Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

Jag vet att aprendos burar säljer bra, men om du jämför kavitén mot andra så märker man att aprenos inte är lika hållbara. Jag sade bara att deras krabb/hummertina XL inte fiskar så bra, jag har inte yttrat  ig om hur deras andra burar fisker eftersom jag inte har testat de. Men det kan mycket väl vara så som du säger att de fiskar bättre än andra på marknaden, men de jag kollat på var inte så spända som andra säler sina och som jag vill ha de. Deras superlindade kräftbur har jag stöttpå tidigare jag letat efter burar i allmänhet och att carapax har följt upp med en liknande visste jag sedan tidigare, men att alla deras burar var dåliga menade jag inte. Däremot är de många andra som säljer burar som har högre krav på sina produkter, vilket man får betala för. Men om det inte är så noga kan man ju absolut köpa aprenods redskap...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du menar just deras xl tina så kan du inte säga att aprendos burar fiskar skit, plus att man inte kan jämföra krabbfiske med hummerfiske, hur kan man veta att de är tinan som fiskar dåligt ? de kanske är allmänt dåligt fiske just på den platsen just den tiden.. de är ingen som vet.. lägger man i en biltema bur på rätt plats på rätt tidpunkt så fiskar den lika bra som vilken jävla bur som helst, sen att de är olika kavlitet på tinorna är en annan sak men de är svårt att säga vilka tinor som fiskar dåligt, eftersom de kan bero på så många andra faktorer jämt..  bara för att  ett företag har lägre priser än ett annat företag så betyder inte de att de billigare företagets produkter är skit, utan de är ju för att man vill konkurera ut de andra, locka till sig kunder !!

plus att lysekils yrkesfiskare har slutat att köpa kräftburar på carapax på grund av att dom inte håller nått vidare eftersom dom inte är hel lindade plus deras höga priser..

nu köper lysekils yrkesfiskare kräftburar av aprendo istället bara för dom är rejälare o bättre priser på eftersom dom beställde 800 sådana burar av aprendo.. ja köpte 12 st sådana bara för aprendo tog hem 100 extra eftersom de gick in 900 sånna burar i en countenier..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att alla deras burar fiskar dåligt, utan att deras XL hummer-/krabbtina fiskade krabba dåligt. Och eftersom hummer generelt sett gillar väl spända ingångar innebär det att fler av aprendos burar fiskar sämre än andras, då de flesta försöker få kvalité, inte kvantitet. Anledningen till att jag kan säga så var att jag hörde av han som testade buren eftersom aprendo ville veta vilket resultatet blev. Och då låg det en carapaxtina modell 19kg 50 meter ifrån aprendos bur. Och det resulterade fler krabbor i carapaxtinan! Därför skrev jag som jag gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i våra tinor från aprendo så var ingångarna minst lika uppspända som vilken tina som helst, de är ju bara tillfärligheter om nån ingång här o där inte är uppspänd tillräckligt, blir lätt så när de massproduceras !

tkr även att stefan o peter på aprendo är mkt trevligare o tillmötesgående än tex petra på carapax..  det är även sånna saker som gör att kunderna kommer tillbaka !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beställer man som privatperson hos Aprendo? Verkar inte ha någon webbshop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ju mer att man inte kan ser vad dom har för utbud. Och bilder på deras burar är ju också bra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aprendo säljer inga tinor/burar just nu, det är säsongsbetonat,  på våren lägger dom ut annons på blocket då dom säljer kräftburar, slutet av sommaren lägger dom ut annonser för hummertinor, man får ringa till dom o förbeställa oftast, annars äre slut inom ett par veckor, om du vill ha nummret till dom så har jag de, bara säga till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag missar med 5 meter kan det vara skillnaden på full och tom bur(krabba). Det tar lång tid att veta om en bur fiskar eller inte. Det är faktiskt så att vissa burar är bra olika tider på säsongen.

Och det evinnerliga tjatet om spända ingångar. I år fick jag 7 hummrar i en tina med ingångar slappa som elefantöron. Det finns mycket jag kan lägga ned min tid på inom fisket, men att bry mig om hur spänd en ingång är, det får någon annan göra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Jag är nybörjare och undrar, är det någon som vet hur stora hummrar som kan komma in i en normal bur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal bur? i en skottsk 15 kg med 125mm ingångar kan det med all säkerhet komma in en hummer på ca 1.5kg, dvs kanske 11cm över skölden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du ville skriva, har bara fiskat två säsonger och har ju ingen erfarenhet men tänkte att jag nog har fått min livs hummer lär nog inte få någon större.

Fick en som vägde 1540 och var 12,5 cm detta var i en biltema bur. Men går den att äta tror du eller är den träig? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att den går att äta, även om de mindre är goare då deras kött inte är lika gammalt. Men du kan ju alltid gratinera den, då blir den ju go!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 humrar idag. 2 romhonor, 2 för små och 2 lagliga. Dock var minst 1 bur vittjad, då en krok var öppen och det låg en romhona i den. Ganska övertygad om att det var fler som var vittjade. Tråkigt att sådant händer när man gör allt rätt. Hittade också en boj utan namn som vi kollade om den var kapad, men det satt tamp i den så vi orkade inte dra mer än att vi kände att det var något i änden. Den låg 2 meter från en ö så det kändes inte allt för seriöst fiske, värt att ringa till Kustbevakningen?

Har alla andra slutat fiska som hänger  här eller inte orkat skriva? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vittjade fredag och lördag. 

Fredagen var helt superkass, bara massa småkrabbor och skit i burarna och en hona med rom. hade heller inte med nytt agn till alla burarna så jag fick agna om ett par styckna med krabba, 

Lördagen då jag tänkte agna om så var där 3 hummrar varav 2 lovliga i de som jag agnat med krabba. 

Oftast fyller vi bara på med agn men vi har bytt taktig nu och tar ur det gamla agnet först. 

Det verkas som det går bättre med enbart nytt agn. 

Fick iallafall en fin upplevelse på fredagen då det var helt vindstilla och tre tumlare dök runt båten. 

Har faktiskt sett tumlare 3 gånger iår vilket man annars bara brukar se om man ger sig ut lite längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lördagens fiske var kass - inte en enda hummer i tinorna vilket faktiskt är första gånngen för i år... Nya tag imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart går den att äta!

Jag fick en förra året  på ca 1,4 kg (i en Biltematina).

Den gjorde vi Hummer Theridor p.

Lite pyssligt men löjligt gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ibland läsa att stor hummer blir träig eller seg i köttet och det kan den säkert bli om man kokar den tillräckligt länge. För att få dom lagom kokta så är det bra att använda en digital termometer med smal mätsticka, lägg i hummern i kraftigt kokande lag, vänta 3-5 min och stick in mätstickan under skölen så den hamnar mitt i tjockase delen, koka sedan på måttlig spisvärme till innertemperaturen är 60-64 grader på hummern. Lyft då över hummern i en kall lag så att kokningen avbryts, i denna lagen kan den sedan ligga och gotta till sig och man får en perfekt kokt hummer oavsett storlek. Lite extra jobb med att koka två lagar och svala ner den ena, men det är det värt. Annars tar jag gärna era 1,5 kg hummrar om ni är oroliga att dom blir träiga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hålla på och tjafsa om vilka tinor som fiskar bäst?

Alla har väl sina favoriter, liksom alla har sina knep, sina specialbeten, specialdjup, bästa vindar o.s.v.

Alla ljuger om sitt, kom inte och påstå att denna branch är något för de som vill veta några sanningar.

Den enda sanningen är att alla verkar tro på sig själva och att det dom själva gör är det optimala!

Jag behöver dock inte kasta några lögner omkring mig vad det gäller Aprendos burar.

Dom fiskar precis lika bra som Carpax.

Biltemas är dynga, men går alldeles utmärkt att bygga om med enkla medel så att dom fungerar. Lycka till alla

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute och vittjade våra 8 burar idag, det blev:

1 st romhona ( tillbaks ner med den) undra hur många ggr vi har haft upp denna?

1 st torsk tillräckligt stor,

2 st små krabbor

1 st eremitkräfta

-1 st bur

massor med sjöstjärnor

Hoppas på mer ätbart nästa tur. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vittjade igår igen, vet inte vad som händer, antingen så vittjar någon annan våra burar också eller så har vi bara haft en väldig otur på senaste tiden. 

I hummer totalt, som tur var godkänd på alla sätt. Stilla och härlig kväll iallafall. Nu är det snart slut med att åka ut efter jobbet iallafall, mörkare och mörkare blir det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev 21 st i helgen, 11 lovliga av dessa. Ska försöka komma ut i helgen igen. Har flyttat till nya ställen som vi hoppas levererar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I fredags blev de 6 st,  2 lovliga 4 st romhonor, en romhona va riktigt fet ca 1,5 kg och en stor herre på över kilot,

hitta en gammal biltema bur längst in i boden som ja tyngde lite, o sedan slängde i, hummer  levererade den minsan, kul att så billig skit kan fiska också ;)

Ja får oftast ganske mycket torsk som bifångst, någon som vet om torsken käkar mkt av agnet ??  då ett par burar vi brukar få torsk i oftast är helt rensat på agn !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog igår igen, två humrar; en för liten ooch en på ca 4hg. Skulle ha blivit mer om det inte vvar någon som hade dragit (åtmonstone) en av våra länkar (vi fann att en hade öppen gavel, men kroken satt där den skulle, verkade som om någon som fick lite ont om tid när de drog(?) Hoppas att ingen kommer vittja våra efter blåsten, åker iväg en vecka till värmen imorgon.

Det händer också att vi får torsk i våra burar, men agnet brukar inte vara så uppätet då, Kanske det bara är du(ChalleJ) som fått hungriga torskar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och drog både lördag och söndag. Noll hummrar. Fattar inte riktigt vad som hänt, har dom gått ut på djupare nu? Vilka djup kör ni på? Ligger ni fortfarande grunt eller har ni flyttat till djupare nu när det är kallare i vattnet? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit på de nu varför agnet tar slut så fort på just ett ställe, de är ålar som käkar så mkt då dom kommer in i mellan maskerna,

vi får på både på grunt o djupt  vatten, har vart en dö period nu i ca 2 veckor, men nu har de blivit bättre denna veckan som va, inte alls många som fiskar längre, så då ökar chanserna igen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lägger ni burarna? Är det i huvudsak nära öar etc, eller är det lika mycket på öppet hav? Skall det finnas grund etc?

Nu har jag tagit upp båten för det här året, men läser här hela tiden för att vara redo inför nästa år istället :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir utfiskat + dålig vind = 0 hummrar. Det fisket som är i första veckorna är ingen bra beskrivning på hur hummerfisket är som sådant. Normalt är att folk tar in sina kupor efter 2-3 veckor när fisket avtar. Om du får 10 hummrar på en vecka i början, så kan du räkna med att gå ner till 1-2 sedan.  Ibland kan det komma någon vecka det fiskar men rent generellt är fisket över nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man kan säga att fisket är över nu, nej, snarare tvärt om! När alla andra har tagit upp har man större chans att få hummer än när fler har sina burar i, men rätt plats och rätt tid gåt ju  före allt annat. Om det blåser mycket och det inte tjuvdas så kan man nog räkna med mycket hummer nästa gång man drar (blåser just nu ca 12 m/s i gbg, men vi ska inte dra förrän om en dryg vecka igen. En yrkesfiskare snittade 0,5 hummer/tina i söndags när han drog sina, men vi fick bara 2 (en lucka var öppen så antar att det var hummer i) på 25 tinor, men vi la i två till, få se hur detta har blivit. 

Och angående Aprendos hummer-/krabbtina XL så är det senaste jag hört av yrkesfiskaren att den fortfarande inte fiskar något. I början accepterade han det, men nu, när den borde ha luktat av sig så blir han bara irriterad att den inte fiskar. Dessutom var det en gubbe som vilje sälja aprendos kräftburar, men eftersom deras vägde 2kg, och det var något som inte satt fast ville han inte köpa de, även om de kostade 80 spänn mindre. Klenare gods= håller sämre. Eftersom hans burar åker i av sig självt i 15 knop så håller inte 5mm, då nuvarade 6mm stukas ibland. Av den enkla anledningen köper han inte det som är billigast, utan det som är kvalitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...