Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Bicc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bicc

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack! Precis som du säger så har jag en sötvattendel med glykolblandning. Var osäker på om det var något i sjövattendelen som också öppnade upp vid högre värme. Då kan jag sova tryggt.
  2. Skulle konservera min sötvattenkylda VP 2002 på land i år. Hade bytt olja och filter redan i vattnet denna gång vilket jag tidigare har gjort på land. Eftersom jag inte skulle byta någon olja på land så körde jag motorn bara 5 min med sjövattendelen av kylningen i glykolvatten. Blev nog max ljummen. Gjorde jag ett misstag nu? Skulle jag kört den riktigt varm med glykol för att glykolen skulle nått ut överallt?
  3. Har redan sedan tidigare inhandlat och påbörjat montering av en klassisk Rule 500 samt nivåvakt av gungbräda-typ. Diafragmapumpen ser annars mycket smidig ut. Blir kanske en sån nästa gång. Antar att lösningen på mitt problem blir att sätta genomföringen så långt ned som jag vågar och sedan se till att pumpen sitter över nivån som fylls upp när slangen töms bakåt i kölsvinet.
  4. Ska montera länspump med nivåvakt längst ned i kölsvinet till våren. Har tänkt att placera genomföringen på ena sidan längst akterut så högt upp som möjligt. Slangen kommer då bli minst 6 m och det blir en del höjt från kölvinet upp till relingen. Kommer inte allt vatten som då finns i slangen rinna tillbaka ned i kölsvinet när pumpningen är klar? Är det något jag inte har tänkt på eller finns det något smartare sätt att lösa detta på?
  5. Tittade hur det ser ut igår men har ingen smart telefon: Vid gul och röd pil går det in en slang i min motor. Vid svart pil sitter det en mässingliknande bult indragen som är till viss del målad med motorfärg. Bör det sitta en anod där och törs man skruva ut bulten eller kommer det spruta kylarvatten då?
  6. Tack ska ned och titta idag. Motorn har separat färskvattenkylning. Är det då den alternativa bilden till höger som gäller?
  7. Ska börja med att erkänna att jag aldrig varit någon fena på motorer. Har en volvo penta 2002 i min segelbåt. Baksidan av motorn är mycket svåråtkomlig men med ett litet ryggskott som insats går det att nå det mesta. Har i år noterat en del rost vid skarven mellan avgaskröken och den del av motorn den är skruvad mot. Har regelbundet bytt offeranod på propelleraxeln som går åt men började googla lite och ser att det även skall finnas en zinkanod till kylsystemet. Kan dock inte lyckas hitta den i verkligheten och får inte upp den i någon sprängskiss när jag letar. Är det någon som vet var kylsystemets offeranod skall sitta och hur mycket rost på motorn är acceptabelt? Klämmer in en fråga till när jag ändå är i farten. Har aldrig bytt olja i backslaget (bifogar en bild från en annan motor med svart pil). Hur ofta gör ni det och går det till på samma sätt som när man byter vanliga oljan? Dvs varmkör och sug ut ur inspektionshålet?
  8. Tack för snabba råd! Jag hade nog räknat med att köpa nya batterier det ska jag fixa och en Multimeter med tångfunktion ska jag också skaffa. AGM-batterierna ser fina ut men polerna är vända tvärt om mot min koppling så då räcker nog inte kablarna. Köper kanske biltemas underhållsfria 86 Ah alternativt Tudor 80 Ah på Hjertmans. Går det att ta samma sort fast lite mindre (64 Ah) till startbatteri eller är det speciella batterier som är bättre på att ge startström? Blir nog att bygga om systemet till nästa säsong med elmätare och lite bättre koll på allting. Har funnits på "att-göra-listan" ett tag men som vanligt skjuter man på det som tar emot mest. Om man ska jaga strömtjuvar, är det bara att gå runt med tångamperemetern på alla sladdar då? Ska det vara "dött" i kablarna när allt är avslaget?
  9. Hej, Är fullständigt värdelös på el så nu är det väl dags att lära sig till sist. Har ett startbatteri och två förbrukare. Var fulladdat i höstas. När jag kollade nu så var det 2V i startbatteriet, 0,5 V i förbrukare 1 och 11,9 V i förbrukare 2. Solcellen ger spänning via en NAPS-regulator och är kopplad till förbrukare 2 enligt skiss. I lådan där startbatteriet sitter finns en Skyllermarkregulator men jag vet inte hur den är kopplad och hur förbrukarna sitter ihop med startbatteriet. Ska försöka reda ut detta men man får ryggskott bara av att tänka på utrymmet där batterierna sitter. Min undran är om solcellen är kopplad rätt och vad det kan vara som har dragit ström över vintern? Tycker det är märkligt att ett batteri är stendött och det andra lite mindre dött. Systemet är klassiskt gammalt påbyggt segelbåtssystem med elpanel och två huvudbrytare som dock inte bryter så mycket eftersom mycket är kopplat direkt på batterierna. Svår att veta vad som är vad eftersom alla sladdar försvinner in i små borrade hål här och där i skotten. I somras fungerade allt bra men vet inte hur mycket solcellen gav då jag fick bra laddning från motorn. Tacksam för råd i fortsatt felsökning, ska titta på lite ersättningsbatterier nu.
  10. Tack för tipset, ska testa så fort det blir plusgrader här igen.
  11. Skulle till att konservera toan och har fått problem. Har en vanlig handpump ned till septitank och sedan elektrisk pumpkvarn som tömmer skiten efter att slangen tar en hög loop och sedan ut i genomföringen. Spolade först ned ca 5 l spolarvätska blandat med vatten. När jag skulle tömma med kvarnen ut i en hink så tappade kvarnen långsamt i varv och till sist gick säkringen. Lät som den jobbade mot motstånd. Bytte säkringen och samma historia igen. Kopplade förbi säkringen och samma sak. Det kom inte en droppe ut ur genomföringen. Dagen jag tog upp båten funkade kvarnen som vanligt. Några idéer?
  12. Blir kanske att prova följande ordning i så fall: 1. Färgborttagningsmedel 2. Skrapa 3. Excenterslipen med finpapper
  13. Djupa snedskär känns inte så bra då själva tanken är att få en så slät och spacklad botten som möjligt och vill som sagt ha kvar epoxin. Kan det fungera med bandslip? Eller avverkar den för mycket?
  14. Lånar tråden. Köpte båten 2011 och förra ägaren hade då säsongen innan slipat ned till gelcoat och lagt på flera lager epoxi och sedan självpolerande mjuk bottenfärg. Har väl lagts på 1-2 nya lager mjuk färg per år i tre år nu. Nu vill jag byta till VC17 och därför ta bort den självpolerande färgen (som är rödrosa). Önskar dock spara epoxiskiktet om möjligt. Tar tacksamt emot tips för hur jag ska slipa bottenfärgen utan att få bort epoxin. Excenter eller planslip? 40-60 papper eller mycket finare?
  15. Bicc

    Gissa platsen 3

    Kan det vara Djuröbron?
×
×
  • Skapa nytt...