Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BoatSven

Dra båtvagnen med bil utan dragkrok!

Rekommendera Poster

Tänk så här: Skulle du tex byta batteri i bilen till ett kraftigare så väger det kanske 5 kilo mer, eller du monterar 2 kraftiga slutsteg till din ster o som väger kanske 20 kilo, måste du regga om bilen då på grund av vikten?.

Samma sak med en balk under bilen.

Jag grundar informationen på egen upplevelse då jag som jag sedan skrev, har kört med oreggad drag i 10 år på min gamla V70. Ja, jag besiktigar bilen varje år, och ja, jag har blivit stannad av polisen, men inget krav på någon besktining eller liknande. Jag kollade med bilprovningen och ganska riktigt e det så att det finns inget krav på inreggning av avtgbart drag, dock så kan du inte använde det på väg. Så den polisen som säger att om du blir stannad så åker du på en reggning av draget får som sagt läsa på lagarna om vad som gäller:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad händer då om Sven sätter på sitt drag och drar en båt på allmän väg och det händer nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det då blir på samma sätt som om han hade fästat båtkärran i bogseröglan, förutsatt att det är ett efterfordon vi talar om. Dragkroken blir väl ingen dragkrok i lagens mening förrän den är besiktigad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det blir nog en fråga för Svens försäkringsbolag att ta itu med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stöder Berras och Flippers resonemang, Som jag skrivit tidigare, läs på mycket noga för om du träffar på polisen har dom som regel en attityd att allt du gör är olagligt och beträffande efterfordon måste jag säga att deras kundskap har stora luckor.

Jag har kört mycket med efterfordon, vid ett tillfälle ville dom ta mitt körkort med motiveringen att detta kan inte vara lagligt och det resulterade i en över en timmas diskution vid vägkanten, som jag upplevde som ganska agressiv från polisens sida stundtals.

Att polisen skulle stå över transportstyrelsen vill jag heller inte hålla med om, neka till föreslagna brott mot lagen om ni inte är överens och låt åklagaren avgöra om brott är begånget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller som Pentax skriver Åklagaren och domstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för flera inkompetenta trafikpoliser, som har liten koll på vad som gäller rent lagmässigt.

En ganska skön historia va när jag åkte med ett långt rör på taket på min bil, röret va ca 10 meter och bilen, ja typ 5 meter, får jag lov att köra så?

Jag blir under vägs stannat av en polispatrulj, och en ung barsk polis frågar mig vad jag sysslar med.. Tja jag transportera detta röret svarar jag:) Du vet att du inte får lov till det, svarar polisen, nu lite arg i tonen... Det visste jag inte svarade jag, vad är problemet frågar jag honom?? Då blir tonen ganska så otrevligt från den unga polisens sida och han ber mig stiga ur bilen och ber om körkort och reg bevis på bilen. Jag ger honom detta och frågar igen, vad e problemet??? Den unga herren håller då på att explodera då han tycker mina frågor er direkt hånande och jag minsann ska veta att jag har gjort bort mig ordentligt och jag kan nog räkna med att mitt körkort åker.. Effter en kvarts diskussioner med denna arga unga mannen så får jag honom trots alt att kolla med innre befäl vad som gäller, och ja, det fanns ingen lagbrott så han fick släppa mig. Hoppas han numera kan regler och lagar lite bättre:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just detta som jag vänder mig mot folk blir rädda och erkänner en sak som inte är ett brott polisen skriver ut en bot och folk betalar bara för att man tror att tjänstemannen alltid vet och har rätt. Ifrågasätter man möts man av en otrevlig attityd.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar din övertygelse. Men jag tycker inte att man ska vara så säker bara för att man klarat sig själv, det är ju inte säkert att ALLA klarar sig undan en reg-besiktning av ett löstagbart drag. Din V70 är kanske tagen i bruk innan 2005?

Jag skulle vilja veta var poliserna i fråga ska läsa på lagarna? Läser dom såhär skulle dom ju kunna bedömma att registrerings-besiktning bör göras eftersom kopplings-anordning sitter monterad.

VVFS 2003:22 kap. 38 Särskilda krav på EG-typgodkänd personbil som tagits i bruk (Från och med 1998 ska alla personbilar vara EG-typgodkännda)

40 § Om kopplingsanordning monteras skall denna uppfylla kraven i 20 kap. 1 §

kap. 20 Kopplingsanordning

1 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 53 §).

94/20/EG Sidan 6

2 DEFINITIONER

2.1 Med mekaniska kopplingsanordningar mellan motorfordon och släpvagnar avses alla delar och anordningar på fordonets ram, bärande karosseridelar och chassi genom vilka dragfordonet och släpvagnen eller påhängsvagnen kopplas ihop.

Detta omfattar också fasta eller löstagbara delar som används(ordet används i detta fall syftar sannolikt inte på om det för tillfället används utan på detaljens användningsområde) för fastsättning, justering och användning av ovan nämnda kopplingsanordningar.

Jag skulle tro att det är ganska svårt att hävda att en balk för avtagbart drag inte skulle räknas som fast del för fastsättning av kopplingsanordning och om den sitter på bilen är det nog inte lätt att hävda att den inte är monterad.

När det gäller vikten så är det väll så att draget brukar ingå i bilens vikt och extra stereo-prylar får räknas som last? Att byta till ett 10-15 kg tyngre batteri är väll inte säkert att man får göra heller utan att reg-besiktiga.



Jag har egentligen ingen åsikt i denna fråga utan spånar bara lite eftersom jag ändå läst lite regler idag.

Jag tänker inte montera ett avtagbart drag utan kommer göra som jag tänke från början, vilket poliserna tyckte lät utmärkt. En kopplingsanordning som är en del av vagnen(inte bilen) med en led(svirvlande) som monteras direkt i bilens ram med överfall eller liknande och även en kraftig säkerhets-wire.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför mitt inlägg ser så konstigt ut med blanka rader mm Jag har försökt rätta till det men det beror nog på kopierad tex på något sätt.

Jag är väldigt försiktig och nogrann med vad jag gör, det är därför jag ringer Transportstyrelsen och Polisen innan. Jag har namn och telefonummer till en polis som kan styrka mitt arrangemang ifall någon annan polis skulle stoppa mig och vara osäker på vad som gäller. Jag har bara goda erfarenheter av poliser som jag har träffat och har varit i 11 poliskontroller så jag skulle verkligen bli förvånad om det skulle bli käppar i hjulen med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte se skillnaden på om bilen e reggad innan 2005 eller inte, eller vilken betydelse det skulle ha enligt ditt urklipp. Det pekar endå på samma regler.

Jag håller med dig att läser man texten så e det ganska så tydligt vad balken under bilen ska avändas till. MEN vad skulle då hända om polisen skickar dig till bilprovningen för en reg besiktning på dragkroken och dom, enligt min erfarenhet, inte kräver inreggning av en avtagbar krok...Det blir en intresant diskussion med bilprovningen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka bilder på din anordning när den är klar till polisen du har haft kontakt med och få en skriftlig bekräftelse på att allt är OK. Med det i näven har du klart goda chanser att klara dig ur en flygande kontroll.

Många trafikpoliser behandlar alla initialt som skurkar. Kan man sakligt visa att man vet vad man pratar om och inte är någon strulputte så brukar de mjukna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det står ju i paragraf 1 i kapitel 20 Men jag fördjupar mig inte mer i detta tror jag men någon annan kan ju gärna kolla upp det.

kap. 20 Kopplingsanordning

1 § Personbil som tas i bruk(inte reggad) den 1 januari 2005 eller senare skall ha kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 53 §).

Flintstone: Ja, det kan jag ju göra. Dock var varken Transportstyrelsen eller Poliserna speciellt osäkra på om jag fick utan svaren var ganska klara JA, det får du Dom menade att det var många fordon som drog efterfordon utan dragkrok.

Men för säkerhetsbedömningen så skulle det ju vara ganska praktiskt med ett skriftligt intyg. Dock var det absolut värsta straffet man kunde få förbud mot fortsatt färd och jag är inte så rädd för det. Det är viktigare att fokusera på att ingen olycka händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: ''från 13 januari

''Får man överstiga totalvikten för dragbil och släp mot tidigare 3 ton med vanlig B kort.''

 

Det är från 19 januari och

Endast med godkänt körprov är detta lagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försod inte vad det syftades på riktigt. Det är ju 3,5 ton som är gränsen för bil och släp om man lägger ihop totalvikterna, inte 3 ton. Och efter körprov för Utökad B-behörighet får man ha en sammanlagt totalvikt 4 250 kg.

Eller pratar Kalman om något annat, det där med 3 ton?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förtydligande kommer här. Drag till bil kan tidigare uppfyllt normen ss 3501 alt 9420 eeg efter 05 gäller 9420 eeg.

Vad gäller drag skall dessa alltid registeras såvida inte det står okänt under rubriken drag på reg.beviset och det drag som monteras är fabriksmonterat!? dvs samma artikelnummer som det skulle haft från fabriken bilen byggdes i.  Köper man ett eftermarknadsdrag måste detta registreras. Ang. dragbalk utan monterat löstagbart drag anses inte vara drag då man kan sätta en cykelhållare på samma dragbalk. Monteras kroken dit är det ett drag och måste således registreras. Tänkvärt om man blir stoppad. Man får givetvis inte använda draget innan det registreras.  Om en tillfällig anordning monteras dit för att dra ett efterfordon ändras bilen då anordningen är ditskruvad och måste således registreras.

Vägverkets föreskrifter



om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;



beslutade den 9 juni 2006.



VVFS 2006:63



Utkom från trycket den 16 juni 2006



Vägverket föreskriver med stöd av 11 kap. 16 § fordonsför-ordningen (2002:925) följande.



1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå regi-streringsbesiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925) om ändringen endast avser följande åtgärder.



1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärr-strålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.



2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsy-stem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kra-ven är uppfyllda för respektive fordonsslag.



3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.



4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte för-ändra fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte översti-ger 2 600 mm med fästen monterade.



5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjäd-rings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.



6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förut-sättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörel-ser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.



ISSN 0283-2135



VVFS 2006:63



2



2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen



1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordo-net inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrust-ning,



2. medför att fordonets registrerade uppgifter skall änd-ras,



3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller



4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.



____________________



Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2006. Genom föreskriften upphävs Trafiksäkerhetsverkets regler (1982:95) om undantag från registreringsbesiktningsskyldighet.



INGEMAR SKOGÖ



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_G: Okej, det styrker ju i så fall det som jag skrivit.

Det jag inte förstår är detta: Ang. dragbalk utan monterat löstagbart drag anses inte vara drag då man kan sätta en cykelhållare på samma dragbalk.

Många påstår att man får ha dragbalk för avtagbart drag för att ha cykel-hållare på utan att reg-besiktiga. Det säger ju emot flera föreskrifter.

Dels detta(som du lade in):

2. medför att fordonets registrerade uppgifter skall ändras(vikten kan ju öka med 15-20 kg och påverkar både tjänstevikt och maxlast i reg-beviset, det är svårt för efterföljande ägare att veta att det finns en balk under bilen som han ska räkna som last)

Dels detta(som jag lade in):

Om kopplingsanordning monteras skall denna uppfylla kraven i 20 kap. 1 §(Det tas inte hänsyn till om kopplingsannordning eller del av kopplingsannordning används som något annat, om någon del i systemet monteras på bilen så gäller det, Polisen sa så också)

Att montera en löstagbar cykelhållare bör kunna räknas som redskaps-fäste men fäst-annordningen för det får nog inte väga 20 kg. Det finns förståss en max-gräns för hur mycket vikten får avika innan reg-besiktning måste göras men jag hittar inte några uppgifter om det, någon som kan hitta det?

M_G skrev: Om en tillfällig anordning monteras dit för att dra ett efterfordon ändras bilen då den är ditskruvad och måste således registreras.

Här håller jag med dig till fullo. Skulle bara vilja att du förklarade vad du menar med att bilen ändras som skilljer sig från att ha en balk för avtagbar dragkrok?(Som du hävdar INTE behöver reg-besiktigas) Jag ser inte skillnaden.

Observera att det är just därför man får dra efterfordon så länge drag och fäst-annordning är en del av vagnen och inte bilen. Jag har läst mig fram till det och sedan fått det bekräftat av både Transportstyrelsen och Polisen(utan någon tveka från någon av dem).

Det är förståeligt tycker jag, en dragannordning som sätts på bilen riskerar att bli använd felaktigt av senare ägare, den ska således vara godkänd och besiktigad om den sitter monterad. Att muntligt tala om för nästa ägare att det finns en draganordning på bilen, men att den inte får användas för vissa saker fungerar troligtvis inte i praktiken.

Att ha en kopplingsannordning som sitter på en vagn, tex överfall som läggs runt bilens ram, påverkar inte bilen(varken vikt, mått eller utrustning) utan kan bara användas med just den vagnen.

Det kanske är övertydligt men mitt tips till er som tänker göra något liknande. Ring till Transportstyrelsen och Polisen, förklara exakt hur ni tänkt göra. Jag gjorde det och dom är jättetrevliga. Om dom säger att ni får så är det ganska troligt att det stämmer eftersom dom inte skulle våga säga det annars.

Vill ni vara 100% säkra på att inte bryta mot några lagar eller föreskrifter så kliv inte upp ur sängen.



Nu skriver jag inte mer i denna tråd för jag anser mig ha hittat svar på allt jag undrat. Tack för allas tankar om ämnet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT:

Riktigt kul projekt med att åka runt och segla på småsjöar. Har lekt med tanken på något liknande en gång i tiden. Men alla projekt blir inte av, en del hamnar i pärmen Ej helt avslutade projekt. Min tanke var katamaran eller trimaran som gick att fälla ihop.  Byggmetod var givetvis granribb. Hittade en del kul ritningar, tex Ray Kendrick's Scarab 16 folding trimaran Skrovlängden var runt 5 m men jag hittade varianter där man invikbar stäv och kunde komma till en transportlängd på runt 4 m. Men så var det detta här med kärra. I många sjöar är det svårt att komma ner med bil och kärra. Bäst är en kärra med egen drivning så man kan ta sig fram på en liten skogsväg. Tekniken finns på en del skyliftar. En annan tanke var att satsa på en liten lastbil och helt enkelt ha båten istället för flak. En kompis hade sett en fd militärlastbil, terränggående och ett överkomligt pris. Fattade jag reglerna rätt så får lasten sticka ut utanför fordonet hur långt som helst bara inte fordonslängden överstiget 24 m. Det finns många lastbilar under 3,5 t som borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

24 m total läng gäller, men lasten får, så vitt jag vet inte sticka ut framför bilen, och sticker den ut mer en en meter bakom skall denna markeras med röd vimpel på dagtid och med röd lampa vid mörkerkörning. Så något direkt lagligt hinder föreligger inte vad jag vet. Det finns även en max bredd tillåten (260cm?) Detta gäller utan följebil, särskilda tillstånd etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaggan måste inte vara röd ;)

Coolt att man får köra med 10 m mast som sticker ut bakom bilen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja riktigt så funkar det inte. I teorin ja. I verkligheten så uppstår i stället allmänfara i trafik då man har tex 10 meter mast som svingar ut i motsatt körbana/gångvägar mm när man svänger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det din bedömning Capitan? Eller någon annans, isåfall vems? Det blir mycket tycke och tro i sammanhangen då:)

Kör man med 10 meter på taket så åker man kanske inte genom stan och/eller småvägar i onödan. Lite att gemföra med lastbil o släp, blir liiite trång för dom ibland också, men e lastbilar en allmänfara då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp till polismannens bedömning :) Anser han att det är vårdslöshet i trafiken så är det så det kommer stå på boten. Kan givetvis överklagas men med tio meter överhäng så har jag väldigt svårt att tro att man inte åker dit på vårdslöshet i trafik. Haft diskussion med trafikpolis ang överhäng på lastbil mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara lasten och uthänget uppmärkt och surrat på korrekt sätt så har inte polisen något att säga om saken.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det e inte upp till polisens bedömning, det måste först föreligga ett lagbrott, och det gör det inte i utgångspunkten.

sedan kan det va att du, eller någon annan , e jävla kass på att köra med utskjutande last och sveper med första o bästa cyklist, ja då e det vårdslöshet i trafiken.

Som föregående skriver, e lasten korrekt surrat och korrekt uppmärkt har polisen inget lagbrott att följa upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jag fick det förklarat för mig iaf

Anser själv att det är helt galet samt att det är konstigt om det skulle vara ok med tanke på vart överhänget hamnar när man svänger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så man kan inte åka dit för vårdslöshet i trafiken utan att ha orsakat en skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte i detta fallet med 10 meters rör som lastas på ett biltak och markeras samt surras korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta grabbar om jag skrev fel, vilket jag gjorde om datum och vikter. (skall vara 19 januari 2013)

Missade 6 dagar i januari.....aj aj fy på mig.

Sedan får jag väl skylla på allmän förvirring att jag skrev 3 ton och inte 3,5 ton. Ni har rätt där.

Däremot har jag tolkat nya regeln som så att nu får hustrun som bara har B-kort dra den tunga husvagnen eftersom det totala inte är över 3,5 ton men över 1/3 del av tjänstevikten. Å då behövdes det ingen extra uppkörning som jag har fattat det. Men om det översteg 4 ton så skulle man köra upp för extra dragkortet.

Så rätta mig mer än gärna om jag har läst som fan läser Bibeln.

Frågan är lite retorisk för hustru drar inte husvagnen o själv har jag  A BE CE DE AM. å har kört både buss å lastbil med släp yrkesmässigt. (Ställer gärna upp på intressanta körningar vid behov, gott om tid, extra chaufför till utlandet med pensionärsföreningen?)

Intressant med masten på taket. För många år sedan råkade jag knäcka min egen trämast när jag backade med traktorn. Grät en skvätt sedan blev det  båtbyggaren Schelins i Kungsör. Satte ett takräcke på dragbilen. En bock på släpet. Masten kunde glida på takräcket i snäva kurvor men var fixad så den kom aldrig utanför räcket och aldrig utanför  bilen mer än ½ meter och ingenting framåt. Som jag ser det så var det ev. olagliga att det inte var ett efterfordon utan en reggad släpkärra. Nåväl, ingen stoppade mig varken dit eller hem och masten blev perfekt lagad.

För övrigt vägrar jag avtagbar dragkrok. Som tekniker/mekaniker så är konstruktionen totalt värdelös. Eftersom det skall gå att ta bort så måste det finnas ett litet-litet glapp i systemet, å DET anser jag är mer än nog för att invÄrka (!) menligt på stabiliteten och ger små svängningar. Dessa kan byggas upp till självsvängningar. De flesta olyckor jag sett på vägarna med släp som voltat, inkl ett fall som jag åstadkom själv, beror på att släpet kommer i resonans och självsvänger. Fy bubblan! Man skall ha långt avstånd från bakaxel till draget. Kort överhäng och kort drag är förödande för styrförmågan, i synnerhet när man skall backa. Men det är off topic så jag slutar här. Idealet är när vridpunkterna och dragstång stämmer så att släpet går i samma spår.

Minns ni de långa lastvagnarna på perrongerna på järnvägsstationer förr i tiden?  Även sista vagnen åkte fram till vändpunkten på den smala perrongen i samma spår vid en U-sväng. Så skall det vara!

Men, rätta mig om det där med att köra upp för tyngre husvagn då.

BoatSven, jag skulle fixa i alla fall en specialkrok att gänga in i hålet i din A2 bil.

Fixar man en till så det finns en på var sida så kan man ha en skruvad balk mellan dem och kulan på den balken. Sedan skruvar man loss hela kittet.

 

behemac,

det där med en liten katamaran, granribb, hopfällbar, jag är heltänd på idéen. Har varit, är, inne på sådant. Drivningen kan ordnas med ett litet gummihjul som trycket mot tvillinghjulen på kärran samt rejält stödhjul under kroken, å säkehetswire till ett träd förståss. Man får räkna med att sänka det hela under vattenytan så lagren måste ha extra fett och bra packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...