Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Robert63

Marknaden för fritidsbåtar helt på grund

Rekommendera Poster

Objektet kanske är rätt men inte priset. Dessutom försvinner objekt till rätt pris ganska snabbt medans överprisade grejer ligger kvar längre, på det sättet kan man i ganska lugn takt besiktiga objektet och säkerställa att man inte missar något...

Min erfarenhet av säljare är nämligen att de i bästa fall mörkar problem och in sämsta fall blåljuger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men om objekt som enligt dig är ute till rätt pris försvinner så snabbt, är inte det ett tecken på att säljarna snarare kanske begärt lite i underkant? Om jag annonserar ut en båt och jag får 40 svar på 24 timmar och har båten såld inom ett dygn är det kanske inte rätt pris?

Vad det beträffar ärligheten brukar jag säga som det är, men det är säkert inte särskilt taktiskt. Jag tror helt enkelt att mörkarna säljer bättre....

En viss grad av fel får man nog också acceptera om man köper något begagnat. Ju äldre desto värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har mycket att göra med vilken stil köparen använder - om man mejlar med gå ned 30% så tar jag den får man ganska lite respons från säljare. Men om man ringer, pratar, försöker förstå vad det rör sig om och i det samtalet också uttrycker att man kanske tycker priset är lite högt, att den legat ute i x månader och undrar hur bråttom säljaren har - tror jag man har bättre framgång och säljaren känner sig inte idiotförklarad och man som köpare, lär man sig alltid något på att prata med en ägare av en sån båt man tänkt sig. Jag ser det som informationssökning, utbildning och chans till ett trevligt samtal som värsta fall där man kanske vill ge avsevärt lägre än vad det är annonserat till men man skiljs som vänner. Affärer behöver inte leda till lose-lose, utan det ska vara win-win från båda sidor. Har man den inställningen berättar också oftast säljaren mer än han tänkt sig kanske.

Glöm heller inte att säljare sätter pris efter vad de ser dvs man tar sitt objekt, scannar annonser och sätter ett pris relativt de annonser man ser (högt, låg eller mitt emellan). Man ser ju inte avslutspriserna...

Jag tvivlar starkt på att marknaden är död - det är bara en stor skillnad mellan annonserat och avslutspris ibland. Inget konstigt i det, helt naturligt.

Håller även med att vissa gamla objekt kanske är något högt prissatta utifrån min bedömning och min situation - som skiljer sig från andras! men det har nog att göra med alternativen, om en ny är 500kkr och motsvarande, lite äldre, men fullt funktionsduglig finns för 100kkr - då värderar många funktion före form eller nyhet, spelar kanske inte så stor roll att glansen i gelcoaten är borta sen länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, jag har själv sålt både bil och båt på blocket. Senast pappas gamla jolle med kärra från 90-talet med en lika gammal 15-hästare. Jag bedömde att den var värd 15000 eftersom de flesta osålda båtarna låg en smula dyrare. Putsade upp den så att den såg ny ut skrev att det var bruksskick och lade ut den för 15000. Det tog en timma att sälja den. 

Jag hade nog kunna lägga ut den för 20000, tjafsa med köpare i ett par veckor och till slut få 17000 för den. Kanske lade jag ut den för billigt men inte värt besväret tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är priserna på begagnade båtar som är alldeles för höga, vi är för tillfället båtlösa och efter att ha haft bobåtar så vill vi fortsätta båtlivet med en trailerbar badbåt på ca 5-6 m och har funnit en del båtar som är intressanta, för att få fram en prisbild på aktuell båt så har jag kontaktat ett antal firmor och låtsats vara spekulant på en båt och erbjudit den typ båt vi är intressarede av som inbyte och därmed fått ett inbytes pris givetvis lågt och då har jag påpekat vad prisbilden är på Blocket och då har samtliga skrattat och sagt att det är rena rama fantasipriserna och dessutom så tar de helst inga båtar äldre än 10 år som inbyte då det medför för stora risker för dem då de lämnar 6 mån garanti och risken för ett motorhaveri är för stort så det har slutat med att de rekommenderar mig att sätta ut båten på Blocket till ett av dem rekommenderat vettigt pris och det ligger ca 20-30 % under vad privatpersoner begär på Blocket.

Att jämnföra med hus och bilpriser haltar lite då det är enkelt att finna listor med genomsnittspris på hus i ett visst läge samt på bilar finns det hur många som helst där man bara anger t.e.x Volvo V70 årsmodell utrustning antal mil så får man en prisbild både vad marknadsvärdet är på en bilfirma är samt vid privatköp och vad jag vet finns ingen motsvarighet när det gälller båtar.

I Sparres inlägg nämns 5-20 båtar av en viss typ !!?? jag har utan problem hitta Flipper 620 ca 60 st ,Albin 25 ca 60 st , Nimbus 26 ca 50 st Ryds DC 27 st o.s.v så nog är det fler 5-20 av en viss typ av båtar som är till salu.

Efter att ha talat med säljaren angånde skicket på båten innan man sätter sig i bilen för en tur på mellan 10-40 mil och kommer fram till pärlan som gamla mormor 97 år kört mellan service bryggan och hamnplatsen så hittar man ett vrak osttädat, skitigt trasigt och säljaren bara rycker på axlarna och kommer med favorotuttryck Det är ju bara lite småfiix så vill jag prisförhandla INNAN jag åker för se om det är värt besväret att åka dit överhuvudtaget det är inte gratis att köra bil detta efter egna erfarenheter.

Priset bestäms ju av vad köparna är villiga att betala och vad säljarna är villiga att acceptera , absolut MEN när båtarna inte säljs är det då fel på köparen som inte fattar vilket klipp det är ?? eller är det säljaren som är optimist  ??


Om inte Båtnytt och Praktiskt Båtägande har koll vilka har då koll ??


Varför inte bara kontakta säljare som redan i annonsen har ett pris som du bedömer som marknadsmässigt , och vad är ett marknadsmässigt pris var  får ja de uppgifterna ifrån om jag inte är båthandlare ?? för bilar finns det listor men ej för båtar


Okej, men om objekt som enligt dig är ute till rätt pris försvinner så snabbt, är inte det ett tecken på att säljarna snarare kanske begärt lite i underkant? Om jag annonserar ut en båt och jag får 40 svar på 24 timmar och har båten såld inom ett dygn är det kanske inte rätt pris?
Snarare till rätt pris

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtfirmor och bilfirmor bjuder skampriser för inbytesobjekt är ju inte någon nyhet. Det är ju deras levebröd. Intressantare kanske att titta på deras utpriser som ska jämföras med utbudet på blocket.

Visst kan du kanske hitta fler av de verkliga storsäljarna som Flipper 620 och Maxi 77 osv, men det stora flertalet båtar, uppskattningvis 90% av beståndet sålde i betydligt färre exemplar än så.

Är  du på jakt efter en Bayliner 2452 finns två ex till salu. Detsamma gäller Fjordling 18. Vill du ha en Flipper 850 finns åtta osv osv.

Tja, vem har störst problem med att det inte blir avslut? Köparna eller säljarna? Om ingen är angelägen blir det nog lite stiltje.

Faktum är att jag inte tror att vare sig Båtnytt eller Praktiskt båtägande har större kolla än vem som helst.

Jag tycker absolut inte att det är fel att höra sig för om skicket, men mycket beror ju på vilka förväntningar man har. Vad svarar man en potentiell köpare som ringer på en båt från 1972 och frågar om den är fin? 40 års nötning av väder och vind har väl vid det här laget märkt både 70-talarna och 80-talarna rätt duktigt. Förväntar man sig en båt i nyskick?

Helt okej för sin ålder svarar jag. Jag håller med om att prisbilden är hög men varför skulle säljarna inte sälja till högsta tänkbara? Tycker man som köpare att det är uppåt väggarna är det väl bara att slå till på en ny båt och glädja sig åt det stabila andrahandsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har precis nyligen köpt båt. Och kan inte annat än hålla med om att vissa båtar är sjukt övervärderade!!

Bara se på detta med båtar och nya motrer. Vissa tror att de kan få ut vad båtarna brukar ligga på i pris plus vad de har laggt på ett ev motorbyte? Dvs en båt som i bästa fall går för 120-140k vill de har 200k för om det ligger en ny motor i den. Sedan att de i själva verket var 10!! år sedan motorn byttes och att de fortfarande kallar motorn för ny?? gör ju inte det hela mindre underligt!

Tänk om jag skulle sälja min bil och den brukar ligga i ca 100k. Men nu sitter det ju nya däck 10k och bromsar 8k. Har dessutom besiktigat den 300kr och gjorde nyligen en storservice på 15k. Så jag vill ha minst 133300kr för den :-S...... i det fallet tror jag de flesta förstår, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... Så nu har du alltså köpt 10 båtar då?

Eller säger du att du ljuger för dessa människor, påstår att du köper för ett visst pris bara för att testa och struntar i att du ljuger?

Och i så fall... Hur vet vi att det inte är oss du ljuger för? Eller att du ljuger för oss också?

Hederligt och ärligt tycker jag är att enbart ge ett bud om man faktiskt kommer att fullfölja köpet och betala om säljaren accepterar budet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt och att bjuda via telefon utan att ens ha sett båten är fruktansvärt oseriöst redan från början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig ta emot ett bud överhuvudtaget från en person som inte har sett båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag får bud svara jag alltid Lägg upp pengarna framför mej så får du se om jag tar dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara vid ett tillfälle sålt min båt för jag velat bli av med den. Hade inte tid med den då.

I alla andra fall har jag lagt upp ett högt pris som jag tyckt att jag kan avyttra den för om någon skulle höra av sig och vara villig att betala det.

De som prutar på mail har jag inte brytt mig om att svara mer än att det är utsatt pris som gäller innan man sett båten.

Jag tycker fortfarande att Snipor är väldigt prisvärda. Ser man sedan till bränslekostnader och försäkring så är det ett mycket prisvärt båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på inlägg


Att båtfirmor och bilfirmor bjuder skampriser för inbytesobjekt är ju inte någon nyhet. Det är ju deras levebröd. Intressantare kanske att titta på deras utpriser som ska jämföras med utbudet på blocket.
Om du  läst mitt inlägg så framgår det att just detta är fallet, firmor lägger MYCKET lågt bud då de tar en stor risk (Garantier) med en gammal båt och skall tjäna lite på affären, privat personer sätter ett pris som båthandlarna bara skrattar åt.d.v.s alldeles  för högt
som även för dem är fullständigt orimligt.


Det finns båtar där det bara finns ett exemplar på Blocket och de med 60 exemplar


Faktum är att jag inte tror att vare sig Båtnytt eller Praktiskt båtägande har större kolla än vem som helst ,
Bra då vet vi att facktidskrifter förutom nämnda och t.e.x Teknikens Värld Vi bIlägare Pc-world o.s.v kan vi lägga åt sidan då de inte har någon större  koll ändå så jag frågar nog i informationen på IKEA så får jag hjälp med mitt bil/pc/båtköp.

Jag tycker absolut inte att det är fel att höra sig för om skicket, men mycket beror ju på vilka förväntningar man har. Vad svarar man en potentiell köpare som ringer på en båt från 1972 och frågar om den är fin? 40 års nötning av väder och vind har väl vid det här laget märkt både 70-talarna och 80-talarna rätt duktigt. Förväntar man sig en båt i nyskick


Det är märkligt för att inte säga oförskämt att påstå att jag som köpare av en begagnad båt kräver/tror  att den skall vara i nyskick det är en BEGAGNAD BÅT !!!!

Jocke -Sea Ray Sedan förra somamaren har vi har besökt 14 tänkbara objekt säkert kört 300 mil och av dessa var det ett som stämde med säljarens beskrivning övriga var ostädade skitiga läckande fönster mögliga kapell en del startade knappt motorn, en hade urladdat batteri ja listan kan göras lång och detta stod förstås inte i annonsen som köpare blir jag förbannad för även som köpare kan man ställa krav på vanlig hyfs och ärlighet DÄRFÖR har jag börjat prisförhandla INNAN jag åker 20-30 mil.

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med. Tycker också att priset är cirka 100 tkr för mycket.

Överlag är det nog rätt dålig affär att bestycka gammal sliten båt med ny motor. Är det utombordare tror jag att det många gånger lönar sig att sälja båt/motor separat. Desto svårare när det är inombordsmotor.

Om man åker runt och tittar på gamla båtar och inte gillar skicket kan man alltid gå därifrån. Men jag fattar fortfarande inte det här med att pruta på något som man inte ens vet vad det är.

Först tittar man på objektet och gör en bedömning om det är något man vill ha eller ej. Sedan ger man ett bud som säljaren antingen accepterar eller förkastar. En hint om vad säljaren vill ha ger ju oftast annonsen. Räkna med 10% prutmån rent generellt.

Sedan kan jag tycka att om man åker runt och tittar på 10 gamla båtar är är missnöjd med skicket på alla 10 så har man sannolikt för höga förväntningar givet det man tittar på. Jag tror inte alla säljarna skönmålat i sina annonser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lille vän, du tolkar detta som djävulen läser bibeln :) bud=affärsförslag. Som jag formulerade mig så var det ingen som misstolkade mig eller som kände sig lurad, var fick du det ifrån? Däremot fick jag ett smörgåsbord av båtar att välja mellan. Otroligt smidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På billigare objekt förstår jag resonemanget absolut, men jag tror inte måna hade resonerat likadant om det hade gällt en båt med bedömt marknadsvärde om 200 tkr som du lagt ut för 150 tkr. Eller för all del 1,5 mkr istället för 2 mkr.

Appropå skick tror jag det handlar mycket om förväntningar. Bruksskick brukar betyda att båten ser ut som skit. Fin brukar betyda okej. Nyskick brukar betyda att det visserligen finns ett par repor osv, men att helhetsintrycket är fint.

Fast det mest missbrukade ordet, i alla fall i bilsammanhang måste ju vara mint condition, vilket egentligen betyder att objektet ska vara i det skick som när den rullade ut från fabriken. Det ska i överhuvudtaget inte gå att se att den varit använd. I princip inga objekt lever upp till detta - ändå används det lite då och då...

Det gäller att kunna tyda koderna i annonserna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att säljarna inte känner sig lurade?

Du har givit bud på 10 båtar där du inte tänkt slutföra affären. Vad är dessa bud då värda för säljarna?

Hur skulle du som köpare tänka om någon annonserade ut sin båt för 100 tkr, men när du kommer dit och ska kika är prislappen helt plötsligt 120. Annonspriset på 100 var ju bara för att locka dit köparna....

Nej, jag har lärt mig att det annonspris man går ut med får gälla tills dess ev köpare är på plats med pengar i hand. Då och där kan man diskutera förutsättningar och ev pruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han blir kanske själv en säljare en dag, bara hoppas han blir lika dåligt behandlad själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gällt en båtaffär hade jag tyckt säljaren var en idiot, men om det gällt en lägenhet/husaffär så hade jag hackat i mig det. Du har inte en aning om hur jag formulerat mina bud eller hur jag avslutat tagen kontakt, så börja inte yra om att jag lurat någon. Du har mycket kvar att lära om affärer om du lever i förvillelsen att det är på plats med pengar i handen som prisdiskussionen startar. Men vi är olika, jag är rädd om mina pengar/tid, du får spendera dina bäst du vill enligt din hitte-på-ridderlighet. ingen kände sig lurad, däremot har jag kanske trampat på en öm tå hos dig, vad är det du ska sälja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ibland på säljarsidan, grejen är att jag aldrig tar något personligt, det är bara att avfärda bud som inte passar eller människor som inte uppför sig. Respekt gäller åt båda håll, såväl som säljare som köpare. Exakt varifrån har du fått att jag behandlat någon dåligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bra prisbildsbarometer eller hur skall man veta vad som är en skälig värdeminskning??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är min slutsats utifrån vad du själv skriver, du lägger bud utan att titta på båtarna vilket naturligtvis skapar förväntningar hos säljaren om han går ner i pris, sen är det helt klart att priset sätter köparen inte säljaren, jag tycker det är ett dåligt beteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett dåligt beteende att på ett hövligt sätt förklara att det kan finnas ett intresse för båten om priset justeras till en vettig nivå? Det är väl bara att tacka nej? Är det sedan att luras att skicka ett mail där man tackar för visat intresse men att man valt att gå vidare med ett annat objekt och önskar lycka till med försäljningen? Jag fattar inte det, allt handlar väl om hur man formulerar sig och följer upp, tror knappast någon känt sig vare sig lurad eller illa behandlad. Priserna i de fall jag agerat har också varit en del upp åt väggarna fel, vilket nog säljaren känt på sig, annars skulle de väl inte vara så snabba att acceptera? eller menar du att jag är elak som värnar om min ekonomi framför säljarens genom att hitta en prisnivå som är rimlig?

Jag löste allt genom att sitta i soffan, alternativet hade varit att ägna en halv vecka åt att fara runt och slösa både min och säljarnas tid. Jag är själv för bud, det är enklare att ha ett konkret utgångsläge att förhandla i från, i några fall där jag sålt bilar har jag endast haft mailsvar. Men vi är olika, däremot är jag respektfull mot de jag närmar mig en affär med. Lite svennigt att snöa in på att ett prisförslag som enligt mig är mer förankrat i verkligheten på något sätt skulle vara ett dåligt beteende. Obegripligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte som jag uppfattat det. Men om man följer marknaden och de faktorer i omvärlden som påverkar är det en ganska snabb analys att priserna i många fall är tokiga. Det är det inte bara jag som kommit fram till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lite så.

Men en sak som jag tror många missar är att det finns så många olika varianter utav båtar. Och lika många varianter utav köpare. Vissa vill ha en snabb båt som ser fräsig ut, vissa vill ha en snipa med mycket platts, några vill ha vanl strypulpetare medans andra vill ha segelbåtar (stora eller små).

Det gör att det bli så jäkla svårt för alla att värdera vad båtarna är värda. Ju större grupp människor som kan tänka sig båten ju högre pris (givetvis också ber på hur många objekt det finns).

Prisbilden blir ju inte heller mer överskådlig iom att det finns många som sätter ut sina båtar till överpriser och tänker går det så går det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar, i mitt fall var den faktiskt i bruksskick men upputsad till förbannelse. Därför blev köparen glatt överraskad när han såg den :-) Men marknadsvärdet var nog 17000 vilket i ditt exempel skulle innebära 170000 eller 1,7 mkr. Drömpriset var 20000, men knappast realistiskt.

För egen del vill jag etablera en prisnivå med säljaren innan jag åker och tittar, och om att båten är i det skick som säljaren påstår kan det bli affär. Alternativt så fokuserar jag på objekt i närområdet så att jag kan titta flera ggr, och inte känna att jag åkt i onödan om skicket inte är som förväntat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad det är för fel att som köpare på ett enkelt vis få ner priset utan att åka land och rike kring. Dessutom finns det väl ingen anledning att köpare vara goda samariter, det är ju inga säljare som är det.

Det viktiga tycker jag är att man formulerar sig så att ingen känner sig lurad.
Skriver man i mailet att går du ner till XXX 000:- kr så köper jag din båt så har man formulerat sig dåligt.
Om man däremot skriver något med innebörden att om du går ner till XXX 000:- kr kan jag överväga att komma och titta på din båt så är det ju upp till säljaren att välja att nappa på betet eller inte.

Mackey

PS
Vad gäller prisbild på marknaden är det ju helt klart inte säljarens marknad just nu. Däremot tycker jag inte det är ett problem att priserna ligger relativt stilla år efter år. Vi har ju trots allt viss inflation i Sverige så ett stillaliggande pris innebär i praktiken en prissänkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastnade i den här tråden. Underhållande!


Trådskaparen= Du.


Blir inte riktigt klok vad Du är ute efter. Skapa en debatt? Kanske. Vill ha ett medhåll som köpare? Möjligt. Besviken på något? Också möjligt. ” Haveri och inlöst båt”. Försäkringsbolag eller någon annan som löst in båten. Blev Du då inte nöjd med ersättningen? Prutade dom också 40%? Du är i köpeställning nu.  Kan vi se en viss besvikelse då säljarna inte accepterar en 40%:ig prutning? Sen att Du ondgör Dig över säljarnas priser hjälper föga.
Många frågor!

Nu vet inte jag vad Du söker för båt men det är lite underligt att Du inte har hittat något lämpligt eftersom Du undersökt marknaden sen april. Sen om det är priset eller båten som är viktigast kan ju bara Du avgöra.  Har Du bestämt Dig för en viss båt/fabrikat , den är i bra skick, trovärdig historia och ser ut som förväntat är det stor risk att Du får betala för det. Sådana båtar säljs också ganska fort. Sen kan ju spannet vara väldigt stort även om det är likadana båtar. Vill Du ha en felfri med garanti, då blir det en ny och får betala för det.  Är det skräp så är det osäljbart.


Sen har vi det här med ”köparens marknad”. Javisst är det väl kanske det. Utbudet är stort men vad jag förstår så säljs det ändå inte så många båtar. Vill säljaren bli av med båten tar han de bud som finns även om det svider. Kanske tom. finns båtar som skänks bort men ingen vill ha dom. Skrot?  I övrigt så blir det ingen affär. Kanske inte är så många som behöver snabba pengar. Presumtiva köpare hörs mest om för höga priser medan säljarna är tysta om att de är för låga. Nu tillhör jag varken säljar- eller köparkategorin så ännu är det lugnt.


Den beska kritik Du delar ut till säljarna som ljuger/undanhåller fakta om skicket och Du har långt till objektet köper jag till fullo. När det finns alla möjligheter till dokumentation i form av foton och andra beskrivningar ska man även kunna göra en bedömning av priset innan man tittar på objektet. Tycker Du gör alldeles rätt där! Sen kan man även där bli lurad!


Har själv en egen historia om just detta. Hade en Ryds 480 styrpulpet med en 25 hkr. motor  från sent åttital till salu för ca ett år sedan. Motor ett antal år nyare. Ganska många spekulanter men en var ca 20 mil bort. Ville ha bilder och dokumentation och fick det. Ville inte på något sätt försköna båten med tanke på avståndet dit. ” Vi tycker båten är OK och tar med oss en trailer och köper den.”  Ville nog ändå de skulle titta på den först. Till helgen kom dom som skulle ha båten, med trailer. Kollade och konstaterade ”den är i bättre skick än vad vi förväntade oss” . Klart att det värmde. Fick mina begärda 37 tusen och har sedan dess inte hört något.


Kontentan? Var priset rätt? För båda. Var båten rätt? Säkert med den beskrivning jag lämnade. Rätt kommunikation mellan säljare och köpare är viktig!


Till slut, hoppas Du hittar rätt båt till rätt pris och kanske kan njuta lite till av båtlivet av den sommar som finns kvar! Lycka till! yes
Mvh Moltas!
 



Senast ändrad av moltas | 07 augusti 2012 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att jag kan roa dig Moltas :) Vad jag är ute efter? Tja, vad tror du om att skapa en debatt om den skeva prisbilden? Har jag någonstans påstått att säljarna ljuger eller undanhåller fakta?! Var ifrån fick du att säljarna inte accepterade mina bud? hur fick du ihop det till att jag skulle vara besviken? Nä, du får nog läsa igen, du gillade ju tråden. (och jag gillar ditt svar som verkar skjutet från höften, inte många siffror rätt) Och läser du, givet att du har läsförståelse så klurar du ut varför jag följt marknaden sedan april. Och båt har jag köpt, så nu njuter vi för fulla muggar i det härliga sensommarvädret :) Ohoy! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...