Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

S340

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om S340

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Går in på min tredje säsong med lithium. Har hittills haft en bank på 360Ah vilket räckt väldigt långt! Till i år har jag utökat till 450 Ah, mest eftersom jag även installerat en riktig inverter. Finns inga nackdelar utom priset.. BMS är ett måste i min värld, både för laddning och säkerhet. Har även uppdaterat med nytt BMS system som kommer ge mig ca 160A kontinuerlig laddning så fort maskinerna är igång, det gör ju att även som motorbåtsåkare med relativt kort gångtid/dygn hinner man få i massor av ström i banken
  2. Så ni med erfarenhet, kunskap o tankar runt FPT, Hyundai o VW hör av er!
  3. Har åkt en båt med Hyundai som det satt en kad 300 i innan, väldigt likvärdiga prestanda! Gången i Hyundaien är trevligare än D4 :an i mina öron men det har mer med skillnaden mellan v6 o rak fyra att göra än fabrikat skulle jag tro. En stor fördel är man slipper kompressor tack vare variabel turbogeometri kombinerat med commonrail. Tycker mina 44:or går lika fint som Hyundai, så länge kompressorn inte är inblandad vill säga. Reservdelspriserna är lägre för japanen. Har tittat en hel del på FPT också som egentligen är Iveco. Har erfarenhet av dom från bla transportfordon och entreprenadmaskiner. I dom segmenten är dom extremt slitstarka och i princip oförstörbara. Dock är det också raka fyror och gången blir ju lite därefter, en motornörd som mig är känslig för sånt
  4. Hyundai väger ca 200 kilo mindre/st än kad 44:or. Visst är folk helt fixerade vid penta i dagsläget och helt livrädda för allt annat, ingen tvekan! Där har man lyckats hjärntvätta folk i båtsverige.. Ska jag byta mot volvo (D4:or 260 hk) är det minst 400 tkr/motor jag ska hosta upp, troligen mer! säg att jag får 100 tkr/st för mina kaddar med lite tur, mellanskillnaden är alltså 600 papp! Utöver det så måste bla akterspegeln byggas om eftersom dom inte passar då sköld mm är helt olika, installationen skulle ligga runt 100.000:- när jag frågat runt. Då är jag uppe i ca 700000:- Det ska ställas mot att behålla mina helrenoverade VP drev och stoppa i två nya maskiner, där jag med lätthet klarar jobbet själv och mellanskillnaden hamnar på ca 150000:-. Då har jag nya motorer med elektroniska reglage, garanti och 550000:- kvar i plånboken Jag kommer med all säkerhet ha min båt kvar i 10 år till, tror inte att andrahandsvärdet på min båt blir 550000:- högre då om det skulle sitta penta i den. Tror att synen på marinmotorer och märken kommer skilja en hel del från idag också. Om inte Volvo ändrar strategi rejält kommer dom snart inte sälja en enda motor till repowering och uppstickarna kommer ta över den marknaden helt. Däremot säljer ju volvo sina motorer för halva priset till tillverkarna så för dom är det ett lätt val att välja volvo framför tex FPT när det kostar dom samma pengar. Reservdelspriserna på Volvo har jag inte ens beaktat i kalkylen.. Dessutom må penta (D4:an som är aktuell för mig) vara en motor konstruerad för marint bruk men den är i mina ögon redan omodern, bullrig, vibrerar och inte speciellt bränslesnål. Troligen har den lite längre livslängd en tex en Hyundai men som riktigt flitig nöjesåkare som mig kommer i bästa fall upp i 100 gångtimmar/år. Då skulle jag ha fått ihop 1000 tim efter 10 år och då är ingen marindiesel, oavsett märke utsliten. Fördelar finns givetvis med reservdelar i varenda kiosk i skärgården men med två maskiner och ett bra förråd med grejer ombord (som jag redan idag släpar runt på ) så känns det argumentet lite ihåligt för min del. Är det något utöver vanliga servicedelar man behöver så är det beställning som gäller även om det står volvo på dekalen. För att svara på din fråga Pelle så kan jag nämna bla toppar, insprutningspumpar, laddluftkylare som inte nytillverkas längre. Detta är ifs inget unikt för Volvo utan ett sätt för tillverkarna att tvinga kunderna att byta ut gamla grejer och köpa nytt.
  5. Den effekten räcker men runt 2x300hk skulle inte skada Att renovera känns inte aktuellt, kostnaden för det är ungefär samma som mellanskillnaden till tex två nya Hyundai. Då har man nya motorer med fyra års garanti.. Att det dessutom inte finns fullt reservdelssortiment till kaddarna längre gör beslutet ännu lättare.
  6. S340

    Motorbyte

    Har så smått börjat planerat ett motorbyte i båten. Mina kad 44:or kommer lyftas ur till förmån för nya spisar. Just nu går tankarna runt FPT, Hyundai och VW/Mercruiser. Tankar idéer och erfarenheter mottages gärna Utan hänsyn till budget skulle jag välja Mercruisers nya tid V8:or, ytterst trevlig gång i motorerna, skönt ljud och mer än tillräckligt med effekt Tyvärr lär dom bli lika dyra som om jag skulle tappa förståndet helt och lägga pengar på det gröna guldet från Svedala..
  7. Stort tack! Nu har jag allt jag behöver
  8. Tyvärr finns inga mått på volvos sida.. Planerar motorbyte till hösten och är på jakt efter alla installationsmått på en kad 44.
  9. S340

    Volvo KAD 44

    Någon som har eller vet var jag hittar alla mått, dimensioner och vikter på en kad44 med dp-e drev? Har googlat men Volvo verkar hemliga i vanlig ordning..
  10. Sent svar men för övriga så har marinshopen i älvsjö detta verktyg för uthyrning
  11. Motorinstrumentet visar inte laddning utan det är spänningen du,ser som är 13.8v. Om det är generatorerna eller batterierna som gett upp kollar du enklast med en tångamperemerer på pluskabeln på generatorerna. Med den ser du hur mycket ström=laddning generatorerna ger.
  12. Sleipner har plastbrickor som också funkar kanon att använda om man har möjlighet att skruva.
  13. Jag har haft samma lösning med bly på start och gelbatterier i flera år och kan inte säga att jag märkt någon försämring av batterierna pga bogproppen.
  14. Har precis installerat Victrons system med LiFePO4 i min båt. 4 st 90 Ah samt bms för styrning. Har dubbelmontage med 2st 115Ah generatorer. Har 360Ah i bankenoch av dom är 330 användbara, sedan stänger bms:en av för att skydda cellerna. Har tagit det lite lugnt och begränsat totala laddströmmen till max 150A men det gör ändå att jag laddar upp hela banken på drygt två timmars gång på motorerna. Dessutom behövs inga specialladdare utan man matar bms:en med tex en ctek eller mastervolt laddare och den ser till att rätt spänning och laddning går vidare till Lithiumbanken.
  15. Jag har en battmeter som är kopplad precis som innan generatorbytet. Alla kablar är anslutna på samma plintar på nya generatorerna som på gamla o dom har även samma märkning. Har prövat byta tillbaka tillbaka till gamla generatorerna o har då laddning. Byter till dom nya o får ca -5A per snurrande generator på battmetern. Hittar ingen logik i detta..
×
×
  • Skapa nytt...