Jump to content
Monday 17 May 2021

aphrodite25

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About aphrodite25

  • Rank
    Fänrik
  1. Tanken ifråga är i rostfritt (förresten på 38l) och därmed rimligen ganska "tålig" mot ett måttligt undertryck. Tror jag. (Kommer nog ändå aldrig användas av praktiska skäl, mera för att kunna pekas på ifall att). Pinka i sjön är ju fortfarande tillåtet och för tvåan finns det gott om toaletter i land,så det löser sig.
  2. Har en septiktank med självfall och 12mm luftning,volym ca 28 l. Det påstås att luftningen inte är tillräcklig vid maskinell tömning,tanken skulle kunna säcka ihop. Detta har gjort att jag hittills dragit mig för att installera en däcksanslutning för tömning. Nu är min tanke enligt följande: Marintoaletter har ju en backventil (mot själva toaletten) samt en diafragmaventil (öppnar mot tanken) i inkommande ledning (dia 38mm). Det borde väl funka som "reservluftning" och därmed förhindra tankkollaps har jag funderat. Är detta feltänkt? Någon?
  3. Håller helt med. Det övervägande antal bälgbyten är helt onödiga,bälgen håller uppenbarligen hur länge som helst.Den är vävarmerad så det blir knappast några överraskningar och katastrofåtgärder. Mitt drev är från 1981,bytt (helt i onödan skulle det visa sig)1993 och på den vägen är det-inga problem,bälgen är fortsatt mjuk och fin utan sprickor.Bra kvalitet,original VP. 20 år således utan några problem.Jag ligger inte vaken på nätterna pga detta.
  4. Det räcker med nålfilt limmat mot kojbottnarna.Har haft det i över 20 år i en Aphrodite25 och det fungerar. Hade kondensproblem innan. Någon luftspalt behövs inte. Det handlar om att inte madrassen kommer i kontakt med en yta med lägre temperatur än ca 14-15 grader C.
  5. Jag har gjort mig en slags hoytbom kombinerat med skena och seglat med detta i flera år. Fungerar hur bra som helst på alla bogar. Min självslående bom rider på förstaget som är stagad ovanför vantskruven mot däcket på ömse sidor. Blir annars för stora sidkrafter på förstaget,kom på det så småningom.Jag har även straffat bommen mot däck så den inte lyfter på öppna bogar så det blir litet fler snören (och snubbelrisker) än vid en hoytbom med sitt däckslager. (Den var litet för dyr i min smak så därför experimenterade jag fram min lösning under några somrar,bommen är av fernissad gran,skenan hade jag innan).
  6. Är man det minsta rädd om sin hälsa så ratar man margarin samt alla produkter som innehåller det (färdigrätter öht. samt bröd och kakor från fabrik). Oliv-och rapsolja är ok-kall- men inte i stekpannan. (härskar). Kokosolja ok i alla lägen. Smör också,likaså Bregott-på smörgåsen (innehåller en del olja). Det generella problemet är oxidering av omättade fetter (bl.a pga.upphettning),ger s.k. fria radikaler i övermått.Inte nyttigt men mycket skadligt för hälsan.
  7. Ett nygammalt tips från vilda western. En silverdollar i mjölken höll den färsk länge,fungerar nog lika bra eller bättre i dricksvatten. En praktisk tillämpning är att antingen lägga lite matsilver i tanken (och låter det nötas runt där) eller/och tillföra lite kolloidalt silver (10 ppm-lösning i destillerat vatten,kan köpas,ionsilver. Jag gjorde ett experiment efter att jag såg ett exempel på nätet: Tag 2 glas mjölk 3%,lägg en silversked + litet kolloidalt silver i det ena och låt dom stå på t.ex. diskbänken.Efter 2 dgr blir det filbunke i båda,först i det obehandlade glaset, sedan även i det andra några timmar senare. Sedan blir det grönmögel i den obehandlade mjölken dag 3,inget i den andra.Efter 2 veckor var den behandlade mjölken fortfarande gulvit samt fullt ätbar men fy för den andra,gröna. Efter 18 dgr fortfarande samma sak.Då försökte jag återställa mögelfilen med hjälp av kolloidalt silver vilket inte gick.Därmed avbröts experimentet. Nästa säsong blir det silver i tanken för min del.
  8. Det finns nog ingen direkt koppling mellan segelnumret och årsmodellen.Vad jag har hört så togs seglen från hyllan och parades ihop med båtar från lagret.Köpte min begagnad 1976,den var nog byggd året innan som halvfabrikat. Jag hade H66 (underbar seglare,blå samt förlängt av mig en halv meter-den blev då oslagbar i klubbtävlingarna,undrar vart den tog vägen) och sålde den 1985 för att sedermera segla en Aphrodite 25 från samma tillverkare Boo Marin.Arvtagaren Torgny Jansson kan nog ev. besvara några frågor.Annars är det numera Arcona som gäller där.Ulf.
  9. Bo Eriksson Marin,boende på Ingarö,tel. 073 9131095,hälsa från Ulf P./nöjd kund. bo eriksson@bostream.nu PS. Han har själv en S-30a,så det är nog rätt person att rådfråga.
  10. När det gäller vatten,mjölk-vätskor alltså-så går det bra med äkta silver för att hålla undan bakterierna.Nybyggarna i USA lade en silverdollar i mjölken,kyla fanns ju inte då.Lär fortfarande fungera enligt en video på nätet.Skall prova detta själv nästa sommar i dricksvattnet (har någon gammal silversked som kommer att bo i vattenbehållaren fortsättningsvis och vattnet kommer då inte att bytas längre).Att silver desinficerar är känt sedan antiken.Googla gärna på silver eller ännu hellre på kolloidalt silver,ämnet är rätt intressant även i andra sammanhang.
  11. Jag har haft lite vatten under motorn i en massa år,tömde ibland vad jag bedömde som kondens,smakade aldrig.Nu vart det plötsligt översvämning när avgaslimpan gick som jag berättade tidigare på detta forum.Har troligen läckt i ett antal år.Få se hur det blir med kondensen framöver med den nya limpan.
  12. aphrodite25

    Motorbyte

    Om laddningen blir bättre kan man ju ha olika uppfattning på-mängd ampere möjligen men definitivt inte kvaliten, alltså en jämn hög spänning som gör att man får in den alstrade strömmen i batterierna.Kräver helst 14,4 V-lite beroende på temperaturen-högre ju varmare det är,vill jag minnas.Allt övrigt kan jag i stort hålla med om.Jag har ju min inombordare kvar men slängt generatorn som var kass och kört hela säsongen med solceller.
  13. aphrodite25

    Motorbyte

    Amiral! Intressanta och rimliga synpunkter! Nu är jag framförallt skärgårdsseglare (östkusten) och där är det litet snällare förhållanden än i västerhavet.Jag har också den erfarenheten att i riktigt tufft väder så går det inte köra utombordsmotor (vevar i luften),då får man krypa in någonstans vilket är lätt på östkusten men nära nog ogörligt på västsidan. (Har 1982 seglat i 19 m/s -enligt lotsarna på Marstrand- från Smögen till Instön efter 3 dgr. kuling-var tufft och ingenstans var det lä-båten en Vindö 40.)
  14. aphrodite25

    Motorbyte

    Jag skulle nog fundera på en utombordare på max. 10hk.Tidigare har man ju alltid rekommenderat inombordare för generatorns (och i viss mån förbrukningens) skull men ,som jag berättade på annan plats här tidigare (Generator överspelad?) så tycker jag att generatorn med fördel kan ersättas av en solcell (eller flera om man har stor förbrukning). I övrigt skall man väl segla i första hand och inte gå för motor långa sträckor bara för att ladda batterierna. Så mitt råd är:Sälj motorn till någon renoveringsfirma,plasta igen genomföringen och köp en 4takts utombordare.Mycket mindre kostnad och bekymmer! Dessutom får du ett stuvutrymme till och lättar båten ca 100 kg. Ulf
  15. Offeranod är nog rätt åtgärd,antingen direkt på eller också via en kabel från någon kölbult och över bord med anoden till vattnet.(Gammalt tips i 80 talets A25 klubb). Själv har jag löst detta genom att spackla in hela kölen i samband med profiloptimering av både köl och roder.Förutom att det besvärliga rostproblemet försvann (säkert mer än 10 år sedan) så har jag fått en betydligt effektivare kryssbåt,dessutom lika på bogarna.Från början var det stor skillnad på både höjdtagning och båtfarten.Men det kräver en del beräkningsmöda,tillverkning av mallar och sedan själva spacklingsjobbet.På styrbordssidan var det ganska ok medan babordssidan krävde mer än 5 mm och en massa slipjobb.Jag gissar att vattnet i spacklet håller sig ganka syrefattig,det byts ju inte ut.Därför händer då väl ingenting med rosten,gissar jag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy