Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
labbibia

Lyftkran inte alltid optimalt vid torrsättning

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Usch, man får den där känslan i magen!

 

post-10022140-1394237298,4276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på filmen vilka ok dom använder, som upplagt för att det ska gå åt h.vete.

Kolla på 2012s bild korekt ok och båten i jämnvikt då ska det mycket till för att det inte ska gå bra.

 

Kalle som bland mycket annat kör kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hua är rätta ordet. YouTube borde varna känsliga båtägare.

Varför åker man med i båten vid slinglyft, hade bara gjort så under pistolhot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det är ju ett gott tecken på hur oseriös en kranbilskille är, som låter någon befinna sig ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört en hel del båtar med kranbil och som Pentax skriver så ser man rätt tydligt olyckorna beror på oerfarenhet/okunskap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min oro inför båtlyft har under 8 år succesivt minskat för varje år. Nu i höst hade jag bara en liten klump i magen. Efter att sett klippet är jag tillbaka på ruta ett!!! SKIT!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad att till höra den klubb jag gör. Vi har en fast kran på båtklubben. Oket är korrekt utfört, slingen är rejält tilltagna och hålls framför allt  så korta som möjligt. Killarna som lyfter är erfarna och mycket proffsiga. Jag har aldrig känt någon oro för att båten skall glida ur eller tappas på annat sätt, inte ens när jag hade en långkölad segelbåt.

Däremot skulle jag få svår diarré om båten skulle lyftas i min gamla barndomsstad Karlshamn, där jag var på besök och råkade se några båtupptagningar.  Där hängde båtarna i sling som var ett par tre meter mellan båt och ok. Slingen var inte straffade till varandra, vilket de absolut borde vara i det fallet. Sedan kördes båtarna dinglande fram och tillbaka under en hög mobilkran, ofta hängande över andra båtar dessutom, fram till uppläggningsplatsen. Jag vet inget om olycksstatistiken, men om inget har hänt där har man förmodligen anställt några präster från olika religioner, som välsignar varje båtlyft och rabblar böner under transporten. Hoppas det jag såg för ganska många år sedan var en engångsföreteelse.

Att lyfta båt med kran medför små risker om det görs på rätt sätt, men rätt sätt verkar vara okänt på sina håll.

Mvh/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa sling är ingen nackdel. Snarare fördel för att minska trycket på sidorna på båten. Så länge man placerar slingen rätt bara. Vid lyft av breda båtar med ok som är i minsta laget så förlänger man ofta slingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån där obehaglighetsskala

1. Masta på

2. Masta av

3. Gå till tandläkaren

4. Bli stoppad av Polisen när jag vet att jag kört för fort

5. Köra bilen till bilprovingen

6. Få oväntat motorstopp precis när jag kommer in i hamnen (har aldrig hänt)

7. Drabbas av plötslig oväntad ishalka, få sladd etc (rätt van detta)

7-9 osv

10 Lyfta båten med kran (känns inte så riskfyllt, men varför lyfter alla så högt?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar lite över #6. Varför skulle man råka få motorstopp just precis vid hamnen??? Och där är väl rätt ok jämfört med många andra ställen, eller? Och varför skulle det vara värre än ishalka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

11. Stoppad och kramad av Kustbevakningens besättning - de märkte inte ens att jag var full.

post-10022140-1394237299,7016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skämtar var det riktigt kul! smileyOm det dessutom betyder att du inte känner till begreppet straffa sling kan jag berätta att det betyder att man binder ihop slingen på varje sida strax ovanför relingen så att de inte kan glida isär. Det är speciellt viktigt när man lyfter långkölade båtar eftersom det främre slinget lätt glider uppåt/framåt så båten faller ur. Men även med andra skrovformer är risken långt ifrån obefintlig. För ett antal år sedan (10 -15, tror jag)körde man någonstans en båt hängande under en mobilkran över andra torrsatta båtar precis som jag beskrev i fallet Karlshamn. Båten gled ur slingen och kraschade en båt och inte bara det. I båten fanns en kvinna som avled av sina skador. I det fallet borde slingen ha straffats, men nu blev det kranföraren i stället.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

När vi fick vår vedeldade bastu från Norrland kom denna till vårt hus med kranbil. Killen lyfter upp den  i slingen och bastun vippar betydligt. Han fäller orden; Usch, jag vet inte hur detta skall gå?. Jag tittar på det gungande ekipaget och säger till honom att du skall kanske binda ihop slingen.

Detta blev gjort och sedan avtog gungandet.

post-10022140-1394237299,8775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Gunget innan slingen gjordes fast i varandra.

post-10022140-1394237299,9398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Mötte chauffören i ett annat sammanhang och han fällde orden; Det var jag som lyfte in er bastu, tur att det gick bra!. Jag tror inte att det hade gått så bra om han hade fått bestämma och dessutom är detta första gången som jag har mött en kranbilskille som var osäker på sin sak.

 

post-10022140-1394237300,0421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man slingen rätt så vill dom inte flytta på sig. Enkelt...

Långkölade segelbåtar javisst då kanske det kan vara ide men vi kör mer eller mindre inte segelbåtar då seglarfolket tyvärr ofta är ett j*vla folk att ha att göra med. Därmed inte sagt att man kan dra folk över en kam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck!

Risken att bli körd av dig verkar turligt nog vara obefintlig för min del. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ha och vad skulle vara så illa med att få din båt körd av mig? Rent teoretiskt alltså?

Tror inte jag skulle ställa upp ändå då du verkar vara en typisk sådan som kan bättre än kranföraren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fy f-n!

Filmen väcker 40 år gamla minnen från Björla när kajen brast under mobilkranen och kranarmen slog sönder vår trämotorseglare.

 

Det var inte skoj då heller!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Ser inte detta lite riskabelt ut? När slingen är så långa (och inte straffade) så finns det ju/väl en uppenbar risk att de faller ur.

post-10022140-1394237301,2202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man noga på bilden så är slingen nog straffade men under båten.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Ja du du har ju rätt. Kolla den här bilden då. Det akterslinget hänger verkligen lite risigt till strax intill roderinfästningen.

Risky business!

Text från sidan där bilden är hämtad:

Kl 07.26 morgonen därpå ringar båtklubben och meddelar att man nu räddat vår båt från undergång. Ett av slingen hade glidit fram och gjorde att båten tippat framåt ned till däcket i vattnet. Dock hade hamnkaptenen lyft upp sling och startat alla pumpar och fixat till det hela.

 

post-10022140-1394237301,2643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Illa skulle det vara med tanke på din attityd. Enkelt skriver du i ett tidigare inlägg om att bara man sätter långa sling rätt finns inga risker och ingen straffning behövs. Enkelt tänkte nog också kranföraren innan han råkade döda en kvinna merd en tappad båt

Generellt är jag inte en typisk sådan som kan bättre än kranföraren, men just när det gäller dig har jag en stark känsla av att det förhåller sig så. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, lite beroende på undervattenskroppens form går det ju imånga fall att straffa under istället för i jämnhöjd med relingen, som jag skrev tidigare. Snyggt!

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tragiskt med olyckor men som sagt det beror i regel på okunskap eller slarv

Har en hel del erfarenhet av lyft och är utbildad inom just lyft/surrning samt goda kunskaper om båtar och dess viktfördelning

Finns tyvärr en hel del kranförare som inte kan båtar och lyfter med fel utrustning och placerar sling galet osv. Har framförallt sett skräckexempel när det kommer till mobilkransförare. Flertal gånger kan de komma utan ok och tycker att det minnsann skall gå bra utan eftersom dom har så långa kättingar innan slingen. Bilden är ett exempel från jobbet. Ren tur att det slutade väl

Ang attityd så handlar det enbart om att gör man rätt så behövs tex inte straffning(om inte båttypen kräver det) vilket ytterst sällan används av alla kranförare

post-10001937-1394237301,5189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, efter att du har klargjort var du står erfarenhets- och kunskapsmässigt kanske jag, trots allt, kunna tänka mig att få min båt körd av dig särskilt som nuvarande båt har en ganska rak botten, men om slingen var 3m långa över relingen och mobilkranen hög med stor pendlingsrisk skulle jag kräva att få straffa för att slippa ha ont i magen under transporten. Skulle du köpa det? Straffningen är ju fixad på några minuter.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...