Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av dessa?  Ersätter de generatorns ordinarie regulator?  Kan de användas tillsammans med en utombordare genom att koppla förbi laddningsregulatorn?

Anledningen till frågan är att jag har en regulator som är ur funktion och laddar med på tok för hög spänning.  Istället för att byta ut den till en ny kanske det finns andra bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar men sitter i samma båt själv. :-)

Jag har mailat Ctek i ärendet utan att få svar ännu. Jag postar så klart här om jag får det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet men jag har beställt montage hos marina av dessa. Jag har en utombordare så det fungerar. Som jag försått ska det vara en väldigt bra lösning. Har valt D250S Dual för jag har en vikbar solpanel, en Smartpass och en M300 laddare. Till detta en batteriövervakning odelcos Batt-meter3. Min batteribanken kommer efter denna uppgradering att bestå av 3st 100Ah batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag grävt lite mer.  Ingen av dem är någon regulator, och D250S är inte en Smartpass plus lite till som jag först trodde.  Snarare rekommenderar man att köra dem tillsammans med varandra.

D250S fördelar laddning till två batterier från den laddningsskälla, generator eller solpanel, som för stunden ger mest effekt.  Dessutom innehåller den ett skiljerelä.

Smartpass fördelar så vitt jag har förstått laddström till att ladda batterierna, eller distribuerar strömmen direkt till förbrukarna om det är mer effektivt.  Utöver detta pulsar den upp laddspänningen ytterligare en smula jämfört med det som kommer från generatorn (efter den ordinarie regulatorn) för att toppladda batterierna med 14.4 V.

Alltså är det inget som löser mitt mest angelägna problem, men de är säkert jättebra till det de är till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, vad är då syftet med dem om man ändå sitter fast med sin befintliga (usla) laddningsregulator?

Vad behövs den befintliga regulatorn för, varför kan inte Cteken drivas direkt från generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får någon mer insatt gärna rätt mig om jag är ute och cyklar, jag är bara halvt insatt i ämnet.

Det handlar inte bara om att plocka ström från generatorn, utan även att reglera hur mycket ström den genererar för att man inte ska få en massa överskott som inte går att använda.  Det görs genom att reglera strömmen genom generatorns statorlindning, och det hittar jag ingen ctek-produkt som klarar.

Riktigt enkla regulatorer leder bort överflödig effekt genom en zenerdiod och gör värme av den.  Jag förutsätter att min är aningen smartare än så med tanke på att Yamaha vill ha 4600 kr för en ny.

Generatorer ska enligt produktbladet till Smartpass normalt leverera 14V, men det krävs 14,4 V för att få ordentlig toppladdning av batteriet, och det fixar den genom att pulsa upp de 14V den får från generatorn.  Vad jag inte riktigt kan greppa är varför en vanlig laddningsregulator inte kan klippa vid 14,4 V istället, finns det någon nackdel med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek innehåller en DC/DC omvandlare så att man helt enkelt får bättre kontroll på laddningsspänningen. Ett annat sätt är ju att byta generatorns laddningsregulator till en intelligent regulator. Resultatet blir det samma. Förusättningen för att man ska tjäna på affären är att man har tillräckligt lång drifttid på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat en stor mängd D250S Dual i både segel- och motorbåtar. Hittills har alla båtägare varit över förväntan nöjda. De upplever att man plötsligt har mycket mer ström hela tiden i båten. Själv har jag givetvis dessa enheter i min båt tillsammans med en solcell på 40W och jag har hela sommaren haft fulla batterier.

D250S Dual är grundenheten medan Smartpass, som man kan komplettera med,  är om man har mycket stora batteribankar. D250S Dual fungerar som en batteriladdare som går på 12V (dvs generatorn) och optimerar laddningen till förbrukningsbatteriet. Den fungerar då också som skiljerelä. Den ger max 20A medan Smartpass kan leverera upp till 80A. När generatorn kan ladda batterierna med mer än 20A (dvs batterierna är urladdade) går strömmen genom smartpass, när strömmen vill sjunka under 20A ser D250S Dual till att den behålles på 20A tills batteriet är fulladdat. Man får en mycket mer effektiv laddning av förbrukningsbatterierna.

Den ersätter inte generatorns egna regulator. Man ansluter den på samma sätt som ett skiljerelä. Generatorns laddningsrelä håller spänningen konstant på 14V och slutar inte för att batteriet är fullt. Ökar man spänningen på generatorn kommer denna att koka sönder batterierna. D205S Dual fungerar som en smart laddare och höjer spänningen så det flyter 20A tills batteriet är fullt, sedan stänger den av sig. När batteriet sedan laddas ur startar laddaren igen.

Till D250S Dual kan man även ansluta en solcell och enheten synkar ihop solcell och generator.

Förutom att sommaren blir mer problemfri med fulla batterier, förlänger man också livslängden på dessa. Ett fullt batteri lever längre.

Mer finns att läsa på http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/ctek-dc-dc-laddare-2872354

 

post-10017613-1394237237,195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju lovande ut, synd att jag inte får prova förrän nästa säsong. Får allt installerat på höstservicen :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det installerat och klart. Har provat med solpanel under vit presenning och den laddar nu runt 0,2A. Har M300 inkopplad men det skulle säker räcka med bara solpanelen över vintern. Vill inte koppla ur TrackMe systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma system i min förra båt och var helnöjd! Nu åker jag dubbelmontage och det knölar ju till det en hel del då den bara kan hantera 80A..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om Du har både Dual 250 och Smartpass så hanterar systemet faktiskt 100A, 80A genom Smartpass och 20A genom Dual 250. När laddbehovet sjunker under 20A så bryter Smartpass och laddningen slutförs genom Dual 250.

 

Däremot så finner jag ingen info om hur stor ström man kan ta ut på belysning/kylskåpsuttaget på Smartpass? Får maila C-Tek och fråga.

 

Jag har också dubbelmontage med separata startbatterier för respektive motor av säkerhetsskäl dvs tre batteribankar, Dual 250/Smartpass kräver ju att det är gemensamt startbatteri om man skall utnyttja bägge generatorerna.

Det blir till ha några extra huvudbrytare före Smartpass men efter generatoranslutningen så att det går att skilja bort ett eventuellt dåligt startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker detta verkar vara precis vad många av oss behöver. Man får ju solcellsregulator och generatorregulator i ett. 

Behöver ju då alltså t. ex. inte en speciell solcellsregulator.

Men är inte priset,  som ju sammanlagt blir runt 4000:- litet väl häftigt. Borde det inte för någon konkurrent gå att knåpa ihop detta betydligt billigare?

Och vilka är det som verkligen behöver Smart pass, när blir den nödvändig att ha med i paktetet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Smartpass behöver man för att kunna blåsa på med många Ampere när batteribanken är urladdad, ju större batteribank ju större behov. 20A räcker inte långt om man har mycket att ladda. Det är ju mest för korrekt uppladdning på slutet som Dual 250 gör nytta. Jag skulle vilja påstå att så fort men har mer än ett batteri i batteribanken så behövs den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tolkar jag det rätt som så att jag kan ersätta mitt befintliga skiljerelä med d250s+smartpass?

Alltså ersätter nuvarande skiljerelät och kopplar in tåtarna på smartpassen A D E i bilden nedan:

 

post-10017613-1394237237,195_thumb.jpg

 

Sen byglar jag över d250 som på bilden. Jordar den på C och kopplar in solcellen på B?

 

Följdfråga. Måste man använda en ctekladdare till detta eller kan jag använda vilken 12v som helst tills vidare?(när jag har landström)

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan använda vilken 12v laddare som helst, själv har jag en Mastervolt ChargeMaster 12/35 i min installation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Du kan använda vilken 12v laddare som helst, själv har jag en Mastervolt ChargeMaster 12/35 i min installation.

 

 

 

Hej tack! Såg i användarmanualen att det stod lika del med reservationen att "systemet er utformat för att fungera optimalast med en ctek". ungefär så :P

 

Men den andra frågan, visst tolkar jag det rätt som att jag ersätter mitt skiljerelä med d250s?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Japp, du kan ersätta ett skiljerelä med d250s! det har jag gjort och det funkar mycket bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Japp, du kan ersätta ett skiljerelä med d250s! det har jag gjort och det funkar mycket bra!

 

Kanon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en fråga. Ska D+ kabeln frå ngeneratorn fortfarande gå ner till batteriet eller ska den bort om man använder en d250s?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Funkar det att använda D250S Dual och SmartPass när man har dubbla motorer ? Eller får jag sämre laddning från generatorerna med detta eftersom dessa endast kan leverera 100A tillsammans ?

Jag har 2 st Kad42or som det sitter nya 70A generatorer på.

3 st förbrukningsbatterier (gel) på totalt 300Ah (ska ev komplettera med 1 till i vinter)

2 st startbatterier som är seriekopplade på 75A vardera. (skall ev bytas till ett stort i vinter) 

 

Annars verkar ju detta med D250S Dual och SmartPass som en vettig och bra lösning !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

Ja den bilden hittade jag i går med men jag har samma batterikrets till båda motorerna så frågan är om jag verkligen behöver 2 st D250S Dual ?

Så som jag förstår så kan man få ut max 100A med en D250 och Smartpass !

Men mina generatorer är ju märkta att ge 140A tillsammans så frågan är om jag förlorar på att montera detta ! Och klarar dessa av att ta emot 140A eller bränner man dem ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ställt liknande frågor direkt till Ctek. Kopia av ett av mailen jag fått nedan.

Som svar på din fråga uppfattar jag svaret som att om strömmen är över 100A så stänger de ner sig själva och avvaktar en stund, smart konstruktion. Ring dem själv och fråga...

 

**********

Hej,

 

Max. uteffekt för D250S DUAL är 250W.

Smartpass distribuerar den ström som uppstår mellan startbatteri/ generator och servicebatteri. Strömmen beror på potentialskillnaden mellan dessa.

Max. ström som Smartpass kan distribuera är 80A. Om strömmen är högre så stänger enheten av och provar igen en stund senare.

Har man en D250S DUAL samtidigt som laddar servicebatteriet, så ökar potentialen i batteriet och därmed minskar potentialskillnaden mellan dessa batterier.

 

Observera att strömmen, som du riktigt påpekar, bestäms av batteriets inre resistans samt eventuella parallellaster.

Strömregleringen sker automatiskt av enheterna och begränsar dessa om de skulle vara för stora.

 

I nuläget finns det inga planer på att införa en ”snöflingefunktion” på dessa enheter.

 

Hälsningar,

 

/Pär

 

 

PÄR ÖSTMAN │ BUSINESS DEVELOPMENT
CTEK SWEDEN AB │ ROSTUGNSVÄGEN 3, SE-776 70 VIKMANSHYTTAN, SWEDEN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på med några frågor.

 

Jag har också tittat på Dualen och smartpassen och tycker detta verkar vara en bra lösning

 

Fråga 1. Hur ser inkopplingen ut om man har 2st generatorer men enbart 1st startbatteri ?

Fråga 2. om jag förstår rätt så klarar den av 100 A men om man nu har 2st generatorer på 2*70A och i teorin så skulle dessa kunna leverera 140A, vad händer ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på med några frågor.

 

Jag har också tittat på Dualen och smartpassen och tycker detta verkar vara en bra lösning

 

Fråga 1. Hur ser inkopplingen ut om man har 2st generatorer men enbart 1st startbatteri ?

Fråga 2. om jag förstår rätt så klarar den av 100 A men om man nu har 2st generatorer på 2*70A och i teorin så skulle dessa kunna leverera 140A, vad händer ?

Ja det var ju precis dom frågorna jag ville ha svar på med !

 

Är det någon som har koll på detta eller ska man maila Ctek ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hakar på med några frågor.

 

Jag har också tittat på Dualen och smartpassen och tycker detta verkar vara en bra lösning

 

Fråga 1. Hur ser inkopplingen ut om man har 2st generatorer men enbart 1st startbatteri ?

Fråga 2. om jag förstår rätt så klarar den av 100 A men om man nu har 2st generatorer på 2*70A och i teorin så skulle dessa kunna leverera 140A, vad händer ?

Ja det var ju precis dom frågorna jag ville ha svar på med !

 

Är det någon som har koll på detta eller ska man maila Ctek ?

 

 

Men de frågorna har väl redan besvarats här eller missar jag något?

1. Dual & Smartpass kopplas mellan startbatteri och förbrukningsbank. Hur många motorer som är kopplade till startbatteriet är ointressant. Du har ett startbatteri och därmed en standardinstallation enligt CTEKs manual.

2. Vad har du för förbrukningsbank? Har du batterier som kan ta emot mer än 100A laddning någon längre stund? Det krävs en redig batteribank för det, typ >10 stycken standard marinbatterier. Generatorerna må vara på 2x70A men det är förbrukningsbatterierna som kommer styra hur mycket generatorerna levererar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ! Då tror jag att jag har full koll på detta nu.

Jag har en förbrukningsbank på 400Ah (gel-batterier)och startbatteri på 140Ah (AGM-batteri).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde du ha en maximal rekommenderad laddström runt 80A till din förbrukarbank om jag minns rätt. Hade det vart 400Ah AGM i din bank hade det inte funkat då de tar laddning bättre men med gel borde det funka även om du lär ligga ganska nära 100A i början av laddningsfasen om banken är ordentligt urladdad.

 

Har ingen egen erfarenhet av gel så ovan är baserat på vad jag har läst i ämnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...