Gå till innehåll
torsdag 14 december 2017
studiobtc

AIS-Mottagare/Sändare

Rekommendera Poster

Jag har funderat på det här.

 

Det säljs AIS sändare. Samt AIS mottagare eller kombinerat. Jag kan inte förstå syftet med att man har en mottagare bara för då kan man ju bara se de båtar med en AIS sändare, arför säljer man mottagare då och låter folk köpa dom utan att synas för andra med AIS.. Är itne syftet att se andra båtar samt att andra båtar ska se dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är att för mig är det viktigaste att se stora fartyg jag måste hålla undan för, och då räcker det med en mottagare. Och jag är oftast fullständigt ointresserad av andra fritidsbåtars positioner. Jag är, utom i undantagsfall, heller inte intresserad av att dela med mig av min position, var jag seglar och var jag för tillfället ligger för ankar.

---

Ska jag utveckla mina åsikter lite mer så blir det lite längre svaret:

Pris: det kostar betydligt mer med en sändare/mottagare än bara en mottagare. Lägre pris kan få fler att köpa mottagare och få möjlighet att hålla undan från den kommersiella trafiken. Bra!

Ointresse: Jag är själv helt ointresserad av att se andra fritidsbåtar. Vi kan manövrera lätt och snabbt och hålla undan för varandra ändå, och då räcker det med att vi bara har mottagare. Men jag vill se nyttotrafiken och dom har ju redan krav på AIS-sändare. Speciellt bra då jag passerar större trafikerade stråk som färjeleder och farleder till större hamnar och vid överfarter till Danmark. Då är det praktiskt att i tid få veta vilka båtar man riskerar att träffa på och som jag behöver hålla undan för. Och för detta räcker det att bara ha en mottagare.

Integritet: Jag vill inte meddela världen exakt när, var och hur jag seglar. Jag twittrar inte heller om det eller lägger ut informationen på Facebook. Här är vi kanske olika?

Nytta: Enda gångerna det kan vara praktiskt med en sändare som kan tala om var jag är, är om vi överraskas av tät dimma eller just då vi ska passera en av större fartyg trafikerad farled och jag vill att yrkestrafiken i alla fall ska veta att jag finns - även om dom kanske inte väjer. Men 99% av tiden vill jag ha sändarfunktionen avslagen. Hur många enheter tillåter att man slår av bara sändarfunktionen? Och är det då värt det högre priset för sändaren?

För mycket information: Om alla fritidsbåtar skulle skaffa AIS-sändare så skulle det vara hopplöst att se det intressanta, i vart fall när man seglar under semestermånaderna. Man skulle ständigt få info om hundratals båtar i närheten och kollisionsvarningar varje minut. Då måste man ha en filterfunktion som tar bort fritidsbåtarna från skärmen - och då är vi tillbaka på ruta ett: att det kanske är rätt bra att alla inte har sändare? Jag pratade faktiskt med en person på VTS Göteborg om detta för ett tag sedan och han hade liknande tankar. Idag är det inget problem med att dom även ser fritidsbåtar, men om det blir väldigt många som skaffar sändare framöver måste nog även dom börja filtrera bort dessa från skärmarna. Och det skulle nog även yrkestrafiken börja göra. Så det är nog rätt bra att inte alla skaffar sändare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en CRTX carbon + från True heading.

Både mottagare och sändare,vi stänger av sändaren i hamn.

Enda fördelen med bara motttagare som jag se det är att man inte behöver programera mmsi nr,och slipper då ansöka om ett sådant.

Annars kan det bara vara fördelar med både och tycker vi.

Att bli synlig för andra är vel det som är meningen med AIS.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När class-B transpondrarna blev tillgängliga vet jag två personer som skaffade. Transpondrarna var bara påslagna den första sommaren. Sen tröttnade ägarna på alla kommentarer: Gör du inte mer fart?,Trött i morse?. Favoritviken idag igen osv. AIS systemet kom drygt 50 år efter flygets motsvarighet och ett förlegat system redan från början. Man borde tex byggt in möjlighet till anonymitet, något som tex hade försvårat för kapare. Kanske borde systemet byggts med samma princip som en RACON dvs att det krävs en aktiv triggning. Samma funktioner som i DSC borde funnits med. Ett högre frelvensband hade varit lämpligt, då hade man få smidigare och mindre transpondrar. Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med Tomas99.

När man vill synas om man råkar hamna i dimma i starkt nyttotrafikerade områden kan man använda en radarreflektor.

Om man vill se nyttotrafiken - och inte vill investera i en mottagare - kan man använda en app som heter Marinetraffic http://www.marinetraffic.com/ais/

Den är naturligtvis inte 100%-ig (kan bli fel i dataöverföringen), men när jag använt den har den varit tillförlitlig, testat på kul för att känna någon form av tillförlit till appen. Har aldrig använt den i dimma.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får se om vi också tycker så efter ett tag.

Våran AIS installerades i sep-2012 så än har vi inte tröttnat.

Men visst har vi fått samtal av vänner som ringt och sagt är ni ute nu eller har någon stulit båten.

VI HAR KANSKE BLIVIT LURADE....crying

av alla bra respons ais har fått av båtjournalisterdet bästa som hänt sen radarnhar jag läst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tycker inte att man kan dra paralleller mellan flygets transpondersystem som inte är GPS-baserat, där flygledaren hanterar trafikseparationen och AIS-systemet där befälhavaren själv kan ha koll på omgivande trafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Comar klass B-transponder kopplad till en Garmin 720 plotter. Jag är nöjd med funktionen.

Mottagning

Den visar ALLT i min närhet,(dvs så långt det finns VHF-täckning). Det går inte i en  motsvarande mobilapp, då VHF-signalerna då först måste tagas emot av ganska glest placerade markstationer som sedan länkar över data till internet (inte helt pålitligt)

Kan dock hålla med i farhågorna ovan om väldigt många skaffar transponder (sändare) så kommer det att bli grötigt på skärmen i alla fall i trånga leder.

Sändning

Mottagardelen är viktigas, dvs att ha en äkta AIS mottagare, av orsaken jag beskrev ovan. Sända är kanske lite överkurs för de flesta, men givetvis en klar fördel om man kommer i dimma (men inte det heller en 100% garanti men nästan, dvs att man syns, i alla fall betydligt större chans att synas med än utan. I vilket fall är det lätt att stänga av sändningen via en programerbar funktion på min Comar, så att man en knapp kan koppla på/ från om man vill spara ström. (sen i hamn eller när man vill kan man givetvis stänga av den helt)

Yrkessjöfarten stora fartyg har klass A med större effekt, och de får inte stänga av sin transponder (tull och polis får dock släcka sina). Klass B är frivilligt på fritidsbåtar och måste på mindre yrkesfartyg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att synas är att andra kan begära hjälp av dej, för att de ser att du ligger nära. I tät dimma blev jag uppkallad på VHFen av Kustbevkningen som vill att jag skulle gå till en haverist och bistå tills de han fram.  Senare på dagen kallade MRCC upp mej och bad mej hålla utkik efter en båt som kört vilse i dimman. AISen det bästa som hänt efter GPSen.

http://lasselundell.se/ais.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hehe, Kör oss till Cuba, annars......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med TS att om man nu ska ha AIS så ska den vara dubbelriktad, dvs sända och ta emot.

Under vår segling till och i Medelhavet har vi många gånger, speciellt i dåligt väder och vid nattseglingar svurit över fritidsbåtar som har dåliga nav-ljus och ingen AIS och helt uppenbart ingen i sittbrunnen. Hade dom haft AIS hade man på ett tidigt stadium kunnat se vart de var på väg (riktning) och kunnat ropa upp dem med namn på VHFn för att väcka den som satt till rors och för att kolla om de tänker väja eller inte.

 

Handelsfartygen har även lättare att hantera oss små båtar om vi syns på AIS en. Risken är väldigt stor att de missar oss på radarn.

 

Vi har både sändande o mottagande AIS, sändaren kan vi stänga av om vi vill, vi har även möjlighet att i navprogrammet begränsa antalet inkommande AIS signaler.

 

Så man har möjlighet att vara anonmy, för som någon anna skrev, integiteten försvinner och man blir helt klart spårbar. Men de navigationsmässiga fördelarna är så stora att de upphäver de negativa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att både AIS-sändare och -mottagare är mycket bra att ha vid den typ av långfärdssegling som LadyAnnila beskriver.

För lite fritidssegling längs kusten, nej... Då är AIS för det mesta att betrakta som en kul pryl eller möjligen en statussymbol. Inget fel i det om man tycker att det är kul och har pengar.

Som säkerhetsdetalj för en kustseglare tror jag det  finns annat som ger mera säkerhet för pengarna.

 Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, vad kan det vara som ger mer säkerhet om man har en normalt utrustad båt för kustsegling? Radarvarnare? Radarsändare som sänder ut en raddarsignal så att man syns bättre på andras radarapp.

 

post-571-1394237384,5712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft AIS Klass B transponder sedan 2008 om jag inte minns fel... Nu är vi inne på tredje båten och andra transpondern sedan dess (flyttade med första transpondern i ett båtbyte)..

Har seglat och kört motorbåt ~6000Nm varav säkert 4000Nm på annat håll än bohuskusten med transponder.. (en hel del överfarter på kattegatt, nere i öresund, runt tyska nordkusten osv)..

Kan nog räkna de tillfällen vi stängt av sändningen på en hand.. Och några spydiga kommentarer om hastighet har jag inte märkt av.. (Kanske har vänner som har annat att pyssla med än att jävlas?)..Däremot glada mail och sms från kompisar som sett var vi är..

Har pratat med en del befälhavare på färjor osv som tycker det är jättebra att även fritidsbåtar har tranpondrar så dom tydligare kan se vad man håller på med utan att ropa upp.. Dessutom får man ju en identitet med callsign osv via AIS.. Kanon.. Har inte pratat med någon yrkes-sjöman som varit negativ hittills..

Har mycket svårt för att förstå dom som är negativa och tycker personligen att en transponder är det klart bästa alternativet.

Har nu en Comar men det är i grund och botten tydligen samma kretskort som TrueHeading CTRX - funkar kanon iaf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan blir det om jag väljer att köra en AIS transponder av exempelvis märket tutti-frutti om jag har en garmin? Det måste väl inte va garmins AIS transponder för att det ska gå att synka eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS-transpondrarna har en NMEA-utgång (0183 eller 2000) som kopplas till GPSen (eller till NMEA2000-nätverket). Om plottern kan hantera AIS-information så är det bara att konfigurera så att det presenteras. Nyare modeller av Garmin-plotter kan presentera AIS-infon.

Här är lite exempel på hur olika plotter kopplas till en Trueheading-AIS

http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisctrxcarbon/CTRX%20Carbon_rev%201.9_eng.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur FAN tänker du? Tänk lite själv innan du går hit och svär!

Innan du köper en Tutti-frutti AIS så får du vända dej till din leverantör om inkopplingen till din Garmin.

 

post-571-1394237384,7306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingen info att min Comar skulle passa ihop med min Garminplotter. Men tyckte att de borde vara kompatibla då båda har NMEA 0183. Jag kopplade ihop med de aktuella NMEA 0183 anslutningarna, (enligt schemat från AIS-transpondern och motsvarnde från plottern) fick koppla om några gång efter jag lyckades identifiera vilka par som hörde ihop.

Sedan fick man koppla upp en PC mot transpondern (egen RS-ingång) och knappa in MSI-nummer och båtens mått etc, för att aktivera transponerns sändar funktion.

Är man lite elektriskt kunnig och kan läsa el-scheman så är det ingen större svårighet, är man däremot helt elektrisk okunnig bör man ta hjälp av någon som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som seglar på, Atlanten, Medelhavet eller kors och tvärs över Östersjön. För den gruppen som högst utgör 0,1% av alla båtägare är naturligtvis en transponder väldigt värdefull men bör alltid hamna efter radarn i utrustningslistan. Men för majoriteten av fritidsbåtarna är en transponder ganska tveksam. En AIS-mottagare kan vara vettigt om man rör sig i hårt trafikerade vatten.

Att ha en transponder innebär inte att man alltid syns, handelssjöfarten AIS-mottagare kan sortera bort klss B transpondrarna om det blir för grötigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågade jag här på forumet istället och det gick hur bra som helst bortsett från att det kom nån jävla gubbkuk som du och la dig i...

Förövrigt så är jag klok nog att om jag inte frågat här vedrörande min tutti frutti ais, hade jag kontaktat Garmin..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tonen i din tråd jag inte tycker om. Svära kan du göra hemma hos dej.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en transponder innebär inte att man alltid syns, handelssjöfarten AIS-mottagare kan sortera bort klss B transpondrarna om det blir för grötigt.

Det här får du utveckla. Vilka fabrikat av AIS class A kan sortera bort classB ekon?

Strängarna som kommer är ju identiska när det gäller position.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det borde ju finnas nån lag på att det ska vara på annars är det ju inte direkt till någon direkt nytta att ha en transponder instalerad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis...regel nr 5 Utkik.

Står det att man måste använda alla tillgängliga medel om bord.

Vilket borde betyda att AISen måste användas,vid nersatt sikt osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac skrev; För den gruppen som högst utgör 0,1% av alla båtägare är naturligtvis en transponder väldigt värdefull men bör alltid hamna efter radarn i utrustningslistan.

Jag är av precis motsatt uppfattning. Nu ligger en AIS med transponder inte så långt upp på min önskelista. Radar finns överhuvud taget inte med.

Har man utrustning så skall man kunna och ha möjlighet att använda den. Då jag alltid seglar själv har jag ingen möjlighet att använda radarn på ett vettigt sätt. Om det är dimma och dåligt väder har jag fullt upp med allt annat och skulle inte ha möjlighet att även ha koll på radarn.

Dessutom krävs det både kunskap och erfarenhet att använda radarn, och det förutsätter ju att man anväder den - ofta.

Det är av ungefär samma anledning som jag aldrig varit intreserad av vidiokamera. Jag vill inte leva mitt liv genom linsen på en vidiokamera. Jag vill va med och leva det verkliga livet. Att däremot frysa ett ögonblick av det verkliga livet gillar jag. Dvs att ta kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

You cannot rely on your AIS transmissions being picked up and appropriately reacted upon by any vessel. There are numerous reasons for this. The knotty problem of AIS Class B target filtering is only one of these and is probably near the bottom of the list in terms of the potential issues that can cause problems.

http://www.panbo.com/archives/2010/12/class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris.html

Regel 5 gäller naturligtvis, men på radarn kan man maxa Rain Clutter. Det är också filtrering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×