Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

ullra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ullra

  • Placering
    Kadett
  1. Våra grannar i hamnen har en Skilsö 23 som de är mycket nöjda med bl.a. för att båten har en lucka i fören som man kan kliva ombord genom. Kolla på blocket så kan du se hur den ser ut. /Ulla
  2. Hurra! Nu är allt frid och fröjd. Vi hittade en begagnad reservdel. Provade i helgen och den fungerade utmärkt. Tur att det finns personer som spar på de gamla reservdelarna.
  3. Jag har en bra bild men får inte till det i svarsrutan. Den är på 3MB så du har nog rätt i att den är för stor. Jag har skickat den till dej på mail och hoppas att du inte misstycker. Den ser inte likadan ut som din bild.
  4. Tack för svaret! OK, borde kanske sagt att jag finns i Nyköpingstrakten.... O-ringen var en liten röd sak som satt i midjan på tappen som ska stänga av motorn (troligtvis för tätning). Tappen styrs av en vajer som dras åt med ett handtag på manöverpanelen. Vi har nu kommit fram till att reservdelen har utgått på Volvo Penta och vi måste leta efter en begagnad alternativt be en smidesverkstad svarva till den. Känner någon till vem som kan ha begagnade delar?
  5. Hej, är det någon som kan tipsa om var jag kan få tag i reservdelar till min VP MD17C? När vi kom till hamn kunde vi inte stänga av motorn. Vid närmare undersökning visade det sig att tappen som vajern skulle skjuta in i avgasregulatorn hade gått av i midjan. Där sitter en oring som troligtvis hade blivit gammal och torr. Kanske var det den som förorakade brottet? Vi plockade fram artikelnumret från en sprängskiss och bad varvet beställa den. De meddelade oss att artikeln hade utgått men tog fram en begagnad istället. Tyvärr visade det sig att den tappen var för kort och inte nådde fram för att stänga av motorn. Är det någon som har haft samma problem och kunnat lösa det? Jag vill gärna kunna prata med dem jag beställer från så att de mäta tappen så att det inte blir fel igen.
  6. Äntligen har vi hittat båten vi vill ha...! Det blev en Albin 25, slutet kylsystem, motorn MD17C renoverad. Vi föll direkt efter allt letande. Hoppas nu bara att vår känsla är rätt. Vi ska nu köra ner båten från Värmdö till Nyköping. Är det något vi ska passa oss för? Känner inte så väl till Stockholms skärgård och är ovana vid båten. Tänkte gå på utsidan, alltså inte Mälaren. Har hört att Mysingen kan vara förrädisk? Är det bäst att gå Dragets kanal?
  7. Tack för fler lektioner.....men oj vad ni tjatar om segling... Jag vågar inte!!! Men vi har faktiskt börjat fundera på en Monark 690. Då kan man ju prova lite.
  8. Tack för svaret. Din båt ser väldigt fin ut. Får man fråga vad det är för båt? Hur ser skrovet ut? Har den köl, platt eller V-form? Har du satt på bärplanet själv eller fanns det från början? Vi blev lite oroliga när man varit på och gjort genomföringar under vattenytan. Dessutom har vi inget behov att gå snabbare än 7 knop (just nu i alla fall).
  9. Tack för matte-lektionen.....! Ska man tolka det som att en äkta snipa ska vara deplacerande? Vi har tittat på några båtar där man monterat ett extra bärplan i aktern för att båten inte ska niga? Beror nigningen på att man monterat på en för stark motor eller är det skrovets utformning? Vi har bl.a. sett det på en Marex och den har vad jag förstår V-format skrov. Den har i alla fall ingen lång köl.
  10. Hej, nu har vi kommit en bit i vårt val av diseldriven Snipa. En fråga som dykt upp är utformningen på skrovet. Vad innebär deplacerande och långkölad botten? Finns det andra alternativ? Vilken typ går bäst i sjön?
  11. Hjälp....!!! Var och tittade på en Marex 21 och fick klart för mej att den inte var någon äkta snipa eftersom den inte var långkölad. Vad betyder det? Jag kan själv se att en del snipor har köl vilket Marex inte hade. Hur påverkar det gången? Läste något om deplacerande. Har det något med kölen att göra? (Trodde att det var vikten) Är Nidelv 24 långkölad? Ursäkta vår okunskap. Känns fortfarande som om vi är noviser men vi lär oss nytt varje dag. Snart kan vi köpa båt.
  12. Nu tror jag att våra önskemål börjar klarna.... Snipa. Färskvattenkyld inombordare disel. Max 120TKR. Tycker att Marex 21 verkar trevlig (kanske även Marex 24). Utseendemässigt tilltalar den mej men är det någon som vet hur den går i sjön? Andra åsikter? Orosmomentet är att motorerna oftast är sent 70 eller tidigt 80-tal. MD 11, MD17 eller Yanmar. Dessutom är ägarhistoriken inte alltid känd. Visserligen har min man tidigare mekat lite med bilmotorer men man vill gärna undvika att börja med en havererad motor.
  13. Ojdå......det var inte dåligt. Kanske behövs en besiktningsman ändå? Tack i alla fall för dokumentationen.
×
×
  • Skapa nytt...