Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

Jag har 5st 115Ah bly syra batteri som förbrukare samt 1 st 115Ah, vad tror du om det Bobba?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett vanligt ventilerat batteri är väl C20/10 en ganska normal laddström, i ditt fall skulle detta ge en laddström till förbrukningsbanken på ca. 60A. Startbatteriet är ointressant då strömmen till detta inte går genom CTEK-prylarna.

 

Detta är en generalisering såklart. Friska high-end-batterier (typ Trojan t.ex.) kan säkert ta emot mer än så och då skulle man kanske närma sig 100A med 5x115Ah?

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normala våta batterier laddas med upp till 25% av kapaciteten, AGM tål betydligt högre laddström.

Smartpass är egentligen bara ett lite intelligentare skiljerelä. Vill man kunna ladda batterierna snabbare krävs en intelligent regulator till generatorn eller tex Sterling PDAR el likn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normala våta batterier laddas med upp till 25% av kapaciteten, AGM tål betydligt högre laddström.

Smartpass är egentligen bara ett lite intelligentare skiljerelä. Vill man kunna ladda batterierna snabbare krävs en intelligent regulator till generatorn eller tex Sterling PDAR el likn.

AGM brukar ha en max rekommenderad laddström på ungefär 30% av kapaciteten. Har haft flera olika varianter och alla har legat däromkring. Huruvida dom tål högre ström än vad tillverkaren rekommenderar vet jag inte, det är möjligt? Att komma upp i 25% av kapaciteten på vanliga våta batterier mer än under några minuter vid urladdad bank är väl väldigt ovanligt? De flesta standard (~75Ah) fritidsbatterier har en rekommenderad laddström runt 4-8A.

 

Håller med om Smartpass funktion. D250S är en kanonburk som verkligen gör nytta men som bara klarar 20A. Ska man över det krävs en Smartpass (eller manuellt trixande med brytare eller relän). Det är nog väl uttänkt av CTEK som skrattar hela vägen till banken åt oss konsumenter som köper dessa dyra burkar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del skrivet om laddning. Här är en länka: http://www.erikdeman.de/html/sail080f.htm

Generellt sätt kan de flesta blybatterier laddas med 2,5V/cell dvs 15V. AGM kan laddas med 100% dvs laddström = kapacitet. Det har även framkommit att det för AGM är bättre med en hög laddström. Laddning ska då ske med konstant ström och avbrytas när spänningen kommit upp till 15,5V @25°C. Men batteriernas temperatur måste övervakas, de får inte bli för varma. Överladdning är det som dödar batterierna.

Generatorn är i allmänhet urdålig på att ladda, har ingen temperaturkompensering och överladdar när batterierna fulla.

D250 är bra tänkt men 20A är ett hånskratt. Att den kan användas till solpanelerna ser vissa som en fördel men då har man ju liksom lagt alla äggen i samma korg, en fristående och oberoende solcellsregulator känns tryggare.

Efter 20A är för lite för de flesta så tillkom Smartpass som egentligen bara kopplar förbi D250 när strömmen blir mer än 20A. Jo jag kan tänka mig de skrattar gott på väg till banken.

Det riktiga sättet borde ju vara att ha en regulator till generatorn som är gjord för att ladda batterier i en båt. De finns men man tar ganska bra betalt. Sen finns det grejer som Sterling PDAR mfl som har koll på batterierna men sen lurar generatorn att lämna rätt spänning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del skrivet om laddning. Här är en länka: http://www.erikdeman.de/html/sail080f.htm

Generellt sätt kan de flesta blybatterier laddas med 2,5V/cell dvs 15V. AGM kan laddas med 100% dvs laddström = kapacitet. Det har även framkommit att det för AGM är bättre med en hög laddström. Laddning ska då ske med konstant ström och avbrytas när spänningen kommit upp till 15,5V @25°C. Men batteriernas temperatur måste övervakas, de får inte bli för varma. Överladdning är det som dödar batterierna.

Generatorn är i allmänhet urdålig på att ladda, har ingen temperaturkompensering och överladdar när batterierna fulla.

Så är det säkert i teorin. I praktiken dock i en vanlig båt med en vanlig generator och en vanlig regulator så kommer man sällan komma över 10% på ett vanligt vått och 30% på ett AGM-batteri. Vilket om man återknyter till Jannes fråga skulle innebära att man aldrig eller iaf mycket sällan skulle överskrida 100A genom hans Smartpass.

 

Och japp - jag förutsätter att Janne har en traditionell generator och regulator.

 

Och jag är helt överens när det gäller allt annat du skrev om generatorers förträfflighet att ladda batterier etc...

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med laddning av GEL batterier då ?

 

Har ingen praktisk erfarenhet av Gel men vad jag läst är de väl ungefär som ett vått batteri när det gäller laddström, klarar djupurladdning bättre men är känsliga för överladdning? Jag har aldrig riktigt förstått poängen med Gel när det finns AGM.

 

Bhemac har nog bättre koll där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har nog bara samma uppfattning som Bobba, känsliga för överladdning och kan man välja så tar man AGM.

Det finns småbatterier, 1,2-17Ah, som används i larm, UPSer, hjälpstartare mm. De är otroligt tåliga och långlivade - om man laddar de med max 13,8V. De blir inte riktigt fulladdade men håller. Det lustiga är att de tål upprepade djupurladdningar. GEL-tekniken är nog bra - om man har rätt laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så PDAR och VSR blir samma sak fast bättre? :blink:

 

minus solcell regulatorn då... :unsure:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så PDAR och VSR blir samma sak fast bättre? :blink:

 

minus solcell regulatorn då... :unsure:

 

Ja om de nu inte ljuger ;)

Sterling har en del kluriga prylar.

Någon (happysix?) kom upp med PDAR. Jag satte mig och läste igenom ordentligt och blev imponerad, de verkar ha tänkt väldigt rätt. Jag läste även vad folk skrivit om det och det var också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har nog bara samma uppfattning som Bobba, känsliga för överladdning och kan man välja så tar man AGM.

Det finns småbatterier, 1,2-17Ah, som används i larm, UPSer, hjälpstartare mm. De är otroligt tåliga och långlivade - om man laddar de med max 13,8V. De blir inte riktigt fulladdade men håller. Det lustiga är att de tål upprepade djupurladdningar. GEL-tekniken är nog bra - om man har rätt laddare.

 

 

Jag har maringel batterier från Batteriexpressen och vad jag kan läsa mig till så ska de vara väldigt lika AGM batterierna.

Någon som har erfarenhet av dessa ?

 

Och som jag förstår så tycker några ev er att Ctek d250s och Smartpass inget bra alternativ eller  ??

post-61750-0-90570500-1421270792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har smartpass och D250S Dual installerat mot en batteribank på 3*115Ah fritidsbatterier våta. Min motor laddar enligt manual Max 50A. När banken är tom då kan jag komma upp i laddstyrka på runt 40A men ganska snabbt sjunker den ner för att ligga runt 25A. Nära Max laddat är det kanske bara runt 12A laddning vill jag minnas.

Jag har en Batt-meter3 som jag kan se detta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara skeptisk till GEL-batterier i båtar av det skälet att de ofta blir ganska kortlivade. Alla båtägare vet att man inte ska dra ur batterierna för mycket. Ändå dör många batterier varje år. Den troligaste orsaken är överladdning och detta uppmärksammas mer och mer. I anläggningar med bara solladning håller batterierna oftast betydligt längre, den troligaste förklaringen är att även en solcellsregulator för 100 kr är oändligt mycket snällare mot batterierna än en vanlig generator.

Det rätta sättet att ladda är att i den första fasen laddar man med konstant ström tills man uppnått en viss spänning som för många batterier ligger över 15V. I nästa fas laddar man med en konstant spänning 13,5-13,8V. Det gör en intelligent laddare eller en solcellsregulator. Men generatorn fortsätter ofta att köra på drygt 14V. Strömmen sjunker men spänningen är hög nog att skada batterierna.

AGM och i synnerhet GEL är mer känsliga för överladdning.

AGM har den fördelen att de klarar större strömmar än GEL. Husbatterier utsätts normalt inte för stora strömmar men numera kör vi micro och andra prylar som gör att vi har betydligt större strömmar än förr. Fördelen med GEL-batterierna är att man kan djupurladda dem mer utan att de skadas. Behovet att kunna djupurladda är oftast mindre idag eftersom vi kan fylla på mha solen. 

Därför framstår oftast AGM som det bästa valet idag. Men har man tillräckligt stor bank i förhållande till uttagen ström så är nog egentligen GEL bättre.

Många båtägare tycker det är ok om batterierna håller 5 år. Men fritidshus mm med solenergi där tycker man batterierna ska hålla 10 år vilket de oftast lyckas med.

Personligen vill jag gärna att batterierna ska hålla länge. Kostnaden kan kvitta, har man båt så rinner pengarna mellan fingrarna ändå. Jag vill bara slippa besväret. Köpa, bära ombord, åka till återvinningen det är inget jag uppskattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas mycket kunskap här om laddning så då ställer jag en ny fråga.

Vad tycker ni att man skall satsa på om man nu vill effektivisera laddning vid drift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så PDAR och VSR blir samma sak fast bättre? :blink:

 

minus solcell regulatorn då... :unsure:

 

Ja om de nu inte ljuger ;)

Sterling har en del kluriga prylar.

Någon (happysix?) kom upp med PDAR. Jag satte mig och läste igenom ordentligt och blev imponerad, de verkar ha tänkt väldigt rätt. Jag läste även vad folk skrivit om det och det var också bra.

 

Den här ska visst vara ännu bättre......?

 

http://www.cruiserowaterandpower.com/Alternator_Regultor.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas mycket kunskap här om laddning så då ställer jag en ny fråga.

Vad tycker ni att man skall satsa på om man nu vill effektivisera laddning vid drift?

 

 

 

Så PDAR och VSR blir samma sak fast bättre? :blink:

 

minus solcell regulatorn då... :unsure:

 

Ja om de nu inte ljuger ;)

Sterling har en del kluriga prylar.

Någon (happysix?) kom upp med PDAR. Jag satte mig och läste igenom ordentligt och blev imponerad, de verkar ha tänkt väldigt rätt. Jag läste även vad folk skrivit om det och det var också bra.

 

Den här ska visst vara ännu bättre......?

 

http://www.cruiserowaterandpower.com/Alternator_Regultor.html

 

Vi får se om den får godkännt av bhemac :D

 

 

Men denna externa laddregulator har fått mycket bra skriverier på utlänska båtforum.

 

Väntar med spänning  :lol:

 

Detta är vad vi vill uppgradera med.

Nu har vi VSR och 14,45v laddning till 4st trojan 105s(450Ah)+startbatt(95Ah).

Från en 70A generator på perkins 4.108.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vi får se om den får godkännt av bhemac  :D"

Det finns fler!

Jag tror jag går på lunch istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vi får se om den får godkännt av bhemac  :D"

Det finns fler!

Jag tror jag går på lunch istället!

Du är grym på detta, så få höra ditt utlåtande. ^_^

Är detta förbättringar eller onödiga funktioner som ej behövs. :blink:

 

Mig kan man lura med reklam...men sen kollar jag upp det här på MG eller liknande forum, runt vårt klot. 

 

Så prylar vi uppdaterar med är antingen bra eller så är vi många som är lurade. :rolleyes:

 

Jag ska ta lill-båten och åka och handla lunch med... :lol: Kebab,lägga till på Prinsengracht.

 

Fan va bra jag har det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst lite och "Smart Charge One" verkar vara lite bättre. Här var texten lite mer lätt läst: http://markgrasser.com/regulator.htm

Sen finns det en lång rad liknande produkter från Balkar, Adverc, Driftgate, Merlin, Mastervolt, Victron. Undrar om inte den gamla TWC egentligen var något liknande.

"Smart Chargé One" verkar få bra kritik och priset verkar anständigt, under 2000 kr. Lite billigare är "Sterling Universal Advanced Digital Regulator Pro Reg BW" 130|£. Det är en lite enklare upplaga av PDAR.

 

Många skaffar en större generator för att få snabbare laddning. Tyvärr funkar det dåligt, någon gjorde liknelsen att man får inte mer vatten i kranen bara för att man har hela Vänern att ta i från.

 

Det är batterierna som bestämmer hur mycket ström de tänker ta emot och det beror på batterityp och spänningen. Dessa regulatorer lurar generatorn att ge högre spänning och därmed högre ström i den första laddfasen. Det kan man göra manuellt genom att koppla in dioder i Sense-ledningen. Men regulatorerna håller koll på att spänning och ström inte blir för hög och när batteriet kommer till nästa fas, acceptansladdningen, så sänks spänningen till en nivå som är bäst för batteritypen.

 

Resultat blir att man från start snabbt trycker i en massa ström i batterierna, något som de flesta vill. Som någon skrev: "Min 40A intelligenta (230V) laddare laddar batterierna snabbare än min 70A generator". Ja, därför att generatorn utan den typ av regulatorer som vi skriver om här, är ganska korkad.

 

Sen gör regulatorerna några saker till: De låter strömmen stiga sakta så att inte remmen ska slira. Skulle regulatorn gå sönder så kan man fortsätt med vanlig "korkad" laddning. De mäter temperaturen på generatorn så den inte blir överhettad, de mäter temperaturen vid batterierna dels för att spänningen ska bli rätt men även för att dra ner om batterierna blir överhettade. Smart Chargé One kan man få med en knapp som gör att generatorn bara underhållsladdar batterierna, bra om man har en liten motor där man behöver effekten till annat tex i kanalerna.

 

Jag använder motorn väldigt lite men de få gånger jag behöver ladda så vill jag nog ha en sådan här regulator. Förbaskat.

 

Smartpass/D250 gör egentligen det motsatta, den laddar bättre på slutet av laddfasen men vem har nytta av det? Förutom de journalister som fått hela båten fylld med Cetek prylar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: tack för att du tar dig tid att läsa och underlätta inläsning för oss andra

 

Nyfikenhet bara, hur har du insett att ctek laddar bättre på slutet än i början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: tack för att du tar dig tid att läsa och underlätta inläsning för oss andra

 

Nyfikenhet bara, hur har du insett att ctek laddar bättre på slutet än i början?

Haha, ja nyfikenhet är en tidsödande sjukdom!

--

Början av laddningen så låter Smartpass gå direkt till batteriet, alltså har vi vanlig generatorladdning. 

När batteriet börja bli laddat och strömmen sjunker så går D250 in och höjer spänningen med sin DC/DC-omvandlare så att upp till 20A går in i batteriet.

Jag tycker det här är precis bakvänt! Det riktig är ju att trycka in så mycket ström som möjligt i början och när batterierna inte tar emot så mycket ström så sänker man spänningen för att inte överladda.

D250 höjer spänningen så att man får batterierna toppladdade, det är nog den främsta anledningen till att man tog fram produkten. Men, toppladdning är inte riskfritt framförallt inte med moderna batterier som GEL och AGM som inte alls tycker om överladdning. Idag kan vi oftast överlåta toppladdningen till solpanelerna som gör detta mycket bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac: tack för att du tar dig tid att läsa och underlätta inläsning för oss andra

 

Nyfikenhet bara, hur har du insett att ctek laddar bättre på slutet än i början?

När vi uppgraderat(dc sidan) har jag först kollat här på MG.

Då har bhemacs svar alltid vart till stor hjälp.

 

:D så vi tackar också dig.....bhemac ;)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul om man kan ge lite hjälp.

Det fina är ju att olika diskussioner gör att man får kolla upp och tänka igenom saker.

Därför är forum så bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Smartpass + 250 ger vad generatorn kan lämna (min ger dock bara 35A), för att sedan låta 250an toppladda.

 

Sedan hanterar 250an solcellerna.

 

Jag tycker det är en rätt elegant lösning, i stället för standard laddregulator från motorn med dess tveksamma funktion och separat solcellsregulator och skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartpass + 250 ger vad generatorn kan lämna (min ger dock bara 35A), för att sedan låta 250an toppladda.

 

Sedan hanterar 250an solcellerna.

 

Jag tycker det är en rätt elegant lösning, i stället för standard laddregulator från motorn med dess tveksamma funktion och separat solcellsregulator och skiljerelä.

 

Med Smartpass/D250 är man fortfarande till största delen beroende av "standard laddingsregulator med dess tveksamma funktion". Först efter 1-2 timmars laddning kommer D250 att förbättra laddningen av de sista 10% av batteriernas kapacitet. Det är vad man får för drygt 4000 kr. Jag tycker inte det är elegant, inte när det finns alternativ som kan trycka i mycket mer ström den första timman och som kostar hälften.

Sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Att få 10-15% större batterikapacitet än med motorns laddregulator är ju trevligt.

 

Att slippa separat laddregulator till solcell, skiljerelä är trevligt.

Sen blir installationen prydlig.

 

Det tycker jag är elegant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag förstår inte hur smartpasen ska begränsa min generator under första timmen då den hanterar 80A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet med dessa produkter år något helt annat. Detta efter att jag har använt båten på en resa runt Åland och tillbaka innan CTEK installationen och sen användning efter installation samt haft en BM-1 hela tiden installerad.

Det laddas på redigt mycket mer med dessa produkter. Nästan maximalt av de 50A min generator är speccad på. Speciellt om man krämat ut en del ur banken över natten med kylen i. Laddningen avtar succesivt ju mer när kapaciteten fylls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt osannolikt att Smartpass/D250 skulle kunna ge en högre laddström. Det Ctec själva skriver är att toppladdningen, dvs de sista 15% av kapaciteten kan fyllas bättre. Men det viktigaste är att snabbt få i det första 85%. Mest ström får batterierna under de första 1-2 timmarna.

Ex. 400Ah batteribank urladdad till 50%. Säg att generatorn kan ge 50A då skulle det ta 4 tim. Men en vanlig generator ger inte 50 i 4 tim, fundera på hur mycket era generator ger! 
När generatorn börjar ladda går strömmen helt genom Smartpass, först när strömmen sjunker under 20A kopplas D250 in. I det första läget är Samrtpass bara att betrakta som en bit koppartråd. Laddningen bestäms av generatorns regulator och batterierna. 
Vad jag har kunnat hitta är att Smartpass är byggd med MOSFET el likn. Det ger ett spänningsfall på 0,1-0,2V viker snarast gör att laddningen blir sämre med Smartpass.
Generatorerna lämnar ca 14V vilket ger en ganska dålig laddning, ett vått batteri kan utan problem laddas med 14,8V@25°C. Vid lägre temperatur måste spänningen ökas. Det kan man göra genom en smartare laddningsregulator, en grej typ PDAR som lurar regulatorn, eller, genom en DC/DC omvandlare.
Enklast inkoppling är DC/DC omvandlaren. Finns som klara 80A och kostar runt 3tkr.
 
Obs. D250 kan vara en jättesmart pryl tex för att ladda ett batteri i en husvagn eller ett separat batteri för bogpropeller. Solcellsdelen är inte bättre än en 100krs  PWM regulator men för en husvagn kan det absolut vara en smidig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...