en original och en italiensk version. Om man nu skall föredra någon så brukar vi köpa den italienska versionen eftersom den i alla fall har några kryddor i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köper också den italienska versionen. Tycker faktiskt den är helt ok. Nu är jag visserligen en sådan person som inte har något emot att äta lite halvfabrikat om det vill sig. Föredrar helt klart enkelheten när jag är ute på havet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

NVA SUPPE

 

Den 25 augusti i år var vi inbjudna till en minnescermoni i Tyskland arrangerad av fd officerare och manskap ur den forna östtyska flottan; Volksmarine. Efter en otrolig vacker och gripande dag till sjöss bjöds det på NVA-suppe; ärtsoppa. Detta var den typiska maträtten för flottisten till sjöss. Riktigt supergott.

Är ni i Tyskland så bunkra denna konservburk och må som en prins!

post-10024382-1394237639,6034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att konservera tillagad mat är enkelt, nackdelen är att man konserverar i glasförpackningar.

Man kan använda antingen den lite gammeldags varianten av konservglas som har en gummiring mellan locket och burken och där locket spänns fast, eller en modernare variant med skruvlock. Det går att återanvända t.ex sillburkar eller andra glasburkar med skruvlock så länge den lilla gummilisten i locket är i bra skick.

Man kan även konservera rått kött men då blir kravet på temperatur vid konserveringen betydligt högre och man måste konservera med hjälp av en tryckkokare. Detta för att ta död på alla elaka baskelusker som finns i rått kött och som kan föröka sig och orsaka diverse otrevliga magåkommor. Vill du göra detta sök infom på internet.

1. Diska och gör rent konserveringsglasen. Häll en liten skvätt vatten i varje burk och ställ in i ugnen, 250 gr i ca 30 min för att få dem riktigt rena. Ställa gärna burkarna i ett bläck eller liknande så blir de lättare att hantera. Lock och gummiringar behöver också in i värmen men inte lika länge, då blir gummit förstört.

2. Tillaga under tiden maten som skall konserveras. Tänk på att öka mängden kryddor något.

3. Fyll de rena och något avsvalnade burkarna med den tillagade maten, lämna ca 1 cm till toppen. Burkarna skall alltså inte bräddfyllas.

4. Spänn fast locken, om du har de gammeldags med gummiring och spännlock, om du har skruvkork, skruva inte fast dem helt. Bara så att du kan lyfta dem i locket.

5. Ställ burkarna i ett bläck eller likande, så blir de enklare att hantera. In i ugnen i ca 250 gr tills innehållet kokar. Låt det bubbla i ca 5 minuter.

6. Tag ut burkarna, skruva fast skruvlocken ordentligt och låt allt svalna.

7. Skruvlocken skall bukta nedåt och när du öppnar en sådan burk så skall det klicka till. Men testa inte. Då får du börja om igen.

8. Om någon burk inte får nedbuktat lock, ställ in den avsvalnad i kylskåpet och ät upp inom någon dag.

Så var det klart och det är dags att städa köket efter dig   :)

Det finns ganska gott om info på nätet om konservering. Det är bara att googla så hittar du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tips. det blev den italienska, som var OK. Att burka själv när tid är en ständig bristvara kan jag ägna mig åt om c:a 30 år när jag är pensionär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag.  Mitt inlägg skulle ha inletts av ett citat, då någon lite längre upp i tråden undrade om konservering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kan det vara så att du inte fixar en Köttfärsås själv ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! Är det något jag kan så är det köttfärssås! Sådeså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det felix som är mest okej, men jag tycler det är godare med felix chili con carne och snabbmakaroner;)

Burka själv med tryckkokare är enkelt! Speciellt om man brukar göra maten man tänkt att burka själv. Det är inte många minuter extra det krävs! Och du får riktig kvalité och vet exakt vad din konserv inehåller. Men jag måste reservera mig för att den åsikten kommer av att jag inte har barn!

Tjaosing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har konserverat i vanliga burkar med plåtlock några gånger. D.v.s såna burkar av glas som man köper konserverad gurka, rödbetor osv i.

Det har fungerat bra men då jag inte haft tryckkokare har jag varit osäker ur bakteriell synpunkt. Det är ju den farliga listeriabakterien som kan vara dödlig (botulism) som gör att man får vara försiktig när man konserverar utan tryckkokare.

För att se om man har möjlighet att få upp tempen utan tryckkokare gjorde jag ett litet test med en glasburk med plåtlock.

I locket lödde jag fast ett rör där en termometer kunde stoppas ner och övervaka temperaturen. Idén var att se om man kunde skruva åt locket så trycket ökar och därmed temperaturen.

Mitt försök fungerade bra och jag fick över 110 grader när locket skruvades åt inte alltför hårt. Locket släpper ut ånga då trycket pressar upp det även om man drar åt rätt hårt men explosionsrisken är uppenbar.

Nu ska man inte göra så här, burken kan ju explodera, så det är inget att rekommendera. Dock visar det att de burkar som har konstruerats för ändamålet, de med fjädrar som håller åt locket troligen själv kontrollerar trycket och temperaturen så en säker konservering sker även utan tryckkokare. Uppvärmning måste då ske med mikrovågsugn eller vanlig ugn. 

Det visar sig gå bra att ha plåtlock i mikrovågsugn, tvärtemot vad de flesta tror. Då kan burkar som är säkra värmas upp de sista graderna på ett enkelt sätt. 

Bäst är förstås att ha en tryckkokare men den rymmer inte mycket så man får ha gott om tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fråga? Burkköttfärssås är ju sanlöst gott. Man kanske inte ska förvänta sig att den ska smaka som vanlig köttfärssås man gör hemma i kötet, men god är den ändå. Den bästa är en av dem som finns i glasburksvariant. Minns inte vilken. Över huvud taget är burkpastasåser kanon att ha med sig på båten. Med lite extra tillbehör (vin tänker alla, men jag menar parmesan, kanske lite kryddig salami och körsbärstomater) så är det en toppenmiddag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...