Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
labbibia

Lyftkran inte alltid optimalt vid torrsättning

Rekommendera Poster

Beträffande straffning av sling: risken är med ok liknade de på capteins bild att slingen glider ihop. då har man en jäkla balansakt framför sig.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör på det. Måste skaffa en mobilkran först bara. Peace :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Och så åter till den ursprungliga frågan!

Här en video som försöker schematiskt visa vad som händer när det går fel:

(I den senare delen av filmen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra kranförare är lugna och duktiga men man har varit med om en och annan (i anra hamnar) som varit rätt oförsiktiga. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Tack för det!

Vedeldad bastu, nästan poesi... I huset har vi en fin elektrisk bastu som använts 1 gång sedan vi flyttade in här (2007). Den har blivit förråd och som sådant; skitbra! Bastu skall eldas med ved - det är liksom hela grejen!

post-10022140-1394237302,0357_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte ha så stor erfarenhet av att lyfta båtar - i alla fall inte Folkbåtar. Deras långa köl med tyngdpunkten långt fram innebär att man måste sätta aktre slinget just framför roderinfästningen. Om man inte gör det få misslyckas man i att få balans i lyftet. Att slingen sedan även måste straffas är ju självklart. Speciellt på Folkbåt/IF-båt, annars riskerar de att glida ur slinget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Helt rätt; ingen egen erfarenhet alls eftersom vi alltid köper in den tjänsten av dem som har just denna erfarenhet. Poängen i mitt inlägg, med bilden, är just den att om inte slingen är straffade så hänger den ju farligt långt ut. Poängen, käre Lintott, var inte slingens placering men att de var ostraffade.

 

post-10022140-1394237302,1381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hissade träfolka använde jag centrallyft, en rejäl öglemutter på kölbultarna slingen upp genom ruffluckan direkt till krankroken, helt ofarligt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför uttrycker du dig då så tvärsäkert?


Du skrev: Ja du du har ju rätt. Kolla den här bilden då. Det akterslinget hänger verkligen lite risigt till strax intill roderinfästningen.

Risky business!

Där nämner du inget om straffning utan endast om placering av slingen...........

Det är ju trist om nyblivna Folkbåt-/IF-båtägare förleds att tro att placeringen av slingen på den av dig inlagda bilden är fel, vilket de inte är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

I tråden finns en uttalad linje om vikten att ha slingen straffade. Det fanns också med i min tanke när jag la in bilden men visst kan jag ge dig rätt om att det inte fanns med i texten och att man därför kan läsa in något annat, eller kanske inget.

Poängen var ju bara denna att om man låter ex ett aktersling vara ostraffat så lågt akteröver så finns det en risk.

Därefter uppstod split i debatten - jag förstår vad du menar men jag är helt övertygad om att du förstår vad jag menar!

post-10022140-1394237302,3623_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012: Hmm ... själv tycker jag att det är det främre slinget under Folkan som ligger risigast till (och enligt ditt inläggs citerade text var det ju också där det halkade framåt). Bilden uppenbarligen ifrån en sjösättning av den rena fina botten att dömma. Är förmodligen stor skillnad och mycket enklare vid sjösättning jämfört med upptagning, slingens lyftpunkter kan ju placeras exakt och kölen är inte hal av alger?

[Har f.ö. en gång sjösatt min båttypsmässigt sett snarlika Amigo 23 med slajmig köl, och det gick väl så där. Bakre slinget gled in mellan köl&roder, båten plaskade plötsligt i med bakändan men dessbättre helt nära vattenytan. (Skedde f.ö. efter lastbilstransport mellan norska Halden och sjösystemet i Dalslands kanal.) Inga skador, bara att segla vidare.]

Ps: För övrigt ett originellt - och låt säga intressant - val av avatarbild och sångtextcitat i ett båtforum, kanske rent av för admins städåtgärder? Menar alltså citatet forwärts o.s.v.? http://de.wikipedia.org/wiki/Vorw%C3%A4rts!_Vorw%C3%A4rts!_schmettern_die_hellen_Fanfaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Hej

Jo, du har rätt om slingen. Det som såg ut som en risk skulle visa sig vara det som höll.

Betr. dina synpunkter på bild o text:

Texten är hämtad från tyska kommunistpartiet som hade det som en slogan på 20-talet. Den tillsammans med många texter och till och med kommunistiska melodier och marscher inkorporerades av nazisterna och gjordes till deras. Jag kan mycket väl förstå din synpunkt på detta eftersom texten användes också till en tysk partimarsch. När det gäller bilden så är det en bild på en matros från tyska Kriegsmarine och dessa bilder är inte förbjudna någonstans, allra minst i Tyskland där däremot hakkorset är förbjudet. Bildvalet är enkelt; snygg uniform och snygg kille. Det är inte märkligare än så, faktiskt! Ny bild blir en snygg kille i NVA´s uniform och en kommunistisk slogan.

Jag har alltid haft ett stort intresse för Tysklands historia så det är inte konstigare än så. Jag ser inte en bild på en kille som propaganda för nazismen för isåfall finns det massor av seriösa TV-kanaler som dagligen kör program om nazismen; det är väl propaganda om något. Samtidigt som en tittare säger usch, kanske tjugofem säger wow, vad häftigt!

För att inte störa någons vibbar  (det är ingen prestigesak för mig) så byter vi bägge till bild och text från en annan epok i Tysklands historia.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012: Nå, OT eftersom detta är ett BÅTFORUM, men nog är möjligheten till avartarbild etc ursprungligen tänkt som ett sätt att spegla forummedlemmens faktiska båt-innehav/erfarenheter eller kanske bara åsikter/skämt relaterat till detta? Skulle därför i all vänskaplighet föreslå ett byte i enlighet med denna inriktning - snygga uniformspojkar eller ej!?

Historieintresse naturligtvis i all ära. ( Förvisso är det ju aldrig fel med precisa detaljkunskaper angående lagar, och så då även Tysklands nuvarande angående vissa symboler etc.)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Har kollat och det står ingenstans något om att bilden måste vara relaterat till forumet. Så, så länge bilden inte kan anses stötande, sexuellt explicit, rasistiskt eller något annat så behåller jag den. Fast jag ska byta den till en flottist, en kvinnlig dito, så att bilden blir mer passande; i detta BÅTFORUM. Tror ärligt talat inte att man ska tolka in för mycket i bilden. Det finns ju en debattör som har en liten tjej som avatar, inte fasen tror jag att... (här får man fylla i själv!).

Bild: Östtysk Volksboot (jo, det är faktiskt sant)

post-10022140-1394237303,1973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du 2012.

Du har ju under hela din tid här på forumet, under olika namn, gillat att sticka ut och provocera.

Skillnaden nu mot förr, som jag ser det, är nu gör du du med finess och stil !   yes

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...