Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ullra

Ledsen f.d. Busterägare söker Snipa

Rekommendera Poster

Hej alla snälla rådgivare!

Återigen har vi blivit av med en Yamaha 50 hk motor av sådana som inte kan skilja på mitt och ditt. Nu har vi tröttnat på alla stölder och tänkte investera i en liten mysig snipa. Förhoppningsvis får vi ha den i fred. Dessutom har intresset för att åka snabbt svalnat  i takt med att barnen lagt vattenskidorna på hyllan. Nu vill vi helst mysa runt och kanske övernatta någon natt.

Vi har sett lite olika snipor på nätet exvis Gullholmen 21, Möring 21, Polar 22, Västkustjulle-julle, Monark 690, Cresent snipa. Kan någon säga något om någon/några av dessa?

Då vi är lite oerfarna skulle vi uppskatta råd om vad vi bör titta på. Motorerna är ju gamla. Hur vet vi om de är OK? Är det viktigt med sötvattenkylning då vi tänkte tuffa runt i skärgåden i Södermanland/Östergötland.

cryingrulla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare blir lätt den enskilt dyraste komponenten på en båt. Ett motoras är något som man vill undvika till varje pris och därmed besvaras frågan om sjövattenkyld motor med NEJ, TACK!

Tyvärr har jag inga sniperfarnheter att komma med men det har säkert någon annan här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni inte ont om utrymme uppåt kan en segelbåt vara ett prisvärt alternativ till snipa. Hastigheten är ofta högre särskilt om motorn stängs av. När det gäller att åka runt o mysa en höjdardetalj. 

Motorns skick blir heller inte en säkerhetsdetalj i samma mån då seglet oftast ger fart i nån riktning. I början lite osäkert åt vilket håll men det brukar ta sig.

Jämför priserna på segelbåtar och snipor i 20-fotsklassen. Man blir förvånad över skillnaden. Ändå ger segelbåten så mycket mervärde.

Jag fattar ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Trist med stölderna. :(
Som sagt, det går inte att få dig intresserad av segelbåtar? Mysa runt i sakta mak och dessutom helt tyst.
[blir exempelvis ibland rätt sakta omkörd av snipor och kan se hur avgaserna i medvind driver in där de sitter, själv drar jag bara i ett snöre till rullgenuan och sveps iväg ljudlöst. :-)]

Slut på raggningsförsöket, åter till trådens ämne ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte heller några bra råd om båtmodeller. Bara en åsikt om motorer. De ska vara så nya som möjligt, max 5-10 år gamla och Sötvattenkylda. (En ny dieselmotor bytt 2002 var mitt huvudargument för att våga köpa min båt 2005).

Eller räkna med ett motorbyte i kalkylen om det nya fyndet har en sjövattenkyld 20-30 år gammal motor som går som en klocka. Kolla med ett varv vad de vill ha för en sådan operation.

Men båtbesiktningsman då? Jo, att hyra in en person betald av DIG som kan ge en objektiv bild av skicket utan rosa glasögon tycker jag är väl använda pengar. Alla båtar har saker som behöver fixas. med en besiktning så får du en att göra lista i handen vad du ska göra närmaste åren och ett underlag för att diskutera pris med säljaren. Väl använda tusenlappar.

MEN. Hur motorn ser ut inuti och hur länge den tänker fungera är det ingen besiktningsman som vågar uttala sig om, den brukar aldrig ingå i besiktningen. Man måste nästan riva ner och helrenovera en motor för att kunna ge några garantier.

Edit: tillägg i efterhand. Känner med dig. Även jag har blivit av med motorer. Efter 3 Yamaha F50 på 2 år så sålde vi sommarstugan med båt och bytte till en flytande sommarstuga med INOMBORDARE. :-(



Senast ändrad av Anders_St | 01 juni 2012 | 09:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 taktarna brukar få sitta kvar längre än nya  4 taktare som föredras av tjyvarna pga högre värde och samma jobb att stjäla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på nidelv 24, Eckerö 25, uttern 760 osv oxå. En sötvattenkyld dieselmotor är att föredra, leta helst båt med nyare motor. Dock bör man veta att en välhållen dieselmotor har väldigt bra livslängd, utan tvekan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller en alusnipa med elmotor. 8 timmar på en ladning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polar22, Joda24 eller nidelv är trevliga snipor. Sitter ofta VP MD2;or i som, om de är väl omhändertagna och sötvattenkylda, kan vara länge än. Annars kan man sätta i en beg. Penta ur 2000 serien för 20 - 30kkr. Ytterligare alternativ är att byta de rostskadade cylindrar/limporna. Finns en hel del på begmarknaden.

Köpte själv en skäreleja i somras med en MD3 för ca 10kkr, aktersta cylindern var på upphällningen och jag ville ha några hk till så jag köpte en renoverad VP2003T för 23kkr och slängde i. Kringkostnader tillkom på ca 10kkr. Nu har jag båten jag vill ha och den kommer att gå länge än.

Ett annat våghalsigt alternativ om man åker på motorbyte är ju en kina-diesel.

Nu är ju inte alla gamla motorer skrot och det är till sist DINA krav som måste styra men ovan nämnda idé att anlita besikningsman är aldrig fel.

 

Lycka till med båtbytet

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd! Nu har vi spenderat helgen med att gå i hamnar och titta på båtar. Tyvärr var ju inte vädret det bästa för att njuta av båtarna men fördelen var att de var inne i hamn.

Tack vare era råd och letande på nätet har våra önskemål blivit lite tydligare men ännu har vi inte hittat vad vi vill ha.

Motorn ska i alla fall vara relativt ny och sötvattenkyld vilket begränsar urvalet. Inombordare och disel är ett måste.

Vi vill gärna ha en öppningsbar ruta/lucka i fören för att underlätta in och urpackning.

Många båtar fins det...... Skilsö 23 (kanske lite stor) och Comet 21 verkar trevliga.

Vi vill helst kunna lägga i och ta upp båten själva och våra Y-bommar klara bara 7x2,50 m om jag minns rätt.

Segling....? Ja, det ser väldigt mysigt ut men vi är lite oroliga för det där med att själv kunna bestämma riktningen.

Besiktningsman...? Kanske bedrar snålheten visheten men det känns som om det vi behöver hjälp med är motorn och det kan inte en besiktningsman hjälpa oss med. Övrigt på båten bör vi väl kunna se själva?

När på säsongen är båtmarknaden slut?

angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, där sprack mitt tips på finaste snipan i storleksklassen, Monark 690! Utomordentlig och stabil sjöbåt. Dessutom vackraste aktern. Finns också riggade. Tyvärr är den 2,60 bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ullra skrev: Besiktningsman...? Kanske bedrar snålheten visheten men det känns som om det vi behöver hjälp med är motorn och det kan inte en besiktningsman hjälpa oss med. Övrigt på båten bör vi väl kunna se själva?

Kanske har du nytta av den här instruktionen för båtbesiktare?
Om inte annat kan du väl hitta en del punkter att klanka på och bekymrat räkna högt vad det kostar att åtgärda.
Till slut kanske du får båten gratis. wink
http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå......det var inte dåligt. Kanske behövs en besiktningsman ändå? Tack i alla fall för dokumentationen.

enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår er bitterhet, själv får jag fortsätta att köra styrpulpet med en gammal tvåtakt för bara såna får man bibehålla.

Hur mycket hade ni tänkt Er att betala för snippan, såg på Blocket att prisnivån ligger mellan ca 10K och över 300K. Vid 10K behöver man väl knappt anlita besiktningsman, men vid 300K kan det nog behövas.

Är det en träsnipa eller plast ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ullra skrev angående segling

Segling....? Ja, det ser väldigt mysigt ut men vi är lite oroliga för det där med att själv kunna bestämma riktningen.

Jag har seglat sen början av 1960-talet. Den första dagen jag skulle försöka , hade jag ingen aning. Det tog inte mer än nån timme så hade jag kryssat mig ut till Hållö. Efter det har det inte varit några stora problem - mer än krånglande motorer förståss. Men det spelar ju inte så stor roll - man har ju en segelbåt. wink

Ibland hade jag önskat att jag kunde ta det kallt och låta vindarna föra mig dit de vill, men tyvärr har jag alltid planer på vart jag själv har för avsikt att ta mig, så att man inte kan bestämma åt vilket håll man skall med en segelbåt, har jag aldrig märkt. 

Mina fem senast segelbåtar har haft samma form som snipor. Spetsiga i bägge ändar. Kostrar brukar de kallas.



Senast ändrad av toaen | 04 juni 2012 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt så att man kan åka motorbåt med segelbåt också. Har man tillräcklig fantasi kan man tänka bort masten och skruva lite oroligt på sig och titta åt nåt annat håll.

En vacker dag då det blåser bara ett par m/s drar ni ut ett segel och kollar vad snyggt det fladdrar. Sen snabbt in med det igen eller så tar man gud i hågen och sträcker på tömmarna och ser vart det bär iväg. Oftast åt det håll man styr faktiskt. Sannolikheten är c:a 75% att det går åt det håll man vill. 

Åt det 25%-iga hållet låter man motorn gå. Kryss är ett otyg och mer för riktiga seglare. Sån kan man bli men det är inte nödvändigt.

Blir man riktig seglare älskar man kryss men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att våra önskemål börjar klarna....

Snipa.

Färskvattenkyld inombordare disel.

Max 120TKR.

Tycker att Marex 21 verkar trevlig (kanske även Marex 24). Utseendemässigt tilltalar den mej men är det någon som vet hur den går i sjön? Andra åsikter?

Orosmomentet är att motorerna oftast är sent 70 eller tidigt 80-tal. MD 11, MD17 eller Yanmar. Dessutom är ägarhistoriken inte alltid känd. Visserligen har min man tidigare mekat lite med bilmotorer men man vill gärna undvika att börja med en havererad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp....!!!

Var och tittade på en Marex 21 och fick klart för mej att den inte var någon äkta snipa eftersom den inte var långkölad. Vad betyder det? Jag kan själv se att en del snipor har köl vilket Marex inte hade. Hur påverkar det gången?

Läste något om deplacerande. Har det något med kölen att göra? (Trodde att det var vikten)

Är Nidelv 24 långkölad?

Ursäkta vår okunskap. Känns fortfarande som om vi är noviser men vi lär oss nytt varje dag. Snart kan vi köpa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alterntiv till myra/möring 21 är myra 22.. den är också lite platt i aktern och gör därmed ngn knop extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...