Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BoatSven

Dra båtvagnen med bil utan dragkrok!

Rekommendera Poster

Jag ska bygga en båtvagn(efterfordon, ofjädrad, 30 km/h, LGF) och ville bara försäkra mig om att jag fick göra det, så jag ringde Transportstyrelsen och frågade lite.

Får jag bygga en egen båtvagn själv? Svar: Ja, det får du!

Får den vara anpassad för fler än en båt, alltså dra två samtidigt? Svar: Ja

Får jag dra den med en bil som saknar dragkrok? Svar: Ja, enligt paragraf 9 i VVFS 2003:20 så går det bra. Dock står polisen över oss så det kan beror på deras bedömmning ifall det anses som lagbrott eller ej.

Paragraf 9: Efterfordon ska kunna vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon. Förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.

Naturligtvis måste alla föreskrifter följas för att det ska bli lagligt. Jag kan inte hitta någonstans att det inte skulle vara lagligt, det kunde inte Transportstyrelsen heller. Lösningen är alltså att bygga en vagn med integrerad draganordning som sedan tillfälligt bultas fast i bilens ram, tex i redan befintliga fästen för dragkrok.

Min fråga till er är: Har någon av er använt båtvagn(efterfordon) efter bil som saknar dragkrok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar krångligt. Varför inte montera en dragkrok?

 

Om du bultar fast draganordningen så har du monterat en typ av dragkrok. Så vitt jag vet så skall den vara godkänd och besiktigad med bilen.

Du måste ha en led så bulta vagnen direkt i bilen går ju icke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bil som saknar dragkrok som tillbehör och kan alltså inte få det lagligt på det viset. Däremot behövs ingen godkänd dragkrok för att dra ett efterfordon(30-båtvagn) enligt Transportstyrelsen.

Draganordning och dragkrok är inte nödvändigtvis samma sak. Dragkrok är ryckfri och godkännd att dra vagnar i 80 km/h. Annan typ av draganordning finns på många bilar, även bilar utan dragkrok, för tex. bogsering

 

Att bulta vagnen stumt i bilen utan led är inte att rekommendera. Jag ska naturligtvis ha ledad draganordning.

 

Jag undrar mest om någon har gjort så eller om någon hittar någon regel(med källa) som säger att man inte får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en underlig bil du har!

Det går väl att montera dragkrok på alla bilar!? även om inte bilmärket har det som orginaltillbehör.

Däremot har jag dragit båtvagnar som bara har traktordrag vid ett antal tillfällen. Dvs lagt öglan över dragkroken och säkrat med ett rep.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en bil som det inte går att montera dragkrok på (tex, Toyota Prius) så har förmodligen tillverkaren en tanke om det, kanske något i drivlinan inte tål drag. Jag anar att ett sådant här försök kan komma att kosta mer än det smakar.

I längden blir det nog billigare att fråga en vän om bilbyte några timmar för uppdraget, kanske mot någon trevlig motprestation.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har letat och sökt mycket efter dragkrok till bilen, både original och icke orginal. Eftersom den väger under 1000 kg så antar jag att bromsarna inte är tillräckliga för att bromsa i 80 km/h med obromsat släp, vilket krävs för att bilen ska gå att typa med dragkrok.

Att bromsa i 30 km/h är en helt annan sak, däför gäller andra regler för efterfordon.

 

Bilen är en Audi A2 1,2 TDI (Finns med större motor, kraftigare drivlina och högre vikt som kan förses med dragkrok, dock andra nackdelar)

 

Jag vill kunna dra min nya båt som kommer att väga runt 150 kg(för tungt för takräcke alltså). En vagn går nog att bygga runt 150 kg så ca 300 kg bruttovikt på släpet. Det är ca 1/3 av bilens tjänstevikt.

 

Edit: Jag kan tillägga att jag har både kunskaper och erfarenhet av hållfasthet och konstruktion. Jag ser inga problem med ökat slitage och tillräckliga dimensioneringar utan om det inte är olagligt så kommer jag att testa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden var det förbjudet att dra ett efterfordon i en ordinär dragkrok.

Jag har skurit bort fina dragkrokar på byggares bilar för att sedan svetsa dit mer eller mindre hemgorda annordningar för att dra manskapsbodar och tombolor med mera.

På den tiden drog jag min båt med min personbil, skruvade en annordning mellan dragkroken och bogseröglan bak, båten gick lite vid sidan av bilen meb jag var laglig på den tiden.

I alla fall som jag relaterar här skulle det varit klart bättre att kopplat i den ordinarie dragkroken.

Som tur är så har transportstyrelsen kommit på bättre tankar.

Det finns här på forumet en mycket bra beskrivning på vad som gäller för efterfordon, kommer bara inte ifåg var men den som söker finner.

Bra att vara ordentligt påläst om efterfordon om man skulle råka på farbror blå, dom har egna tolkningar ibland som inte riktigt stämmer med transportstyrelsens föreskrifter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixar du till bromsar på ditt efterfordon behöver du inte bry dig om några som helst vikter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av kriterierna för ett efterfordon är väl just att det inte får ha bromsar...? Det och att det inte får ha fjädring om jag inte minns fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle: Ja, det kan vara därför Transportstyrelsen svarade: Ja, enligt paragraf 9 i VVFS 2003:20 så går det bra. Dock står polisen över oss så det kan beror på deras bedömmning ifall det anses som lagbrott eller ej.

Jag ämnar ha alla regler och paragrafer med mig i så fall, så att jag kan visa eventuell polis hur jag har tänkt. Även hållfasthetsberäkningar kommer medföras. Alla föreskrifter ska uppfyllas. Sätter någon dit mig ändå så är det bara att acceptera att polisen ser annorlunda på saken, eller överklaga.

Jag vet att bromsar gör att vikt-regeln ändras men jag vill inte dra mer än ca 450 kg med bilen i alla fall.

Flintstone: Faktiskt fel. Man får ha bromsar men du har rätt i att fjädring inte får finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med dragkrok är ett besvärligt tema för många privatimporterade sportbilar eftersom tyska tuff inte alltid reggar dom för krok, då när dom reggas på i Sverige så finns inte dom papprena som behövs. Har själv en Mx3 som är privatimporterad och ej godkänd för krokmontering, däremot om den vore Svenskreggad från början hadde jag fått dra 1600kg med den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du säger att samma bilmodell finns med annat motoralternativ som det finns dragkrok till borde det väl rimligen inte vara några störra skillnader i chassit mot din bil? Kanske är det bara ett par fästen som ska svetsas dit eller också sitter allt där inunder bara att man inte marknadsför det då det inte är lagenligt? Detta skulle jag definitivt kolla upp innna jag börjar bygga egna historier. Om du får dit en dragkrok enligt spekulation ovan kan du ju dra vilket gammalt 30-släp som helst - sannolikheten att farbror blå stannar dig är minimal, sannolikheten att han börjar kolla dina typsiffror och finner att du inte får ha kula skulle jag betrakta som försumbar. (Jag har själv blivit stannad när jag drog ett 750kg ekipage med en 1,2 L Demio: anledningen att jag stannades var inte för att jag alldeles uppenbart bottnade fjädringen och överbelastat bilens kapacitet utan för att en reflex saknades på draget.) Huvudsaken är att du kan montera av din kula vid bes - alternativt har Carspect i närheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatSven skrev:

Flintstone: Faktiskt fel. Man får ha bromsar men du har rätt i att fjädring inte får finnas.

Där ser man! Då har jag blivit felunderrättad. Jag kollade upp detta i samband med att jag skulle avregga ett husvagnsunderrede för att sälja det. Jag fick då svaret från Transportstyrelsen att det var både bromsar och fjädring som var avgörande. Det visar ju tydligt hur otydligt regelverket är när inte ens handläggarna på Transportstyrelsen kan ge korrekta besked. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frans73: Du har nog rätt. Min A2:a är privatimport från Tyskland men jag har frågat Audis generalagent om det ens fanns dragkrok på någon 1,2-liters och dom kunde inte hitta någonting om det. Däremot fanns det dragkrokar till 1,4 och 1,6. Men det beror ju på hur dom kollade. Jag har inte hittat någon annan tillverkare som sålt dragkrokar till 1,2 TDI heller.

Bjaerven: Jo jag har plockat isär bakänden på bilen och konstaterat att det är samma ram på min som på de A2:or med större motor. Det finns gängade hål färdiga för dragkrok och det är förmodligen bara att skaffa ett komplett drag från en 1,4 eller 1,6 och skruva dit. Jag tror till och med att det finns färdiga anslutnigar till släpvagns-uttaget.



MEN jag kan inte göra det lagligt utan att reg-besikta bilen och för det krävs ett intyg på att bilen får förses med dragkrok och att draget är monterat på rätt sätt. Något sådant intyg gick inte att få från Audi för 1,2:an, eftersom det inte fanns som tillbehör. Möjligen går det att prova med ett intyg till en 1,4 men vikten skiljer och drivlinan skiljer så jag tvivlar på att nån går på det.

Jag kommer ändå bygga vagn till båten så det spelar ingen roll om jag även gör en draganordning. Tid har jag. Det blir även billigare att göra så änn att skaffa ett drag, reg-besikta bilen och ändå bygga en vagn.

Men jag håller med, en vanlig dragkrok på bilen hade löst det på enklaste sätt.

Flintstone: Det kan ju ha ändrats sedan dess. Men om ett efterfordon har bromsar så måste vissa krav uppfyllas. Kortfattat vad som gäller efterfordon står här: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/PVJ1103_web.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl ha ändrats eller så blev det något missförstånd.

En tanke om ditt problem...skulle det inte vara bättre att hyra en bil med krok de gånger du behöver dra båten? Fast du kanske vill göra det ofta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Flintstone! Jag vill dra båten ofta :) Det blir en liten sjö/kust-seglare som även kommer gå att ro med sculling-åra. Den får ett djupgående på ca 20 cm och deplacement på 370 kg. Den kommer vara helt däckad med ett litet däckhus och anpassad att bo i. Jag hade tänkt göra turer på några dagar i lite olika sjöar och kuster så att hyra eller låna bil känns inte som ett bra alternativ eftersom bil och vagn kan behöva stå parkerad några dagar när jag är ute och seglar/sjö-vagabondar.

Att byta bil ser jag verkligen som sista utvägen och gör det inte om jag kan lyckas dra båten lagligt med den jag har, på ett eller annat vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har gägnade fästen för dragkrok i bilen så bör det lättaste vara att montera på en standard-dragkrok för A2 och sen ta bort den tillfälligt när bilen ska besiktigas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som ett coolt prejekt. Det låter ju som om du har koll på både regler och det tekniska kunnandet som behövs för att genomföra projektet så säger KÖR!

 

Det vore kul att se några bilder på dina verk så småning om.

 

Lycka til och HA KUL.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara negativ men...

Det låter som att du tänkt köra runt en del med ekipaget. En stum vagn med så låg vikt kommer studsa omkring som en flipperkula bakom bilen på våra dåliga svenska vägar även om du bara kör i 30km/h :(

I synnerlighet om du skall ut på alla småvägar som leder till sjöar osv

 

Råder dig att köpa hjul av modell fyrhjulingsvagn i så fall. Breda hjul som inte går ner i smågropar och som du kan ha relativt lågt tryck i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten båt som jag använder på samma sätt som du och en hemgord trailer, med små 13 hjul från någon Japansk bil, jag upplever inte att den är speciellt hoppig.

Tyvärr kan jag inte övernatta i min.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

BoatSven!

Efer den 13 jan i år ändrades reglerna så man får dra mer än en tredjedel av dragbilens tjänstevikt. Likaså får man överstiga totalvikten för dragbil och släp mot tidigare 3 ton med vanlig B kort. Fast om det gäller för efterfordon vet jag ej.(Inga problem för mig personl. Jag har hela alfabetet)

A2 bilen har jag för mig har en lucka där man kan skruva fast en ögla för att bogsera. Är det den gängen ni pratar om? I så fall gör som nån föreslog skruva in ett fäste i den gängen-klart.

Det där med att det studsar utan fjädring i redan 30 knyck, , kör med breda däck med lite luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipperskeppare: Man KAN naturligtvis göra så men den det är ju inte lagligt att ha en dragkrok på bilen om den inte är reg-besiktigad med den. Att man får dra efterfordon beror på att dom får kopplas till dragfordonet på annat sätt än till dragkrok.

Bosse: Tack! Framför allt har jag tid och lust att hålla på :) Det finns några bilder på båt-bygget här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=481117&modified=1

Capitan: Det är MAX 30 km/h som gäller, inte 30 km/h under alla omständigheter :) Tack för tipsen.

Pentax: Så bra! Jag tror inte att det blir hoppigt, man slipper mycket av den krängande kraften som gör att större båt-vagnar svajar, det är farligare än om det hoppar lite.

Kalman: Det gäller inte efterfordon, man får dra ett obromsat efterfordon som har brutto-vikt lägre än dragfordonets brutto-vikt. Har man bromsat efterfordon så finns det ingen viktgräns(tror jag). Att det i mitt fall blir ca 1/3 av bilens vikt ger marginal till bromsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, lite fel. Det er faktiskt lagligt at ha en dragkrok monterad på bilen utan att den e inreggad, dock så måste den vara avtagbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer verkligen det.

Jag har en avtagbar dragkork på min bil och jag fick besiktningsanmärkning - en 2;a - för att besiktningsmannen inte klarade av att sätta dit den igen. Det gjorde inte jag heller. Det var först efter två verkstadsbesök jag lärde mig vilka två motriktade handgrepp det behövdes för att sätta dit kroken. indecision

När den avtagbara dragkroken eftermonterades fick både bilen vägas om och besiktigas.

Har desutom väldigt svårt att tänka mig att det kan vara lagligt att regelmässigt dra omkring med en släpkärra monterad i en bil med en dragkrok som inte är godkänd. Det handlar ju om trafiksökerhet.

Sen har jag väldigt svårt att förstå att inte alla bilar är utrustade med dragkrok från fabiken. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha en bil som man inte kan lasta i - dvs en kombi - och som saknar dragkrok.wink

post-945-1394237401,3524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Du har rätt, bilen ska reg-besiktigas. Jag håller med om att alla bilar borde ha dragkrok från början. Min är en kombi och har inte ens drag som tillbehör.

Jag har idag ringt till Polisen och frågat. Deras svar var:

Får man sätta dit en avtagbar dragkrok utan att reg-besiktiga bilen? Svar: Nej, den måste registreringsbesiktigas. Vid en kontroll blir det så att man får en månad på sig att registeringsbesiktiga.

Får man dra en båtvagn som klassas som efterfordon med en bil som saknar dragkrok? Svar: Ja, så länge det är kopplat på ett trafiksäkert sätt. En polis som bedömmer kopplingsanordningen trafikfarlig kan hindra fortsatt färd men det kan inte bli böter eller liknande eftersom inget lagbrott begåtts.

Jag tolkar detta som att jag inte har någonting att förlora på att göra på detta sätt. Det är enligt lag och kommer inte att bli några påföljder vid eventuell kontroll. Det är ett fantastiskt bra alternativ just för min del.

Edit: Jag har fått båda frågorna bekräftade av två olika poliser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag informera att denna polisen fån nog allt läsa på vad som gäller... Det finns inget laglig hinder att ha en dragkrok monterad på bilen bara att denna är avtagbar PUNKT!  Däremot så får du INTE dra någon kärra på allmän väg med dragkroken.

Och varför vill man ha det så? Jo du kan forfarande dra upp o ner från sjön din båt med en 30 kärra tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toan, javvist e det knepigt. Jag fick själv en 2:a på mitt INTE INREGGADE drag fast det då altså inte finns på paperet. Varför fick jag då det efter 10 år med IKKE INREGGAD DRAG? Jo, dragkulan hadde rostat fast så det gick inte att ta bort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man monterade avtagbart drag på min bil beror på att den har backvarnare. När jag monterade draget första gången höll jag inte på att få dit det. Efter det har jag inte tagit bort det. Jag vill ha draget lättilgängligt och inte beroende av att jag skall hitta det plus en minimal nyckel. Backavarnare har jag inget behova av - jag vet själv när jag backar. wink

Nu var det en ung och nitisk besikningsman. När han tagit av draget, så fick han inte diten, vilket renderade mig en 2:a. Vid tidigare besikningar har man aldrig brytt sig om att lossa draget. Jag fick dessutom 2:a på en annan sak man aldrig brytt mig om att det inte fungerade och som alltid gått igenom besiktningen.

Service, reparation av besiktningsanmärkningar plus lite andra reparationer - elektronikboxen som styr belysningen till kärran och som finns pga backvarnaren, samt luftkonditioneringen gick på 18 000 kr. Surt.sad

Hade det ändå varit grejer till båten. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens lärdom, äntligen har jag fått ett argument för avtagbart drag.

För övrigt är och förblir detta en idiotisk uppfinning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ge källa på det? Båda poliserna(på trafikenheten) sa samma sak och dom står över Transportstyrelsen(Enligt Transportstyrelsen) så risken att man kommer få en månad på sig att reg-besktiga eller plocka bort draget ser jag som överhängande.

Min gissning: Jag skulle gissa att det är som dom säger. Monterar du ett avtagbart drag så måste vikten i reg-beviset ändras eftersom den del av draget som sitter kvar på bilen faktiskt brukar väga en del. Bilen blir tyngre(förmodligen flera kilon i många fall) och då stämmer inte viktangivelsen för max-last heller. Jag VET inte detta, bara gissar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...