Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

folkew

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    179
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om folkew

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vet någon om det finns en ramp på Adelsö, klubb eller allmän?
  2. Olyckan vid Blackeberg skedde ett par hundra meter från min båtplats, som någon redan har skrivit råder ingen hastighetsbegränsning för småbåtar (12kn för skepp). Det är smalt och fina dagar mycket trafik. Med all respekt för den drabbade så skulle jag just där inte simma/bada allt för långt från land.
  3. Be dem kolla bröstplåten, där läckte min. Finns en del forumdiskussioner om den på bilvarianten av motorn.
  4. Japp, säljaren har ovillorlig upplysningsplikt för saker som han känner till. Upptäcker du vid besiktning saker som säljaren rimligtvis borde känt till så kan du ge dig den på att han undanhåller annat. Men en startmotor från 70-talet, den vet ingen när den ska rasa. Retligt, men som min gode vän sade när han trampade igenom ruffluckan, allting går sönder.
  5. Argumentet trygghetsnarkomaner och förbudsivrare kommer gärna på tal när man pratar om komepenskrav på sjön (eller på land för den delen). När de enda som var ute på sjön var tredje generationens fiskare med respekt för havet nerärvd från far till son så är det kanske en överloppsgärning. Men nu när varenda tonåring, och vi vet ju alla att man är odödlig då, kan skaffa sig tillgång till en snabbgående vattenskoter så kan det vara vettigt att försöka lära dem grunder som att man drunknar på snabbt i kallt vatten om man inte har flytväst, och lite annat grundläggande sjövett.
  6. Om vi backar ett steg och funderar ett slag på varför vi argumenterar egentligen? Enligt mig är det så enkelt att lagen begränsar vår frihet och några av oss kan acceptera detta andra inte. Jag har inga problem att förstå och till viss del sympatisera med att de som är vana vid att kunna ta ett glas och sedan köra hem, får sitt båtliv i grunden förändrat. För dessa är det dessutom idag inte helt lätt att hävda att det är en mäsklig rättighet att dricka och framföra fordon, resten av samhället förstår helt enkelt inte. Själv har jag inga problem med lagen eftersom den enbart påverkar mig i positiv riktning, mindre alkohol på sjön innebär att jag känner mig säkrare. Argumenten, statistiken och allt tjafs då? Jo man måste ju kunna försvara sin ståndpunkt eller? Personligen skiter jag i statistiken, jag behöver bara gå ut en fredagkväll för att se att det händer saker när man blandar in alkohol.
  7. Mats Edenius är professor i informationssystem vid uppsala universitet. Att han har en professur i ett helt orelaterat ämne gör honom inte till en trovärdig sakframställare i 0.2-frågan.
  8. Testar vattenslipsmetoden, med lite tur blir resultatet tolerabelt. Annars får det bli ny fog... Tröttsamt.
  9. Under blötan som varit i Stockholmsområdet senaste tiden så har jag fått en del mögelangrepp på sikaflexen vid förarplatsen, ganska missprydande faktiskt. Läser i Sikas produktdatablad att man inte får använda klorin eller lösningsmedel. Någon som har några förslag på vad man kan använda?
  10. http://www.dn.se/nyheter/varlden/stor-temperaturhojning-befaras Här har vi lite läsning för labia och andra klimatförnekare. Kan ni inte såga argumenten från världsbanken, snälla? Lite highlights: CO2-koncentrationen har ökat från 278 till 391ppm sedan förindustriell tid. CO2-koncentrationen är den högsta på 15 miljoner år 4 graders uppvärming innebär 0,5m havsnivåhöjning fram till 2100 och ytterligare flera meter sett över kommande århundraden Det finns en förkortad version om ni inte orkar läsa hela rapporten. http://www.worldbank.org/
  11. Men menar du allvar? Han hade goda avsikter, om än dåligt genomförda. Han saktade faktiskt ner. Å andra sidan är du långt mera egositisk än vad han var, han störde dig och därför vill du förbjuda honom? Man kan ju undra vem som förpestar sjölivet mest?
  12. Ja fy satan, de pengar som inte gick åt när man köpte båten går åt att laga/serva/underhålla/tanka eländet :-) Och som en klok (och tålmodig) man sade när jag körde foten genom hans rufflucka -Allting går sönder...
  13. Förstår vad du menar, i mitt fall var den faktiskt i bruksskick men upputsad till förbannelse. Därför blev köparen glatt överraskad när han såg den :-) Men marknadsvärdet var nog 17000 vilket i ditt exempel skulle innebära 170000 eller 1,7 mkr. Drömpriset var 20000, men knappast realistiskt. För egen del vill jag etablera en prisnivå med säljaren innan jag åker och tittar, och om att båten är i det skick som säljaren påstår kan det bli affär. Alternativt så fokuserar jag på objekt i närområdet så att jag kan titta flera ggr, och inte känna att jag åkt i onödan om skicket inte är som förväntat.
  14. Är det någon som vet hur konkursförvaltaren driver bolaget? Är all tillverkning nere, finns det någon konkursutförsäljning, tillbehörsförsäljning etc? Finns det några intressenter som vill köpa upp tillverkningen eller varumärkena och driva dem vidare?
×
×
  • Skapa nytt...