Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
IW23

Inget kylskåp - tips på mat som håller?

Rekommendera Poster

Efterlyser tips på god mat och bra snacks som funkar att ha med sig ombord utan kylskåp. Fenköl = inget kölsvin att tala om.

I somras gled ölkorven in som en klar favorit. perfekt när man blir vrålhungrig mitt ute på sjön. behöver ej förvaras i kylskåp och behöver inte ens tillagas ;)

Vad gäller middagar blev det ofta pasta som livades upp med olika grönsaker. Grönsaker visade sig hålla längre än man hade kunnat tro. Lite tjatigt dock efter ett tag ;)

Ytterligare ett tips: tonfiskmacka! Jag är egentligen inte så förtjust i tonfisk men det här blev riktigt gott: något bra bröd som håller några dagar majonäs på tub (håller i rumstemperatur tills tuben öppnas) tonfisk på burk gurka. Så gör man en rejäl laddning mackor på morgonen innan det är dags att kasta loss, så är lunchen redan fixad sedan när man blir hungrig mitt under seglingen! Det låter inte så gott med varken majonäs eller tonfisk men det var det. Åtminstone tills man har förätit sig på det ;)

Vore perfekt att få tips på andra goda saker som går att förvara i sommarvärmen. Middagar/ lunchmackor/ tilltugg.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Herregud, inget kylskåp i båten... då hade jag hellre döttcrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärtsoppa, öl och kaffe funkar hela sommaren i snabbseglaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, hade aldrig kyl i vår förrförra båt. Det gick bra ändå. En vanlig kylbox som man hällde is  i botten på funkade tillräckligt bra. Is kunde man köpa lite här o var. Spis hade vi och chiliconcarne var en vanlig rätt. 

 smiley



Senast ändrad av breckan | 21 januari 2012 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pasta med pesto och coctailtomater. Felix burkköttbullar med färsk potatis och rårörda lingon. Ravioli. Har inte heller kyl, utan bara en isolerad box. Kör med kylklampar, fryst mjölk, frysta kycklinglår osv. Det håller boxen kall i tre dygn ungefär, sedan är det dags att bunkra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat löser sig ändå, många bra tips ovan. Men hur i hela friden håller du ölen kall????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat finn inga begränsningar på! Konserver hur mycket som helst, Kalops Salta biten soppor mm mm. Pulvermos,En favorit är Raggmunk (Pulver) smakar riktigt bra,Rökt fläsk till den ;) Tortellini (Frystorkad) Pulvermjölk till Matlagning. O så givetvis en Burkugn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulvermos är ju en klar höjdare åtminstone om man är riktigt

hungrig. Det finns mjölkpulver att köpa i nästan alla matbutiker.

Fungerar bra med okylda ägg (står sig i veckor) om man vill göra

lite pannkakor. Om man vill ha pannkakorna lite matigare så kan

man ha i lite grönsaker och exempelvis torkat kött. Ett annat

pulveralternativ är soppor av olika slag. Fiskbullar på burk om det

aldrig nappar och en uppsjö av olika köttkonserver funkar också

bra som reserv.

lsmiley



Senast ändrad av Jobhurt | 22 januari 2012 | 13:37



Senast ändrad av Jobhurt | 22 januari 2012 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra rätt är även pulvermos och Corned Beef alternativt salta biten. Även pölsa med rödbetor brukar gillas av vuxna.

/Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ölen har jag stuvad under vattenlinjen, håller sig i samma temperatur som vattnet. Har inte testat själv, men vill man ha ölen kallare ska man kunna sänka ner den till botten i en nätkasse. Kan säkert behövas någon tyngd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långa färder efter bunkring, dvs hur länge efter bunkring ska maten vara hållbar?

Ägg är kanon, känns som färskmat men håller hur länge som helst (månader) även i rumstemperatur. Strunta i bäst-före-datum. Vänd på dom ibland. Har hört att dom håller bäst i rumstemperatur om dom aldrig varit kylda så köp inte från kyl om möjligt.

Knäckebröd är kanon så har man alltid bröd efter att mjukbrödet tagit slut/möglat.

Det går att torka köttfärs i ugn om man vill vara så ambitiös. Sök på det så hittar du något. Håller hur länge som helst sen. Blöts upp i vatten när det ska användas.

Gillar man mjölk så köper man havremjölk. Somliga har bäst-föredatum ett år framåt även vid förvaring i rumstemperatur (oöppnat). Smakar ungefär som mjölk men är gjort på havre. Ska fungera bra även i kaffe.

Tubar med mjukost, och sedan bröd (mjukt eller knäcke) så kan man göra obegränsat med mackor hur länge som helst även med ena handen på rodret om du ensamseglar (som jag).

För ensamsegling rekommenderas även konservsoppor, värm på morgonen och förvara i termos tills den ska intas.

Vad gäller snabb lättillgänglig energi tycker jag att kexchoklad är det bästa, mättar mer och trevligare mättnadskänsla än ren choklad eller annat godis.

Annars allmänt: nudlar, spaghetti, pastasås på burk, pulversoppor, konservsoppor, konserver med annat (finns allt; chili con carne, köttfärssås...).

Konserver är ju lite dyra tyvärr. Jag hade tur att bl a ha kompaniets transportgrupp under mig i lumpen, det blev alltid över mat och den tog jag hand om efter övningarna (skulle slängas annars - det var i alla fall vad jag sa mig själv). Jag släpade slutligen en svart sopsäck med 20 kg konserver (Försvarets guldburkar är *bra mat*) från regementet. Det var 10 år sen och jag har inte gjort slut på det än. Tror inte man hittar så bra konservmat som t ex burkarna med lappskojs på annat sätt.

Med torrvaror och konserver klarar man sig egentligen hur länge som helst. Ska man vara ute så länge att man börjar oroa sig för brister av vitaminer och annat tar man med lime som dom gamla sjömännen gjorde, lime håller länge.

Ska maten vara enkel och snabb att laga med minimal insats av t ex disk är konserver utmärkt - ställ i gryta med vatten och koka 20 min (lumparknep). Därefter är det varmt och man kan äta direkt ur burken. Ingen disk.

(Sökandet efter dom riktigt enkla vägarna under lumpen tog oss så långt som att lägga/fästa burkarna direkt vid motorblocket på något av våra fordon under gång. Så blev det varmt utan att man behövde stanna och koka vatten. Funkar nog även på inombordaren på en båt om man går för motor.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de här kan förvaras i upp till ett år i rumstemperatur och värms enkelt i vattenbad och äts ur förpackningen. det är inte frystorkat utan ser ut som vanligt konstigt nog. kostar runt tjugolappen på netto.  smidigt, ingen disk och hållbart:

http://www.tifood.se/fardigratter.htm



Senast ändrad av Kallekula777 | 22 januari 2012 | 23:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en jädra massa kyckling...och jag som inte äter kyckling...frown Annars verkar de ju vara ett ganska bra alternativ och jag kan ju välja de som inte är kyckling! yes

Var kan man köpa dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej 

Ett tips är att om du använder kylbox , så se tilla att kyla ner varorna ordentligt hemma innan du packar ner så håller de sig kylda betydligt längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara kyla varor, frys så mycket som du kan av sådant du ska använda i slutet av veckan.

Packa de frysta varor du planerar att använda i början av veckan i en kylväska tillsamman med smör, mjöl, öl mm som ska vara lagom kallt. Resterande frysta varor för slutet av veckan packar du i en annan kylväska som du öppnar först på fjärde dagen. Se om möjligt till att den är fullpackad, linda gärna in den i ett par extra filtar och förvara den så svalt som möjligt.

En vecka är ungefär vad man kan klara av mellan bunkringarna om man vill använda färsk mat (fågel, kött och fisk), efter dag sju måste det bli konserver och torrfoder.

Det finns högpastörisserad mjölk som håller i tre månader, Lidl är billigast och de har också alltid sådan mjölk.

Kolla som sagt även tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386025
Här finns en helö del mycket bra tips.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips när det gäller att få till kyla där man saknar kylskåp är att frysa in PET-flaskor som sedan används som kylklampar. Detta använde jag på min budbilsförartid. Budfirman hade snålat in på AC så bilen blev grymt varm på sommaren. Jag frös då in en 1,5 l PET kvällen innan (noga med att klämma ihop den lite innan korken skruvades på helt så att isen kunde expandera) som jag sedan lindade en handuk runt som låstes med ett par gummisnoddar. När det började bli lite varmt och törsten smög sig på så hade ju flaskan börjat smälta så jag fick iskallt vatten levererat resten av dagen! Jag fick experimentera lite, beroende på temperaturen i bilen, med hur tätt handduken skulle vara lindad så att avsmältningen korresponderade med min törst.

Så att ha 10 frysta PET som kyler matvaror, ger löpande isvatten och kan minska (eller utöka) den befintliga färskvattenreserven med 15 liter är inte så dumt! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju va bra att få plats med lite Mat i boxen med! Haha,den var riktigt bra ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill få med mat också kan man som tidigare nämnts frysa mellanmjölk och använda som kylklamp och sedan dricka upp. Öl går också bra, öl är också mat!?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fryst och sedan tinad öl smakar fortfarande utmärkt. I flaska är ju svårt att frysa in men tror jag har fryst i burk och att det har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kunde inte tänka dig att det går lika bra med 50 cl PET? Sen beror det väl på hur stor box man har, eller hur? Det är ju principen som är det viktiga...alla dricker till exempel inte mjölk och då är det ju lite korkat att frysa in mjölk som man sen får slänga.

Riktigt dumt inlägg av dig tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinboxens plastpåse är en bra kylklamp. Lätt att veckla ihop när kylan lämnat påsen. 3l is kan räcka i två dagar. Går ganska bra att fylla in i pipen om man håller påsen uppåner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spännande tråd, Att torka köttfärs ska jag prova.

Överlag har vi en övertro på behovet av kylskåp.

-Kött håller betydligt längre än  man tror; Rökt kött  som bog (bäst) eller kassler är bra, färskt kött fryser du och slår in det i tidningspapper,

Jag brukar köpa rökta korvar och hänga upp dem och låta dem torkar i upp till ett halvår. 

Potatais, morrötter, lök, äpplen håller jätte bra. 

Blomkål, sallad tomater står sig hyggligt några dagar.

Bake-offbröd i burkugn gör tillvaron extra lyxig.

Snacksar gör vi på små skorpor med pesto, oliver smågurkor, soltorkade tomater och självklart har man god olja och vinäger med ombord.



Senast ändrad av Marrexxx | 23 januari 2012 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade igenom tråden. Här är ett tips till. Konservmakrill i tomatsås på kavring. Gärna lite lök. Glöm inte svartpeppar. Pilsner. Underbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips på både mat och på kylning!!!

Ett tips angående hållbarhetsmjölk: vi köpte halvliterförpackningar för det gick åt ca 4 dl för två personer till frukost. Bättre att öppna en och sedan slänga det lilla som blir över än att segla runt med 6 dl i en öppnad förpackning om man kör med 1 L :) Det finns ju små lock att köpa till men skönt att slippa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när det gäller mjölk samma sak där, du behöver inte slänga: sparara slatten slå den i potatismoset, i såsen eller på en skål med nyplockade bär. Även mjölk håller längre än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidl har mjölk med lång hållbarhet (högpastöriserad) som har skruvlock. Den håller jättelänge (flera dagar) även som öppnad och utan kyla. Se bara till att sätta på locket så snabbt som möjligt för att undvika att det kommer in sådan som gör att mjölken surnar.

Högpastöriserad mjölk smakar lite sötare än vanlig mjölk, lite åt samma smakriktning som kokt mjölk, men om man står ut med det är det absolut inget fel på den mjölken.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är lite förutseende kan man under vinterhalvåret spara glasburkar (typ gurk- eller syltburkar) och konservera mat själv. Blir klart godare och billigare än köpekonserver.

Gör tex lite mer köttfärssås till middag än du äter upp och lägg resten i en glasburk. Lägg på locket löst. Ställ burken i en tryckkokare med vatten och stormkoka i 15-20 minuter. Sedan drar du åt locket och låter burken svalna. Se till att locket sugs in och håller tätt. Ställ i skafferiet och kör till båten vid vårrustningen. Nu har du mat som håller gott och väl hela säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite nygammalt tänk. Konservering i tryckkokare funkar utmärkt. Varför har mäskligheten glömt bort tryckkokaren?

När jag var grabb konserverade mamma mat själv, kanske mest svamp och bär men även annat. Sedan kom frysen och då glömdes tryckkokaren bort...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett tips om ni skall ut under lång tid och överleva på haven.

Förutom att fiska sin egen fisk förstås!

Köp groddlådor i en hälsokostbod. Det är plastlådor med små hål i botten så vatten rinner undan och bara lagom med fukt stannar kvar. I dessa groddar man alalfa-frön och linser. Ingen jord, bara vatten. Enkelt och det sköter sig självt. Tar 2 - 5 dar. Odlas omlott, så man alltid har tillgängligt. Groddarna, som även betecknas som levande föda, är späckade med energi och näringsämnen. Du får i dig allt du behöver. Även protein. Inget kolesterol. Dessutom gott, mycket godare än kokade linser. När man kokar går dessutom en del av näringen förlorad.

Man köper påsar med de små fröna och linserna, och dessa ökar sedan i volym flera gånger om när de groddas. Otroligt drygt! Du kan lätt packa in så det räcker flera år. (Inga fler tunga och utrymmeskrävande konservburkar, inga fler bökiga tetraförpackningar!) Komplettera med gryn, andra frösorter som inte groddas, nötter, och torkad frukt. Allt man behöver, man mår bra, blir pigg och fräsch i sinnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...