Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
IW23

Inget kylskåp - tips på mat som håller?

Rekommendera Poster

För en ung man uppvuxen i freonen tidsålder (men med båt som kanske gränsar till tryckkokarens) låter detta med konservering av resterna från storkoket mycket intressant. Tryckkokare kan jag låna av grannen. Vad bör jag mer tänka på? Ska vattnet i kokaren precis ligga under lockkanten eller ska locket vara såpass åtskruvat ändå att det inte spelar någon roll? Går det, som det så käckt heter, att göra detta helt utan tillsatser och konserveringsmedel och ändå få min köttfärssås att hålla ett helt år?

Kanske bör jag konsultera min gamla hemkunskapsbok..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långseglare har ibland bra idéer för att spara pengar. Båten tar mycket och själv får hen (!) klara sig med smulorna.

Ett sätt att spara slantar är konservering när hen hittar ett parti billigt kött.

Sylt, frukt och likn kan man konservera under lägre temp dvs 100 grader. Häll i sylten, sätt på locken och låt de stå i värme ett tag till så det mesta av luften trängts ut av ångan. Vanlig stor kastrull med vattenskyla och kastrullocket på. Det är det vanligaste sättet att amatörkonservera på.

Tryckkokare är ett annat sätt som gör att risken för botulism i köttkonserv är när noll. Botulism är högst ovanligt men kan vara dödlig. Nån bakterie som inte alltid dör vid hundra grader men som inte klarar 110-115 Celcius.

Har man de gamla konservburkarna med gummiring och plåtklämma gissar jag att plåtklämman håller ned locket och temperaturen trycket och förhöjd i ugn eller tryckkokare. 

Jag blev lite intresserad av detta och då jag konserverat med den låga temperaturen gjorde jag lite experiment. Jag brukar använda vanliga burkar man köper sylt, saltgurka och likn till sylt och även leverpastej. 

Min idé var att på likn sätt som med plåtklämsburkarna hålla trycket uppe genom att i detta fall skruva åt burklocket lite och samtidigt mäta temperaturen inne i burken. 

Detta gjorde jag med ett på burklocket pålött rör tillslutet i ena änden. I ugnen värmde jag upp burken och kunde då avläsa över 110 grader utan att burken sprack. När jag konserverar numera kan jag göra det i tryckkokare, micro eller vanlig ugn och även då köttkonserver. 

Fördelen med tryckkokare är att trycket i tryckkokaren motsvarar trycket i konservburkarna så risken för att en burk poffar är noll.

Plåtlocket är dock en ganska bra övertrycksventil. Ett åtskruvat lock pyser ut övertrycket fast det är åtskruvat ganska hårt. Det är stor yta och locket av tunn plåt men varning för ev smälld burk. Lite kan man dock skruva åt utan större risk. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservering i gamla glasburkar. Plåtklämman håller ned locket så gummiringen tätar mellan lock och burk. Vid upphettning trycks luft ut och vid avsvalning bildas ett vacuum i burken. Plåtklämman behövs egentligen bara vid uppvärmning därefter är det vacuum i burken som håller fast locket.

Den metoden användes en hel del hemma när jag var barn och saknar inte de matvaror som konserverats med denna metod. Nej vi hade ingen frysbox då och kött och korv fick saltas in.

Nej det var inte bättre förr. 

För långseglare borde torkat kött vara intressant. Bröd ska man inte äta så det går lätt att hoppa över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar mammas konserverade leverpastej. Rödbetor likaså. Morsan laddade den vedeldade tvättgrytan full med burkar för att ta hand om höstens skörd.

 

Båtarna saknar frys så det är samma läge som för femtio år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skruva åt locket på burken. Det blir samma tryck. I burken som i tryckkokaren. När det svalnar är det lågt tryck i burken och locket sugs ner med ett klick.

 

En kul variant jag läste om är inkokad mat. Då stoppar man i rätt mat i burken och låter den tillreda i burken. Kött grönsaker vatten och kryddor. Köttkonserv!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag finns massor med mat som inte behöver kyl. I Sverige äter vi inte konserver men nere i Europa är det vanligare och det finns ett gott utbud. Här brukar man hitta hos Lidl och ÖoB. Ofta billigt, det finns ingen anledning att konservera själv och det blir sällan gott heller. UHT-mjölk håller i månader tills man öppnar den. Ägg klarar sig i månader om de aldrig varit kylda. Corned Beef, ägg och öl gick att leva på under lång tid, efter ett par dagar tyckte man t o m om det. Har man ägg och olja kan man lätt slå ihop en majonäs. Saltat, torkat och rökt mat åt man förr. En lufttorkad skinka kan man karva på länge. Torkat kött är bra att tugga på under nattvakterna. Torkade ärtor och bönor åt man också förr, blötlägg ett dygn så går det åt mindre bränsle att koka. Soppor och grytor kan man tillaga oavsett väder. Sen har vi ju idag allt vakuumförpackat från kött till soppor. Bröd (för de som fortfarande äter det) kan man baka, använd grovt mjöl så mättar det bättre. Många grönsaker håller sig också förvånansvärt länge tex lök, morötter, vitkål mm. Ansa och städa kontinuerligt. Det finns trix för att få smör att hålla sig men modernt kemikaliemargarin borde ju hålla i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-mjölk är bra, men måste förvaras torrt.

 

Jag hade en gång H-mjölk i kölsvinet, och där är det lite fuktigt av kondensvatten som rinner ner. En gång när jag kom ner i båten när den legat vid bryggan en vecka så hade mattan på golvet ändrat färg. I stället for den tidigare bruna färgen var den vit! Efter ett par sekunder kom lukten!

 

Fukten hade löst upp mjölkförpackningen utifrån och mjölken hade runnit ut - och blivit riktigt rutten. Den vita mattan var mögel!

 

Mattan åkte överbord och segelturen fick skjutas upp. Det tog en bra stund att sanera och bli av med lukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset!! Jag staplade H-mjölk flera på varandra i ett stuvfack i somras. Tur att det höll. nästa sommar blir det plast-backar att lägga dem i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips på något som håller är vit-kål. Under rötveckan när andra grönsaker fick rensas ut så höll vitkålen fortfarande flera veckor. god rå såklart men woka och koka passar den ju också till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Säger bara Soldatens ärtsoppa färdiglagad på thermos med en knäckemacka med ost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Det gäller dock att man har bra ventilation i båten och djupa stickkojer bör undvikas! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konerverad makrill i tömatsås. På en grov limpa och med svartpeppar. En pilsner till det. Det är allt som behövs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vatten,mjölk-vätskor alltså-så går det bra med äkta silver för att hålla undan bakterierna.Nybyggarna i USA lade en silverdollar i mjölken,kyla fanns ju inte då.Lär fortfarande fungera enligt en video på nätet.Skall prova detta själv nästa sommar i dricksvattnet (har någon gammal silversked som kommer att bo i vattenbehållaren fortsättningsvis och vattnet kommer då inte att bytas längre).Att silver desinficerar är känt sedan antiken.Googla gärna på silver eller ännu hellre på kolloidalt silver,ämnet är rätt intressant även i andra sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nästan göra vad som hlst för ett par burkar av försvarets leverpastej.. ;)

 

I övrigt..ÖL ÄR MAT!! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldburkarna!! Åh, tänk om dessa gick att få tag på...då skulle smörgåspålägget vara kirrat, både till vardags och till fest! cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla lite bland mataffärernas konserver där finns en hel del inkl väldigt bra leverpastej.

Eftersom öl är flytande bröd så visst är det mat, om än av tveksam karaktär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har provat. Inget slår försvarets konserverade.  Sist jag hade en burk (90 talet) så var den tillverkad 1984. Men jösses vad god den va. 

Inget tveksam karkatär på ÖL. Däremot ska man vara försiktig med konsumerandet av drycken på sjön! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...